Gå til innhold

Barn og rydding av rom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Barnet mitt er snart 11 år, og klarer ikke å rydde rommet. Hvor mye skal jeg kunne forvente at hun får til selv?

Alternativ 1: jeg rydder det, og det er ryddig i to dager.

Alternativ 2: vi rydder sammen. Dette er veldig tidkrevende, og ender opp med at jeg rydder, fordi hun bruker så lang tid på hver enkelt oppgave.

alternativ 3: hun rydder selv (dette er egentlig det jeg forventer..). Det blir ikke gjort, selv med spesifikke oppgaver; legg skittentøy i skittentøyskurven, kast søppel i søppeldunken, re opp senga, legg ting tilbake på fast plass. Forrige uke brukte hun fem timer på å re opp senga si. 

Jeg har prøvd mange metoder. Jeg har gitt bra-kort, belønninger, ukepenger, inndratt ukepenger, holdt igjen så hun ikke får hatt besøk, blitt med på rydding, vist henne, kjeftet, forklart, gitt tips, tatt ut alt av leker, redusert mengden ting på rommet…. Nå er hennes far kjempelei, og nekter å hjelpe henne. Jeg forstår at det blir overveldende, og at jeg må hjelpe henne, men samtidig forventer jeg at de enkleste oppgave skal gjøres uten at jeg ber om det. 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare rydde rommet, for hvis jeg bare lar det stå, så står det sånn det er nå. Hun kommer nesten ikke inn, og det er ting overalt på gulvet. Hvis jeg rydder, så blir det like ille om tre dager 😌

Anonymkode: abbaa...402

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Endre passord til wifi, nytt passord utleveres når rommet er ryddet.

Anonymkode: 616cd...a91

• Liker 8
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis det er mye som flyter rundt på rommet så hun ikke kommer inn der, så må hun rett og slett ha færre ting. Så om hun ikke rydder så blir det konsekvensen. Min sønn er 10 og det har jeg sagt til han, at hvis ting ikke blir ryddet og ligger rundt så får vi ha færre ting på rommet så ikke det er så rotete. Han rydder. Sett ting på loft eller bod om nødvendig. 

Anonymkode: 579cc...ad0

• Liker 7
Skrevet

Begrens oppgavene som du forventer å få gjort.

vi startet tidlig med: annenhver søndag skal du ta av sengetøy og legge det på badet slik at mamma kan vaske det for deg.

så ble det at demåtte hjelpe mamma å få det nye sengetøyet på i tillegg til overnevnte oppgave.

Så la jeg til at de måtte støvsuge/vaske gulvet på rommet i tillegg. Omtrent samme tid måtte de legge bort klærne sine. De får dem sortert og ferdigbrettet. Skuffer og hyller er merket. De må altså ta klærne opp av kurven og legge dem på plass.

Nå er de 11 og 16 og avtalen er slik: annenhver søndag skal dere ta av sengetøy og legge på nytt (de kan få hjelp om det trengs, men skal prøve selv). De skal vaske/støvsuge gulv. De skal legge skitne klær til vask (fungerer stort sett når jeg peker det ut) og de må legge rent tøy på plass (igjen, livet med en tenåring... klær legges stort sett på plass når jeg nevner det, ikke før). De bytter på å støvsuge stua oppe 1 gang i mnd og de må hjelpe om noen ber om hjelp til noe. Her i hus skal alle bidra, alle skal hjelpe og ja alle syntes det er kjipt å gjøre disse tingene, men de må gjøres. Det hender at de setter tøyet inn i maskinen, begge kan sette det på (både vaskemaskin og tørketrommel), men de dobbeltsjekker programvalg med meg før de trykker på startknappen.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke gjør dette. Dette «rådet» kommer innimellom og er kun ødeleggende for relasjonen. Det er ikke et mål å straffe barn på hardest mulig måte. 

Det kan være mange årsaker til at man ikke klarer å holde det ryddig, eller rydde ordentlig: Konsentrasjonsvansker, pubertet, manglende interesse/forståelse for hvorfor det er viktig etc.

Jeg har valgt mine kamper med omhu, så langt jeg har klart. Med datteren din så virker det som om litt er ganske bra, så da ville jeg slått meg til ro med det.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (2 minutter siden):

Ikke gjør dette. Dette «rådet» kommer innimellom og er kun ødeleggende for relasjonen. Det er ikke et mål å straffe barn på hardest mulig måte. 

Det kan være mange årsaker til at man ikke klarer å holde det ryddig, eller rydde ordentlig: Konsentrasjonsvansker, pubertet, manglende interesse/forståelse for hvorfor det er viktig etc.

Jeg har valgt mine kamper med omhu, så langt jeg har klart. Med datteren din så virker det som om litt er ganske bra, så da ville jeg slått meg til ro med det.

Jo- gjør det! 
hvorfor er det plutselig farlig å lære barn konsekvenser?? 
Klart du kan forvente såpass av en 11 åring! 
Vi syr puter under armene på våre små «snowflakes» på absolutt alle områder, og det er KUN til skade og ulempe! 
Se på barn i u-land! Jeg sier ikke at det er bra- langt ifra. Men hvis en 5 åring i Afrika til sammenligning kan bære ved, hente vann i brønnen, lage mat og tenne opp bål så kan da vel for pokker våre små klare å rydde et rom!!? 

ok- så sliter hun kanskje mer med dette enn det som er vanlig, men med mindre hun har diagnoser eller noen form for handikap er dette noe man kan forvente allerede fra rundt første klasse!! 

Anonymkode: d1952...b68

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva brukte hun de fem timene hun redde opp senga? Det er jo fysisk umulig å bruke så mye tid på å fikle med dyna, må jo ha holdt på med mobil eller noe? Da er i såfall ikke problemet at det går for sakte, men at det finnes muligheter for å sluntre unna og gjøre noe morsommere. 

Anonymkode: d8f7e...efd

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo- gjør det! 
hvorfor er det plutselig farlig å lære barn konsekvenser?? 
Klart du kan forvente såpass av en 11 åring! 
Vi syr puter under armene på våre små «snowflakes» på absolutt alle områder, og det er KUN til skade og ulempe! 
Se på barn i u-land! Jeg sier ikke at det er bra- langt ifra. Men hvis en 5 åring i Afrika til sammenligning kan bære ved, hente vann i brønnen, lage mat og tenne opp bål så kan da vel for pokker våre små klare å rydde et rom!!? 

ok- så sliter hun kanskje mer med dette enn det som er vanlig, men med mindre hun har diagnoser eller noen form for handikap er dette noe man kan forvente allerede fra rundt første klasse!! 

Anonymkode: d1952...b68

Herregud. Nei, det handler ikke om å ikke lære konsekvenser. Det handler ikke om snowflakes. Det handler om å gjøre ting som er konstruktivt og står i forhold til problemet. Hvis man skal hamre ned med all makten man faktisk har, så bryter man også kommunikasjonen og mister muligheten til å oppnå forståelse.

Jeg har hatt fire tenåringer. Av de dumme og mislykkede ting jeg forsøkte i desperasjon ved opprør, så var wifi det dummeste.

Det enkleste som finnes er straff når Manhar makt. Altså kan man kreve litt mer kløkt av voksne mennesker.

Endret av Rotemor
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker du at hun skal lære dette og utføre det selv på en god måte, fordi hun lærer seg vedien av å ha et ryddig rom, eller vil du lære henne konsekvensene av å ikke gjøre som du sier (med å ha ulogiske straffemetoder, som å slå av internett)?

Om det er det første så er det enklere å få barn til å utføre og gjennomføre ved hjelp av positive forsterkere inntil barnet selv gjør det barnet skal uten forsterkere eller belønning. Å være sammen med barnet mens oppgaven blir utført er viktig. Positive forsterkere lærer et barn hva barnet skal gjøre. Negative konsekvenser / straff lærer kun hva barnet ikke skal gjøre. Jeg vil tro at du ønsker å lære barnet HVA barnet skal gjøre: Rydde rommet

En annen ting: Hun er "pree-teen" og da skjer det noe mer hjernen. Da fungerer mas ofte dårlig, ulogisk straff medfører sjelden endring og konsentrasjonen, og hukommelsen, er ikke på topp. Det er noe å ta med seg ;)

Anonymkode: ca7b6...032

AnonymBruker
Skrevet

Men er det så viktig sånn egentlig? Jeg hadde aldri ryddig rom. Hadde det når mamma masa ja. Men det ble lik ille etterpå. Ungene mine gikk gjennom en periode at det var rot på rommet dem å. Men når dem flytta så er det ryddig til dem. Samme med meg. Ryddig hjem til meg å når jeg flytta. Så mitt spørsmål er. Er det egentlig så viktig? Så lenge dem plukker opp etter seg sånn ellers i huset. Så brydde jeg meg ikke hvordan det så ut på rommet deres. Dem fikk beskjed om å komme med klær som jeg skulle vaske. Og dem hadde aldri med seg mat på rommet. Maten skulle spisen på kjøkkenet. 

Anonymkode: a302f...599

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er det så viktig sånn egentlig? Jeg hadde aldri ryddig rom. Hadde det når mamma masa ja. Men det ble lik ille etterpå. Ungene mine gikk gjennom en periode at det var rot på rommet dem å. Men når dem flytta så er det ryddig til dem. Samme med meg. Ryddig hjem til meg å når jeg flytta. Så mitt spørsmål er. Er det egentlig så viktig? Så lenge dem plukker opp etter seg sånn ellers i huset. Så brydde jeg meg ikke hvordan det så ut på rommet deres. Dem fikk beskjed om å komme med klær som jeg skulle vaske. Og dem hadde aldri med seg mat på rommet. Maten skulle spisen på kjøkkenet. 

Litt sånn har det vært i tenårene hos oss også, akkurat slik det var da jeg var ung. Når ungene har bikket 15/16 år har de begynt å se verdien i å ha ryddige rom og som unge voksne har de god styring på hushold, rydding og vasking.

Eneste jeg var "nazi" på var å skifte på sengene og ta ut søppel, matfat, flasker og glass. Og så lærte de fort at det som ikke blir lagt i skittentøyskurven blir ikke vasket. Etter x-antall ganger med kriser fordi favorittbuksa ikke var vaska og favorittgenseren fortsatt var skitten lærte de seg fort å legge skittentøy til vask 😅

Skrevet

Om ett år eller to leker hun ikke mer så da er iallefall ikke det ett problem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt sånn har det vært i tenårene hos oss også, akkurat slik det var da jeg var ung. Når ungene har bikket 15/16 år har de begynt å se verdien i å ha ryddige rom og som unge voksne har de god styring på hushold, rydding og vasking.

Eneste jeg var "nazi" på var å skifte på sengene og ta ut søppel, matfat, flasker og glass. Og så lærte de fort at det som ikke blir lagt i skittentøyskurven blir ikke vasket. Etter x-antall ganger med kriser fordi favorittbuksa ikke var vaska og favorittgenseren fortsatt var skitten lærte de seg fort å legge skittentøy til vask 😅

Ja jeg er litt sånn. Velg dine kamper. Noe vits å lage dårlig stemning av det? Jeg ser ikke rommet deres så går helt fint for min del at dem lever i rot. Men rydd opp etter seg på kjøkkenet og slik. Og det gjorde dem når dem fikk beskjed om det. Og som sagt. Dem har det fint når dem flytta. Så det er en periode dem går igjennom. 

Skrevet

Min 11-åring både rydder og vasker rommet sitt selv uten at jeg trenger å si noe. Brødrene hennes må derimot minnes på det innimellom. Det kan i perioder være svært rotete på rommene deres, men jeg synes det skal mye til før jeg blander meg inn i hvordan de har det på egne rom. De skifter på sengene sine samtidig som vi skifter på vår, det er vel det eneste de gjør fast. Hun er jo på ingen måte er for ung til å ordne rommet sitt på egen hånd, men kanskje dere må ta en runde hvor dere gjør det samme og du viser henne hvordan man gjør det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Huff.  Livets harde skole... Stakkars barn. 

Anonymkode: 6c9ec...5ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5 timer på å re opp senga? Da må hun ha gjort helt andre ting. 

Anonymkode: 856bf...957

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Alternativ 2: vi rydder sammen. Dette er veldig tidkrevende, og ender opp med at jeg rydder, fordi hun bruker så lang tid på hver enkelt oppgave.

Dette har vi gjort lenge. Da lærer ungen å rydde, det skal jo tross alt læres. Gjør det sammen, om hun bruker lang tid på en oppgave, da gjør dere den oppgaven også sammen.

Tidkrevende, men mest effektiv på sikt (tenk: når ungen er voksen og flytter for seg selv).

Anonymkode: f0401...312

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (57 minutter siden):

Enig 

Anonymkode: a36c9...3b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (45 minutter siden):

Herregud. Nei, det handler ikke om å ikke lære konsekvenser. Det handler ikke om snowflakes. Det handler om å gjøre ting som er konstruktivt og står i forhold til problemet. Hvis man skal hamre ned med all makten man faktisk har, så bryter man også kommunikasjonen og mister muligheten til å oppnå forståelse.

Jeg har hatt fire tenåringer. Av de dumme og mislykkede ting jeg forsøkte i desperasjon ved opprør, så var wifi det dummeste.

Det enkleste som finnes er straff når Manhar makt. Altså kan man kreve litt mer kløkt av voksne mennesker.

Min bonussønn på 13 gikk aldri med søpla når jeg sa han skulle gjøre det (var en av tre oppgaver vi i felleskap ble enige om at han skulle gjøre). 

Så spurte jeg han om hva han ville gjort hvis barnet hans ikke hørte på sine foreldre. Dra ut wifi, svarte han. 

Nå går han med søpla innen fire minutter etter jeg har gitt beskjed ;) 

Anonymkode: 842fb...43a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min bonussønn på 13 gikk aldri med søpla når jeg sa han skulle gjøre det (var en av tre oppgaver vi i felleskap ble enige om at han skulle gjøre). 

Så spurte jeg han om hva han ville gjort hvis barnet hans ikke hørte på sine foreldre. Dra ut wifi, svarte han. 

Nå går han med søpla innen fire minutter etter jeg har gitt beskjed ;) 

Anonymkode: 842fb...43a

Ikle det samme. Han ville gjøre oppgaven og forsto hvordan og hvorfor. Da kan man foreslå hva som helst.

Endret av Rotemor
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...