Gå til innhold

Må jeg betale bidrag..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min gjennom flere år fridde til meg for et par uker siden, og jeg sa (selvfølgelig) ja..

Han har en unge som jeg aldri har møtt, og som han betaler bidrag for.. Kjæresten min har imidlertid veldig lite inntekter (han driver et bittelite firma og sitter igjen med 5-10000 i måneden) og bidraget er deretter.

Jeg tjener en god del mer (bortimot 500.000 i året) og har i tillegg endel formue.. Har ikke lyst til å være med å betale for en unge jeg aldri har sett..

Må jeg det da? Blir bidrag regnet kun utifra fars inntekt, eller fra husstandens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidrag regnes ut fra fars inntekt, og ikke husstandens. Du skal ikke "straffes" ved å betale barnebidrag for et barn som ikke er ditt. Så bidraget endres ikke med din inntekt og/eller formue. Er du fremdeles usikker, så ta kontakt med det lokale trygdekontoret og spør.

Skrevet

At dere gifter dere, gjør ingen forskjell. Det at dere allerede er samboere, kan ha hatt effekt på din samboers bidragsevne, men din inntekt har ingenting å si for fordelingen av utgiftene mellom barnets foreldre.

Men vær obs! Jeg hører stadig om inkompetente trygdekontor som forsøker seg. En venninne av meg i samme situasjon har fått krav om å utlevere oversikt over hele sin privatøkonomi til trygdekontoret som behandler samboerens bidragssak.

Hun nekter selvfølgelig, de har ikke hjemmel til å kreve noe sånt.

Skrevet

Ikke det at det har noe med bidraget å gjøre, men hvorfor har du aldri sett ungen om dere har vært samboere i flere år ?

• Liker 1
Gjest Gjesten
Skrevet

Ikkje alle biologiske fedre har kontakt med ungane sine...

Skrevet
Ikke det at det har noe med bidraget å gjøre, men hvorfor har du aldri sett ungen om dere har vært samboere i flere år ?

Ungen ble til etter et one night stand, mora bor i motsatt kant av landet, kjæresten min liker ikke unger = han har aldri sett noe til noen av dem etter unfangelseskvelden..

Skrevet
Ungen ble til etter et one night stand, mora bor i motsatt kant av landet, kjæresten min liker ikke unger = han har aldri sett noe til noen av dem etter unfangelseskvelden..

Hva hvis du blir gravid da, og sitter der med en mann som ikke liker unger?

Skrevet

Da er vi to, for jeg liker heller ikke unger.. så da blir det abort/bortadopsjon. Men det skal MYE til, for han steriliserte seg så fort han fant ut av uhellet (synd han ikke gjorde det før det skjedde..)

Uansett så er dette langt utenfor det jeg lurte på :)

Men felles formue vil ikke ha noe å si for bidrag heller?

Skrevet

Hva hvis de har snakket om det og er enige om å ikke få barn?

Skrevet
Da er vi to, for jeg liker heller ikke unger.. så da blir det abort/bortadopsjon. Men det skal MYE til, for han steriliserte seg så fort han fant ut av uhellet (synd han ikke gjorde det før det skjedde..)

Uansett så er dette langt utenfor det jeg lurte på :)

Men felles formue vil ikke ha noe å si for bidrag heller?

Du har ikke forsørgeransvar for et barn som ikke er ditt.

Jeg ville kontaktet trygdekontoret for å være helt sikker på at det du får beskjed om er riktig. Kan være risikabelt å basere økonomien sin på svar man har fått fra brukere i et nettforum. ;)

Skrevet

Jeg ville kontaktet trygdekontoret for å være helt sikker på at det du får beskjed om er riktig. Kan være risikabelt å basere økonomien sin på svar man har fått fra brukere i et nettforum.  ;)

Hehe ja jeg har tenkt til det :) Kom bare plutselig til å tenke på det tidligere idag, og jeg sitter på jobb og har litt lite å gjøre ;) Så da tenkte jeg jeg skulle sjekke opp litt rundt det, og høre hva andre mente om saken, så jeg stilte forberedt :)

Skrevet

Hvorfor har du ikke møtt ungen når du har vært sammen med faren i flere år? Har ikke faren kontakt med ungen? Hvorfor ikke?? Er det virkelig en sånn fyr du vil gifte deg med??

Jeg ville ha styrt unna en mann som ikke tar ansvar for sitt barn. Hva skjer om dere får unge sammen, og det blir slutt mellom dere? Du skal ikke være så sikker på at han gidder ta ansvar da heller. Nei bruk hodet her jente!!

Din inntekt har forøvrig ingenting å gjøre med hva han må betale i bidrag. Men han må betale litt mer i bidrag når han er samboer enn om han hadde bodd alene.

Skrevet

Jeg ville kontaktet trygdekontoret for å være helt sikker på at det du får beskjed om er riktig. Kan være risikabelt å basere økonomien sin på svar man har fått fra brukere i et nettforum.  ;)

Det er jeg enig i, men som sagt finnes det trygdekontor som ikke kan reglene de heller.

Skrevet

Hmm, jeg har lest de andre innleggene her inne nå.....

Jeg tror dette må være en spøk. Hvis faren har lønn på 5000-10000 i mnd, så er ikke bidrag noe tema i det hele tatt. At han i tillegg har sterilisert seg fordi han ikke liker unger...... Veldig lite sannsynlig, da de fleste menn steiler ved tanken på sterilisering.

Men men, godt forsøk på å få igang en diskusjon ;)

Skrevet
Hmm, jeg har lest de andre innleggene her inne nå.....

Jeg tror dette må være en spøk. Hvis faren har lønn på 5000-10000 i mnd, så er ikke bidrag noe tema i det hele tatt. At han i tillegg har sterilisert seg fordi han ikke liker unger...... Veldig lite sannsynlig, da de fleste menn steiler ved tanken på sterilisering.

Men men, godt forsøk på å få igang en diskusjon ;)

Helt enig, ingen kan være så kald og kynisk

Skrevet

Husk særeie og testamente da så ungen ikke får tak i noe av formuen din hvis noe skulle skje med din mann. Barnet arver jo sin far, og jeg tviler på at du får sitte i uskiftet bo.

Skrevet
Husk særeie og testamente da så ungen ikke får tak i noe av formuen din hvis noe skulle skje med din mann. Barnet arver jo sin far, og jeg tviler på at du får sitte i uskiftet bo.

Særeie er en selvfølge, men testamente? Må man ha det også?

Det her hørtes rimelig komplisert ut..

Skrevet

Det er klart du må ha testamente. Hvis du dør først, og ikke har livsarvinger vil din mann arve alt etter deg. I prinsippet i hvertfall. Og han har jo en livsarving som arver han. Så var jeg deg ville jeg sørget for at Foreningen for hjemløse katter satt igjen med formuen din, og ikke dette barnet som ingen av dere vil kjennes ved.

Skrevet
Hvorfor har du ikke møtt ungen når du har vært sammen med faren i flere år? Har ikke faren kontakt med ungen? Hvorfor ikke?? Er det virkelig en sånn fyr du vil gifte deg med??

Jeg ville ha styrt unna en mann som ikke tar ansvar for sitt barn. Hva skjer om dere får unge sammen, og det blir slutt mellom dere? Du skal ikke være så sikker på at han gidder ta ansvar da heller. Nei bruk hodet her jente!!

Din inntekt har forøvrig ingenting å gjøre med hva han må betale i bidrag. Men han må betale litt mer i bidrag når han er samboer enn om han hadde bodd alene.

I ditt innlegg er du dommer og bøddel i en og samme person vsn. Eller er det andre grunner for at du spør i første setning og dømmer i andre setning ?

Skrevet
I ditt innlegg er du dommer og bøddel i en og samme person vsn. Eller er det andre grunner for at du spør i første setning og dømmer i andre  setning ?

Jeg synes det er all grunn til å stille spørsmål når BT ikke vil ha samvær med ungen sin. Det sier litt om hvilke verdier og holdninger personen har.

Men somsagt så skjønte jeg etterhvert at dette bare var en tulletråd, så jeg gidder ikke svare her mer nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...