Gå til innhold

Eldre mødre får smartere barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er i gen tvil om at det fysisk sett er best å få barn tidlig. Det som diskuteres i denne tråden er noe annet. Nemlig om det å ha eldre mor kan gi enkelte fordeler intellektuelt.

Anonymkode: 007ae...ae5

Fordelene er små og handler om økonomi og selvbevissthet.
Dette kompenserer nok ikke for kroppens egnethet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Surpomp skrev (2 minutter siden):

Fordelen handler om at de som er smarte ikke får barn med den første og beste i en livssituasjon hvor barn kanskje ikke er det som bør stresses med. Det er en forskjell på unge og eldre mødre. Det er gjerne en grunn til at noen utsetter å få barn.

Anonymkode: e2a12...155

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Surpomp skrev (20 minutter siden):

Er jo akkurat det jeg skriver: Fysisk sett er det best for kvinner å få barn tidlig. Men om det kan ha visse fordeler for barnet å ha eldre mødre når det gjelder andre ting er et interessant tema. 

Anonymkode: 007ae...ae5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 21.56):

Hei alle sammen!

Kom over en interessant studie nylig som hevder at barn av mødre over 35 år kan ha bedre kognitive ferdigheter enn barn av yngre mødre. Forskningen, gjennomført av London School of Economics og Max Planck Institute, antyder at erfaring og stabilitet eldre mødre bringer til foreldrerollen, kan være en faktor.

Dette reiser noen spørsmål: Tror dere det kan være andre grunner til at disse barna scorer høyere på kognitive tester? Er det erfaringen og modenheten som teller, eller er det også andre sosioøkonomiske faktorer i spill?

Vil gjerne høre deres tanker og erfaringer om dette emnet!

https://neurosciencenews.com/cognition-older-mothers-6107/

Anonymkode: f20e3...96e

Det pleier de vel å kontrollere for i slike studier. 

Anonymkode: b75a1...c83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt at det er "erfaring og stabilitet" som er hovedfunnet deres, det er "de eldre mødrenes karakteristika", dvs utdanning, økonomi, sosiale forhold.
Det står jo helt klart at kontrollert for dette er det ingen forskjell. When the researchers took the mothers’ social and economic characteristics into account, the differences across cohorts disappeared. This indicates that the changing characteristics of women who have children at an older age were highly likely to be the reason for the cohort differences.

I tillegg nevner de at førstefødte ofte skorer høyere på slike tester, og nå til dags er det flere barn av eldre mødre som er førstefødte.
Hvilke andre faktorer enn sosioøkonomiske, og erfaring/modenhet mener du kan spille inn? 

Anonymkode: b62d9...069

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg også en av de eldre mødrene men syns ydmykhet er mer sjarmerende enn flere av svarene her i denne tråden. Det florerer av tråder her inne på Kvinneguiden med dømming opp og ned i mente og dette er en diskusjonsside så ser at det er ytterpunktene som blir diskutert. Men livserfaringen dere hevder å høste ifra er nokså fraværende i flere av diskusjonene her inne.

Hvem ser barna mest opp til? jo foreldrene men dette gjelder også holdninger som foreldrene bærer. 

Anonymkode: 56dc4...f67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er en gammel mor? En 30 år gammel, utdannet kvinne med livserfaring?

Anonymkode: a3761...c59

Nei, 39 år med egg i fryseren og må ha hjelp til å bli gravid.

hvorfor

bare hvorfor?

Anonymkode: 4b5d3...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste i bygda her kommer fra hjem med hjemmeværende mødre og fedre med høyeste utdanning som fagbrev, samtlige har høyere utdanning. 

Anonymkode: 18982...15d

Gjest Malmfrid
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 21.56):

Hei alle sammen!

Kom over en interessant studie nylig som hevder at barn av mødre over 35 år kan ha bedre kognitive ferdigheter enn barn av yngre mødre. Forskningen, gjennomført av London School of Economics og Max Planck Institute, antyder at erfaring og stabilitet eldre mødre bringer til foreldrerollen, kan være en faktor.

Dette reiser noen spørsmål: Tror dere det kan være andre grunner til at disse barna scorer høyere på kognitive tester? Er det erfaringen og modenheten som teller, eller er det også andre sosioøkonomiske faktorer i spill?

Vil gjerne høre deres tanker og erfaringer om dette emnet!

https://neurosciencenews.com/cognition-older-mothers-6107/

Anonymkode: f20e3...96e

Det hadde vært kjekt å vite om det er noen av disse modne mødrene som klager over å måtte være sammen med barna hele ferien. 

Jeg for min del synes det er trist å lese om foreldre som blir så slitne av å være med egne barn i ferien at de skriver til Kvinneguiden og ber om råd. Selv ble jeg mor tidlig, men har elsket hver stund sammen med barna mine. Tok ut lengre permisjon - betalt av egne sparepenger, og har aldri følt behov for egentid og kjæresteferie bare mannen og jeg ... feriene var for familien og det var årets høydepunkt for oss alle. 

Fikk barn etter videregående, men jeg hadde god jobb og har tatt høyere utdanning senere. Barna mine er forskjellige - en har masterutdanning og en har fagbrev. Selvom det er vedkommende som har master som har best råd og ofte de mest gjennomtenkte barneoppdragelsesmetodene så er det den yrkesutdannede som bruker mest tid med barna sine og som jeg vil si er den beste forelderen. 

Livet er ikke svart/hvitt ... det er nyanser av alle farger. Så lenge man bruker tid med barna og ikke minst liker å tilbringe tid med dem så har barna det godt enten de har unge eller eldre mødre. 

AnonymBruker
Skrevet

Er da ikke noe nytt dette?

Å starte et liv med en ung mor og ung far, uten "nåla i veggen" skaper mye konflikter alene. Med et barn i bildet så blir utfordringene enda større og det ender oftest opp som delt hjem. Det vet vi  i dag ikke er heldig for barna selv om det er gjør godt for foreldrene.

Anonymkode: 42f46...a0a

• Liker 2
Skrevet
Malmfrid skrev (11 minutter siden):

Det hadde vært kjekt å vite om det er noen av disse modne mødrene som klager over å måtte være sammen med barna hele ferien. 

Jeg for min del synes det er trist å lese om foreldre som blir så slitne av å være med egne barn i ferien at de skriver til Kvinneguiden og ber om råd. Selv ble jeg mor tidlig, men har elsket hver stund sammen med barna mine. Tok ut lengre permisjon - betalt av egne sparepenger, og har aldri følt behov for egentid og kjæresteferie bare mannen og jeg ... feriene var for familien og det var årets høydepunkt for oss alle. 

Fikk barn etter videregående, men jeg hadde god jobb og har tatt høyere utdanning senere. Barna mine er forskjellige - en har masterutdanning og en har fagbrev. Selvom det er vedkommende som har master som har best råd og ofte de mest gjennomtenkte barneoppdragelsesmetodene så er det den yrkesutdannede som bruker mest tid med barna sine og som jeg vil si er den beste forelderen. 

Livet er ikke svart/hvitt ... det er nyanser av alle farger. Så lenge man bruker tid med barna og ikke minst liker å tilbringe tid med dem så har barna det godt enten de har unge eller eldre mødre. 

Hvorfor opplever du det ene barnet ditt som den bedre forelderen av de to?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 5.45):

Jeg tror det heller er sånn at kvinner som selv har bedre kognitive ferdigheter får barn sent. Og så arver barna dette, samt at de og ofte vokser opp i et mer stimulerende miljø.

Vi har vel alle noen vi kjenner fra ungdomstiden som ble mor tidlig ofte fordi de ikke hadde all verdens med ambisjoner og driftighet. Og ja jeg kjenner til grunnleggeren av Nikitakjeden, men tenker hun er unntaket som beviser regelen.

Det er ikke helt tilfeldig hvem som blir ung mor og hvem som blir en litt eldre mor. 

Dette stemmer da absolutt ikke. Har selv stiftet familie svært tidlig og har barn med høyt læringspotensialet. Kjenner flere som fikk barn tidlig og som har fullført både master og doktor grad med små barn under armen.

Anonymkode: cc0e1...10f

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
fru Alving skrev (13 minutter siden):

Hvorfor opplever du det ene barnet ditt som den bedre forelderen av de to?

Fordi de har bedre tid til barna sine. Klart at god økonomi betyr mye - men for barna så tror jeg det er minst like viktig å bruke tid med barna, dele interesser med dem og være oppriktig interessert i livene deres. 

Skrevet
Malmfrid skrev (17 minutter siden):

Fordi de har bedre tid til barna sine. Klart at god økonomi betyr mye - men for barna så tror jeg det er minst like viktig å bruke tid med barna, dele interesser med dem og være oppriktig interessert i livene deres. 

Ja det er klart🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette stemmer da absolutt ikke. Har selv stiftet familie svært tidlig og har barn med høyt læringspotensialet. Kjenner flere som fikk barn tidlig og som har fullført både master og doktor grad med små barn under armen.

Det er godt mulig det ikke stemmer for deg og de du kjenner. På gruppenivå vil det nok likevel være noe i det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Surpomp skrev (3 timer siden):

For noe tull.

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Så hvis det finnes en og annen røyker som levde til h*n ble 90 så betyr det at røyking ikke er usunt. Det er tydelig at barna dine ikke arvet læringspotensialet fra deg, for dine logiske evner står det heller dårlig til med ut fra innlegget ditt. 

Anonymkode: 22f14...6e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det er mest hvor moden og hvor forberedt man er som forelder som styrer dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Årsakssammenheng går nok andre veien. Smarte mennesker som får smarte barn. Smarte mennesker tar oftere høyere utdanning og venter derfor lenger med å få barn. Tenåringsmødre er som regel ganske dumme og får derfor dumme barn også.

Anonymkode: a4aaa...3cf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ydmykhet og livserfaring er noe de fleste i tråden her mangler ser jeg, men hovmod og latterliggjøring står høyere opp. Tenk heller på hva slags rollemodeller dere er for barna deres med denne holdningen til andre. 

Anonymkode: 56dc4...f67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...