Gå til innhold

Eldre mødre får smartere barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen!

Kom over en interessant studie nylig som hevder at barn av mødre over 35 år kan ha bedre kognitive ferdigheter enn barn av yngre mødre. Forskningen, gjennomført av London School of Economics og Max Planck Institute, antyder at erfaring og stabilitet eldre mødre bringer til foreldrerollen, kan være en faktor.

Dette reiser noen spørsmål: Tror dere det kan være andre grunner til at disse barna scorer høyere på kognitive tester? Er det erfaringen og modenheten som teller, eller er det også andre sosioøkonomiske faktorer i spill?

Vil gjerne høre deres tanker og erfaringer om dette emnet!

https://neurosciencenews.com/cognition-older-mothers-6107/

Anonymkode: f20e3...96e

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå leste jeg ikke dette grundig, men allerede innledningsvis nevnes det jo at det kan være slik at det ikke er mødrenes alder spesifikt som evt gjør barnene smartere. Det kan derimot ha sammenheng med at det er en del smarte og velutdannede damer som gjerne venter lenge med å få barn i dagens samfunn. De har gjerne fullført en land utdanning, har en stabil karriere og mye ressurser de kan bruke på barna, når de første får dem.

Anonymkode: 58e65...a1c

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror økt livserfaring hos mødrene gjør at barnas oppvekst blir bedre og mer stimulerende. I tillegg er det vel en del høyt utdanna kvinner som venter til de er vel voksne med å få barn fordi de har vært opptatt av utdanning og karriere tidligere i livet, og vi vet at utdanning går i arv, det er en kultur som føres videre.

Anonymkode: 553c1...767

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller kanskje inn at mange mødre som venter litt med å få barn studerer og får karriere, og er mer akademiske av natur enn mange unge mødre? Jeg fikk selv barn da jeg var i siste halvdel av 30-årene. Ett av disse har blitt testet og har høyt læringspotensial, i forbindelse med Asperger-utredning. Jeg har selv akademikere og professorer i familien i flere generasjoner. Det er nok mye som er tilfeldig, men den akademiske interessen og det å finne glede i skole og fag, er nok noe som barna har fått videreført fra oss. Og det hadde vi nok rett og slett ikke hatt tid eller energi til å fokusere på hvis ikke vi var ferdige med studiene og karriere-byggingen før barna ble født. Så jeg tror det har mye med det å gjøre, hvis man er ferdige med stresset med å studere og finne en bra jobb før man får barn, har man mer tid og selvtillit når man får barn.

Anonymkode: 82686...85e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er som flere har skrevet over her at eldre mødre gjerne har hatt større ønsker for livet enn å bare bli mødre.  Jeg er eldre mamma, men absolutt ikke akademiker. Men jeg har alltid vært svært intellektuelt nysgjerrig og scorer også svært høyt på "åpenhet " på Big Five. Ja, jeg hadde lyst på barn, men hadde også så mange andre interesserer, ønsker og mål i livet at jeg var litt likegyldig til om jeg ønska barn eller ikke. Til slutt fikk jeg 2 helt på tampen av 30-åra. Typiske unge mødre drømmer liksom ikke om noe annet enn å bli mødre. 

Anonymkode: fc296...b63

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: cb483...279

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det heller er sånn at kvinner som selv har bedre kognitive ferdigheter får barn sent. Og så arver barna dette, samt at de og ofte vokser opp i et mer stimulerende miljø.

Vi har vel alle noen vi kjenner fra ungdomstiden som ble mor tidlig ofte fordi de ikke hadde all verdens med ambisjoner og driftighet. Og ja jeg kjenner til grunnleggeren av Nikitakjeden, men tenker hun er unntaket som beviser regelen.

Det er ikke helt tilfeldig hvem som blir ung mor og hvem som blir en litt eldre mor. 

Anonymkode: e2a12...155

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er alderen på mødrene da de fødte som har størst betydning, men hvilke mødre disse barna har fått. Jeg selv fikk barn tidlig, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er mange av skoletaperne som får barn tidlig. Selv kommer jeg fra en familie med høyt utdanningsnivå, og jeg var skoleflink. Jeg skilte meg nok ut blant de andre «unge mødrene». Av alle de som fikk barn før de var 24 år fra min skole, var jeg den eneste som tok høyere utdannelse. Flere fullførte ikke videregående. Jeg er også eneste som fremdeles er sammen med pappaen til barna. Barna mine er nå tenåringer, fortsatt litt tidlig å konkludere, men de er smarte og har alle forutsetninger for å skulle klare seg godt i livet. 
Jeg ser også for meg at jo eldre du er når du får barn, jo færre barn får du. Det vil jo også bety at du har bedre tid til å følge opp de barna du får. I tillegg gjerne bedre økonomi. 

Anonymkode: 01d0e...e0a

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker erfaring og modenhet gjør at man tar bedre valg, er trygg i sine verdier og holdninger og rett og slett er en bedre mor/forelder.

I tillegg er det mange av de smarte damene som får barn sent. Dette tenker jeg er en viktig faktor.

Bedre økonomi kan også hjelpe noe. Jeg tror det spiller liten rolle i Norge, men muligens mer i USA. Skillet går nok mest rundt det å være fattig/slite med å få mat på bordet og de grunnleggende tingene dekket. Mange med svært dårlig betalt i USA, må ha flere jobber og har dermed lite tid til barna. Det kan også gi ustabile oppvekstforhold til barna. Vet ikke om den økonomiske situasjonen for disse menneskene er stort bedre når de er 39 enn 21. Men de smarteste damene vil kanskje mest sannsynlig ikke ende opp i disse underbetalte yrkene?  Jeg kjenner amerikanske forhold for dårlig til å gjette betydningen knyttet til økonomi og alder.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er at det nok er de "lavere klassene" med lav utdannelse som får barn tidlig, imens de som er vokst opp i et møblert hjem og tatt høy utdannelse får barn senere. Og da vokser også det barnet opp i et møblert hjem med ressurssterke foreldre, og har et bedre utgangspunkt for å selv bli det.

Så sosioøkonomiske faktorer, eller arv og miljø, påvirker altså både fødealder og barnas kognintive evner, defor korrelerer det.

Det er jo sånn i Norge også, men tipper det er enda tydeligere i det mye mer klassedelte England.

How to portray teenage parents: less Vicky Pollard, more real stories

Anonymkode: f6bcf...05e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig tris å se hvordan det er i England og USA hvor det å bli ung mor er en klassemarkør og hvor de gjerne ender opp som permanent underklasse. 

Anonymkode: e2a12...155

AnonymBruker
Skrevet

Den forskningen det vises til i lenken sier at det går bedre med barn født av eldre kvinner nå enn på 60-70-tallet (i England). Det er med andre ord lite sannsynlig at eldre kvinner får smartere barn fordi de er eldre. Det har antageligvis sammenheng med at eldre kvinner som fikk barn tidligere allerede hadde «100» barn. De var dermed ikke like engasjert i barna sine. Det var også en større gruppe som fikk barn i voksen alder på grunn av mangel på prevensjon. Nå er det i større grad et valg på grunn av prevensjon og abort. Folk får generelt færre barn og følger opp barna bedre. Kvinner i slutten av 30-årene har god økonomi, høy utdanning og har sannsynligvis ønsket seg barn. De som får barn tidlig har kanskje blitt gravid ved uhell, har dårlig økonomi, ikke sammen med barnets far osv. At dette er en britisk studie er ikke uten betydning, selv om en del av tingene sikkert er overførbart til Norge. 

Anonymkode: 3f8a9...f50

• Nyttig 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 21.56):

Hei alle sammen!

Kom over en interessant studie nylig som hevder at barn av mødre over 35 år kan ha bedre kognitive ferdigheter enn barn av yngre mødre. Forskningen, gjennomført av London School of Economics og Max Planck Institute, antyder at erfaring og stabilitet eldre mødre bringer til foreldrerollen, kan være en faktor.

Dette reiser noen spørsmål: Tror dere det kan være andre grunner til at disse barna scorer høyere på kognitive tester? Er det erfaringen og modenheten som teller, eller er det også andre sosioøkonomiske faktorer i spill?

Vil gjerne høre deres tanker og erfaringer om dette emnet!

https://neurosciencenews.com/cognition-older-mothers-6107/

Anonymkode: f20e3...96e

Tviler jeg sterkt på! Har flere bekjente som ikke er smarte eller har smarte barn.. Og flere yngre med smarte barn. 

Anonymkode: 1eb04...96c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å anbefal å bli gammel mor

Anonymkode: 4b5d3...ee8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slutt å anbefal å bli gammel mor

Anonymkode: 4b5d3...ee8

Hva er en gammel mor? En 30 år gammel, utdannet kvinne med livserfaring?

Anonymkode: a3761...c59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke mors alder i seg selv er grunnen, men at smarte kvinner vanligvis ikke får barn tidlig, og at det i tillegg hjelper å være trygg, rolig, ha festet fra seg og ha et stabilt liv så man har evner, tid og kapasitet til å gi barna en stimulerende oppvekst og følge dem opp.

Elise uten utdannelse, som elsker reality-TV, ikke leser bøker, spiser fast food, som får sitt 5. barn når hun er 41, får nok oftest ikke et mer intelligent 5. barn fordi hun da var blitt gammel.

Mens Monica som har tatt doktorgrad etter å ha reist verden rundt i 20-årene, leser både faglitteratur og skjønnlitteratur, spiser sunn råvarebasert mat og som nå har slått seg til ro og får sitt første barn når hun er 41, sannsynligvis får et mer intelligent barn.

Hvis Monica ved et uhell hadde blitt gravid da hun var 23 hadde jo ikke barnet fått dårligere gener, men kanskje en mindre heldig oppvekst.

Anekdotisk sett har de mest intelligente og høyest utdannede kvinnene jeg kjenner fått barn sent, men ingen regel uten unntak. 

Anonymkode: 079ee...67d

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva er en gammel mor? En 30 år gammel, utdannet kvinne med livserfaring?

Anonymkode: a3761...c59

Legevitenskapen er enige om at kroppen er best egnet til å bli mor i god tid før 30, særlig for førstegangsfødende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Surpomp skrev (16 minutter siden):

Legevitenskapen er enige om at kroppen er best egnet til å bli mor i god tid før 30, særlig for førstegangsfødende.

Det er i gen tvil om at det fysisk sett er best å få barn tidlig. Det som diskuteres i denne tråden er noe annet. Nemlig om det å ha eldre mor kan gi enkelte fordeler intellektuelt.

Anonymkode: 007ae...ae5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Las igjennom artikkelen og den kommer med noen forslag. Det som er mest interessant er at resultatene var helt annerledes for 40 år siden. 

Hva jeg tror er årsaken? Tid! 

Jeg tror eldre mødre har opparbeidet seg mer kapital, det samme gjelder partneren. Hun har derfor råd til lenger permisjon, kanskje en redusert stilling noen år og dermed kunne bruke mer tid sammen med barnet. Roligere dager hjemme, redusert tid i barnehagen og en mor som ikke sitter i "tidsklemma".

De færreste har råd til lange permisjoner og reduserte stillinger i 20-årene. 

Anonymkode: b0926...6b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke jeg fikk barn tidlig som 25åring. Jeg har født 2 barn og har tre. Jeg har ikke høy utdannelse heller pga sykdom satte en strek. Men har da 3 snarte og inteligente barn alikevel. 

Jeg kjener mødre i 35 års alder som ikke har like smarte barn. De er ikke dumme heller. Men mødrene gjør alt og lar de ikke få prøve selv. De måler sin gode mirsrolle i hva de fysisk gjør med barna. De bare glemmer ar da lærer ikke barna så mye.

I feks england er det enrom forskjell på skole tilbud for fattig og rik. Er du rik, er ofte barna på kost skoler også. Så å sammenligne med Norge tenker jeg blir litt feil perspektiv sådan. 

Helsetilbud , fritids tilbud osv er også stor forskjell på i England iht fattig og rik.

Her i Norge er det mer likt, selv om det er forskjeller. Samt man bor gjerne fattig og rik ved siden av hverandre.  

Anonymkode: 757c4...865

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...