Gå til innhold

Batterier i hybrider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når omtrent kan man forvente at man må bytte batteri i hybrider? Jeg er på jakt etter «ny» bruktbil, og vurderer en Golf hybrid nå. Den er fra 2015, og har gått nesten 100.000km. Noen sa at man må regne med å måtte bytte batteri i elbiler og hybrider ikke så lenge etter 100.000km eller når de passerer 10 år.. stemmer dette? Det er isåfall et veldig dumt kjøpt om jeg skulle velge bilen jeg vurderer, for batteribytte er vel dyre greier? 🤔

Anonymkode: 7aa57...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opp😊

Anonymkode: 7aa57...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen vil nok fungere selv om hybridbatteriet ikke virker, du kjører bare rundt med ekstra dødvekt som vil gi høyere bensinforbruk. 

Den har jo en el-rekkevidde på maks 50km så det batteriet er neppe veldig stort eller kostbart. 

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å heller kjøpe en Toyota hybrid. 

Golf GTE av den årgangen sliter spesielt med 2 ting, og det er høyvoltbatteriet, det koster 120000kr + jobb å skifte. Hydraulikkenheten/mekatronikken i girkassa er også en svakhet, koster 50000kr å skifte.

Anonymkode: c21af...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (29 minutter siden):

Bilen vil nok fungere selv om hybridbatteriet ikke virker, du kjører bare rundt med ekstra dødvekt som vil gi høyere bensinforbruk. 

Den har jo en el-rekkevidde på maks 50km så det batteriet er neppe veldig stort eller kostbart. 

Nei, bilen er IKKE kjørbar om HV batteriet "ikke virker". 8,7kwh batteriet koster ca 120000kr + jobb å skifte..

Anonymkode: c21af...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil anbefale deg å heller kjøpe en Toyota hybrid. 

Golf GTE av den årgangen sliter spesielt med 2 ting, og det er høyvoltbatteriet, det koster 120000kr + jobb å skifte. Hydraulikkenheten/mekatronikken i girkassa er også en svakhet, koster 50000kr å skifte.

Anonymkode: c21af...ab4

Åj! Dette visste jeg ikke! Takk for info! Toyota hybrider syns jeg er litt små, får litt pensjonist-følelse i den🤔

Anonymkode: 7aa57...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Priusen min er 17 år og har gått 185k, fortsatt på originalbatteriet. Koster rundt 10k å bytte når den tid kommer.

Anonymkode: 1eb76...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Priusen min er 17 år og har gått 185k, fortsatt på originalbatteriet. Koster rundt 10k å bytte når den tid kommer.

Anonymkode: 1eb76...21a

Så rart at batteriet på en Prius koster 10k å bytte, og på en golf hybrid 120k? Takk for info😊

Anonymkode: 7aa57...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så rart at batteriet på en Prius koster 10k å bytte, og på en golf hybrid 120k? Takk for info😊

Anonymkode: 7aa57...2d2

Det koster mye mer enn 10k for et nytt batteri til Prius. Men husk også at prius batteriet er 1,3kwh, Golf batteriet er MYE større med 8,7kwh.

Anonymkode: c21af...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det koster mye mer enn 10k for et nytt batteri til Prius. Men husk også at prius batteriet er 1,3kwh, Golf batteriet er MYE større med 8,7kwh.

Anonymkode: c21af...ab4

Hvor langt omtrentlig tror du man kan kjøre med en golf før man potensielt må bytte batteriet? Evt hvor gamle er bilene når man må begynne å tenke på risikoen for å måtte bytte?

Anonymkode: 7aa57...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åj! Dette visste jeg ikke! Takk for info! Toyota hybrider syns jeg er litt små, får litt pensjonist-følelse i den🤔

Anonymkode: 7aa57...2d2

Små? Du får da de i alle størrelser. F.eks Prius+ Seven er en ganske stor bil som er favoritt hos taxisjåførene. 

Mange Prius fra tidlig 2000-tall går ennå med originalt batteri, etter snart 20 år og noen hundre tusen km. 

Hybrid fra VAG hadde jeg vært betydelig mer skeptisk til. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, bilen er IKKE kjørbar om HV batteriet "ikke virker". 8,7kwh batteriet koster ca 120000kr + jobb å skifte..

Anonymkode: c21af...ab4

Ok, enkelte hybrider virker selv om HV batteriet ikke er ok, men da gjelder det tydeligvis ikke VW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det koster mye mer enn 10k for et nytt batteri til Prius. Men husk også at prius batteriet er 1,3kwh, Golf batteriet er MYE større med 8,7kwh.

Anonymkode: c21af...ab4

Det var den prisen jeg fikk oppgitt fra Toyota-forhandler.

Anonymkode: 1eb76...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

C-girl skrev (1 time siden):

Ok, enkelte hybrider virker selv om HV batteriet ikke er ok, men da gjelder det tydeligvis ikke VW. 

Men hva er «ikke virker» da? Når originalbatteriet har 50% av original kapasitet? 10%? 0%?

Tviler på at det blir et problem i løpet av det som må anses som forventet levetid på bilen.

TS, kilometerstand sier egentlig ikke så mye om batteritilstand på en hybrid. Det er antall ladesykluser som er avgjørende. Hvis bilen først og fremst har kjørt med bensinmotor kan batteriet være tipp-topp, men ikke hvis den kun brukt til bykjøring på batteri.

Anonymkode: 46a86...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hva er «ikke virker» da? Når originalbatteriet har 50% av original kapasitet? 10%? 0%?

 

Anonymkode: 46a86...f2f

Dersom det er f.eks feil på ladesystemet eller feil i selve batteri modulen. 

Enkelte hybrider vil bare koble ut systemet og kjøre kun på bensinmotor, men som annen bruker forklarer, så er tydeligvis VW ikke blant merkene som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (6 timer siden):

Dersom det er f.eks feil på ladesystemet eller feil i selve batteri modulen. 

Enkelte hybrider vil bare koble ut systemet og kjøre kun på bensinmotor, men som annen bruker forklarer, så er tydeligvis VW ikke blant merkene som gjør det. 

Men da er det vel BMS / ladesystemet som må byttes, og ikke batteriet?

Anonymkode: 46a86...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men da er det vel BMS / ladesystemet som må byttes, og ikke batteriet?

Anonymkode: 46a86...f2f

Ja, men på enkelte bilmodeller vil ikke bilen starte dersom det er feil på ladesystemet, mens det på andre bare kobles ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...