AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #1 Skrevet 5. juli 2024 Jeg har alltid badet i både klorvann og saltvann, selv med sår. Har alltid et eller annet betent myggstikk, gnagsår eller et eller annet kutt. Har egentlig ikke tenkt så mye på det. Nå har jeg fått noen områder på beina med annengradsforbrenning og vært hos legen. Da fikk jeg beskjed om å ikke bade pga stor infeksjonsfare og legen sa det ville være katastrofalt å bade nå. Men hva er forskjellen? Et åpent sår er vel et åpent sår? Er det større risiko med brannsår enn for eksempel et mindre kutt, begge er åpne? Har ikke tenkt over dette før.. Anonymkode: b3b43...c68
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #2 Skrevet 5. juli 2024 Større sår er kanskje mer sårbare? Men sånn ellers leste jeg i avisa at det var oppblomstring av noen kjøttetende bakterier i havet noen plasser i år, og derfor ekstra viktig å ikke bade med åpne sår. Har dessverre ikke link, og husker ikke mer..men må ha vært i VG eller SA. Anonymkode: 4f63f...24a
KaraThrace Skrevet 5. juli 2024 #3 Skrevet 5. juli 2024 Åpne sår gir direkte tilgang til blodet ditt. Jo større sår, jo mer tilgang. Se forøvrig FHI her: https://www.fhi.no/sm/badevann/bakterier-i-sjovann-kan-gi-infeksjoner/
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #4 Skrevet 5. juli 2024 Selges flytende plaster på apoteket. Bruker det på barna når de skal bade om sommeren viss de har et eller annet sår. Når det gjelder 2 grande forbrenning ville jeg hørt på legen. Anonymkode: 9ce95...d26 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #5 Skrevet 5. juli 2024 Jo større sårflate, jo større risiko. Du sier du har badet med gnagsår og betente myggstikk, har dette samme sår-overflate som brannskadene? Anonymkode: 54990...423 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #6 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har alltid badet i både klorvann og saltvann, selv med sår. Har alltid et eller annet betent myggstikk, gnagsår eller et eller annet kutt. Har egentlig ikke tenkt så mye på det. Nå har jeg fått noen områder på beina med annengradsforbrenning og vært hos legen. Da fikk jeg beskjed om å ikke bade pga stor infeksjonsfare og legen sa det ville være katastrofalt å bade nå. Men hva er forskjellen? Et åpent sår er vel et åpent sår? Er det større risiko med brannsår enn for eksempel et mindre kutt, begge er åpne? Har ikke tenkt over dette før.. Anonymkode: b3b43...c68 Et brannsår er et STORT åpent sår. Tenk på huden som en barriere mellom deg og verden. Og verden vil deg (virkelig) ikke vel. Uansett er det masse bakterier, tarmbakterier inkludert, i vann. Det bør antas være (betydelig!) mer i ferskvann som tjern, innsjøer, elver etc enn i åpen sjø. Og betydelig mer langs bebygde strøk og badestrender enn ute i «huttiheita». Det er betydelig flere bakterier i varmt enn kaldt vann, og vesentlig mer etter regnfall enn etter tørrvær (derfor anbefaler de fleste kommuner, Oslo inkludert, at man aldri bader 2-3 dager etter regn) Du bør for øvrig også være ytterst forsiktig rundt husdyr og i hagen. Og utvise normalt god hygiene (som covid viste oss er vesentlig renere enn den hygienen folk flest har til hverdags) Anonymkode: a4407...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #7 Skrevet 6. juli 2024 Hørt på legen!! Brannsår er veldig infeksjonsutatt i tillegg til at immunsystemet har nok å jobbe med med sårene i seg selv, og bør unngå å måtte kjempe mot en sekundærinfeksjon. Til spørsmålet ditt så er det noen steder hvertfall jeg unngå å bade med åpne sår. For eksempel noen deler av oslofjorden som er utsatt for kjøttetende bakterier som kommer seg inn i vevet via sår på kroppen. Anonymkode: a4c95...b92 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #8 Skrevet 6. juli 2024 Stor forskjell på et brannsår og et lite gnagsår eller lite kutt... Anonymkode: 886ae...992 1
Mezzosoprena Skrevet 6. juli 2024 #9 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har alltid badet i både klorvann og saltvann, selv med sår. Har alltid et eller annet betent myggstikk, gnagsår eller et eller annet kutt. Har egentlig ikke tenkt så mye på det. Nå har jeg fått noen områder på beina med annengradsforbrenning og vært hos legen. Da fikk jeg beskjed om å ikke bade pga stor infeksjonsfare og legen sa det ville være katastrofalt å bade nå. Men hva er forskjellen? Et åpent sår er vel et åpent sår? Er det større risiko med brannsår enn for eksempel et mindre kutt, begge er åpne? Har ikke tenkt over dette før.. Anonymkode: b3b43...c68 Det er STOR forskjell på myggstikk og gnagsår og 2. grads forbrenning! 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #10 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har alltid badet i både klorvann og saltvann, selv med sår. Har alltid et eller annet betent myggstikk, gnagsår eller et eller annet kutt. Har egentlig ikke tenkt så mye på det. Nå har jeg fått noen områder på beina med annengradsforbrenning og vært hos legen. Da fikk jeg beskjed om å ikke bade pga stor infeksjonsfare og legen sa det ville være katastrofalt å bade nå. Men hva er forskjellen? Et åpent sår er vel et åpent sår? Er det større risiko med brannsår enn for eksempel et mindre kutt, begge er åpne? Har ikke tenkt over dette før.. Anonymkode: b3b43...c68 Både for egen sikkerhet og av hensyn til andre så bader du ikke i basseng med sår. Selv om der er klor, så kan du ha bakterier som klor ikke dreper. Derfor får og enkelte ørebetennelse når de bader i basseng. Det står og oppslag i svømmehaller om at man ikke skal bade med åpne sår, på lik linje med at man skal vaske seg skikkelig uten badetøy før man går i bassenget. Hva du gjør i sjøen, der sjøvannet er relativt rent, det er din egen sak. Men bader du der det er kloakkutslipp el så kan du risikere å bli alvorlig syk om du alt har kutt eller åpne sår. La andre slippe å bli syke av din tankeløshet, og les oppslagene i svømmehallene/badeland. Du opptrer temmelig egoistisk. Anonymkode: da8de...ca6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #11 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Selges flytende plaster på apoteket. Bruker det på barna når de skal bade om sommeren viss de har et eller annet sår. Når det gjelder 2 grande forbrenning ville jeg hørt på legen. Anonymkode: 9ce95...d26 Flytende plaster er verken bedre eller verre enn uten plaster, og brannsår er ekstra utsatt for å få problemer ved bading. Er en grunn til at brannsår skal holdes tørre og mest mulig sterile. Anonymkode: da8de...ca6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #12 Skrevet 6. juli 2024 Det er bakterier i badevann. Ved flere badestrender har det vært mye kjøttetende bakterier. For at bakterier skal gjøre skade, trenger de en inngang. Hvor større såret er hvor lettere er det å bli infisert. Anonymkode: ebfbe...3ca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå