Gå til innhold

Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?


AnonymBruker

Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?  

260 stemmer

  1. 1. Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?

    • Ja
      167
    • Nei
      93


Anbefalte innlegg

Ryddet for latterliggjøring og brukerangrep, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tipper på at hun har vært utro I de andre forholdene hennes også , hun virker som typen for det. 

Anonymkode: 90e14...6d7

Jepp, er nok så sikker på det etter å jeg reflekterte det jeg viste om hennes fortid, og har observert henne etter bruddet. Men vi mennesker er forskjellige, og noe har opplagt et behov for en type dynamikk som ikke passer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fremmed fugl said:

Jepp, er nok så sikker på det etter å jeg reflekterte det jeg viste om hennes fortid, og har observert henne etter bruddet. Men vi mennesker er forskjellige, og noe har opplagt et behov for en type dynamikk som ikke passer meg. 

Litt rart at en intelligent mann som deg og en svært impulsiv og umoden dame som henne ble sammen i utgangspunktet. Interessant.

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har i alle fall vist at familien ikke er viktigere enn et ligg🤷🏻‍♀️ 

Det er noe annet å skille seg og finne en ny senere.

Anonymkode: 5629a...190

Så rart at mange prioterer på den måten.

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litt rart at en intelligent mann som deg og en svært impulsiv og umoden dame som henne ble sammen i utgangspunktet. Interessant.

Anonymkode: 90e14...6d7

Hun er mer komplisert enn sånn. Jobber idag som toppleder (nivå under rådmann) i enn kommune, og kommer fra en konservativ kristen familie med mye rar dynamikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fremmed fugl said:

Hun er mer komplisert enn sånn. Jobber idag som toppleder (nivå under rådmann) i enn kommune, og kommer fra en konservativ kristen familie med mye rar dynamikk. 

Merkelig person, men jeg skal ikke henge meg mer opp i det.

Anonymkode: 90e14...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irak skrev (22 timer siden):

På hvilken måte gjør man det? 

Svikter man foreldrerollen?

Er man forpliktet overfor sine barn til å elske partneren sin? 

 

Ikke å elske partneren sin, men å behandle den andre med grunnleggende respekt. Jobb med forholdet eller slå opp, såppass skylder man sine barn. 

Anonymkode: 8e335...2e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 21.44):

Herregud. Det finnes MANGE dårlige foreldre der ute, foreldre som aldri har vært utro mot partneren sin, men som fremdeles er dårlige foreldre. Er det kun ett etisk prinsipp (altså trofasthet) som skal legges til grunn her? 

Anonymkode: 967e4...b47

Og poenget ditt er? 

Selvfølgelig finnes det fantastiske foreldre som har vært utro og dritt foreldre som aldri har vært utro. 

Men som gruppe er det opplagt at utro folk er dårligere foreldre. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt bevisst utro fordi jeg levde med en mann som ikke ga slipp på meg, som truet meg til å bli år etter år Jeg ble helt desperat etter en vei ut og håpet at det skulle være spikeren i lista, at han endelig skulle la meg gå hvis jeg hadde ligget med andre. Det gjorde han ikke. Etter årevis med psykisk vold var jeg så nedbrutt at jeg var en skygge av meg selv og jeg følte virkelig at jeg trengte denne andre mannen for å tørre å gå. Jeg visste at han ikke var den store kjærligheten, det visste han og, men han hjalp meg ut av et helvete. Jeg tror ingen kan forstå det, jeg har aldri forsøkt å forklare noen rundt meg hva som skjedde. Jeg lever med en slags skam, fordi ingen vet at jeg prøvde å komme meg ut på en ordentlig måte først.. I årevis faktisk. Jeg vet at folk snakker bak ryggen min, jeg vet at eksen har fortalt sin versjon til alle som vil høre og jeg har ikke sagt et ord til noen. 

Prøver å ikke dømme folk som har gjort ting jeg selv ikke ville gjort, rett og slett fordi jeg ikke vet hva de står i eller hva slags bagasje de kom inn med. 

 

Anonymkode: 0f5c9...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fremmed fugl said:

Og poenget ditt er? 

Selvfølgelig finnes det fantastiske foreldre som har vært utro og dritt foreldre som aldri har vært utro. 

Men som gruppe er det opplagt at utro folk er dårligere foreldre. 

Noen folk har tydeligvis ikke forstått tittelen på tråden. 

Anonymkode: 90e14...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dårlig(ere) 

Anonymkode: 90e14...6d7

Ikke nødvendigvis 

Anonymkode: 8658d...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis 

Anonymkode: 8658d...cdc

Det er et minus trekk, selvfølgelig er det et minus trekk. 

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var helt bevisst utro fordi jeg levde med en mann som ikke ga slipp på meg, som truet meg til å bli år etter år Jeg ble helt desperat etter en vei ut og håpet at det skulle være spikeren i lista, at han endelig skulle la meg gå hvis jeg hadde ligget med andre. Det gjorde han ikke. Etter årevis med psykisk vold var jeg så nedbrutt at jeg var en skygge av meg selv og jeg følte virkelig at jeg trengte denne andre mannen for å tørre å gå. Jeg visste at han ikke var den store kjærligheten, det visste han og, men han hjalp meg ut av et helvete. Jeg tror ingen kan forstå det, jeg har aldri forsøkt å forklare noen rundt meg hva som skjedde. Jeg lever med en slags skam, fordi ingen vet at jeg prøvde å komme meg ut på en ordentlig måte først.. I årevis faktisk. Jeg vet at folk snakker bak ryggen min, jeg vet at eksen har fortalt sin versjon til alle som vil høre og jeg har ikke sagt et ord til noen. 

Prøver å ikke dømme folk som har gjort ting jeg selv ikke ville gjort, rett og slett fordi jeg ikke vet hva de står i eller hva slags bagasje de kom inn med. 

 

Anonymkode: 0f5c9...c6c

Repetisjon i ansvarsfraskrivelse. Bla bla bla bla, alt er alle andre sin feil. Bla bla bla bla.. 

Vi må alle gjøre vanskelige valg gjennom livet, noen klarer å gjøre det den moralske måten, andre ikke. 

Minner meg om Fjodor D. 

Anonymkode: a6867...0b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ødelegger barnets familie når du er utro, så ja, du er universets verste foreldre. Fortjener å miste all kontakt med barnet og familien for resten av livet.

Anonymkode: 783a9...ee2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ødelegger barnets familie når du er utro, så ja, du er universets verste foreldre. Fortjener å miste all kontakt med barnet og familien for resten av livet.

Anonymkode: 783a9...ee2

Jeg har vært igjennom utroskap, og familien ble splittet. 

Hadde jeg hatt slike holdninger til min eksmann, hadde jeg vært en dårlig forelder. 

Det er tøft, det er vondt for alle, men så er det hvordan man som voksen håndterer det i ettertid. Jeg kunne fortalt barna hvilken drittsekk deres far var, men hva hadde det hjulpet, annet enn å såre barna enda mer? 

Barna mine har en fantastisk far, og selv om jeg har ønsket han ditt pepper gror, så har jeg heldigvis klart å skille mellom mine følelser og hans relasjon med barna. 

Anonymkode: a4169...476

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap kan medføre mye støy som får praktiske konsekvenser. For det første setter det barnas "trygghet" på spill. Vi ser alle verden gjennom egne briller som er farget av våre erfaringer. Så klart et såpass grovt overtramp mot en etablert forestilling på hvordan verden fungerer gjør noe med et barn.  Det kan lede til relasjons skader. 

Foreldre er også rollemodeller, og de tar etter oss når det gjelder å løse utfordringer. F.eks. foreldre som har angst, eller sagt på en annen måte foreldre som bedriver stor skala av flykt og unngåelse atferd vil ofte overføre dette til egne avkom. Dette er en måte å løse ubehag på. Utroskap kan derfor bli oppfattet som akseptabelt, og en adekvat måte å behandle andre på - samt løse utfordringer i parforholdet på. 

Så klart kan utroskap håndteres hvis barna ikke finner ut av det, og den andre partneren skåner og skjermer barna. Dette krever imidlertid veldig mye av den andre partneren, og er nok i praksis svært vanskelig. Alderen når dette skjer er også relevant. Det er forskjell på når dette skjer. Det har nok mindre konsekvenser når barna er 2-3 år, enn når det skjer ved inngangen til puberteten, osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært igjennom utroskap, og familien ble splittet. 

Hadde jeg hatt slike holdninger til min eksmann, hadde jeg vært en dårlig forelder. 

Det er tøft, det er vondt for alle, men så er det hvordan man som voksen håndterer det i ettertid. Jeg kunne fortalt barna hvilken drittsekk deres far var, men hva hadde det hjulpet, annet enn å såre barna enda mer? 

Barna mine har en fantastisk far, og selv om jeg har ønsket han ditt pepper gror, så har jeg heldigvis klart å skille mellom mine følelser og hans relasjon med barna. 

Anonymkode: a4169...476

Okei, men hvis mannen din ikke gjorde det ville familien deres fremdeles hvert sammen ikke sant? 

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et minus trekk, selvfølgelig er det et minus trekk. 

Anonymkode: 90e14...6d7

Som jeg har sagt ; det trenger ikke gå utover ungene. Det går fint å holde voksenlivet adskilt fra tiden med ungene. Ikke alle trenger å snakke og tenke som bitre bedratte kjerringer! 

Anonymkode: 8658d...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Som jeg har sagt ; det trenger ikke gå utover ungene. Det går fint å holde voksenlivet adskilt fra tiden med ungene. Ikke alle trenger å snakke og tenke som bitre bedratte kjerringer! 

Anonymkode: 8658d...cdc

For en ekstremt umoden ting å si.

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For en ekstremt umoden ting å si.

Anonymkode: 90e14...6d7

Forklar hvorfor og hva som er umodent å si med det ! Du er sikkert 40 år yngre og mer umoden selv. 

Anonymkode: 8658d...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...