Gå til innhold

Hvordan få i antibiotika?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som er kroniskt sykt og har vært gjennom mye medisiner (står på flere ting fast hver dag og gjort i mange år). Det har alltid vært vanskelig da det ikke er lett å hverken overtale eller oppmuntre. 

Nå er det nok en runde med antibiotika mikstur. Det er helt håpløst og har så vidt startet. 

Har dere noen tips eller triks? Føler vi har brukt opp alt etter 5 år med daglige medisiner og mye ulikt. Barnet er 8. 

Anonymkode: 80cdd...3f0

Skrevet

Kan du blande det i saft? Juice? Sjokomelk 

AnonymBruker
Skrevet

Rart at barnet ditt ikke har kapitulert og nærmest gitt opp om det er kronisk syk og ofte må ta slike medisiner. 

Du får lokke med noe skjermtid, penger til gaming eller noe annet barnet er opptatt av.

Anonymkode: 13878...20a

Skrevet

Hva med tabletter han kan svelge 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (53 minutter siden):

Kan du blande det i saft? Juice? Sjokomelk 

Vi har blanda så mye medisiner i drikke at barnet drikker kun vann. Fått avsmak av alt annet. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Rart at barnet ditt ikke har kapitulert og nærmest gitt opp om det er kronisk syk og ofte må ta slike medisiner. 

Du får lokke med noe skjermtid, penger til gaming eller noe annet barnet er opptatt av.

Anonymkode: 13878...20a

Det syns jeg er rart også! Vi har forsøkt, låser seg totalt, men kanskje vi må bruke større ting. 

mommyaka skrev (10 minutter siden):

Hva med tabletter han kan svelge 

Legen menge mikstur var best da kapslene var veldig store og vanskelig for barn å svelge. 

Skrevet

Bare å fylle sprøyta det å sprute ned i halsen. Stå klar med drikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Øv på å svelge smarties eller nonstop hele. Mange blir overrasket over at mange barn fint klarer å svelge hele tabletter. Fukt munnen først, og gi barnet drikke med sugerør når de skal svelge tabletten. 

Hvilken antibiotika er det snakk om? 

Anonymkode: f3fcf...7f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Dojakitty skrev (12 minutter siden):

Bare å fylle sprøyta det å sprute ned i halsen. Stå klar med drikke

Har du forsøkt det på et barn som nekter? Jeg er redd vi må dit ganske så snart, men tenkt det ikke fungerer. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Øv på å svelge smarties eller nonstop hele. Mange blir overrasket over at mange barn fint klarer å svelge hele tabletter. Fukt munnen først, og gi barnet drikke med sugerør når de skal svelge tabletten. 

Hvilken antibiotika er det snakk om? 

Anonymkode: f3fcf...7f0

Barnet klarer å svelge tabletter som ikke er veldig stor (gjør det daglig), men her var det snakk om store kapsler. 

Uansett ikke noe som er lett å gjøre om på nå i helga. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du forsøkt det på et barn som nekter? Jeg er redd vi må dit ganske så snart, men tenkt det ikke fungerer. 

Barnet klarer å svelge tabletter som ikke er veldig stor (gjør det daglig), men her var det snakk om store kapsler. 

Uansett ikke noe som er lett å gjøre om på nå i helga. 

Ja måtte gjøre det med sønnen min da han var liten. Ikke optimalt men det var enten det eller bli smittet av muligens dødelig sykdom fra flåttbitt så det var ikke så vanskelig å gjennomføre egentlig 

AnonymBruker
Skrevet

Sånne små sprøyter som du hjelper med å sette bak på innsiden av kinnet mot svelget. Da smaker det minst mulig, du unngår brekningene og minst mulig smak (unngå tunga). Gi belønning etterpå. Har hatt mange kurer på minstemann her.

Anonymkode: 43b61...f10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er weifapenin, trekk opp i en sprøyte og bland med blåbærsaft. Hvis det f.eks er 5 ml weifapenin, bland med 3 ml blåbærsaft (ikke utblandet med vann) og kall det blåbærmedisin.

Anonymkode: 81cdd...d36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånne små sprøyter som du hjelper med å sette bak på innsiden av kinnet mot svelget. Da smaker det minst mulig, du unngår brekningene og minst mulig smak (unngå tunga). Gi belønning etterpå. Har hatt mange kurer på minstemann her.

Anonymkode: 43b61...f10

Takk for tips. Jeg skal teste ut i morgen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken antibiotika (gjerne medisinmannen) er det snakk om? 

Jeg får mye flytende medisin av medisinske grunner. Skal love en ting, det smaker helt grusomt. Smaken går ikke bort nesten uansett hva en gjør, og å blande den i saft/juice/k eller hva folk ellers måtte foreslå er å gjøre smaken verre, mengden som skal svelges blir betydelig større og verre og i tillegg ødelegger dette smaken av det en blandet medisinen i. Så nei, ikke bland dette i noe og tro du er lur. 

Jeg må ha noe med sterk smak klart til å svelge strakt sprøyten med medisin er tømt og svelgt ned. Type sterk leverpostei med mye smak, sterk pølsepålegg eller noe annet. Sure padder fra  godtesnop fungerer og når jeg får kjøpt det. Litt av det sterke og litt vann for å få skylt ned og så enda mer av det smaksrike. 

Folk over i tråden gir råd, uten å ha smakt hvor ille medisin smaker, uansett hva det blandes i. Alternativet for barnet er intravenøst men da må hun stikkes!

Anonymkode: c5b7e...da1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk vi utskrevet Amoxicillin, og den smakte helt forferdelig, så helt umulig.

Håper dere har fått noe som smaker minst mulig, ellers får du høre om du kan få noe annet. Lurt å prøve med sprøyte, og unngå tunga hvor all smakssansen sitter.

De kapslene og tablettene er svære, så skjønner det ikke er veien å gå. Å ta ut innholdet og blande i syltetøy er vel heller ikke mulig med antibiotika tror jeg.

Anonymkode: 98d82...890

Skrevet

En lur ting kan være å kjøle ned tunga med litt is feks saftis. Da virker ikke smaksløkene hundre prosent. En annen ting kan være å ikke blande ut miksturen med noe annen, men gi noe med sterk smak etterpå. Det kan også være litt morsomt med ark med klistremerker for hver porsjon med medisiner som tilslutt gir en premie. Husk at miksturen må ristes veldig godt

AnonymBruker
Skrevet

Da sønnen min var mindre var vi gjennom runde på runde med det greiene der. Han fikk aldri brus ellers. Da medisinene skulle tas var det bare å fylle brusglasset, si til ungen at medisinen smaker drit, men ned må det og jo fortere du får det i deg jo fortere er det brusglasset ditt.

Ikke bland det med noe, men heller ikke stå å si til ungen at det smaker godt for det gjør det faktisk ikke.

Anonymkode: 03d39...2c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilken antibiotika (gjerne medisinmannen) er det snakk om? 

Jeg får mye flytende medisin av medisinske grunner. Skal love en ting, det smaker helt grusomt. Smaken går ikke bort nesten uansett hva en gjør, og å blande den i saft/juice/k eller hva folk ellers måtte foreslå er å gjøre smaken verre, mengden som skal svelges blir betydelig større og verre og i tillegg ødelegger dette smaken av det en blandet medisinen i. Så nei, ikke bland dette i noe og tro du er lur. 

Jeg må ha noe med sterk smak klart til å svelge strakt sprøyten med medisin er tømt og svelgt ned. Type sterk leverpostei med mye smak, sterk pølsepålegg eller noe annet. Sure padder fra  godtesnop fungerer og når jeg får kjøpt det. Litt av det sterke og litt vann for å få skylt ned og så enda mer av det smaksrike. 

Folk over i tråden gir råd, uten å ha smakt hvor ille medisin smaker, uansett hva det blandes i. Alternativet for barnet er intravenøst men da må hun stikkes!

Dalacin heter den. 

Barnet får flytende medisin hver dag og det har vært en kamp lenge til vi endelig fant en saft det kunne blandes med. 

Men ellers er vår erfaring også at det bare blir vanskeligere jo mer der blandes med noe da det blir enda mer å drikke. Barnet er vant til å stikkes og dessverre har jeg fortalt at det er alternativet (trodde det kunne være motivasjon) men barnet vil heller det enn mikstur. 

Attami skrev (3 minutter siden):

En lur ting kan være å kjøle ned tunga med litt is feks saftis. Da virker ikke smaksløkene hundre prosent. En annen ting kan være å ikke blande ut miksturen med noe annen, men gi noe med sterk smak etterpå. Det kan også være litt morsomt med ark med klistremerker for hver porsjon med medisiner som tilslutt gir en premie. Husk at miksturen må ristes veldig godt

Godt tips. Skal forsøkes! 

AnonymBruker
Skrevet

Er det et alternativ å få antibiotikaen som tabletter? Seksåringen her har dessverre tatt en del antibiotikakurer gjennom livet, og det var et lettelse nå som hun nylig fikk det i tablettform. Hun får selv velge noe hun vil svelge medisinen ned med, og velger da gjerne et stort glass eplejuice. Hun har også fått sjokolademelk til formålet. 

Anonymkode: f75af...57f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dalacin heter den. 

Barnet får flytende medisin hver dag og det har vært en kamp lenge til vi endelig fant en saft det kunne blandes med. 

Men ellers er vår erfaring også at det bare blir vanskeligere jo mer der blandes med noe da det blir enda mer å drikke. Barnet er vant til å stikkes og dessverre har jeg fortalt at det er alternativet (trodde det kunne være motivasjon) men barnet vil heller det enn mikstur. 

Godt tips. Skal forsøkes! 

Dalacin og Azitromax smaker aldeles forferdelig. 

Å kjøle ned tunga med is skal du aldri gjøre på (syke) barn. Det kan føre til kvelning eller at de svelger vrangt med aspirasjonspneumoni som resultat. 

Flere ukloke svar i denne tråden. Du bør snakke med lege enten på legevakt i helgen eller barnets primær kontakt på sykehus eller fastlege. Dalacin kapsler er noen svære kapsler og nesten umulig å svelge for voksne. I tillegg så skal de vel to til x 2 i døgnet eller 1x4 i døgnet og da blir kampen enda verre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss funket det å blande den flytende antibiotikaen i slush. Er noe med konsistensen på slush som er tyktflytende og skjuler det meste, og all isen som gjør drikken iskald, og da skjules smaken. Og sugerør gjør at det er lettere å drikke fort.

Anonymkode: f68e2...9d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...