Gå til innhold

Hvem har lov til å bruke veiene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å bygge veier er kostbart. Så dyrt er det at ingen privatperson har råd. Det er en oppgave for fellesskapet.

Mnage vil at felleskapet skal bygge mer veier. Andre vil bruke pengene på noe annet.

Men en ting man må huske på, er at motstanden mot veibygging også skyldes at det brukes mye av felleskapets penger på noe bare noen få får bruke.

En ny asfaltert vei med øvre fartsgrense på 80 km/t er et eksempel på en vei som kun kan brukes av biler som kjører i minst 80 km/t. Alle andre i samfunnet er eksludert fra å bruke denne veien. Det gjelder gående, syklister, traktorer, bobiler, rullestolbrukere, skigåere, barnetog, demonstranter, barnevogner, rullatorer osv. Selv om de har vært med å betale for den.

Er det da så rart at så mange ikke vil bruke mer av fellesskapets midler på å bygge veier?

Anonymkode: adf8c...aac

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja synes det er rart ja. Mye jeg ikke bruker. Men jeg unner andre det fordi. Så jeg bidrar til alle skal få noen «goder» i livet. Ikke bare meg, meg. 

Anonymkode: 8f25b...42e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en ikke bruker veien så er det bruk for den. Hva med søppelbil, posten, matvarene du kjøper, buss, utrykningskjøretøy og så mye annet

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å bygge veier er kostbart. Så dyrt er det at ingen privatperson har råd. Det er en oppgave for fellesskapet.

Mnage vil at felleskapet skal bygge mer veier. Andre vil bruke pengene på noe annet.

Men en ting man må huske på, er at motstanden mot veibygging også skyldes at det brukes mye av felleskapets penger på noe bare noen få får bruke.

En ny asfaltert vei med øvre fartsgrense på 80 km/t er et eksempel på en vei som kun kan brukes av biler som kjører i minst 80 km/t. Alle andre i samfunnet er eksludert fra å bruke denne veien. Det gjelder gående, syklister, traktorer, bobiler, rullestolbrukere, skigåere, barnetog, demonstranter, barnevogner, rullatorer osv. Selv om de har vært med å betale for den.

Er det da så rart at så mange ikke vil bruke mer av fellesskapets midler på å bygge veier?

Anonymkode: adf8c...aac

Alle bruker disse veiene i en form - hvordan tenker du ellers det kommer f.eks mat inn til byene? 

Anonymkode: b5bd9...35d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har forøvrig og lov å bruke veiene. Det er kun motorveier som har fartsbegrensning, og der kan du velge andre veier som har mindre trafikk pga av motorveien. 

Anonymkode: b5bd9...35d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg bruker ikke sykehus fordi jeg ikke røyker, spiser sjokolade eller dårlig mat. Så da kan vi egentlig klare oss med ett sykehus per fylke, sant? Ikke skal jeg føde, så fødeavdelinger kan vi bare legge ned. Forøvrig kan vi kutte ut trygd og pensjon også, fordi JEG står for eget livsopphold, sant? Vi får levere rullestoler til de som trenger det via stier i skogen, sant?

Infrastruktur gir så mange skjulte gevinster i form av produktivitet osv. at det burde investeres langt mer i det. 

Anonymkode: 1053e...c45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Å bygge veier er kostbart. Så dyrt er det at ingen privatperson har råd. Det er en oppgave for fellesskapet.

Mnage vil at felleskapet skal bygge mer veier. Andre vil bruke pengene på noe annet.

Men en ting man må huske på, er at motstanden mot veibygging også skyldes at det brukes mye av felleskapets penger på noe bare noen få får bruke.

En ny asfaltert vei med øvre fartsgrense på 80 km/t er et eksempel på en vei som kun kan brukes av biler som kjører i minst 80 km/t. Alle andre i samfunnet er eksludert fra å bruke denne veien. Det gjelder gående, syklister, traktorer, bobiler, rullestolbrukere, skigåere, barnetog, demonstranter, barnevogner, rullatorer osv. Selv om de har vært med å betale for den.

Motorveier ja! Det finns mange veier med 80 sone der alle disse er brukere av veien. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det da så rart at så mange ikke vil bruke mer av fellesskapets midler på å bygge veier?

Anonymkode: adf8c...aac

 

Anonymkode: ab03b...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle innbyggere i Norge får lov å bruke veiene i Norge. 

Merkelig tråd.

Anonymkode: 37fe0...6c8

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Alle andre i samfunnet er eksludert fra å bruke denne veien. Det gjelder gående, syklister, traktorer, bobiler, rullestolbrukere, skigåere, barnetog, demonstranter, barnevogner, rullatorer osv. Selv om de har vært med å betale for den.

Er det da så rart at så mange ikke vil bruke mer av fellesskapets midler på å bygge veier?

Anonymkode: adf8c...aac

Det bygges også hoppbakker for skihoppere

Alle andre i samfunnet er ekskludert fra å bruke denne hoppbakken. Det gjelder gående, syklister, traktorer, bobiler, rullestolbrukere, skigåere, barnetog, demonstranter, barnevogner, rullatorer osv. Selv om de har vært med å betale for den.

Skal vi ikke bruke av fellesskapets midler på å bygge hoppbakker?

Anonymkode: ae69e...703

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trenger disse veiene i en eller annen form. 

Busser, utrykningskjøretøy, varetransport. 

Så hvis det bare er de som fysisk kjører på disse veiene. Kan ikke andre benytte seg av varer og tjenester som har vært innom disse veiene da? 

Anonymkode: db435...647

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at samferdsel kan tenkes litt mer helhetlig. Når jeg bygger en stor motorvei, så bør det også være plass til dobbelspor med jernbane ved siden av. En sykelvei som går langs skogskanten bør også være mulig å få til. Hva med høyspentledning? Da hadde naturinngrepet blitt mindre fordi vi ikke trenger å bygge titusen traser for alt mulig rart.

 

Anonymkode: 5d797...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å bygge veier er kostbart. Så dyrt er det at ingen privatperson har råd. Det er en oppgave for fellesskapet.

Mnage vil at felleskapet skal bygge mer veier. Andre vil bruke pengene på noe annet.

Men en ting man må huske på, er at motstanden mot veibygging også skyldes at det brukes mye av felleskapets penger på noe bare noen få får bruke.

En ny asfaltert vei med øvre fartsgrense på 80 km/t er et eksempel på en vei som kun kan brukes av biler som kjører i minst 80 km/t. Alle andre i samfunnet er eksludert fra å bruke denne veien. Det gjelder gående, syklister, traktorer, bobiler, rullestolbrukere, skigåere, barnetog, demonstranter, barnevogner, rullatorer osv. Selv om de har vært med å betale for den.

Er det da så rart at så mange ikke vil bruke mer av fellesskapets midler på å bygge veier?

Anonymkode: adf8c...aac

Nå er det vel stort sett alle som bruker veiene. De fleste i egen bil, men noen i buss etc. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 17.00):

Å bygge veier er kostbart. Så dyrt er det at ingen privatperson har råd. Det er en oppgave for fellesskapet.

Mnage vil at felleskapet skal bygge mer veier. Andre vil bruke pengene på noe annet.

Men en ting man må huske på, er at motstanden mot veibygging også skyldes at det brukes mye av felleskapets penger på noe bare noen få får bruke.

En ny asfaltert vei med øvre fartsgrense på 80 km/t er et eksempel på en vei som kun kan brukes av biler som kjører i minst 80 km/t. Alle andre i samfunnet er eksludert fra å bruke denne veien. Det gjelder gående, syklister, traktorer, bobiler, rullestolbrukere, skigåere, barnetog, demonstranter, barnevogner, rullatorer osv. Selv om de har vært med å betale for den.

Er det da så rart at så mange ikke vil bruke mer av fellesskapets midler på å bygge veier?

Anonymkode: adf8c...aac

Dette er jo rent sprøyt. Vi har mange ganger så mye 80-vei som er tillatt for alle enn vi har veier med begrensninger. 

 

Dessuten, som andre har sagt: Alle i samfunnet bruker disse veiene, uansett om vi kjører, går eller sykler på dem selv eller ikke. Vi er avhengige av dem for å få frem mat, medisiner, andre varer, ambulanser, brannbiler m.m. Derfor må vi også være med å betale for dem, det skulle bare mangle. 

Anonymkode: 0fd84...27d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...