Gå til innhold

Oppfordrer du barnet til å lese?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Media snakker om at norske barn leser mindre og mindre. Hva kommer det av? Er det iPadene? 

Oppfordrer du dom forelder barnet ditt til å finne frem en bok, eller går det i glemmeboken?

Anonymkode: e6df6...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trenger ikke oppfordre dem, alle tre elsker å lese og leser hver dag. Vi har lest for barna siden de var små, vi har massevis av bøker i huset og drar ofte på biblioteket og barna ser også at vi voksne leser. Barn tar jo etter voksne. Jeg tenker at vel så viktig som oppfordringer er det at foreldrene selv viser interesse for bøker og hjelper barna inn i bokverdenen ved høytlesing. 

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste mye for de når de var barn. Nå er bøker en av tingene de ønsker seg til jul, og de låner med seg bøker fra biblioteket. Trenger ikke oppfordre dem til å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lest høyt fra barna var så små at de ikke hadde begrep på hva en bok var. De hører lydbok ofte og blir lest for hver kveld. Eldste leser en del bøker selv. De er med på sommerles alle sammen og blir motivert av det.
Jeg vet ikke hvorfor barn i dag leser mindre, men jeg vil tro at skjermen må ta en god del av skylda. Alt går så himla fort i dag. Hvis man ser på en barnefilm eller serie så går handlingen sikkert dobbelt så fort som det gjorde på 80- 90 tallet. Lesing krever konsentrasjon og innlevelse. Det blir ikke dagens barn trent på, så da blir det vanskelig å følge historien i en bok også.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

atropos skrev (1 minutt siden):

Vi har lest høyt fra barna var så små at de ikke hadde begrep på hva en bok var. De hører lydbok ofte og blir lest for hver kveld. Eldste leser en del bøker selv. De er med på sommerles alle sammen og blir motivert av det.
Jeg vet ikke hvorfor barn i dag leser mindre, men jeg vil tro at skjermen må ta en god del av skylda. Alt går så himla fort i dag. Hvis man ser på en barnefilm eller serie så går handlingen sikkert dobbelt så fort som det gjorde på 80- 90 tallet. Lesing krever konsentrasjon og innlevelse. Det blir ikke dagens barn trent på, så da blir det vanskelig å følge historien i en bok også.

Samme har vi gjort her! Tror det har bidratt til leseglede og gode ferdigheter. Begge barna har lært seg å lese av seg selv (de har fulgt med i boken under høytlesning og knekt koden).

5 åringen her, som er skolestarter, har begynt å lese Harry Potter  (de  illustrerte riktignok). Tror kanskje handlingen blir litt for skummel i de siste bøkene, men fy søren så gøy å se lesegleden og ferdighetene når barn sitter og leser selv!

Anonymkode: 1e471...367

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hele tiden. Og det fungerer. En annen ting som fungerer er streng skjermtid (mine er 13 og 16 nå, vi holder på fortsatt), og "tid-lest-i-bok"=ekstra skjermtid. Det fikk fart i boklesinga. 

De leser nå hver dag. Vi er svært ofte på biblioteket og i bokhandel. Vi voksne leser også bøker hjemme og forsøker legge vekk mobil og pc. Vi spør om hva de leser, ser filmer etterpå, snakker om hva de har lest og hva de skal lese. Det er en enorm fordel på skolen, i dagliglivet og for selve livet tror jeg.

Anonymkode: 896b7...128

  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke oppfordre.  Vi leser mye sammen, jeg (mammaen) er en bokorm, utflukter til biblioteket er en ukentlig greie, nattalesing er fast greie. Vi har hele veien hatt lite skjermtid og får igjen for det nå. Fått mye skryt for at barna har god konsentrasjon og fokus.  Hvis jeg høres selvgod ut så er det fordi jeg er glad for å ha holdt på en skjermfri oppvekst, til tross for å ha blitt latterliggjort masse da barna var mindre. Ser ikke at barna har gått glipp av noe særlig. De vet hva alle figurene alle jevnaldrende er opptatt av er, uansett.

Anonymkode: 8b19f...4d7

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Media snakker om at norske barn leser mindre og mindre. Hva kommer det av? Er det iPadene? 

Oppfordrer du dom forelder barnet ditt til å finne frem en bok, eller går det i glemmeboken?

Anonymkode: e6df6...379

Ja det oppfordrer vi aktivt barna til. 

Lesing er viktig og mengdetrening er bra. Det stimulerer ordforråd, språkutvikling fantasi, nysgjerrighet, undring og refleksjon. 

Vi har lest mye til barna som små, og leser med dem når de blir litt større. Her har alle barna valgt seg bok i en bokserie de selv liker som de har med på ferie. De lytter også til lydbok. 

Kjeder de seg ber vi dem lett om å finne på noe eller finne seg en bok. 

 

Anonymkode: b5042...ea0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (36 minutter siden):

Jeg trenger ikke oppfordre dem, alle tre elsker å lese og leser hver dag. Vi har lest for barna siden de var små, vi har massevis av bøker i huset og drar ofte på biblioteket og barna ser også at vi voksne leser. Barn tar jo etter voksne. Jeg tenker at vel så viktig som oppfordringer er det at foreldrene selv viser interesse for bøker og hjelper barna inn i bokverdenen ved høytlesing. 

Skulle ønske mine barn elsket å lese eller bli lest for, men nei. Tror ikke det bare er miljø altså, selv om det selvfølgelig kan være en viktig faktor. Jeg selv elsker bøker, leste masse som barn, men min mor som jeg vokste opp med gjorde ikke det. Tror ikke jeg ble lest mye for heller, ikke som jeg kan huske.

Har begynt å lese for mine barn fra de var veldig små, men de har aldri hatt den store interessen utover typisk pekebøker. Vi har mange bøker hjemme, jeg leser selv ofte og jeg har jevnlig forsøkt å lese for dem men de er ikke interessert 😅 eldste på ni leser noen ganger på senga, men da helst faktabøker for barn eller tegneserier. Yngste på seks finnes ikke interessert i bøker ser jeg 😮‍💨 har dratt de med til biblioteket og latt de velge bøker selv, men de røres ikke når vi kommer hjem. Synes det er veldig synd (og nei, vi har ikke mye skjerm heller 😐)

Anonymkode: ec8b4...3da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skulle ønske mine barn elsket å lese eller bli lest for, men nei. Tror ikke det bare er miljø altså, selv om det selvfølgelig kan være en viktig faktor. Jeg selv elsker bøker, leste masse som barn, men min mor som jeg vokste opp med gjorde ikke det. Tror ikke jeg ble lest mye for heller, ikke som jeg kan huske.

Har begynt å lese for mine barn fra de var veldig små, men de har aldri hatt den store interessen utover typisk pekebøker. Vi har mange bøker hjemme, jeg leser selv ofte og jeg har jevnlig forsøkt å lese for dem men de er ikke interessert 😅 eldste på ni leser noen ganger på senga, men da helst faktabøker for barn eller tegneserier. Yngste på seks finnes ikke interessert i bøker ser jeg 😮‍💨 har dratt de med til biblioteket og latt de velge bøker selv, men de røres ikke når vi kommer hjem. Synes det er veldig synd (og nei, vi har ikke mye skjerm heller 😐)

Anonymkode: ec8b4...3da

Nei, det er selvsagt ikke bare miljø. Mannen min vokste opp i en familie som aldri leste, men var likevel veldig glad i det og er det fremdeles i voksen alder. Men uansett så skader det jo ikke å legge til rette for høytlesing, biblioteksbesøk og slikt og om barna fremdeles ikke liker å lese så har man i det minste gjort sitt. Og så er det aldri for sent å finne interessen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger ikke oppfordre.  Vi leser mye sammen, jeg (mammaen) er en bokorm, utflukter til biblioteket er en ukentlig greie, nattalesing er fast greie. Vi har hele veien hatt lite skjermtid og får igjen for det nå. Fått mye skryt for at barna har god konsentrasjon og fokus.  Hvis jeg høres selvgod ut så er det fordi jeg er glad for å ha holdt på en skjermfri oppvekst, til tross for å ha blitt latterliggjort masse da barna var mindre. Ser ikke at barna har gått glipp av noe særlig. De vet hva alle figurene alle jevnaldrende er opptatt av er, uansett.

Anonymkode: 8b19f...4d7

Dette håper jeg å få til, skal bli mor snart.

Er litt bekymret for at det er så ulik praksis med skjerm, redd de skal f. eks foretrekke å være hos venner hvor det er fri flyt. 

Anonymkode: fb909...86d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Media snakker om at norske barn leser mindre og mindre. Hva kommer det av? Er det iPadene? 

Oppfordrer du dom forelder barnet ditt til å finne frem en bok, eller går det i glemmeboken?

Anonymkode: e6df6...379

Hæ? Nei? Vi leser for barnet vårt hver kveld og har gjort det i 6 år. Barnet finner gladelig frem en bok selv og leser og koser seg. Går jevnlig på biblioteket og låner med seg bøker som vi leser sammen. 

Barnet ser aldri på iPad, bare på lange bilturer. Ellers ser barnet på TV.

Anonymkode: af9fa...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette håper jeg å få til, skal bli mor snart.

Er litt bekymret for at det er så ulik praksis med skjerm, redd de skal f. eks foretrekke å være hos venner hvor det er fri flyt. 

Anonymkode: fb909...86d

Man trenger jo ikke ha det skjermfritt. Vi har det absolutt ikke skjermfritt og barna våre har ingen problemer med konsentrasjon og ro og alle tre er svært skoleflinke. Så det må ikke være svart/hvitt og det er ikke bare én vei til rolige og fokuserte barn. Vi leser mye OG lar barna bruke skjerm. Balanse er fint. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ting man kan gjøre for å stimulere leselysten er å lese et kapittel høyt for hverandre f eks annen hver kveld. Dette gjorde vi fra ca seksårsalderen. "I kveld skal jeg lese for deg, mamma" ❤️

Anonymkode: 5ce33...5e1

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var kjempe kjedelig å lese som barn, selv om jeg ble lest for daglig. 

Har kanskje lest max ti bøker i hele mitt liv, da utenom skolepensum. 

Prøver å oppmuntre mitt barn til å lese, men er dessverre lik meg. Så vi leser så mye lærere sier vi skal lese hverdag i en valgfri bok. 

 

Anonymkode: 6f885...cd8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arkana skrev (20 timer siden):

Jeg trenger ikke oppfordre dem, alle tre elsker å lese og leser hver dag. Vi har lest for barna siden de var små, vi har massevis av bøker i huset og drar ofte på biblioteket og barna ser også at vi voksne leser. Barn tar jo etter voksne. Jeg tenker at vel så viktig som oppfordringer er det at foreldrene selv viser interesse for bøker og hjelper barna inn i bokverdenen ved høytlesing. 

Jeg har gjort/gjør alt dette, og ingen av barna er interesserte i å lese. De er begge to gode lesere, han i 2.klasse har vanskeligere leselekse, men ingen leser frivillig. Jeg må sette av 30min til lesing hver dag nå i ferien, som SKAL gjøres, ellers er det leker osv som velges fremfør bøker 100% av tiden.

Anonymkode: c2aa9...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (19 timer siden):

Nei, det er selvsagt ikke bare miljø. Mannen min vokste opp i en familie som aldri leste, men var likevel veldig glad i det og er det fremdeles i voksen alder. Men uansett så skader det jo ikke å legge til rette for høytlesing, biblioteksbesøk og slikt og om barna fremdeles ikke liker å lese så har man i det minste gjort sitt. Og så er det aldri for sent å finne interessen! 

Her blir barna sittende å tegne når vi drar på biblioteket, bøkene viser de null interesse for.

Anonymkode: c2aa9...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her blir barna sittende å tegne når vi drar på biblioteket, bøkene viser de null interesse for.

Anonymkode: c2aa9...bfc

Så synd! Har dere tilrettelagt for leselyst gjennom oppveksten?

Har en 2-åring som er veldig glad i å bla i bøker, men han er fremdeles der at han blar fort forbi og jeg får ikke mulighet til å lese noe særlig tekst. Eneste boka vi kommer igjennom er Tassen 🙈

Har så lyst til å bygge oppunder ønsket og gleden ved å se i bøker i årene fremover. Tenker det er en god egenskap å kunne tilegne seg kunnskap fra bøker :) 

Anonymkode: e6df6...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har oppfordret. Har lest bøker til de fra de ble født. Både på engelsk og norsk (vi er en tospråklig familie). Begge mine er gutter, den ene var litt mer rolig og likte lesestundene bedre enn han andre, men når de ble eldre falt lesingen bort og de ville heller spille kort eller liknende. Jeg forsøkte å tvinge på dem lesingen så lenge som mulig. Jeg spør fortsatt om jeg skal lese for de, jeg elsker det, men nei...😆 De er 17 og 18 år nå og begge har godt ordforråd, men jeg tror ikke de plukker opp en bok. Da han yngste var 10-12 kunne han lese litt i Guiness rekordbok, men ellers ingenting. Vi har lest alt av Harry Potter og liknende. Filmen og skjermen tok dem, og de foretrekker det. Selv leser jeg masse,har vokst opp med en mor som leser og masse bøker hjemme, men faren i huset leser ingenting. Han kommer fra en annen kultur, et fattig land, og har aldri lært å lese ordentlig, så han har ikke den referansen. Jeg håper de finner gleden i bøkene igjen når de blir litt eldre. 🤞

Anonymkode: 0cf1d...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...