Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har levert tilbake hundrevis av ganger? Går du på butikken i søvne eller rusa?

Jeg tenker meg om før jeg kjøper noe og har aldri levert tilbake noe som helst.

Anonymkode: ec237...8d5

Tydeligvis da. Kjøper klær til ungene, så kanskje de ikke likte det eller det ikke passet, og da er det enkelt å returnere istedetfor å dra med dem på kjøpesenteret. Eller at man kjøper 2 par sko i ulike størrelser og returnerer de som ikke passer. Annet eksempel er å kjøpe noe man trenger til feks oppussing så sitter man igjen med for mange fordi man kjøpte inn ekstra i tilfelle. Alle jeg kjenner gjør tilsvarende så så veldig unormalt er det nok ikke. Som sagt står det på 99% av kvitteringene at man får penger tilbake ved retur innen 30 dager. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (9 minutter siden):

Tydeligvis da. Kjøper klær til ungene, så kanskje de ikke likte det eller det ikke passet, og da er det enkelt å returnere istedetfor å dra med dem på kjøpesenteret. Eller at man kjøper 2 par sko i ulike størrelser og returnerer de som ikke passer. Annet eksempel er å kjøpe noe man trenger til feks oppussing så sitter man igjen med for mange fordi man kjøpte inn ekstra i tilfelle. Alle jeg kjenner gjør tilsvarende så så veldig unormalt er det nok ikke. Som sagt står det på 99% av kvitteringene at man får penger tilbake ved retur innen 30 dager. 

Om du holder på slik bør du jo virkelig sette deg inn i forbrukerkjøpsloven. Det er tragisk å lese innlegg fra voksne mennesker som ikke kjenner lovverk og rettigheter - for begge parter i en transaksjon. 

Anonymkode: b502f...110

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke vanlig i min omgangskrets. Jeg har ikke hørt om noen som handler som hodeløse høns for så å levere varene tilbake.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (13 minutter siden):

Men du klarte ikke å se at sportsbrillene ikke var så fine? De har jo neppe endret seg fra en dag til en annen.

Det høres mer ut som du har lagt deg til en uvane nettopp fordi mange butikker har returmulighet. Du slipper å tenke igjennom om du virkelig liker noe eller har behov for det, siden du regner med du bare kan angre.

Anonymkode: 89d37...794

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du holder på slik bør du jo virkelig sette deg inn i forbrukerkjøpsloven. Det er tragisk å lese innlegg fra voksne mennesker som ikke kjenner lovverk og rettigheter - for begge parter i en transaksjon. 

Hva sier forbrukerkjøpsloven da som ikke står på kvitteringen? Sjekker jo alltid at jeg har returrett før jeg gjør det. Nesten alle jeg kjenner gjør tilsvarende på ZALANDO feks, kjøper 2 størrelser og returnerer den som ikke passer tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (4 minutter siden):

Hva sier forbrukerkjøpsloven da som ikke står på kvitteringen? Sjekker jo alltid at jeg har returrett før jeg gjør det. Nesten alle jeg kjenner gjør tilsvarende på ZALANDO feks, kjøper 2 størrelser og returnerer den som ikke passer tilbake. 

Du har jo tydeligvis ikke sjekket hva Synsam praktiserer da...

Underlig miljø du oppholder deg i. Det er særdeles uetisk å alltid returnere varer. Tenker du ikke på bærekraft i det hele tatt?

Anonymkode: 9c527...c32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (11 minutter siden):

Dette synes jeg er helt på trynet. En miljøfientlig oppførsel.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (1 time siden):

Loven sier at du ikke har bytterett. Unntaket er nettsalg, der har du 3 ukers returrett etter loven.

Og du sjekket jo ikke at du hadde returrett, er det ikke det hele tråden handler om? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette synes jeg er helt på trynet. En miljøfientlig oppførsel.

Har selv en pakke med ca 10 sommerkjoler stående i garderoben nå, kommer nok bare til å beholde halvparten. 

Alternativet er å bruke mye av min tid på å kjøre rundt i flere butikker, med dårligere utvalg enn hva zalando har.

I tillegg, fra et miljøperspektiv slipper man å frakte varer til butikk, man slipper butikk, strøm og andre fasiliteter, man slipper at både jeg og ansatte kjører bil for å jobbe/handle. 

Kjøper riktignok ikke to størrelser, synes de treffer godt på anbefalt størrelse basert på tidligere kjøp, men hender jo jeg må sende i retur og samtidig bestille ny størrelse. 

Skrevet
lady90 skrev (3 timer siden):

Jeg sier ikke at det er et argument, mer at jeg er overrasket. Dersom de faktisk er veldig strenge skyter de seg selv i foten og vil tape kunder til andre butikker. Kundene velger de butikkene med best kundeservice, så enkelt er det. 

Så slitsomt å lese svarene dine, det er jo helt «hakk i plata».

Ja, mange tillater retur eller å bytte.

Nei, det er ingen lovfestet rett du har.

De som gjør det gjør det for å yte ekstra service. De som ikke gjør det gjør det ikke fordi de anser hvert salg som viktigere enn at kunden skal være fornøyd når han/hun angrer seg.

• Liker 1
Skrevet

Men det er netthandel, der gjelder andre regler. 

Kunder som returnerer ting er rent merarbeid for butikkene. Jeg synes det er litt merkelig å forvente at de skal bruke ekstra tid og arbeidsinnsats fordi du har bestemt deg for at du ikke ønsker å bruke penger hos dem likevel.

Mitt inntrykk har for øvrig alltid vært at de fleste butikker bytter mot kvittering, mens penger igjen krever enten avtale om deponering eller feil ved varen (og selv da vil de helst prøve å rette opp først). Å få penger igjen bare fordi man har ombestemt seg ville det ikke falt meg inn å forvente. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (3 timer siden):

Jeg sier ikke at det er et argument, mer at jeg er overrasket. Dersom de faktisk er veldig strenge skyter de seg selv i foten og vil tape kunder til andre butikker. Kundene velger de butikkene med best kundeservice, så enkelt er det. 

Lærdommen du kan ta av dette, er å ta så mye handel som mulig på nett.

Anonymkode: 8ccca...583

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er opp til hver enkelt butikk å bestemme, så at "nesten alle andre gjør det" er ikke et argument.

Anonymkode: d4c91...b45

Ikke er det sant heller. 

Anonymkode: 9614f...bf1

AnonymBruker
Skrevet

Å kreve byttelapp for å gi penger igjen høres merkelig ut. I kjeden jeg jobber i har vi 30 dagers åpent kjøp mot kvittering. Byttelapp legger vi ved gaver og dersom noen ønsker å returnere en vare med byttelapp får de byttet i en annen vare eller en tilgodelapp, ikke penger tilbake. Penger tilbake er kun mot kjøpskvittering innen 30 dager.

Kan det være at den ansatte har ordlagt seg litt klønete og mente å si at om TS skulle få penger igjen måtte det vært avtalt deponering i x-antall dager? E del butikker som ikke har åpent kjøp tilbyr kundene å deponere, men det må avtales ved kjøpstidspunktet.

Ser at Synsam tilbyr 30 dagers åpent kjøp på solbriller til medlemmer av kundeklubben deres.:

Sitat

Uansett om du handler i nettbutikken eller i en fysisk butikk, får du som medlem i Synsam Friends 30 dagers åpent kjøp ved kjøp av solbriller. Slik kan du prøve solbrillene hjemme i fred og ro. Ordningen gjelder solbriller uten styrke som er "plombert" og som ligger i originaletuiet, mot fremvisning av kvittering.  

Her står det at solbrillene må være "plombert" for at åpent kjøp skal gjelde. TS - er du medlem i kundeklubben? Og er brillene plombert?

Anonymkode: c3acb...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Et du medlem i kundeklubben/synsam friends? For da har man i utgangspunktet åpent kjøp: 

Screenshot_20240705_120324_Chrome.thumb.jpg.369fb990a59724c3c949881128b30716.jpg

Anonymkode: cb6f9...78b

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (16 timer siden):

Kjøpte et par sportsbriller på synsam igår, men angret meg da jeg tok de på idag. Ringte og spurte om jeg kan få pengene tilbake men de sa jeg egentlig måtte ha byttelapp. Jeg har bare kvitteringen. Merkelappen (ikke mulig å ta av uten å klkpp den av) henger fremdeles på brillen. De ba meg ta det med inn så de kunne vurdere. 

Men har aldri hørt om en slik praksis? De nevnte byttelapp igår men tenkte at siden jeg skal ha de selv trengte jeg ikke det. Det ble ikke sagt at jeg MÅ ha byttelapp i tillegg til kvitteringen. 

Har de lov til dette i det hele tatt? 

Du har ingen rett på retur i det heletatt i butikk. Du har rett på det iht nettkjøp, pga  du ikke har fysisk sett varen før du får den. 

Men de fleste butikker har en retur ordning. Men de kjører forskjellige regler de bestemmer selv.

I dag bruker få kontanter, vi må ha et minimum av kontanter i kassen hver dag. Noen dager da vi har fått mer kontanter og det er en turist som ønsker retur har vi av og til sagt ja til å gi konanter tilbake. De dagene ingen bruker kontanter, så har vi ikke mulighet til det og da må de enten bytte til annen vare eller få tilgodelapp.

En brillebutikk ser jegvikke for meg å ha npe særlig med kontanter.  Og da blir det umulig å gi det

Anonymkode: 20765...220

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Et du medlem i kundeklubben/synsam friends? For da har man i utgangspunktet åpent kjøp: 

Screenshot_20240705_120324_Chrome.thumb.jpg.369fb990a59724c3c949881128b30716.jpg

Anonymkode: cb6f9...78b

Ja jeg måtte melde meg inn for å få rabatt som de hadde. Men har ikke fått noen sms eller noe på det. 

Men sa der det ut som de uansett ikke kan nekte meg pengene tilbake. Brillene er plombert 

Endret av lady90
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har selv en pakke med ca 10 sommerkjoler stående i garderoben nå, kommer nok bare til å beholde halvparten. 

Alternativet er å bruke mye av min tid på å kjøre rundt i flere butikker, med dårligere utvalg enn hva zalando har.

I tillegg, fra et miljøperspektiv slipper man å frakte varer til butikk, man slipper butikk, strøm og andre fasiliteter, man slipper at både jeg og ansatte kjører bil for å jobbe/handle. 

Kjøper riktignok ikke to størrelser, synes de treffer godt på anbefalt størrelse basert på tidligere kjøp, men hender jo jeg må sende i retur og samtidig bestille ny størrelse. 

Jeg har sett dokumenteren om Zalando og hva som skjer med returnerte varer. Derfor bestiller jeg ikke masse varer med planlagte returer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har sett dokumenteren om Zalando og hva som skjer med returnerte varer. Derfor bestiller jeg ikke masse varer med planlagte returer.

Jeg har ingen planlagte returer. Da ville jeg jo ikke bestilt det i utgangspunktet. 

Men jeg ønsker meg 4-5 nye sommerkjoler. Og erfaringsmessig vet jeg at det er 50-50 treff når jeg først prøver det på. 

Du da? Hvor handler du? Kun brukt? Hvorfor bor du i det hele tatt i Norge om du er opptatt av miljø - skulle alle levd slik du gjør ville ikke verden vart i mange uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Også blir de sure fordi de ikke lenger får kjøpe på kreditt eller ordrene blir kansellert 🤪

Anonymkode: b5e53...d82

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...