Gå til innhold

Nekte pengene tilbake ved kvittering?


lady90

Anbefalte innlegg

Kjøpte et par sportsbriller på synsam igår, men angret meg da jeg tok de på idag. Ringte og spurte om jeg kan få pengene tilbake men de sa jeg egentlig måtte ha byttelapp. Jeg har bare kvitteringen. Merkelappen (ikke mulig å ta av uten å klkpp den av) henger fremdeles på brillen. De ba meg ta det med inn så de kunne vurdere. 

Men har aldri hørt om en slik praksis? De nevnte byttelapp igår men tenkte at siden jeg skal ha de selv trengte jeg ikke det. Det ble ikke sagt at jeg MÅ ha byttelapp i tillegg til kvitteringen. 

Har de lov til dette i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de kan i utgangspunktet nekte å ta tilbake solbrillene. Mange butikker praktiserer bytterett eller penger tilbake, men det er ikke noe de må. Angrerett gjelder ikke ved kjøp i butikk.

Anonymkode: 2935f...297

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelappen som i prislappen står fortsatt på? Så rart

Anonymkode: 9c527...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ingen angrerett, eller for den saks skyld bytterett, ved kjøp i butikk. Så er det mange butikker som gir deg slik rett etter eget ønske, og da gjelder deres egne betingelser. Ved kjøp utenfor fast utsalgssted (og da også netthandel) har man angrerett etter loven for de fleste varetyper.

Så ja, det er helt lov, og de trenger (med mindre de aktivt har påtatt seg slikt ansvar) ikke å tillate deg å bytte heller. I praksis gir det fort så dårlig PR, og er så utbredt med frivillige ordninger som gir bytte-/returrett, at mange likevel kommer deg i møte.

Anonymkode: cf96a...b9c

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, de kan i utgangspunktet nekte å ta tilbake solbrillene. Mange butikker praktiserer bytterett eller penger tilbake, men det er ikke noe de må. Angrerett gjelder ikke ved kjøp i butikk.

Anonymkode: 2935f...297

Ok bare aldri vært borti en butikk hvor det ikke er helt standard at man kan få tilbake pengene med kvittering. Alle praktiserer jo det. 

Og hva skal en byttelapp til eller fra gjøre når man har kvitteringen? 

Endret av lady90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man har ikke samme angrerett ved kjøp i fysisk butikk som i for eksempel nettbutikk.

Byttelapp har vært en praksis om det er gave, for det gir jo litt ekstra trygghet i forhold til om mottaker kanskje ikke liker den eller har fått det samme fra noen andre. Da "tør" man kjøpe den boka til tante, for faller den ikke i smak så kan den byttes. Men du sto jo der og prøvde dem på og kjøpte dem. Transaksjon avsluttet. 

I praksis så pleier jo de fleste å ta tilbake, har jobbet i butikk selv for hundre år siden, og vi tok inn alt så lenge det var ubrukt og kurant vare. Vi byttet nok til og med inn ting kjøpt i andre butikker. Men på den tiden var det ikke cash tilbake, det var tilgodelapp.

Anonymkode: c2831...26a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, man har ikke samme angrerett ved kjøp i fysisk butikk som i for eksempel nettbutikk.

Byttelapp har vært en praksis om det er gave, for det gir jo litt ekstra trygghet i forhold til om mottaker kanskje ikke liker den eller har fått det samme fra noen andre. Da "tør" man kjøpe den boka til tante, for faller den ikke i smak så kan den byttes. Men du sto jo der og prøvde dem på og kjøpte dem. Transaksjon avsluttet. 

I praksis så pleier jo de fleste å ta tilbake, har jobbet i butikk selv for hundre år siden, og vi tok inn alt så lenge det var ubrukt og kurant vare. Vi byttet nok til og med inn ting kjøpt i andre butikker. Men på den tiden var det ikke cash tilbake, det var tilgodelapp.

Anonymkode: c2831...26a

Joda men så godt som alle butikker lar deg få pengene tilbake med kvittering og 99% skriver det nederst på kvitteringen. Man kan da angre seg selvom man har kjøpt noe i butikken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det på kvitteringen at det er bytte/retur på de? 

Anonymkode: 93133...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (2 minutter siden):

Joda men så godt som alle butikker lar deg få pengene tilbake med kvittering og 99% skriver det nederst på kvitteringen. Man kan da angre seg selvom man har kjøpt noe i butikken. 

Nei juridisk så kan man ikke det.

Man har ikke rett på heving av kjøp (som du ønsker) i fysisk butikk.

Å bytte en vare inn i en annen er også kun en service som de fleste butikker tilbyr, men ikke må.

Kan du ikke bare bytte inn i en annen modell du liker?

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Står det på kvitteringen at det er bytte/retur på de? 

Anonymkode: 93133...ed1

Nei det jeg sier, at hos nesten alle butikker står det det men ikke her. Men nå får vi se hva de sier da. Nekter de kommer jeg neppe til å bruke dem mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, uansett utfall for deg nå, så kommer jeg ikke til å bruke Synsam med det første. Dårlig PR. Så veldig dumt av dem å være vanskelig å på noe sånt.

Synes mange butikker er nesten for imøtekommende når det gjelder retur på varer. Føles som det fort kan misbrukes. Men med kvittering og lapp på, etter så kort tid. Så skjønner jeg ikke problemet til butikken. 

 

Anonymkode: 09097...429

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ok, uansett utfall for deg nå, så kommer jeg ikke til å bruke Synsam med det første. Dårlig PR. Så veldig dumt av dem å være vanskelig å på noe sånt.

Synes mange butikker er nesten for imøtekommende når det gjelder retur på varer. Føles som det fort kan misbrukes. Men med kvittering og lapp på, etter så kort tid. Så skjønner jeg ikke problemet til butikken. 

 

Anonymkode: 09097...429

Vi får nå se hva det ender med men har opplevd elendig kundeservice fra den tidligere når jeg kjøpte online. Null oppfølging når de gjorde en feil og tok meg 6-7 måneder med telefoner og mailer for å få tilbake pengene mine for noe som ble sendt i retur, selvom det var de som ba meg returnere brillene siden de hadde sendt meg feil. Fikk ikke veldig godt inntrykk da. I tillegg er prisene stive i forhold til andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (10 timer siden):

Nei det jeg sier, at hos nesten alle butikker står det det men ikke her. Men nå får vi se hva de sier da. Nekter de kommer jeg neppe til å bruke dem mer. 

Det er opp til hver enkelt butikk å bestemme, så at "nesten alle andre gjør det" er ikke et argument.

Anonymkode: d4c91...b45

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er opp til hver enkelt butikk å bestemme, så at "nesten alle andre gjør det" er ikke et argument.

Anonymkode: d4c91...b45

Jeg sier ikke at det er et argument, mer at jeg er overrasket. Dersom de faktisk er veldig strenge skyter de seg selv i foten og vil tape kunder til andre butikker. Kundene velger de butikkene med best kundeservice, så enkelt er det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lady90 skrev (12 timer siden):

Joda men så godt som alle butikker lar deg få pengene tilbake med kvittering og 99% skriver det nederst på kvitteringen. Man kan da angre seg selvom man har kjøpt noe i butikken. 

Eller så kan du bare begynne å tenke nøyere igjennom kjøpene dine før du gjennomfører dem. Jeg kommer ikke på sist jeg har angret på noe jeg har kjøpt.

Anonymkode: 89d37...794

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller så kan du bare begynne å tenke nøyere igjennom kjøpene dine før du gjennomfører dem. Jeg kommer ikke på sist jeg har angret på noe jeg har kjøpt.

Anonymkode: 89d37...794

Jeg har levert tilbake til butikker hundrevis av ganger uten problemer. Noen ganger ser man at det man kjøpte kanskje ikke passer inn likevel, at man har kjøpt feil størrelse av noe etc. Mange årsaker til at man leverer tilbake. Om du aldri har gjort det så er det fint for deg, men andre kan altså ha det behovet. Man tar det for gitt at man har returrett. Ikke vært borti en eneste butikk som ikke praktiserer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lady90 said:

Man tar det for gitt at man har returrett.

Det høres ganske teit ut så lenge det ikke stemmer.

Anonymkode: 9caa8...cf9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (14 minutter siden):

Jeg har levert tilbake til butikker hundrevis av ganger uten problemer. Noen ganger ser man at det man kjøpte kanskje ikke passer inn likevel, at man har kjøpt feil størrelse av noe etc. Mange årsaker til at man leverer tilbake. Om du aldri har gjort det så er det fint for deg, men andre kan altså ha det behovet. Man tar det for gitt at man har returrett. Ikke vært borti en eneste butikk som ikke praktiserer det. 

Du har levert tilbake hundrevis av ganger? Går du på butikken i søvne eller rusa?

Jeg tenker meg om før jeg kjøper noe og har aldri levert tilbake noe som helst.

Anonymkode: ec237...8d5

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...