Gå til innhold

venninnekveld


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha noen venninner på besøk på lørdag, og trenger noen tips til hva jeg kan servere. Vi blir vel en 7-8 stykker, og jeg vil gjerne ha noe som er forholdsvis enkelt å lage, samtidig som at det ikke skal se for enkelt ut heller. Vil jo imponere litt ;)

Kan noen hjelpe??

Thea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er noen gode oppskrifter som vår kjære Arkana ;) har delt med oss tidligere:

Tandoorikylling (4-6 pers.)

6 kyllinglår

⅔ dl sitronsaft

½ hakket løk

4 hvitløksfedd

1 ss revet ingefær

3 ts korianderfrø

1 ss spisskummenfrø

1 ss sitronsaft

1 ts salt

¼ ts paprikapulver

1 knivsodd chilipulver

2,5 dl yoghurt naturell

rød konditorfarge

Ta skinnet av kyllingen og pensle med sitronsaft. La marineres 30 minutter. Kjør løk, hvitløk, ingefær, koriander, spisskummen, sitronsaft og salt i kjøkkenmaskin. Tilsett paprika, chilipulver og yoghurt. Farg blandingen dyp rød med konditorfarge. Legg kyllingstykkene i stor lav form. Dekk med yoghurtblandingen, legg på plast og la marineres over natten. Legg kyllingstykkene på rist og stek ved 180 grader i 45 minutter.

Chicken Jalfrezi (4 pers.)

800 g kyllingkjøtt uten ben

1/2 kopp finrevet løk

1/2 kopp tomatpuré

salt etter smak

1/4 kopp revet ingefær

1/4 kopp presset hvitløk

1/4 kopp grovhakket løk

1/4 kopp hakket tomat

1/4 kopp hakket grønn paprika

2 ts garam masala

Del kyllingen i biter. Fres den revne løken i litt olje 5-7 minutter. Tilsett tomatpuré og la steke 10-15 minutter. Ta av varmen. Mariner kyllingen i salt, ingefær og hvitløk i 2 timer. Fresløk og løk/tomat-blandingen i litt olje. Tilsett kyllingen og paprika og stek til kjøttet er gjennomstekt. Rør inn garam masala til slutt.

Murg Tandoori (4-6 pers.) (Som vel strengt tatt er det samme som Tandoorikylling..? :) )

4-6 kyllinglår

1 dl kefir

1 båt hvitløk

1 ss finhakket frisk ingefær

salt/pepper

1 ss chilipulver

1 ts garam masala

1 ts knuste fennikelfrø

1 ss olje

saften av 1/2 sitron

10 knuste cashewnøtter

1 ts gurkemeie

1 ts malt koriander

saften av 2 lime

1/2 ts sukker

litt salt

litt pepper

2 løk

4 tomater

1/2 agurk

1 grønn chili

finhakket frisk koriander

finhakket frisk mynte

Fjern skinnet på lårene og skjær dype snitt i kjøttet. Bland resten av ingrediensene til en marinade og hell i pose. Legg i kyllingstykkene og la ligge kjølig natten over. Tørk kjøttet og stek på rist ved 220 grader i ca 30 minutter.

Tomatsalat: Rør sammen limesaft, sukker, salt og pepper i en bolle til salt og sukker er løst opp. Tilsett grønnsakene i små terninger og bland inn urtene. Sett kaldt før servering.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her er bare dødsgod!! Jeg lagde den selv på klubb sist og alle bare "stønnet" i vellyst . Ikke vanskelig å lage heller. Må innrømme at jeg var litt skeptisk til gorgonzolaosten da noen av jentene er litt "kresne" i matveien.... men det var det ingen grunn til:

OST- OG SKINKETERTE

1 loff skåret i 4 skiver på langs

Smør

Fyll 1:

150 g finhakket røkt skinke

150 g gorgonzolaost

0,5 dl finhakket persille

Fyll 2:

1 dl creme fraiche

2 ss pesto (fra glass)

1 dl revet lagret ost

4 finhakkede soltørkede tomater

Pynt:

6 skiver røkt skinke

3 ananansringer

6 cocktailtomater

10 grønne oliven

0,5-1 dl revet lagret ost

tannpirkere

Kantskjer loffen og ha smør på alle skivene.

Bland fyll 1 og fordel halvparten på en av skivene, legg neste skive oppå og legg resten av fyllet på den. Legg på neste skive.

Bland fyll 2 og fordel halvparten på den 3. skiven, legg på den øverste og smør resten på toppen.

Pynt med sammenbrettede skinkeskiver og halve ananasringer. Sett fast tomater med hjelp av tannpirkere og legg på oliven. Strø over revet ost.

Gratiner midt i ovnen ved 225 grader i ca. 12 minutter til fyllet er smeltet og terten har fått fin farge.

Jeg hadde salat til og da holdt denne til 5 jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...