Gå til innhold

Raglan og mønster.. har fått et problem.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg strikker en genser med mønster og raglanfelling. Er litt ny på dette, men det har gått veldig fint så langt. 

Jeg har strikket arbeidet sammen, vært veldig nøye med maskemarkører og rett antall masker på erm, forstykke og bakstykke. Feller en maske på hver side av maskemarkører annenhver omgang. 

Har nå kommet langt opp på feelingen og ser at mønsteret på forstykket ikke er helt symmetrisk inn mot der hvor forstykke møter ermer. Har også plutselig to masker mer på bakstykket enn på forstykket  

Forstår ikke hvordan, jeg var så nøye og antall masker stemmer med antall felleomganger .

Er det noe jeg ikke forstår ang raglan og felling, eller må jeg ha mistet to masker over på feil side av maskemarkører?

Burde jeg rekke opp igjen ned til der hvor jeg satt sammen erm og bol?

Og om svaret på det er ja 😅  strikker jeg meg tilbake eller kan jeg ta sjansen på å dra ut pinnen og rekke opp? Strikker i ullgarn,  ikke flosset. 

Takknemlig for svar 😊

Anonymkode: 6ddfb...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan ha glemt noen fellinger, det er fort gjort. Er det mulig å finne ut hvor du har gjort feil? Du kan telle antall omganger å regne ut hvor mange du skulle hatt igjen på hver del.

Du kan jukse med å bare felle eller la være å felle et par masker, slik at det blir riktig. Hvis det er mange masker er ikke det så farlig.

Hvis du skal rekke opp bør du plukke opp masker før du rekker. Ta en annen tynnere rundpinne og stikk inn i det ene beinet på hver maske dit du vil rekke ned. Deretter rekker du opp. Du kan også bruke samme pinne. Hvis du bare trekker den forsiktig ut. Du vil ikke klare å følge omgangen helt, men det fikser du enklere enn om du mister masse masker. Hvis du surrer det opprekkede garnet rundt en stolrygg eller opp i nøsteballer underveis slipper du store floker.

Anonymkode: ea3c5...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk! Har prøvd å se hvor feilen oppstod. Har ikke glemt å felle, for antall masker stemmer. Lurer på om jeg ikke har forstått instruksjonene i oppskriften riktig. 

Jeg skjønte nesten hva du mente ang å rekke opp, så jeg googlet det og da skjønte jeg det helt.

Smart! Jeg rekker opp og regner ut selv hvor midten er og så får jeg heller sjekke opp mot oppskriften etterpå

Godt det er ferie😅

Takk for svar 😀

Anonymkode: 6ddfb...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...