Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor eier et stort hus ( meg og min søster sitt barndomshjem )

nå er det bestemt at min søster skal få forskudd på arv med huset, så hun skal overta huset (kjøpe meg ut) så skal min mor lage seg leilighet i 2.etg og det blir fratrekk på salgssummen siden hun kan bo der så lenge hun vil. 
nå er huset taksert til 7,5 mill, det vil si at søsteren min i utgangspunktet skulle betalt meg 3,75000 men så blir det ca 1 mill i fratrekk på at min mor skal bo oppe. 
det jeg stusser på er at min mor skal pusse for ca 2 mill i denne leil, blir ikke det også en arv ? For hun pusser jo strengt talt opp min søsters hus, likevell om det er min mor som skal bo i den delen. 

Anonymkode: a2917...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

nå er det bestemt at min søster skal få forskudd på arv med huset, så hun skal overta huset (kjøpe meg ut) så skal min mor lage seg leilighet i 2.etg og det blir fratrekk på salgssummen siden hun kan bo der så lenge hun vil. 
nå er huset taksert til 7,5 mill, det vil si at søsteren min i utgangspunktet skulle betalt meg 3,75000 men så blir det ca 1 mill i fratrekk på at min mor skal bo oppe. 
det jeg stusser på er at min mor skal pusse for ca 2 mill i denne leil, blir ikke det også en arv ? For hun pusser jo strengt talt opp min søsters hus, likevell om det er min mor som skal bo i den delen. 

Siden din mor betaler for oppussing, og siden det blir fratrekk for leiligheten i salgssum så virker det som om din mor er reell eier av leiligheten. I så fall bør verdien av leiligheten inngå i arveoppgjør etter din mor.

Du kan evt konferere med advokat, men det vil sikkert gi dårlig stemning i familien 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil det ikke bli mer riktig å gjøre det i motsatt rekkefølge?

Mor lager en leilighet i i andre etasje, får deretter takst på huset. Kanskje det da er verdt 10 mill.  Din søster kjøper deg deretter ut for halvparten med fratrekk for boretten. 

Anonymkode: 31c1b...683

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Tenker det høres lurt ut å gjøre det i motsatt rekkefølge slik som en over her sier. Evnt at søsteren din står for oppussingen og dermed også får gevinsten av denne.

MEN dersom moren din har 2 millioner å pusse opp for så kan vel hun strengt tatt gjøre hva hun vil med disse pengene. Om hun velger å legge de i huset til søsteren din så må hun få lov til det, men det skaper jo grunnlag for konflikt når det skal brukes så mye penger på noe som kun vil komme den ene arvingen til gode den dagen hun dør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor mener din mor eller søster at det skal trekkes 1 million fra din halvpart fordi din mor skal bo oppe?

Anonymkode: a6cc3...5e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis din søster bekoster leiligheten og oppussing så kan vel dagens takst brukes. (det er vanlig å be om ett par tre takster for å finne ut om verdien er reeell)  Hvis din mor skal bruke av sine oppsparte midler for å lage en enebolig om til en tomanns bolig så ville jeg bedt om at taksten kommer etter at oppussing er ferdig. Livsvarig bruksrett skal tinglyses og kommer til fratrekk ja. Det betyr at boligen ikke kan selges  før hun går bort. 

Anonymkode: 3fde9...792

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 2.30):

Først ringer du kommunen og de som har med byggesaker å gjøre. Der spør du om det er tillatt å dele en enebolig opp med to boenheter uten å SEKSJONERE boligen, i to separate boenheter. Det betviler jeg at er lov, og dermed blir dette stanset. Alternativet er at de søker om seksjonering, og dette er gjort. Det skal du kunne få svar på hos kommunen også. 

Dernest bruker du noen time hos en advokat som er ekspert på byggesak. Fordi, du skal ha din del av arven for leiligheten og. Alternativt så kan jo din søster selge denne når din mor ikke trenger den lengre. Da kan søster tjene godt på å selge, særlig dersom leiligheten er lovlig delt som egen boenhet. (Noe hun eventuelt kan søke om senere. 

Du skal ikke tape på arv ved å være dumsnill og uvitende, slik du her beskriver situasjonen. 

Anonymkode: 69a10...6e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Først ringer du kommunen og de som har med byggesaker å gjøre. Der spør du om det er tillatt å dele en enebolig opp med to boenheter uten å SEKSJONERE boligen, i to separate boenheter. Det betviler jeg at er lov, og dermed blir dette stanset. Alternativet er at de søker om seksjonering, og dette er gjort. Det skal du kunne få svar på hos kommunen også. 

Dernest bruker du noen time hos en advokat som er ekspert på byggesak. Fordi, du skal ha din del av arven for leiligheten og. Alternativt så kan jo din søster selge denne når din mor ikke trenger den lengre. Da kan søster tjene godt på å selge, særlig dersom leiligheten er lovlig delt som egen boenhet. (Noe hun eventuelt kan søke om senere. 

Du skal ikke tape på arv ved å være dumsnill og uvitende, slik du her beskriver situasjonen. 

Det står ikke noe om at det skal seksjoneres i to separate deler. Å lage en «hybel» eller leilighet med en dør som forbinder de to enhetene vel fullt lovlig så lege alle rommene er godkjente for varig opphold.

Anonymkode: 5bf91...d98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det står ikke noe om at det skal seksjoneres i to separate deler. Å lage en «hybel» eller leilighet med en dør som forbinder de to enhetene vel fullt lovlig så lege alle rommene er godkjente for varig opphold.

Ikke formelt lov, nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke formelt lov, nei. 

Hvor finner du den loven?

Anonymkode: 194ad...fc4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke formelt lov, nei. 

Neivel? Vis meg gjerne hvor du finner dette? 

Sitat

Han forklarer at man i prinsippet kan leie ut det man har av ekstra rom i boligen – så sant man gjør den bruk av rommene som de er godkjent for. Det er altså ingen regler som forbyr deg å leie ut for eksempel et soverom som står tomt, bare soverommet er godkjent som rom for varig opphold i boenheten. Slik utleie av en hybel i egen bolig er i utgangspunktet ikke noe som vedgår bygningsmyndighetene, og det er ingen søknadsplikt inne i bildet for denne typen utleie. 

Men dersom du vil gjøre om kjelleren, loftet eller andre deler av boligen som hittil ikke har vært godkjent for varig opphold, og lage oppholdsrom der, må du søke kommunen. Dette gjelder uavhengig av om du skal leie ut eller ikke

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleiedel-i-egen-bolig/

Jeg forsto ut fra HI at 2.etasje er allerede en etasje som er godkjent for varig opphold i det aktuelle huset. Sannsynligvis behøver det bare å etableres en kjøkkenkrok/kjøkken.

AnonymBruker
Skrevet

Din mor står helt fritt til å pusse opp din søsters hus for 2 millioner hvis hun ønsker det. Din mor kan velge om hun gir to millioner til oppussing i gave til din søster, eller som forskudd på arv.

Anonymkode: f6bfd...288

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange ting å stusse på her og som flere allerede er inne på. Men en av tingene som ikke er nevnt er hvor kommer denne summen på 1 million fra? Mener din søster og mor at huset taper seg i verdi fordi moren din skal bo der? Det er jo det samme huset og det at moren lager seg en leilighet i andre etasje forringer vel ikke verdien. 

Anonymkode: 3d378...82e

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke om det er søsteren din som får fratrekk på salgssummen eller om det er deg som må få en million mindre? Litt kronglete forklart 😅 

Hvis det er sånn at du får halvparten av huset i verdi nå, og søsteren din «tjener» litt på å gå med på avtalen om at mor skal bo i huset tenker jeg det bør være greit og at hvis moren din bruker sine penger på å pusse opp og det kommer søsteren din til gode senere bør det være ok. Men du bør ikke tape en million på at søsteren din skal ta over nå, det er ikke riktig. Jeg tenker at om det øker i verdi fordi det pusses opp noe i etterkant, har i utgangspunktet ikke du noe med fordi du har fått din del av arven. 

Det er tross alt en «heftning» og en «byrde» for din søster å ha deres mor boende så lenge hun vil. Det kan jo bli i årevis, og bli mye jobb for henne. Det slipper jo du billigere unna, sånn som ting er nå! 

Hadde jeg fått halvparten av husets verdi og taksten var rimelig, hadde jeg gått med på det om det var min søster og mor. Men ville skrevet tydelig at hennes eiendeler skal deles likt mellom dere ved dødsfall, altså innbo og evt. sparepenger. Jeg hadde ønsket at søsteren min tok over huset, og at moren min hadde noen tett på seg i alderdommen. 

Anonymkode: d44c8...030

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke om det er søsteren din som får fratrekk på salgssummen eller om det er deg som må få en million mindre? Litt kronglete forklart 😅 

Hvis det er sånn at du får halvparten av huset i verdi nå, og søsteren din «tjener» litt på å gå med på avtalen om at mor skal bo i huset tenker jeg det bør være greit og at hvis moren din bruker sine penger på å pusse opp og det kommer søsteren din til gode senere bør det være ok. Men du bør ikke tape en million på at søsteren din skal ta over nå, det er ikke riktig. Jeg tenker at om det øker i verdi fordi det pusses opp noe i etterkant, har i utgangspunktet ikke du noe med fordi du har fått din del av arven. 

Det er tross alt en «heftning» og en «byrde» for din søster å ha deres mor boende så lenge hun vil. Det kan jo bli i årevis, og bli mye jobb for henne. Det slipper jo du billigere unna, sånn som ting er nå! 

Hadde jeg fått halvparten av husets verdi og taksten var rimelig, hadde jeg gått med på det om det var min søster og mor. Men ville skrevet tydelig at hennes eiendeler skal deles likt mellom dere ved dødsfall, altså innbo og evt. sparepenger. Jeg hadde ønsket at søsteren min tok over huset, og at moren min hadde noen tett på seg i alderdommen. 

Bare for å klargjøre hva jeg mener! Så bør taksten på huset deles i to og du får din del uansett. Hva de gjør seg i mellom etterpå, er ett fett for deg. Men hvis moren din selger en million under takst til din søster, skal ikke det gå utover deg. Du skal fortsatt ha halvparten av taksten👍🏻 Du skal ikke tape på deres avtale seg i mellom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er mange ting å stusse på her og som flere allerede er inne på. Men en av tingene som ikke er nevnt er hvor kommer denne summen på 1 million fra? Mener din søster og mor at huset taper seg i verdi fordi moren din skal bo der? Det er jo det samme huset og det at moren lager seg en leilighet i andre etasje forringer vel ikke verdien. 

Når en person får evig borett faller selvsagt husets markedsverdi. Det er ikke lenger omsettelige, få vil kjøpe en bolig hvor det følger med en person med borett.

Det er Statens kartverk som godkjenner verdien ved overdragelse, herunder verdifratrekket for borett. Fratrekket vil være avhengig av alder og om.det skal betales husleie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tenkselv skrev (1 time siden):

Når en person får evig borett faller selvsagt husets markedsverdi. Det er ikke lenger omsettelige, få vil kjøpe en bolig hvor det følger med en person med borett.

Det er Statens kartverk som godkjenner verdien ved overdragelse, herunder verdifratrekket for borett. Fratrekket vil være avhengig av alder og om.det skal betales husleie.

Ja, det forstår jeg. Takk for forklaring. Men det å forringe ts sin arv på denne måten er vel ikke greit.

En ting til: Mener søster og mor at boligen faller to millioner i verdi ettersom ts får en million mindre (altså halvparten)? Hvis de mener bruksretten kan verdsettes til 1 mill, så må vel denne deles på to slik at ts får 500’ mindre. 

Det er mange ting som skurrer her. TS, jeg ville tatt kontakt med advokat. (PS, jeg forstår at den jeg siterer ikke er ts altså, men regner med at TS følger med på alle svar).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare for å klargjøre hva jeg mener! Så bør taksten på huset deles i to og du får din del uansett. Hva de gjør seg i mellom etterpå, er ett fett for deg. Men hvis moren din selger en million under takst til din søster, skal ikke det gå utover deg. Du skal fortsatt ha halvparten av taksten👍🏻 Du skal ikke tape på deres avtale seg i mellom. 

Enig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke ett fett for TS hvis mor bruker 2 millioner på å pusse opp en leilighet som tilhører søsteren. Hvis TS sin mor ikke hadde brukt de to millionene, ville TS arvet en av dem ved mors bortgang. I stedet går den i praksis til TS sin søster.

Anonymkode: 21c31...6a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er jo ikke ett fett for TS hvis mor bruker 2 millioner på å pusse opp en leilighet som tilhører søsteren. Hvis TS sin mor ikke hadde brukt de to millionene, ville TS arvet en av dem ved mors bortgang. I stedet går den i praksis til TS sin søster.

Anonymkode: 21c31...6a0

Ikke nødvendigvis. Hvis de arver like mye, og huset går på markedet nå må jo mor ha et annet sted å bo. De pengene hun har til overs går sannsynligvis da til ny leilighet. For at huset skal øke i verdi, må avtalen være som den er nå. Ellers pusser ikke moren opp, søsteren flytter ikke inn og det blir ikke et problem lenger. Da blir taksten som hun har fått nå, og de får halvparten hver. 

Hva er best her tenker jeg? At moren får en leilighet å bo i så tett på den ene datteren sin, at hun har noen som passer på henne i alderdommen eller at de skal få mest mulig penger? Det er per i dag ikke nødvendigvis sånn at de får mer enn halvparten av huset hver uansett. Mors penger er mors penger, og de kan brukes som hun vil🤷🏼‍♀️ Hun kan spille dem opp for alt de bryr seg. 

Hvis fokuset er på å tyne mor mest mulig for penger kan man bli sær, men det er en ganske forringende effekt å ha sin mor boende i mange, mange år og samtidig få ulempene ved å være tett på, pusse opp osv. 

2 mill for oppussing er også rimelig mye spør du meg😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...