Gå til innhold

Veksthemmende behandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fra jeg var 12-14 år gammel gikk jeg på en kratig hormonbehandling for å stoppe veksten min.

Jeg var svært høy for alderen og målinger viste at jeg kunne bli 1,85 - den stoppet etter behandlingen på 1,78 noe jeg er veldig fornøyd med.

Det jeg lurer på er om noen andre her inne har vært gjennom en slik behandling? Og har dere hatt noen bivirkninger?

Jeg har ikke kjente bivirkninger, men så er jeg nå gravid og har fått sånn kraftig bekkenløsning. Da slo tanken meg - bekkenløsning er hormonellt. Og under vektsbehandlingen tok jeg bl.a daglig hormondoser åtte ganger så kraftige som p-piller.. Kan det være noen sammenheng? Min mor var plaget med bekkenløsning men ikke så ille som jeg er nå.

Spennende å høre om noen har tanker rundt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spør du ikke legen din?

Fettern min måtte ta en sånn kur, og jeg har ikke hørt om noen sidevirkninger, men det kan jo ha vært småtterier, og han ville vel ihvertfall ikke fått noen bekkenproblemer antar jeg:p

Skrevet

Jeg har selvsagt tenkt å spørre legen min neste gang jeg skal dit, men dette er jo et diskusjonsforum, er det ikke? :kgblunk:

Skrevet

Jeg har gjort det ! :vinke:

Men, tror ikke jeg har noen bivirkninger, eller, om jeg så har noen plager så er det vel ikke så lett å si at det er på grunn av den behandlingen?

Jeg har problemer med syklusen, gjennombruddsblødninger og sånn. P-piller takler jeg ikke, for da går syklusen helt i stå. Men om det er på grunn av veksthemmingen...? Hvem vet? Aldri tenkt på det slik før.

Men mener å huske at legen sa at det ikke var noen bivirkninger, men igjen så er det jo lenge siden.

Kan ikke du spørre legen om det kan ha sammenheng?Greit å vite, sånn hvis er i samme situasjon en gang :smile:

Gjest Gjesten
Skrevet

Dytter denne litt opp. Wasabi, hva sa legen? Har det kommet noen forskningsresultater på bivirkninger av slike hormonkurer?

Grunnen til min interesse er at høye jenter er noe som går i familien og jeg er selv over 1.80. Da jeg var liten (begynnelsen av 80-tallet) var det en heftig diskusjon innad i familien min angående en slik hormonkur fordi jeg lå også an til å bli ca 1.85 som voksen. Nå stoppet jeg på 1.82, men det er også høyt for ei jente synes jeg, føler det ihvertfall slik. Så om du har fått svar fra legen vil det være interessant å høre mtp mine eventuelle barn i fremtiden.

Skrevet

Jeg har ikke vært hos legen enda, tenkte å spørre ved neste svangerskapskontroll. Jeg tok behandlingen rundt 1990 og da var det ikke store forskningsresultater å oppdrive, men man viste til få bivirkninger underveis og hadde noen få eksempler på at folk med slik gjennomførst behandling fikk normale barn og at det ellers var problemfritt. Bekkenløsning kunne jeg fått uansett men jeg kom bare til å tenke på at det kunne være en link siden jeg har fått det så kraftig og tidlig i første svangerskap - og siden det også altså er en hormonell greie. Skal oppdatere tråden hvis jeg får vite mer!

Skrevet

Jeg er litt i samme problemstilling som gjest over her (har en "høy" familie, og begynner å bekymre meg for eventuelle jentebarn i fremtiden). Finnes det en side hvor det blir oppramset hva de forskjellige medikamentene som blir brukt heter, slik at jeg kan lete litt rundt?

Skrevet

Jeg prøvde å søke litt i går, men fant heller lite.

Eneste jeg fant var et sånn "send inn spørsmål til legen"-side, der sa en lege at en bruker østrogen på jentene for å lure kroppen til å tro at den er ferdig utvokst. I tillegg stod det at det var få bivirkninger.

Jeg mener å huske at legen min sa at for gutter så var denne behandlingen mye mer ubehagelig, mye mer kvalme for eksempel....

Men det var vanskelig å finne noen informasjon om emnet synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...