Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Overtatt border collie men tror ikke dette går😥


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg skrev dette innlegget for en stund siden, vennligst les gjennom hva jeg skrev her for å kunne svare i dette innlegget ordentlig:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1768823-gammel-mann-som-har-aldri-lufter-gårdshunden/#comment-34277290

Sammendrag er at jeg har luftet en border collie unghund det siste året, og nå er han rett under 2 år, for en eier som har latt den bo ute i svært uhygienisk fjøsbinge, og veldig lite stimuli.

Vi har dannet et nært bånd gjennom alle turene vi har vært på, og jeg har lært han flere triks for hjernetrim. Jeg ble helt forelsket i hunden etter at jeg badet i en fjellkulp og hunden hvinte og hoppet uti fordi han trodde jeg skulle drukne. Når vi kjører tilbake igjen fra alle turene, lener han haken på skulderen min under hele hjemturen. Han er helt utrolig snill og lojal. Man ser det i øynene på hunden, at den har BARE godhet i seg. Og hunden er veldig veldig smart. Den tok til seg flere ting veldig raskt.

Vi har hatt mange turer alene, og en del turer sammen med den andre lille hunden min (som har akseptert å gå sammen, men ikke mer)

Den gamle mannen sa at jeg kunne overta hunden, og jeg har prøvd den siste uka. Hunden har ikke vært stueren og var veldig stresset i starten men det blir bedre. Men dessverre så er det ekstremt uharmonisk pga. den lille hunden jeg har som ønsker å forbli enebarn og katten min som jeg også har nært forhold til... Og det er bare pga. hunden min, og ingenting pga denne border collien! 

Jeg hadde hatt interesse av å fortsette med hundelydighet, og elsker å gå turer med hunden. Men jeg tror at det blir minus i livet for både meg, katten, lille hunden og border collien. 

Jeg kunne nok garantert levert den tilbake til bingen, men det hadde nok knust hunden. Og det knuser hjertet mitt noe helt enormt om hunden skal bli en kasteball i videre hjem hvis jeg omplasserer den til feil hjem eller leverer den til omplasseringssenter😭 Denne hunden elsker meg virkelig... 

I tillegg spørs det om jeg klarer å finne en eier... Det er helt grusomt... Kom 218 treff på border collie på finn.no, og er sikkert 50+ border collie valper til salgs totalt som enten er leveringsklare nå eller ventes... I tillegg til kjempemange border collier på 1-6 år som omplasseres.. Det produseres og produseres valper hvor ikke mange av de får stabile, gode hjem som varer😥

Hva skal jeg gjøre?? 

Hilsen jente 24 år.

 

Anonymkode: e232b...9ff

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det har bare gått én uke, og at du bør gi det mer tid. Det er en border collie; de er ekstremt smart, og den kan nok enkelt lære seg til å bli stueren ved belønning. Men man må jo være tålmodig. Og så tar det nok litt tid for både katten og den andre hunden din å bli kjent med denne hunden og akseptere at den bor der nå.

Anonymkode: 8dd43...9ab

  • Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en veldig lite gjennomtenkt handling fra din side. Om det er det og dette faktisk ikke er noe du har kapasitet til (med mye trening/tilvenning og tilrettelegging i forhold til dine andre dyr) er det bedre at du innser det nå og prøver finne et nytt hjem så snart som mulig før dere blir for knyttet til hverandre og det bare blir hardere.

Ikke lever hunden tilbake til et grusomt levevilkår, men annonser og prøv å finne et kyndig hjem, men siden dette er en hund det sannsynligvis er vanskelig å finne et faktisk seriøst hjem til kan du vurdere FOD som er veldig nøye på hvor hundene havner.

Anonymkode: e71b4...30a

  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du engasjement og overskudd så får du det til om du faktisk vil. Det vil kreve mye av deg i forhold til trening av denne hunden fremover, og du må prioritere de andre dyrene dines behov ved å tilrettelegge for gode levevilkår hjemme, og klare å dele opp erksomheten og individuell trening av hundene. Kanskje også be om hjelp av eb kyndig hundeperson som veileder deg i riktig retning. Men som sagt har du ikke kapasitet til det så er det bedre at du innser det nå, for det vil bli en stor jobb.

Anonymkode: e71b4...30a

  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde katt da jeg fikk hund, og det gikk vel 2-3 uker før katten roet seg og aksepterte hunden. De første ukene var katten illsint og veldig dramatisk. Jeg var nøye på å feks mate katten først, mens hunden måtte vente, for å vise den hvem som var "sjefen" (katten). De to ble bestevenner til slutt. 

Det er meget mulig at dyrene vil falle til ro sammen med litt tid. Ønsker deg uansett lykke til.

Anonymkode: d325d...483

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått én uke. Hunden har gått fra å leve ute med null stimuli, til å leve inne i et hjem med andre dyr, folk, rutiner, lyder etc. Det er klart at ting går litt på styr nå. Det vil ta tid før hunden virkelig har falt til ro.

Akkurat nå krisemaksimerer du. Jeg husker hvor fortvilet du var over hundens levevilkår, og du ville fortsatt ha sittet med den fortvilelsen nå om du ikke hadde fått den vekk derfra. Nå har du derimot fått hunden vekk fra det miljøet, og det er fullt kaos hjemme, og du lurer på hva i all verden du nå skal gjøre. Det er forståelig. 

Det første du bør gjøre, er å puste med magen og legge en plan for hvordan du nå fortest mulig kan lage litt ro og orden i huset:

I morgen stikker du og får tak i grind så du kan ordne et område i hjørnet av stua eller en annen plass inne, hvor hunden kan være når du ikke har mulighet til å passe på. Det fikser problemet med den andre hunden og katten for nå. Når du har fått gjort dette, vil du få ro til å slappe av og føle at du har litt mer kontroll. 

Når hunden ikke er i grinda, ha den i bånd + ha en godbitveske på hofta. Da vedlikeholder du roen i hjemmet samtidig som du kan belønne hunden når den gjør noe riktig + trene hunden til å ignorere katten, og unngå at det blir trøbbel med den andre hunden. Hold de unna hverandre, spesielt rundt ressurser som mat, leker etc.

Gå tur med hundene sammen, så de får tid til å venne seg til hverandre.

Å få den husren bør ikke være noe problem. Tren den som om den er en valp: ta den med ut hver 1-2 time og skryt når den tisser. Her kan du jo trene inn en kommando også: si "gå på do" når den tisser de neste dagene. Den vil plukke opp hva det betyr ganske kjapt, og da kan du begynne å bruke det som en kommando for å gjøre stueren-treninga litt enklere.

Når du nå har fått litt mer kontroll i hjemmet, så bør det føles litt enklere, og du vil få en bedre følelse av hva du skal gjøre fremover. Meld deg inn i en border-collie Facebook gruppe, forklar situasjonen (kort og enkelt, forklar hvor den kommer fra og at du nå er litt overveldet) og spør om råd. Kanskje er det noen der med erfaring og som har lyst til å overta den også. 

Det kan ta noen måneder før en hund virkelig har falt til ro i et nytt hjem, og spesielt når de kommer fra en liten utegård. Tenk litt på det som å få en valp: man må komme seg gjennom tissing, biting, tull og farsk, før man sitter der med en voksen hund som har tilpasset seg hjemmet og eierens rutiner. Om du beholder den eller klarer å finne et nytt hjem, er noe du må bestemme selv. Men, prioriteten nå er å få hjemmet under kontroll så du ikke lenger svømmer i kaos og fortvilelse 🙂

 

Anonymkode: cd007...eb1

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har gått én uke. Hunden har gått fra å leve ute med null stimuli, til å leve inne i et hjem med andre dyr, folk, rutiner, lyder etc. Det er klart at ting går litt på styr nå. Det vil ta tid før hunden virkelig har falt til ro.

Akkurat nå krisemaksimerer du. Jeg husker hvor fortvilet du var over hundens levevilkår, og du ville fortsatt ha sittet med den fortvilelsen nå om du ikke hadde fått den vekk derfra. Nå har du derimot fått hunden vekk fra det miljøet, og det er fullt kaos hjemme, og du lurer på hva i all verden du nå skal gjøre. Det er forståelig. 

Det første du bør gjøre, er å puste med magen og legge en plan for hvordan du nå fortest mulig kan lage litt ro og orden i huset:

I morgen stikker du og får tak i grind så du kan ordne et område i hjørnet av stua eller en annen plass inne, hvor hunden kan være når du ikke har mulighet til å passe på. Det fikser problemet med den andre hunden og katten for nå. Når du har fått gjort dette, vil du få ro til å slappe av og føle at du har litt mer kontroll. 

Når hunden ikke er i grinda, ha den i bånd + ha en godbitveske på hofta. Da vedlikeholder du roen i hjemmet samtidig som du kan belønne hunden når den gjør noe riktig + trene hunden til å ignorere katten, og unngå at det blir trøbbel med den andre hunden. Hold de unna hverandre, spesielt rundt ressurser som mat, leker etc.

Gå tur med hundene sammen, så de får tid til å venne seg til hverandre.

Å få den husren bør ikke være noe problem. Tren den som om den er en valp: ta den med ut hver 1-2 time og skryt når den tisser. Her kan du jo trene inn en kommando også: si "gå på do" når den tisser de neste dagene. Den vil plukke opp hva det betyr ganske kjapt, og da kan du begynne å bruke det som en kommando for å gjøre stueren-treninga litt enklere.

Når du nå har fått litt mer kontroll i hjemmet, så bør det føles litt enklere, og du vil få en bedre følelse av hva du skal gjøre fremover. Meld deg inn i en border-collie Facebook gruppe, forklar situasjonen (kort og enkelt, forklar hvor den kommer fra og at du nå er litt overveldet) og spør om råd. Kanskje er det noen der med erfaring og som har lyst til å overta den også. 

Det kan ta noen måneder før en hund virkelig har falt til ro i et nytt hjem, og spesielt når de kommer fra en liten utegård. Tenk litt på det som å få en valp: man må komme seg gjennom tissing, biting, tull og farsk, før man sitter der med en voksen hund som har tilpasset seg hjemmet og eierens rutiner. Om du beholder den eller klarer å finne et nytt hjem, er noe du må bestemme selv. Men, prioriteten nå er å få hjemmet under kontroll så du ikke lenger svømmer i kaos og fortvilelse 🙂

 

Anonymkode: cd007...eb1

👏

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-3-3.

3 dager før hunden slapper litt av, 3 uker før hunden faller til ro og 3 mnd før den endelig er blitt en del av husholdet.

Gi den tid.

Anonymkode: f65e1...deb

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si, så FANTASTISK at du har fått tatt til deg denne hunden! Jeg fikk helt vondt i hjertet da jeg leste den andre tråden. 

Jeg skjønner at det er vanskelig å stå i, jeg har hatt flere omplasseringshunder selv, og det er ikke bare gøy alltid 😅
Jeg har trua på deg!

Og skulle det ikke gå og du finner ut at en annen eier er det beste for hunden, så husk at det uansett er 1000 ganger bedre enn der hunden kom fra. 
Kanskje det er noen i nærområdet som kunne tenke seg å lufte, eller ha den på "deltid"? Da får hunden og katten din litt pause innimellom, og du slipper å gi slipp på hunden. Jeg vet hvor slitsomme unge border collier kan være til tider. Men det blir bedre!  

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

 

Jeg skrev dette innlegget for en stund siden, vennligst les gjennom hva jeg skrev her for å kunne svare i dette innlegget ordentlig:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1768823-gammel-mann-som-har-aldri-lufter-gårdshunden/#comment-34277290

Sammendrag er at jeg har luftet en border collie unghund det siste året, og nå er han rett under 2 år, for en eier som har latt den bo ute i svært uhygienisk fjøsbinge, og veldig lite stimuli.

Vi har dannet et nært bånd gjennom alle turene vi har vært på, og jeg har lært han flere triks for hjernetrim. Jeg ble helt forelsket i hunden etter at jeg badet i en fjellkulp og hunden hvinte og hoppet uti fordi han trodde jeg skulle drukne. Når vi kjører tilbake igjen fra alle turene, lener han haken på skulderen min under hele hjemturen. Han er helt utrolig snill og lojal. Man ser det i øynene på hunden, at den har BARE godhet i seg. Og hunden er veldig veldig smart. Den tok til seg flere ting veldig raskt.

Vi har hatt mange turer alene, og en del turer sammen med den andre lille hunden min (som har akseptert å gå sammen, men ikke mer)

Den gamle mannen sa at jeg kunne overta hunden, og jeg har prøvd den siste uka. Hunden har ikke vært stueren og var veldig stresset i starten men det blir bedre. Men dessverre så er det ekstremt uharmonisk pga. den lille hunden jeg har som ønsker å forbli enebarn og katten min som jeg også har nært forhold til... Og det er bare pga. hunden min, og ingenting pga denne border collien! 

Jeg hadde hatt interesse av å fortsette med hundelydighet, og elsker å gå turer med hunden. Men jeg tror at det blir minus i livet for både meg, katten, lille hunden og border collien. 

Jeg kunne nok garantert levert den tilbake til bingen, men det hadde nok knust hunden. Og det knuser hjertet mitt noe helt enormt om hunden skal bli en kasteball i videre hjem hvis jeg omplasserer den til feil hjem eller leverer den til omplasseringssenter😭 Denne hunden elsker meg virkelig... 

I tillegg spørs det om jeg klarer å finne en eier... Det er helt grusomt... Kom 218 treff på border collie på finn.no, og er sikkert 50+ border collie valper til salgs totalt som enten er leveringsklare nå eller ventes... I tillegg til kjempemange border collier på 1-6 år som omplasseres.. Det produseres og produseres valper hvor ikke mange av de får stabile, gode hjem som varer😥

Hva skal jeg gjøre?? 

Hilsen jente 24 år.

 

Anonymkode: e232b...9ff

En uke er veldig kort tid, det tar noen måneder å få slikt til å gå sammen når de er litt ulike.  Det høres kanskje og ut som den lille hunden din kan trenge å bli litt behandlet som en hund,  få litt grenser og hjelp til å regulert hva som er ok. Det er ikke hunden som bestemmer hvem som bor i huset. 

Anonymkode: bd791...03c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Så flott at du har tatt til deg denne hunden. Ut i fra hva jeg leser så skjønner jeg godt at du er stressa og fortvilet. Det har jeg også vært i lignende situasjoner der jeg har måttet tilpasse dyr til å leve sammen. Har følt at jeg har ødelagt livet til dyrene og gjort alt verre. 
Men: det går over! Dette er ting som kan gå seg til med tålmodighet og god trening. Du har fått mange tips lengre oppe i tråden her, som jeg tenker du kan prøve. I tillegg kunne du kanskje ha sett på å få deg noe avlasting? Ikke på den hunden som nettopp har flyttet, men den du har fra før. Hvis du finner noen som vil gå tur med den litt av og til eller ha den på overnatting så kan du få litt pause fra intensiteten med å passe på de to sammen, og gi den nyinnflyttende tid til å falle til ro og trene sammen med deg. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret nr 6 i tråden til anonym bruker håper jeg du tar til deg. En hund som har hatt såpass lite mulighet til å oppleve omgivelsene sine må man rett og slett ha samme forventningene som man har til en valp. Det vil nok lette både stresset og gjøre fremgangsmåte for trening lettere. Bruk av grind og avgrenset område vil nok være prima for når du ikke kan ha han under oppsikt. Overgangen fra å oppstallet i kennel til å bli innehund er litt utfordrende, har vært med på det selv.

Stemmer også i at et stykke frem i tid kan omplassering videre være en mulighet. Klarer du å lande flokken litt hjemme med det nye tilskuddet, vil det ikke være noen hast med en omplasserings prosess, og du vil ikke føle på press og panikk. Man kan finne et godt hjem til en ok unghund bare man tar tiden til gode og bruker nettverket sitt.

Border collie er desverre en rase en del ser på mer som et arbeidsverktøy enn et kjæledyr. Mye av at unghunder blir kjøpt og solgt, sendt hit og dit, friske hunder avlives, står på "oppbevaring", valper selges til uegnede eiere pga overskudd av valper på markedet. Litt som husky tror jeg, bare ikke like ille. Det er en flott ting du har gjort, å ta til deg en unghund som sto slik. Fatter ikke hva enkelte tenker, når de bare lar en hund stå oppstallet som en kanin på 90-tallet. Hva med å drite i å ha hund??

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det, Ts? 

Anonymkode: cd007...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 23.03):

Hvordan går det, Ts? 

Anonymkode: cd007...eb1

En lykkelig nyhet!❤️

Jeg har funnet et godt hjem til han. En venn av noen venner av moren min, som bor i samme område som meg, har en helt avsidesliggendes gård med kyr, sauer og høner hvor hunden får være løs hele dagen. Han har to andre border collier i tillegg (hannhund og tispe) og de gikk kjempegodt overens. I tillegg så får de sove inne i huset. 

Han nye eieren elsket både utseendet til hunden, og de snille øynene og sa han hadde kjempebra kroppsspråk. Og planen er at han skal bli trent med sauene hans 😃 Jeg får høre oppdateringer fra de jeg kjenner, i tillegg til å besøke da det ikke er så langt vekke🌸

Selv om det er ekstremt trist for meg å ikke ha hunden, siden jeg har brukt så ekstremt mye tid med den det siste året, så har han det mye bedre på den nye plassen... 

Det hadde ikke vært kjekt å gi den til noen utenbys fra heller, for da hadde jeg ikke ant hvordan det går med han...

 

Anonymkode: f20a4...98a

  • Liker 1
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 0.09):

Jeg tenker at det har bare gått én uke, og at du bør gi det mer tid. Det er en border collie; de er ekstremt smart, og den kan nok enkelt lære seg til å bli stueren ved belønning. Men man må jo være tålmodig. Og så tar det nok litt tid for både katten og den andre hunden din å bli kjent med denne hunden og akseptere at den bor der nå.

Anonymkode: 8dd43...9ab

 Edit: ser det har ordnet seg

Endret av got2go
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En lykkelig nyhet!❤️

Jeg har funnet et godt hjem til han. En venn av noen venner av moren min, som bor i samme område som meg, har en helt avsidesliggendes gård med kyr, sauer og høner hvor hunden får være løs hele dagen. Han har to andre border collier i tillegg (hannhund og tispe) og de gikk kjempegodt overens. I tillegg så får de sove inne i huset. 

Han nye eieren elsket både utseendet til hunden, og de snille øynene og sa han hadde kjempebra kroppsspråk. Og planen er at han skal bli trent med sauene hans 😃 Jeg får høre oppdateringer fra de jeg kjenner, i tillegg til å besøke da det ikke er så langt vekke🌸

Selv om det er ekstremt trist for meg å ikke ha hunden, siden jeg har brukt så ekstremt mye tid med den det siste året, så har han det mye bedre på den nye plassen... 

Det hadde ikke vært kjekt å gi den til noen utenbys fra heller, for da hadde jeg ikke ant hvordan det går med han...

 

Anonymkode: f20a4...98a

Så flott å høre! Du har jo funnet drømmehjemmet til en border collie. Kjempebra jobba! 

Anonymkode: cd007...eb1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En lykkelig nyhet!❤️

Jeg har funnet et godt hjem til han. En venn av noen venner av moren min, som bor i samme område som meg, har en helt avsidesliggendes gård med kyr, sauer og høner hvor hunden får være løs hele dagen. Han har to andre border collier i tillegg (hannhund og tispe) og de gikk kjempegodt overens. I tillegg så får de sove inne i huset. 

Han nye eieren elsket både utseendet til hunden, og de snille øynene og sa han hadde kjempebra kroppsspråk. Og planen er at han skal bli trent med sauene hans 😃 Jeg får høre oppdateringer fra de jeg kjenner, i tillegg til å besøke da det ikke er så langt vekke🌸

Selv om det er ekstremt trist for meg å ikke ha hunden, siden jeg har brukt så ekstremt mye tid med den det siste året, så har han det mye bedre på den nye plassen... 

Det hadde ikke vært kjekt å gi den til noen utenbys fra heller, for da hadde jeg ikke ant hvordan det går med han...

 

Anonymkode: f20a4...98a

Så bra💗

Nå begynte jeg nesten å gråte av lettelse.

Anonymkode: c6c92...18b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så bra💗

Nå begynte jeg nesten å gråte av lettelse.

Anonymkode: c6c92...18b

Han gikk fra å være en veldig uheldig hund, til virkelig en av de aller heldigste!❤️ Det er ikke mange gårder som er så tilpasset å kunne ha hunden løs som denne! 15 min gange til hovedvei og ingen andre hus i nærheten. Og han har et skikkelig gårdsbruk, med 150+ sauer.

Han var helt sky og veldig deprimert når jeg traff han, men har blitt en ekstremt kosete hund nå. Han hadde allerede stått på gården i 3 mnd når jeg traff han, pga resten av dyrene kom sent hjem fra beite. Der han bodde skrur de alltid lyset av kl 16, så om høsten/vinteren låg han i bekmørke fra kl 16 til 10 neste dag. Kasserollen hans med vann som satt fast ble bare fylt på med slange, så den var full av tissete spon i bunn. (Så jeg sørget for å gi han rent vann hver gang) Bonden har slitt med helsa så han hadde ikke mulighet til å dra ut verken på vinteren når det var glatt eller i vår. Så stimulerings-byrden har bare stått på meg og bonden ville beholde den selv på den tiden. 

Jeg har så så mange ganger gjennom et helt år vært kjempetrøtt og ikke orket, men likevel dratt opp til han for å få han ut... Og som regel gjort det sent på kvelden og kjørt langt bare for å kunne ha han løs, og vært ute med han i mange timer. Og sosialisert han med andre hunder og store barn. I gjennomsnitt 5 dager i uka og jeg har dratt tidlig hjem fra venninner, bare fordi jeg "måtte" lufte hunden hvis jeg ikke hadde gjort det dagen før.

Jeg orket ikke tanken på en ny "Bonzo" (hunden jeg overtok fra samme gamle mannen forrige gang, som sto slik i 7 år). Men "Bonzo" hadde det enda verre, for han sto helt for seg selv på fjøsloftet i en binge, mens denne hunden hadde en binge nede med resten av dyra. Det var en helt enorm, nesten utrøstelig sorg for meg når jeg måtte avlive han, fordi jeg sviktet han. Det eneste som trøstet meg var at jeg fant en kattunge på 5 uker midt på hovedveien ute i gokk, etter noen måneder. Som passer mitt liv mye bedre, sammen med den lille hunden siden de er gode venner og som brødre.

Tror ikke møtet med den nye eieren og hundene hans hadde gått så bra om jeg ikke hadde trent og sosialisert han 😄 Og tror heldigvis ikke den gamle mannen skaffer seg ny hund igjen nå, for det må vært et nederlag å gitt meg ikke bare én, men to border collier..

Anonymkode: f20a4...98a

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Nesten et helt år, beklager

Anonymkode: f20a4...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at sånne folk som den bonden har ansvaret for dyr! Han har jo fortsatt sauer .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...