AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #1 Del Skrevet 3. juli 2024 Jeg har veldig mye påtrengende rare tanker som jeg lurer på om er normalt. Det ene er at jeg gjentar samtaler med personer inne i hodet mitt etter at samtalen er avsluttet. Det andre går ut på at jeg teller objekter rundt meg uten mål og mening. Feks 6 bilder som henger på en vegg. Jeg teller 1 - 2, 3 - 4, 5 - 6 feks. På nytt og på nytt. Kan også plutselig bytte og telle 1, 2, 3 - 4, 5, 6. Jeg tegner rundt gjenstandene med tunga eller en tå. Ingen ser at jeg gjør det. Det repeteres mange ganger. Holder lett en samtale samtidig. Hvis jeg leser en tekst prøver jeg å finne den midterste bokstaven. I dag satt jeg et sted hvor det hang et bursdagskort hvor det stod "Gratulerer med dagen". Mens jeg var i andre samtaler leste jeg lynkjapt gratu (kan strykes mot "dagen", like mange bokstaver), ler kan strykes mot "med" og da står vi igjen med bokstavene ER. Helt meningsløst aktivitet/info. Men dette repeterer jeg på nytt og på nytt. Kjører jeg bil plusser jeg sammen skiltnummer. Feks 42937, da regner jeg ut at det blir 7. (4+2+9+3+7=25. 2+5=7) Jeg vet at alt som blir 9 kan strykes. Så 7 og 2 er ikke med i regnskapet. Samme med 9eren. Så egentlig plusser jeg bare sammen 4 og 3. Infoen bruker jeg til ingenting. Helt meningsløst. Dette tar veldig mye energi fra meg, samtidig som jeg gjør det nesten uten å tenke. Jeg vet ikke alltid at jeg har gjort det før jeg får et "klart øyeblikk" og lurer på hvorfor jeg driver å gjentar et ord eller tall. Jeg sliter med utslitthet. Kan dette være tegn på adhd? Eller tvangstanker? Hilsen ellers helt normaltfungerende kvinne på 38 med mann, barn og jobb. Anonymkode: 92078...bae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #2 Del Skrevet 3. juli 2024 Mer som en form for OCD? Du bør snakke med fastlegen din, for det virker som dette preger store deler av dagliglivet ditt. Anonymkode: 76f45...7f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #3 Del Skrevet 3. juli 2024 Hav skjer om du lar være da? Jeg har/hadde OCD (er uenigheter om en faktisk blir kvitt det), og for meg er det en kvalitativ forskjell mellom merkelige oppheng og repeterende tankeaktiviteter og det jeg vil kalle tvangstanker/mentale tvangshandlinger. Fremdeles nå, når jeg anser meg selv som frisk, teller jeg trappetrinn, og summerer varene i butikken, eller regner ut merkelige summer, det kan være plagsomt, at jeg "får det på hjernen", men det oppleves ikke som tvang der jeg MÅ gjøre noe for å nøytralisere eller få det vekk. Tvangstankene og handlingene skapte alltid mye angst og skam. Uansett hva det er så er det jo godt mulig du har nytte av noen strategier for å håndtere dette. Utover ERP som jeg fikk for OCD har jeg i livet ellers hatt stor nytte av ACT. Fikk bukt med plagsomme bekymringer og grubling rundt sosiale situasjoner. God bedring fra utslittheten, håper du finner ut av det! Anonymkode: 0f5f2...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #4 Del Skrevet 3. juli 2024 Kan være ocd, men høres ikke ut som det for meg, kan også være autisme. Det kan være ocd, for det kan være mer enn hva du beskriver og ocd er ganske individuelt. Jeg har ocd og gjør noe av det. F.eks følger et mønster på en vegg om å om igjen. Teller flisene i gulvet, vegg eller tak og lager mønster i forskjellige antall om å om igjen. Jeg følger strekene på tatoveringen med fingrene i en bestemt rytme og mønster til det blir riktig (blir noe annet enn fikling). Jeg følger gulvlisten med blikket og flytter på skygger, en spiker, en sprekk eller lignende med blikket om å om igjen. Teller fingrene i en bestemt rekkefølge og rytme. Men, det er noe jeg gjør når jeg er stresset og når jeg dissosierer delvis i en samtale. Det blir mer mestringsstrategi som jeg bruker når jeg er stresset for å roe ned angsten, enn direkte ocd. Psykologen som forklarte det slik og jeg føler det stemmer. Selve ocd tvangstankene og handlingene i hverdagen er noe annet hos meg og føles helt annerledes ut enn telling og det over. Jeg føler ikke det over er direkte ocd, det er kun noe jeg bruker for å roe ned angsten og angsten kommer ikke av tvangstankene. Anonymkode: ec56b...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #5 Del Skrevet 3. juli 2024 Jeg har det samme. Regner sammen nr på bilskilt hele tiden, for å nevne noe. Har ADHD og OCD som følge av ADHD. Anonymkode: c9006...353 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #6 Del Skrevet 8. juli 2024 Har OCD selv og tror det sannsynligvis er en type OCD. Kanskje det er en del av hjernen din som krever å finne mønstre og få positive følelser av det, selv om det også kan være slitsomt for deg. Har det alltid vært sånn eller er det noe i livet ditt som er «ustabilt» som har ført til dette? Hør med legen hvis det blir veldig tungt Anonymkode: f8178...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #7 Del Skrevet 8. juli 2024 Hva med begynne med meditasjon? Meditasjon lærer deg være mer til stede i nuet og gi slipp på disse tankene som oftest ikke fører med seg noe nyttig. Anonymkode: 16bed...0bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #8 Del Skrevet 8. juli 2024 Det er magic OCD. Sliter med det samme. Anonymkode: 6fcc4...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå