Gå til innhold

Pappa nekter samvær med barna.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg fikk meg ny kjæreste og endelig fortalte dette til barnefar for en stund tilbake, har han nektet å ha barna, og skylder på «kjærlighetssorg» (jeg flyttet ut for over 2 år siden da han aldri hadde interesse av å være med oss) 

på disse to årene har samvær vært utrolig vanskelig hvor mine planer og jobb er påvirket av hans manglende respekt for avtalen. Ikke legges barna til normal tid (sovner 22-23) og ofte ble de ikke levert i barnehage.

aldri har jeg sagt vonde ord til barna, men vært relativt fleksibel så de skal få god tilknytning til han.

nå har jeg altså fått kjæreste og vi planla ferie sammen første uken i felles ferie, men barnefar nekter nå å ha barna sine. Jeg mottar også gjerne 30-60 meldinger i døgner og kjenner en stor emosjonell slitenhet i alt. 

jeg opplever også periodevis at barnebidrag ikke betales etc.

nå trues jeg også med advokat fordi jeg har flyttet til ny skolekrets og skal flytte barna hit(det er 8 minutter unna med bil). 
jeg forstår ikke hvorfor dette skjer, han sitter med absolutt alt og jeg starter på nytt på bar Bakke. Jeg får anklager om at jeg er psykisk syk og har mishandlet han psykisk og blir utrolig engstelig da dette er en iboende bekymring hos meg noe han vet (traume fra oppvekst) : men jeg har meldt meg selv til BV blant annet fordi jeg har ingen familie og han stiller aldri opp. Disse henla sak pga ressurssterk omsorgsperson og veldig fine barn. (Undersøkelse med tilbakemelding fra barnehage etc) 

jeg har nå måtte blokkere han da jeg som nevnt får enormt med meldinger. Min nye kjæreste og jeg har datet i 6 mnd men jeg har ikke fortalt til noen før nå nylig.

hva skal jeg gjøre mtp barnefar? Er jeg vanskelig om jeg før inn NAV mtp utregning? Jeg har lyst ø legge økonomisk press på han og tvinge han til jevnt samvær med barna- mao han må gjerne ha de 50% men han vil ikke engang ha de en gang i uken. 
føler meg grådig som gjør det men jeg må ha strukturert og rammefasthet rundt samvær, både med tanke på barnas beste og min egen. 

Eksmannen har meget god jobb og framstår som en flott og raus mann for de rundt. Og jeg kjenner ikke hans oppførsel igjen fra han fant ut jeg har kjæreste. 

har andre her erfaring med lignende? 

Anonymkode: ab411...e72

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At nav regner ut er det beste du kan gjøre. Da er det noen nøytrale som setter et beløp som er rettferdig for barna ❤️

Uavhengig om far/mor er i godt eller dårlig humør.

Anonymkode: bf8ba...4a1

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei, du tar utregning via NAV. Ferdig snakka. Så slipper du å forholde deg til den delen også, det er jo en ting han kan bruke som pressmiddel mot deg for å holde kontaktnivået oppe. 

Om han ikke forholder seg til reell avtale om samvær så legger du med samværsavtale og dokumenterer all avlysning han har gjort slik at beregningen på bidrag blir korrekt.

Du må ta vare på deg. Hilsen ei som de siste åtte årene har vært i rettssak med syk barnefar.

Anonymkode: f04a3...a41

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men at du har lyst til å legge økonomisk press på han høres smålig ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Time på fvk? Og for all det kjør bidraget gjennom nav 

Anonymkode: 987f8...39a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Unnskyld meg. Så fordi at barnefar driter i å følge avtale om samvær og mor har økte kostnader pga dette + en far som ikke betaler bidrag så er hun smålig? Blir så jævlig provosert av folk som deg.

TS - du er IKKE smålig.

Her har barnefar ikke betalt bidrag på 1.5 år og har nå en gjeld hos NAV på 161.000,-. 

• Liker 33
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Unnskyld meg. Så fordi at barnefar driter i å følge avtale om samvær og mor har økte kostnader pga dette + en far som ikke betaler bidrag så er hun smålig? Blir så jævlig provosert av folk som deg.

TS - du er IKKE smålig.

Her har barnefar ikke betalt bidrag på 1.5 år og har nå en gjeld hos NAV på 161.000,-. 

Du kan bli så provosert du vil. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan bli så provosert du vil. 

Heldigvis er det ikke du som bestemmer hvem som skal legge press på/betale bidrag/hvor mye eller hva som helst. 😊

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hun vil legge økonomisk press på han til å gjennomføre samværene med sine egne barn. 

Klarer ikke å se hvor dette er smålig. 

Anonymkode: f2f16...cb0

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Etter at jeg fikk meg ny kjæreste og endelig fortalte dette til barnefar for en stund tilbake, har han nektet å ha barna, og skylder på «kjærlighetssorg» (jeg flyttet ut for over 2 år siden da han aldri hadde interesse av å være med oss) 

på disse to årene har samvær vært utrolig vanskelig hvor mine planer og jobb er påvirket av hans manglende respekt for avtalen. Ikke legges barna til normal tid (sovner 22-23) og ofte ble de ikke levert i barnehage.

aldri har jeg sagt vonde ord til barna, men vært relativt fleksibel så de skal få god tilknytning til han.

nå har jeg altså fått kjæreste og vi planla ferie sammen første uken i felles ferie, men barnefar nekter nå å ha barna sine. Jeg mottar også gjerne 30-60 meldinger i døgner og kjenner en stor emosjonell slitenhet i alt. 

jeg opplever også periodevis at barnebidrag ikke betales etc.

nå trues jeg også med advokat fordi jeg har flyttet til ny skolekrets og skal flytte barna hit(det er 8 minutter unna med bil). 
jeg forstår ikke hvorfor dette skjer, han sitter med absolutt alt og jeg starter på nytt på bar Bakke. Jeg får anklager om at jeg er psykisk syk og har mishandlet han psykisk og blir utrolig engstelig da dette er en iboende bekymring hos meg noe han vet (traume fra oppvekst) : men jeg har meldt meg selv til BV blant annet fordi jeg har ingen familie og han stiller aldri opp. Disse henla sak pga ressurssterk omsorgsperson og veldig fine barn. (Undersøkelse med tilbakemelding fra barnehage etc) 

jeg har nå måtte blokkere han da jeg som nevnt får enormt med meldinger. Min nye kjæreste og jeg har datet i 6 mnd men jeg har ikke fortalt til noen før nå nylig.

hva skal jeg gjøre mtp barnefar? Er jeg vanskelig om jeg før inn NAV mtp utregning? Jeg har lyst ø legge økonomisk press på han og tvinge han til jevnt samvær med barna- mao han må gjerne ha de 50% men han vil ikke engang ha de en gang i uken. 
føler meg grådig som gjør det men jeg må ha strukturert og rammefasthet rundt samvær, både med tanke på barnas beste og min egen. 

Eksmannen har meget god jobb og framstår som en flott og raus mann for de rundt. Og jeg kjenner ikke hans oppførsel igjen fra han fant ut jeg har kjæreste. 

At nav regner ut bidrag og krever det inn i en slik situasjon er det beste du kan gjøre, men det betyr ikke at han begynner å betale. Her betaler barnefar bidra hver 3mnd - akkurat nok til at Nav ikke setter lønnstrekk på bidragsgjelden hans. 

I forhold til samvær kan du ikke tvinge han. Vil han ikke ha barna, så nei vel. Ingen er tjent med å tvinge han - iallefall ikke barna. Så der er det fryktelig lite du kan gjøre med mindre han ønsker å ha barna. Kanskje du ordlegger deg feil - men økonomisk press for at han skal ha barna vil neppe funke og er ikke greit. Du kan ikke tvinge han til å ha barna sine hvis han ikke ønsker det. 

Ville kalt inn til et møte hos familievernkontoret for å ha et nøytralt sted som kan veilede videre for samarbeid og gjennomgang av situasjonen deres. 

Han trakassere og manipulerer deg med sine trusler. Overhode ikke greit. Ikke svar på annet enn ting som har med barna å gjøre etc. Samtidig mulighet til å oppklare samvær, potensielt ny samværsavtale etc. 

Truslene om å gå rettens vei ville jeg ikke sett på som noe trussel i det hele. Der vil han ikke nå frem med noe som helst. 

Anonymkode: 43df9...4d1

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du kan ikke tvinge han til å ha samvær. Det vil heller ikke skje via retten eller andre instanser. Du må rett og slett ta det som et utgangspunkt at barna alltid er hos deg når det er slik det er.

Du gjør helt rett i å la nav ta seg av bidraget, det burde du ha gjort allerede da samlivsbruddet var et faktum. Ta vare på alt av meldinger, la de komme gjennom. Da viser du til hans oppførsel ved å vise de fram.

Dokumenter alt av samvær og avlyste samvær. Det er gull verdt. Ikke la hans drittsekkoppførsel påvirke deg. Ignorer alt han skriver og sier som ikke handler om samvær og barna.

Anonymkode: e6013...10d

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jaja... Dette høres ut som enda en far som gradvis kommer til å miste kontakten med sine barn. Og om 20-30 år skjønner han ikke hvorfor barn og barnebarn aldri besøker ham?!? For han har jo aldri gjort dem noe.....

Karma....

Håper barna dine får en god bonuspappa som stiller opp for både deg og dem 🥰

Endret av Skogstrolle
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke tvinge en far til å¨ha barna sine. Det går ikke. Jeg har prøvd.

Men du må ordne alt det økonomiske og være ansvarlig mor. Disse pengene er ikke dine, det er for å betale for ditt barn. Så der må han betale det han skal, og jo mindre han har barnet, så mer må han betale. Noe som er helt riktig, for alt ansvaret faller på deg, og det er myyye ansvar. Det veier på ingen måte opp for at man er to stykker, og at barnet mister en far. Det er bare tragisk, og de pengene er ikke verd mye i forhold til en far som er der. 

At han føler mer press grunnet pengene til å bidra mer pga noen tusenlapper, kan jo være. Men det burde ikke være motivasjonen til å ta seg av barnet sitt. 

Anonymkode: 3ee10...086

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke blokkert meldinger fra han, la de renne inn. Skaff deg heller en ny mobil med nytt nummer og la den andre ligge i en skuff og ta imot alt fra eksen. Bidraget kan du ta via nav, det er du i din fulle rett til å gjøre. Det far driver med er emosjonell vold så legg opp livet ditt som om han ikke eksisterer for han kommer til å fortsette så lenge han får noe ut av det.

Anonymkode: 082fd...64e

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare glem å endre han. Gå ut i fra at du har barna dine 100% og planlegg deretter. (Ikke la forelskelse får deg til å «dytte» barna på en omsorgsperson som ikke fungerer. Skjønner ikke hvorfor du sier han gjerne kan ha dem 50%, er det for å være alene med ny kjæreste?).

Ikke la ham trekke deg inn i diskusjoner. Bare si OK - og dokumenter alt. Ordne barnevakt når det er nødvendig, ikke stol på ham.

Anonymkode: 1341e...bd3

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Her må du ta tak TS og du må gjøre det nå, før denne mannen sliter deg fullstendig ned. 

1) få barnebidraget gjennom NAV. I ditt tilfelle: både beregne bidraget, basert på faktisk samvær og kreve det inn. Da får han bidragsgjeld om han ikke betaler, og det kan settes tvangstrekk fra lønna hans, sånn at du får det du skal (dette ordner NAV).

2) dokumenter, dokumenter, dokumenter. Dvs før dagbok over faktisk samvær, og alt samvær som uteblir. Og alle trussler og annet press som kommer fra far. Antall meldinger etc pr dag, etc. 

3) slutt å lese/forholde deg til meldinger fra far. Men ha de som dokumentasjon på hans plaging av deg

4) Ikke vær redd for rettssak. Far kan true så mye han vil, men han må faktisk ta en del skritt om det skal bli noe av. Første av disse er megling, og så lenge han ikke kaller inn til dette = det skjer ingenting. 

5) ikke kall inn til "samtale" på FVK. Det får du ingenting ut av, de støtter i det store og hele far. Uansett hva han har gjort eller ikke. Deres anliggende er ikke å finne en god løsning for barna, kun være "objektive" og "nøytrale" noe som i praksis betyr at den vrange (les far) er den som får medhold. 

6) aksepter at du er helt alene med ansvaret for barna. Ikke forsøk å tvinge far til samvær, han er en voksen mann og har selv ansvar for sin relasjon til sine barn. Vil han ikke ha dette, så er det HANS problem, ikke ditt. DU skal være der for barna dine, DU må bruke dine krefter på barna, ikke på å tilrettelegge og dille for far. Så slutt å tro at han skal ha samvær, legg alltid opp til at du må ha en plan B når det skal være samvær. Og du - IKKE tving barna dine til å dra på samvær i en misforstått greie om at "det er så viktig at de har et forhold til far". Så lenge far ikke er en god person - og denne mannen er ikke det - hvorfor mener du da et det er så viktig at barna må og skal være hos han? Og selv om du ønsker alenetid med kjæresten - barna er viktigere og du må rett og slett tilrettelegge for dem først. Dersom kjæresten er noe å samle på så har han forståelse for dette.

Lykke til - det er ikke enkelt, det vet jeg, men du må bare snu perspektivet ditt og fokusere på barna OG sette grenser overfor far. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare glem å endre han. Gå ut i fra at du har barna dine 100% og planlegg deretter. (Ikke la forelskelse får deg til å «dytte» barna på en omsorgsperson som ikke fungerer. Skjønner ikke hvorfor du sier han gjerne kan ha dem 50%, er det for å være alene med ny kjæreste?).

Ikke la ham trekke deg inn i diskusjoner. Bare si OK - og dokumenter alt. Ordne barnevakt når det er nødvendig, ikke stol på ham.

Her er det vel ei mor som setter ungene sine først. Og i ei mors verden så har selvsagt det optimale vært at en far har hatt ungene 50%, slik at dem har fått like mye tid med mor og far.

Men, livet skjer og i dette tilfellet er det en far som ikke ønsker å ha sine barn. Hvertfall ikke nå når mor har fått seg kjæreste etter 2 år!! Da er far sjalu og prøver å ødelegge og boikotte alt mulig for å legge kjepper i hjulene for sin eks og hennes utkårede - tror han. Men, han glemmer sine barn oppi det hele. Barn som ikke får være sammen med sin far, da det aldri passer. Og barn som gradvis trekker seg unna sin far og som tilslutt ikke ønsker å besøke ham den dagen det passer ham å få besøk.

Så, ts.. Ta utgangspunkt i at du har dine barn 100% og få far til å betale bidrag deretter. Det er fullt mulig å skaffe et avlastningshjem, feks ei helg pr måned, siden samvær med far ikke fungerer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/3/2024 at 8:53 AM, Skogstrolle said:

Jaja... Dette høres ut som enda en far som gradvis kommer til å miste kontakten med sine barn. Og om 20-30 år skjønner han ikke hvorfor barn og barnebarn aldri besøker ham?!? For han har jo aldri gjort dem noe.....

Karma....

Håper barna dine får en god bonuspappa som stiller opp for både deg og dem 🥰

Tusen takk! Det er en fortvilende situasjon og handler absolutt ikke om at jeg ikke vil være med barna mine. Kjæresten min bor i utlandet så han kom på ferie nå to uker og vi hadde bestilt både hyttetur og laget planer. Han tar alt på strak arm og har gjort mer med barna disse dagene enn deres far de siste årene. 
jeg føler jeg har mistet faren deres gradvis til depresjon eller et eller annet. Men jeg ser jo at forholdet alltid var mye kontrollert og det tok meg over to år å bryte fullstendig.

nå er jeg på fjerde uken med mye trakassering og er blitt fysisk syk. Forsøker å ikke la det gå innpå meg. 

det vondeste er eldstemanns sårhet når jeg for ente gang må si at «nei beklager pappa kommer ikke» 🥺 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
On 7/3/2024 at 9:01 AM, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke blokkert meldinger fra han, la de renne inn. Skaff deg heller en ny mobil med nytt nummer og la den andre ligge i en skuff og ta imot alt fra eksen. Bidraget kan du ta via nav, det er du i din fulle rett til å gjøre. Det far driver med er emosjonell vold så legg opp livet ditt som om han ikke eksisterer for han kommer til å fortsette så lenge han får noe ut av det.

Anonymkode: 082fd...64e

Jeg lyttet til dette men må få ny mobil ja. Per nå går det psykisk utover meg. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/3/2024 at 9:10 AM, AnonymBruker said:

Absolutt ikke. Jeg og kjæreste har planlagt og bestilt tur det er riktig- men han tar alt på strak arm. Vi har datet i 6 mnd og barna ble først introdusert forrige uke. Og jeg ønsket for barna sin del at det ikke skulle bli for overveldende. Nå kastes de(og han) inn i alt.

noe som har ført til rørende øyeblikk. Vi har hatt flotte skogsturer, barna viser mye tillit og han lar de bestemme tempo på alt. 

Grunnen er at barnefar er like mye deres foreldre og mine barn fortjener tid med pappaen sin. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...