Gå til innhold

IBS - finnes det noe som hjelper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere med IBS eller andre mageproblemer (diaré).
 

Har prøvd alt mulig innen kosthold uten effekt. Finnes det egentlig noe man kan ta av tilskudd/medisiner som gir effekt.

Sommeren er jo gjerne grilling og kos, men det utgår jo alltid for meg. Alltid magesmerter etter mat… Også om jeg ikke spiser 🙈

Imodium hjelper jo, men tenkte å høre om det var andre ting som dere hadde effekt av?

Anonymkode: 53594...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble nesten helt frisk etter å ha begynt med intermitterende faste. For meg innebærer det at jeg ikke spiser frokost og ikke sen kveldsmat. Før jeg begynte å faste, måtte jeg gjerne løpe på do midt under middagen hver dag. Nå har det tatt helt slutt (utenom akkurat nå da, fordi jeg er gravid og kan ikke faste, så da er det mye diaré igjen). Livet mitt har endret seg helt på den tiden og jeg har mye mer livskvalitet nå når jeg ikke trenger å bekymre meg så mye for den diaréen. 

Så jeg anbefaler å teste ut dette. 

Anonymkode: 09968...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det eneste som har hjulpet low fod map, med litt justeringer. Jeg er også nøye med å meditere mye. Faste har ikke hjulpet meg. Et godt probiotika produkt daglig over tid, tror jeg også er viktig. 

Anonymkode: eadda...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i hovedinnlegget, så har jeg vel prøvd det som prøves kan når det kommer til kosthold.

FoodMap, blodtypediett, faste på den ene eller andre måten, melkefritt, glutenfritt, vegeterianer, hvetemelfritt, lavkarbo, høy protein osv osv. Null effekt, nesten motsatt. Jeg prøver lenge ja! Flere måneder. Gikk ett år på glutenfritt eksempelvis…

 

Anonymkode: 53594...fc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For meg er det eneste som har hjulpet low fod map, med litt justeringer. Jeg er også nøye med å meditere mye. Faste har ikke hjulpet meg. Et godt probiotika produkt daglig over tid, tror jeg også er viktig. 

Anonymkode: eadda...513

Feks hva slags probiotika produkt bruker du?

Anonymkode: 53594...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekal transplantasjon?

Anonymkode: 7cf97...2eb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket hva magesmertene skyldes? Hvis du får vondt selv om du ikke spiser er det jo mange flere alternativer enn ibs. Det kan jo være ulcerøs kolitt eller chrons, for eksempel, de får man medisiner for. Snakk med legen. 

Anonymkode: 96ea2...61e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi-siblin hjelper noe på konsistensen på avføringen for meg, ellers har jeg i grunnen ikke noen gode råd. 

Anonymkode: 02934...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du sjekket hva magesmertene skyldes? Hvis du får vondt selv om du ikke spiser er det jo mange flere alternativer enn ibs. Det kan jo være ulcerøs kolitt eller chrons, for eksempel, de får man medisiner for. Snakk med legen. 

Anonymkode: 96ea2...61e

Tviler på at TS har gått ukesvis uten mat og drikke altså.. 

Anonymkode: 9fe5a...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Feks hva slags probiotika produkt bruker du?

Anonymkode: 53594...fc0

Jeg liker best denne https://detox.no/products/megasporebiotic-sporebiotika?_pos=1&_psq=spore&_ss=e&_v=1.0

Men denne er et ok og litt rimeligere alternativ https://sunkost.no/bio-life-bio-dophilus-gold

Anonymkode: eadda...513

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du sjekket hva magesmertene skyldes? Hvis du får vondt selv om du ikke spiser er det jo mange flere alternativer enn ibs. Det kan jo være ulcerøs kolitt eller chrons, for eksempel, de får man medisiner for. Snakk med legen. 

Anonymkode: 96ea2...61e

Jeg har vondt i magen i dager etter mat hvis jeg har spist feil. Er utredet og har verken ulcerøs kolitt eller chrons, men kraftig IBS. Diagnosert av spesialist. Ikke uvanlig å ha kroniske smerter. 

Anonymkode: eadda...513

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har vondt i magen i dager etter mat hvis jeg har spist feil. Er utredet og har verken ulcerøs kolitt eller chrons, men kraftig IBS. Diagnosert av spesialist. Ikke uvanlig å ha kroniske smerter. 

Anonymkode: eadda...513

Nesten uansett hva jeg spiser så har jeg magesmerter på en skala fra 1-til 4 /5 daglig, og jeg kan faktisk ikke huske at magen min noensinne har vært smertefri de siste 15 årene.

Den verste reaksjonen får jeg hvis jeg spiser kjøtt eller fisk som er bittelitt skjemt, dvs at ingen andre som spiser samme mat merker noe som helst, mens jeg får magesmerter og luft i dager, uker! måneder og år.

Har vært til mange leger/ undersøkelser etter at jeg har spist mat som har hatt litt forhøyet bakterieinnhold, og de sier at tarmen min er supersensitiv pga ibs og kronisk spiserørsbetennelse som kommer av ibs.

Anonymkode: ffea1...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Som jeg skrev i hovedinnlegget, så har jeg vel prøvd det som prøves kan når det kommer til kosthold.

FoodMap, blodtypediett, faste på den ene eller andre måten, melkefritt, glutenfritt, vegeterianer, hvetemelfritt, lavkarbo, høy protein osv osv. Null effekt, nesten motsatt. Jeg prøver lenge ja! Flere måneder. Gikk ett år på glutenfritt eksempelvis…

 

Anonymkode: 53594...fc0

Når du kaller det foodmap blir jeg usikker på om du har forstått konseptet.

For meg hjalp fodmap og graviditet 

Anonymkode: 34a7b...391

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var mye bedre i en lang periode da jeg kuttet gluten og melk. Spiste rent kjøtt og fisk, lagde sunn mat fra bunnen hver dag. Ikke noe halvfabrikata 

Anonymkode: d815b...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker best denne https://detox.no/products/megasporebiotic-sporebiotika?_pos=1&_psq=spore&_ss=e&_v=1.0

Men denne er et ok og litt rimeligere alternativ https://sunkost.no/bio-life-bio-dophilus-gold

Anonymkode: eadda...513

Vær obs på at probiotika kan overta og utkonkurrere de naturlige viktige bakteriene i tarmen. Det er ikke bra. 

Anonymkode: 93f63...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk til dere som har skrevet konstruktive svar! Skal sjekke ut tilskudd!

Jeg har jo naturligvis vært hos lege og er sjekket i «hue og røven» flere ganger i løpet av livet! 
 

Anonymkode: 53594...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva og hvor mye spiser du på en vanlig dag? Hva har du f.eks spist i går og i dag?

Anonymkode: 78406...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å skrive ned alt man spiser. Da får man seg ofte en vekker og man ser gjerne et mønster.

Anonymkode: 78406...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet flere ganger, jeg har kontroll og jeg har sjekket kostholdet, og jeg har sjekket alt rundt kosthold mtp IBS.

Jeg er interessert i andre ting som dere med IBS har god effekt av. Noen klarer å svare på det jeg spør om heldigvis 🤭

Anonymkode: 53594...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...