Gå til innhold

Hvordan bli sunn og miste søtsug


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter alltid med dette søstuget. Jeg har prøvd så mange ganger/lenge å være sunn. Drikker mindre brus, prøver å være flink å drikke vann. Spiser sunn mat, men så kommer alltid søtsuget og ødlegger og jeg får lyst på noe usunt. Og hvis jeg blir sulten så føler jeg for å spise med en gang, selvom jeg har lyst til å gå litt lengre uten mat. For jeg vet jo jeg klarer det, men alt frister jo når jeg blir sulten. Vil liksom få litt flater mage og tynnere lår. Men nytter jo ikke det sånn som jeg er med mat/usunne ting, selvom jeg trener og går mye med hunden min.

Hvordan klarer folk å motstå? Jeg tar vitaminer også, så har ikke mangel på noe. Sover nok og alt det der.

Har noen noen tips?

Anonymkode: 817d1...ac9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søtsuget forsvinner når man unngår helt å spise søtsaker på en stund. Noen må unngå en uke, andre to uker, og noen enda lenger. 

Hvor lenge har du klart deg uten?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg visst det hadde jeg nok vært multimillionær.

 

Anonymkode: 82f4c...554

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (1 minutt siden):

Søtsuget forsvinner når man unngår helt å spise søtsaker på en stund. Noen må unngå en uke, andre to uker, og noen enda lenger. 

Hvor lenge har du klart deg uten?

Hadde bare jeg klart ihvertfall 1 uke. Jeg klarer såvidt 1 dag😶😅 2 dager er vell det lengste jeg har gått uten å kanskje tatt en sjokoladebit eller 2.

Anonymkode: 817d1...ac9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde bare jeg klart ihvertfall 1 uke. Jeg klarer såvidt 1 dag😶😅 2 dager er vell det lengste jeg har gått uten å kanskje tatt en sjokoladebit eller 2.

Anonymkode: 817d1...ac9

Det er verst i starten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha nøtter og frukt lett tilgjengelig, og en plate med 70% eller 80% sjokolade i skapet om det virkelig blir ille. 

Spis ordentlige måltid. Komplekse karbohydrater, proteiner (bønner, linser, eller kjøtt om det er noe du liker), grønnsaker, bær, salat. Unngå måltid som er høy i sukker og fett (pleasure trap. Komboen av sukker høy fett i ett måltid, gjør at hjernen skriker etter mer). Personlig unngår jeg brød, for det får alltid hjernen min til å rope "mer, mer, mer!". 

Aldri si "nei". Si "senere". Det er et veldig enkelt knep for å lure hjernen til å roe ned søtsuget så man har tid til å få i seg noe annet sunt. For eksempel, om jeg får et skikkelig søtsug nå, vil jeg si til meg selv "senere, etter middag". Hjernen, som nå er fornøyd med å vite at det vil komme et påfyll med sukker senere, vil roe seg ned og slutte å skrike så kraftig etter sukker. Det gir meg tid til å ordne meg et måltid med ovnsbakte rotgrønnsaker, ris og bønner, også avslutter jeg måltidet med en boks ananas om nødvendig. Nå er vi kommet til "senere", men fordi jeg nå har spist et sunt måltid, er ikke hjernen lenger så interessert i godis, og da er det enkelt å stå imot impulsen.

Jeg faster også litt (men jeg unngår rigide fastetiden, da nederlaget av å ikke klare og følge det en dag, kan føre til at jeg havner på kjøret). Jeg hopper over frokosten og spiser frokost litt senere på dagen istedenfor. Noen ganger betyr det at jeg spiser første måltid kl. 12, og andre dager kan klokken bli 3 før jeg spiser første måltid. Fasting gjør at jeg velger sunnere alternativ når jeg først spiser, og jeg tenker mye mindre på mat.

Jeg har adhd og er skikkelig glad i godis, og disse triksene er det som funker for meg. 

 

Anonymkode: 90412...cf2

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del handlet det kun om sterk viljestyrke i starten, og prøv å erstatt avhengigheten med noe annet. Søtsuget går sakte men sikkert over av seg selv om man kutter ned på sukker og karbo over tid, og til slutt kjenner man ikke dette suget lenger.

Det er som om man er avhengig av rusmidler, det er i starten hvor abstinenser er der og det fysiske suget er der hvor det er verst, så går det sakte men sikkert bedre. Ja, jeg har både blitt kvitt sukkeravhengighet og avhengighet til rus, og psykologisk er det veldig likt, samt at fysiologiske reaksjoner gjør det tøffere i starten 

Anonymkode: 62f47...23f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (5 timer siden):

Det er verst i starten

Ja det kan jeg tro. Derfor jeg vil prøve å komme meg forbi der, slik at jeg kanskje mistet søtsuget og har mindre lyst på noe usunt.

Anonymkode: 817d1...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ha nøtter og frukt lett tilgjengelig, og en plate med 70% eller 80% sjokolade i skapet om det virkelig blir ille. 

Spis ordentlige måltid. Komplekse karbohydrater, proteiner (bønner, linser, eller kjøtt om det er noe du liker), grønnsaker, bær, salat. Unngå måltid som er høy i sukker og fett (pleasure trap. Komboen av sukker høy fett i ett måltid, gjør at hjernen skriker etter mer). Personlig unngår jeg brød, for det får alltid hjernen min til å rope "mer, mer, mer!". 

Aldri si "nei". Si "senere". Det er et veldig enkelt knep for å lure hjernen til å roe ned søtsuget så man har tid til å få i seg noe annet sunt. For eksempel, om jeg får et skikkelig søtsug nå, vil jeg si til meg selv "senere, etter middag". Hjernen, som nå er fornøyd med å vite at det vil komme et påfyll med sukker senere, vil roe seg ned og slutte å skrike så kraftig etter sukker. Det gir meg tid til å ordne meg et måltid med ovnsbakte rotgrønnsaker, ris og bønner, også avslutter jeg måltidet med en boks ananas om nødvendig. Nå er vi kommet til "senere", men fordi jeg nå har spist et sunt måltid, er ikke hjernen lenger så interessert i godis, og da er det enkelt å stå imot impulsen.

Jeg faster også litt (men jeg unngår rigide fastetiden, da nederlaget av å ikke klare og følge det en dag, kan føre til at jeg havner på kjøret). Jeg hopper over frokosten og spiser frokost litt senere på dagen istedenfor. Noen ganger betyr det at jeg spiser første måltid kl. 12, og andre dager kan klokken bli 3 før jeg spiser første måltid. Fasting gjør at jeg velger sunnere alternativ når jeg først spiser, og jeg tenker mye mindre på mat.

Jeg har adhd og er skikkelig glad i godis, og disse triksene er det som funker for meg. 

 

Anonymkode: 90412...cf2

Henger søtsug sammen med adhd?

Anonymkode: 82f4c...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å si fra til familien også. Liksom proklamere at det nå var stopp. Da hadde jeg liksom vitner også, og skjemtes hvis jeg feilet. Verst første uka. Jeg spiser litt søtt på fredager, men begrenset mengde. Hjalp veldig å ikke kutte det helt bort, men kunne glede seg til fredagen. Merket da at jeg ble mettet av det lille, og ikke hadde sug etter mer. 

Ps: ikke kjøp inn noe i ukedagene, da har du det gående med konstant fristelse.

Anonymkode: 5a10b...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Henger søtsug sammen med adhd?

Anonymkode: 82f4c...554

Avhengighet og adhd henger ofte sammen. Det er litt mer kompleks enn som så, men for å si det veldig enkelt; hjernen har lave mengder dopamin, og da søker man gjerne etter et godt dopamin kick. Det kan være mye man får en bølge av dopamin av, men mat (sukker og fett), og alkohol, for eksempel, er en god vei til en kjapp, god dopaminbølge. 

Anonymkode: 90412...cf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Avhengighet og adhd henger ofte sammen. Det er litt mer kompleks enn som så, men for å si det veldig enkelt; hjernen har lave mengder dopamin, og da søker man gjerne etter et godt dopamin kick. Det kan være mye man får en bølge av dopamin av, men mat (sukker og fett), og alkohol, for eksempel, er en god vei til en kjapp, god dopaminbølge. 

Anonymkode: 90412...cf2

ADHD-medisiner fjernet ALT søtsug for meg for godt og jeg får ikke noe «godfølelse» av å spise feks sjokolade lenger. Før jeg ble medisinert så småspiste jeg noen biter sjokolade eller smågodt gjennom hele dagen hver dag. Ser jo nå at det var pga mangel på dopamin i hjernen.

Anonymkode: cfb21...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet absolutt alt av søtsaker, snop og chips. Alt annet enn vann og kaffe. Også sukkerfrie pastiller og slik. Spiser kun tre faste måltid om dagen. 

Ikke tenk "bare litt", eller "bare helg", for da er det bare et tidsspørsmål før du er tilbake og sliter med konstant sug. 

Sukkersuget forsvant til den grad at jeg nå ikke i det hele tatt føler for en Gelato på ferietur, og ikke forsyner meg av godteskåla i påsken. Det frister like lite som å ta et tørt knekkebrød. 

Anonymkode: 238b6...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en måned å legge tilrette for å gå ned i vekt dersom det er målet. Start med å kutte sukker og mosjonere for økt kondis om det trengs, men ikke endre mye annet, Sukkeret kommer du til å kjenne en stund, men det er blodsukkerøkningene du er avhengig av, og kroppen tolker det som sult selv om det ikke er det.  Når søtsuget går bedre så starter du å endre kostholdet. Spis mye grønnsaker du vil (de frosne ferdigposene er gull) metter lenge, en passelig posjon proteinkilder og sunne  karbohydrater. Spis mat med tyggemotstand som kroppen selv må bryte ned (altså unngå mye ultraprossesert, dette er nesten ferdig fordøyd fra fabrikken og metter veldig kort tid). Legg om til å spise måltider og ikke snakse mellom. Så når du har funnet oppskrifter, pålegg og annet som fungerer innenfor høyt på protein/ lav fett, lav kalorimengde i forhold til volum og fullkorn framfor finmalt hvete - så starter du. Trenger du noe å knaske på - ta en gulrot. Da har du lagt til rette for å lykkes - og kondisjonen bør ha bedret seg såpass at det er lettere å mosjonere (om det var et problem)  

Anonymkode: daccf...f2b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha frukt og nøtter tilgjengelig. Når søtsuget kommer, spis frukt eller nøtter. Du kan lage smoothie, sunn milkshake osv. Drikk en kopp te, ta en gulrot, lag dipp og dypp grønnsaker i 

Anonymkode: 1f840...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler krom-tabletter (jeg bruker bio-chrom i sølvfarget flat firkantet pakke). I starten tok jeg en om morgenen og en når jeg spiste middag. Nå tar jeg bare en om morgenen.

Så må du finne ut hva som funker for deg. Å spise snop i begrensede mengder en dag i helga, eller å droppe alt for å komme over abstinensene. For det er det det er. Spis proteiner, da svinger ikke blodsukkeret så fælt. Rent kjøtt, fisk, egg, og de som har reddet meg mange ganger, cottage cheese og skyr. Syltetøy uten sukker og/eller bær til, og evt gresk yoghurt naturell.

Det går over. Men du må være villig til å virkelig kjempe en uke eller to eller tre. Jeg har gått ned 31 kg og har spist snop fredag og lørdag hele veien, men i begrensede mengder, og sett totalen i løpet av en uke, ikke nødvendigvis dag til dag.

Det er en befrielse å ikke stupe ned i sjokoladeskåla på jobb uten at det faktisk koster meg noe å la være!

Anonymkode: fce89...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reseptfritt kosttilskudd, og særlig multivitaminer, er ofte inaktive vitaminer og mineraler. Det beste er å få vitaminer og mineraler i naturlig form i mat og drikke. Spis næringsrik mat. Spis mest mat fra dyreriket siden det inneholder mest næring. Planter er ikke nødvendig for næring, men mange liker smaken og hvis du tåler det, så kan du spise det. Men jeg opplever at jeg får søtsug hvis jeg spiser karbohydrater. Jo mindre karbohydrater jeg spiser, jo mindre søtsug.

Anonymkode: b6c88...c4f

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet helt søtsug etter jeg sluttet å spise sukker og mat med mye stivelse (pasta, ris, osv). I begynnelsen ble søtsuget verre, men på sikt ble det litt og litt bedre. Jeg tenker nesten aldri på godteri lenger, det er veldig befriende!

Jeg passer på å spise godt med proteiner daglig. Rent kjøtt, fisk, egg, slik at jeg holder meg mett og får i meg god næring. Jeg spiser noe frukt og bær, det fungerer mye bedre for meg enn pasta osv. Det er mye lettere å fordøye, og jeg blir ikke "tung" av sånn type mat. 

Anonymkode: 68712...e75

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 17.43):

Jeg sliter alltid med dette søstuget. Jeg har prøvd så mange ganger/lenge å være sunn. Drikker mindre brus, prøver å være flink å drikke vann. Spiser sunn mat, men så kommer alltid søtsuget og ødlegger og jeg får lyst på noe usunt. Og hvis jeg blir sulten så føler jeg for å spise med en gang, selvom jeg har lyst til å gå litt lengre uten mat. For jeg vet jo jeg klarer det, men alt frister jo når jeg blir sulten. Vil liksom få litt flater mage og tynnere lår. Men nytter jo ikke det sånn som jeg er med mat/usunne ting, selvom jeg trener og går mye med hunden min.

Hvordan klarer folk å motstå? Jeg tar vitaminer også, så har ikke mangel på noe. Sover nok og alt det der.

Har noen noen tips?

Anonymkode: 817d1...ac9

Hva spiser du da? Får du i deg nok fett? Spiser du nok mat i løpet av en dag? 
Om du spiser for lite mat f.eks. på en onsdag, så vil du plages med et søtsug på torsdag om du ikke kompenserer for redusert matinntak på onsdagen.

Spiser du nok protein? Noe forskning viser at vi fortsetter å spise helt til vi har fått mettet proteinbehovet, dermed vil man ha et "sug" i kroppen til proteinkvoten er nådd.

Hva er "sunn" mat for deg? Er det slank mat? Mat med lite fett? Lite kalorier?
Sunn mat har fett, karbohydrater, vitaminer, mineraler, proteiner og all slags mat. Det vil holde deg mett lenge, noe som gjør at du reduserer matinntakets hyppighet. Er maten din ordentlig sammensatt? Eller spiser du bare slankemat som ikke holder deg mett eller fornøyd lenge?

Anonymkode: 90e1e...0cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 23.54):

ADHD-medisiner fjernet ALT søtsug for meg for godt og jeg får ikke noe «godfølelse» av å spise feks sjokolade lenger. Før jeg ble medisinert så småspiste jeg noen biter sjokolade eller smågodt gjennom hele dagen hver dag. Ser jo nå at det var pga mangel på dopamin i hjernen.

Anonymkode: cfb21...716

Uhm, siden ADHD-medisinen er narkotikaklassifiserte midler som har tap av matlyst som bivirkning så, nei. Konklusjonen din er nok ikke helt riktig der. 

Anonymkode: 90e1e...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...