Gå til innhold

Legebytte og kul/smerter i bryst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt - jeg har ikke hatt noen god opplevelse av fastlegen min og har tenkt på å bytte lege siden første time, men går svært sjelden til legen så jeg har utsatt dette. Nå har jeg merket en kul og smerter i det ene brystet. Kulen og smerten har vedvart i et par dager og ser ikke ut til å gå over. Jeg har flere nære familiemedlemmer som har hatt brystkreft og andre typer kreft og min tante døde ung av brystkreft. 

Jeg vet at jeg bør få sjekket dette så fort som mulig, men jeg har virkelig ikke lyst til å bli undersøkt av fastlegen min. Han er uhøflig og brysk, hører ikke på pasienter og har kommet med noen rare/kvinnediskriminerende kommentarer de få gangene jeg har sett ham. Jeg ønsker ikke å ta av meg BH-en og bli rørt av ham. Jeg har nå byttet fastlege, men det trer visst ikke i effekt før månedsskiftet, og det er jo en måned til. Må jeg bare få time hos ham og finne meg i det, eller vet noen om det finnes en annen måte å løse dette på?

Aller helst vil jeg gjerne bli undersøkt av en kvinne (har vært offer for seksuelt overgrep), men det var ingen kvinnelige fastleger med plass til nye pasienter her jeg bor. Det blir en mann, men han har mange gode vurderinger og folk skriver at han er empatisk og hjelpsom, så jeg tror det ville gått fint å undersøkes av ham, men byttet kommer jo ikke i effekt før 1. august og så må jeg vente på time. Jeg tror ikke jeg tør å vente så lenge for å få det sjekket selv om det sikkert er ufarlig. 

Anonymkode: bf7e0...47c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du gå til Aleris/volvat?

Anonymkode: eb925...247

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en time og be om hastehenvisning til mammografi. 

Anonymkode: 8f212...84d

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du gå til Aleris/volvat?

Anonymkode: eb925...247

Takk for godt forslag! Det finnes visst Aleris her - jeg tror jeg ringer dem i morgen tidlig for å sjekke om jeg kan få time der og hvor mye det eventuelt vil koste. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta en time og be om hastehenvisning til mammografi. 

Anonymkode: 8f212...84d

Hos fastlegen, mener du? Tror du da jeg slipper å bli undersøkt av ham hvis jeg ber om henvisning, eller må jeg bare gjøre det?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en øm kul som plutselig har kommet så er det sikkert bare en cyste. 

Anonymkode: 50275...8c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos fastlegen, mener du? Tror du da jeg slipper å bli undersøkt av ham hvis jeg ber om henvisning, eller må jeg bare gjøre det?

De må undersøke før de henviser. Vet du når han har ferie? Har han ferie nå eller nå snart kan du få time mens han er borte.

Anonymkode: fee85...e9b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring legekontoret og spør om å få time hos en annen lege enn hos fastlegen din. Det er lov. Jeg har gjort det tidligere på mitt legekontor da jeg skulle ta celleprøve og det gikk helt fint. Si du trenger en undersøkelse som du ikke føler deg komfortabel med å gjøre hos nåværende fastlege. Blir det vanskelig så kan du nevne at du er såpass ubekvem med nåværende fastlege at du har byttet fastlege, men at det ikke trer i kraft med august og du har behov for et time snarest. Så forklar symptomene, kul i brystet, vondt i brystet, historikk med brystkreft i familien etc. Da må de ta deg seriøst og kanskje de til og med må ta deg under time samme dag-kvoten.

Anonymkode: cc938...9c9

• Liker 1
Skrevet

Vondt i brystet er sjelden kreft, bare for å si det.

Men du bør selvfølgelig undersøke det. Ring legekontoret og forklar situasjonen, som #8 skriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...