Gå til innhold

Tilbehør til burger som ikke er poteter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grilla spisskål. Rotgrønnsaker. Grønn salat. Tomatsalat. 

Anonymkode: 90c51...fb9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tomatsalat med fetaost og oliven :)

Stekt sopp. Maiskrem. Coleslaw. Syltet rødløk.

Om vi ikke har tomatsalat - stekte skiver av bifftomat.

Spyd med div grønnsaker som vi legger under grillen i ovnen.

Evt en form med div grønnsaker som vi krydrer og ovnsbaker.

Anonymkode: fc52d...7b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Som aktiv kvinne holder det fint med en burger. Så dette hørtes ut som veldig mye mat. 

Kjøp skikkelig kjøtt, det er mer mettende. Og bak brød i stedet for å kjøpe de veldig usunne variantene fra butikk. 

Og mye fyll Hvitløksstekt sopp, karamelisert løk, bifftomater, syltet slangeagurk, hjemmelaget dirty sace.... I stedet for å hive opp med karbohydrater på siden. 

Anonymkode: b6799...f58

Alt dette ville jeg kalt tilbehør og servert ved siden av.

At du ønsker mye ‘fyll’ for å bli mett av en burger er da ikke noe mindre kaloririkt enn at andre ønsker en mer håndterbar burger og tilbehøret ved siden av, for å bli mett av en burger.

At du dytter ekstra-greiene inni burgeren heller enn å ha det ved siden av gjør deg hverken særlig småspist eller moralskt overlegen andre.

• Liker 10
Skrevet

Det meste av kanin-for funker til burger, men potet i en eller annen form er det vanskelig å komme utenom hvis ikke burge'n er "plain", altså helt uten noe. Intet. Ikke helt min greie.

Pommes er helt klart øverst, og da tenker jeg ikke på frysetørka biter av potet, brent i litt for varm olje slik smult&fettbua på hjørnet praktiserer. Pommes er poteter som snittes, skylles og kokes møre i olje. Rett før servering brunes de i litt varmere olje. Kan egentlig ikke huske å ha fått det i Norge, ei heller på restaurant. Tips i/rundt Oschlo velkommen.

Ellers kan poteter snittes i båter, dumpes i kokende vann til de koker opp og kanskje litt til, siles og tørker litt før de med litt god plass går i ovn på 200-225 grader med litt tynn olje, mais/solsikke/lignende.

Bakte grønnsaker og mango/chili-salat notert, men rids..?? Næ, det går ikke :)

Skrevet (endret)

Jeg spiser normalt burger uten brød, og ikke med pommes fries, potetsalat osv. (Jeg spiser derimot en del dampet potet og søtpotet, men ikke i mengder.) Jeg har vanligvis ulike typer grønnsaker til, og salat. 
Salat er typisk agurk, paprika, mais, tomat, avokado, og en eller annen form for grønt og/eller spirer. Jeg har også annet grønt i tillegg. Jeg er f.eks glad i pak choi, asparges, squash, og aubergine som alle er gode både dampet, stekt, og grillet. Hjertesalat er også godt grillet. Jeg liker også å ha en «grønn blanding» jeg har til det meste i kjøleskapet. Det er dampet aspargesbønner, edamamebønner, og brokkoli. Både brokkoli og blomkål er godt grillet eller bakt i ovnen. Stekt sopp spises det mye av her til det meste. 

Om du ikke har prøvd bakte beter til burgeren så kan jeg virkelig anbefale det 😋 Jeg har også hatt bokhvete til burgeren, men er en stund siden jeg laget det nå. 

Mango og chilisalat er rågodt til burgeren, særlig med avokado til 😋 Ikke så ofte jeg lager det heller. Jeg prepper ingredienser fast og bytter på proteinet, og hvilke grønnsaker jeg har for hånden.
Hvilken veg-burger er din favoritt? Det går litt i Vivera her, siden det er ofte den jeg finner på dato. Naturli, nå Stabburet har også god. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alt dette ville jeg kalt tilbehør og servert ved siden av.

At du ønsker mye ‘fyll’ for å bli mett av en burger er da ikke noe mindre kaloririkt enn at andre ønsker en mer håndterbar burger og tilbehøret ved siden av, for å bli mett av en burger.

At du dytter ekstra-greiene inni burgeren heller enn å ha det ved siden av gjør deg hverken særlig småspist eller moralskt overlegen andre.

Jeg bryr meg ikke om kalorier, hvor har du det fra?

Er ganske aktiv, så det viktigste er å bli mett på en god måte. Jeg anbefaler jo renere kjøtt, stekt sopp, hjemmelaget dirty saus... 

Når TS sliter med at hun må ha mer mat er det fordi hun spiser to burgerbrød, eller chips til. Da holder ikke metthetsfølelsen lenge akkurat. 

Hva i alle dager skjer med denne tråden? Mange som sitter hjemme og velger å bli mest mulig krenka? 

• Liker 2
Skrevet

Krustader med cheddar og jalapeñosmøreost i, inn i ovnen. Det er som chilli cheese

AnonymBruker
Skrevet

Bruker røsti poteter og salat. Ultimate sommermaten

Anonymkode: a4d87...a0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pleier spise én burger hver med tilbehør og må lage dobbelt så mye burger isåfall da for å bli mette.

Anonymkode: d36ee...43a

Må jo ikke bli mett

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Må jo ikke bli mett

Må ingen ting, men liker å bli mett til middag, jeg er kanskje rar sånn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Løkringer 🤤

Anonymkode: dcd72...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løkringer. 

Anonymkode: fb528...96d

AnonymBruker
Skrevet

Sist hadde jeg mais og stekt champingnon til. I tillegg til båtpoteter. 

Anonymkode: 2aeca...4e5

AnonymBruker
Skrevet

Maiskolber

mozzarella sticks

pastasalat

mac n cheese

Anonymkode: 62cec...b69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til de som faktisk svarte på spm. Brokkolisalat, tomatsalat med fetaost, bakte rotgrønnsaker, stekt sopp er notert herfra til nå som kan testes til.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ovnsbakte søtpotetbåter. Eller nypotetbåter. Hvis det kvalifiserer til noe som ikke er pommes frites da.

Når jeg først lager burger vil jeg faktisk ha en variant av frites til.

Anonymkode: 4086f...424

Skrevet

Mitt forslag er ikke veldig originalt, men ved å bytte ut burgerbrød med grove rundstykker unngår du iallfall raske karbohydrater (men det er jo karbo i grovt brød også, så det er kanskje ikke verdens beste alternativ). Jeg pleier også å lage en dressing: 50/50 majo og lettrømme smaksatt med presset hvitløk, sriracha (eller harissa eller hva du måtte ha i huset), sennep og en dæsj ketsjup for sødmens skyld, samt hakket sylteagurk. Grønnsaker hører også med; nå sist brukte vi salat, tomat og sylta rødløk.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt, latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 17.24):

Jeg bryr meg ikke om kalorier, hvor har du det fra?

Er ganske aktiv, så det viktigste er å bli mett på en god måte. Jeg anbefaler jo renere kjøtt, stekt sopp, hjemmelaget dirty saus... 

Når TS sliter med at hun må ha mer mat er det fordi hun spiser to burgerbrød, eller chips til. Da holder ikke metthetsfølelsen lenge akkurat. 

Hva i alle dager skjer med denne tråden? Mange som sitter hjemme og velger å bli mest mulig krenka? 

Nettopp - TS spør om råd til sunnere og bedre tilbehør enn potet/pommes frites, så hun også kan bli mett av bare en burger.

At du dytter masse andre normalt sett anser som tilbehør inn i burgeren istedet, gir deg ingen grunn til å kritisere at TS må ha to burgere om hun ikke spiser noe tilbehør. Det måtte jo du også hatt, om du ikke la til en masse ekstra i burgeren din. :) 

Stekt sopp er godt det, både ved siden av og inni burgeren ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stekeost, den norske varianten av halloumi. Blomkålsalat (blomkål, rødløk, creme fresh, sukker og eddik)

Anonymkode: b63d1...a0c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...