Gå til innhold

Hvor vanlig er det med lang ventetid for fastlegetime?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker fastlegen min sjeldent, de få gangene jeg har prøvd å bestille time de siste årene så har jeg fått time 4-5 uker frem i tid. Har blitt frisk før datoen begge gangene. Er fastlegen min ekstremt fullbokket, eller er det vanlig med ca 1 mnd ventetid på time hos fastlegen.

Anonymkode: 9a437...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, men jeg må også vente 4-6 uker hver gang. Ingen i min kommune venter noe kortere enn 3-4 uker. 

Anonymkode: 63aaf...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er så lang ventetid, er det vanligvis ikke akutt. Trengte du å gå til fastlegen da om du klarte bli frisk på egenhånd?

Jeg har å hatt 1 mnd ventetid enkelte ganger.

 

Om det ikke er så akutt som det virker som det ikke er for deg ennå, vil jeg anbefale lege her: https://dinekspert.no/lege-helse/

Anonymkode: 8b575...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig her, spesielt rundt sommeren. Må ringe og bestille hastetime om det er noe som krever umiddelbar behandling.

Anonymkode: 03d4f...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fastlege da vel. Jeg venter aldri mer enn en uke pluss her i Oslo. 

Anonymkode: 0905e...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så flott du klarte å bli frisk på egen hånd da😊 

Det er vanlig med lang ventetid, men er det akutt får du selvsagt hastetime.

Anonymkode: 6bf98...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det er så lang ventetid, er det vanligvis ikke akutt. Trengte du å gå til fastlegen da om du klarte bli frisk på egenhånd?

Jeg har å hatt 1 mnd ventetid enkelte ganger.

 

Om det ikke er så akutt som det virker som det ikke er for deg ennå, vil jeg anbefale lege her: https://dinekspert.no/lege-helse/

Anonymkode: 8b575...d28

Vell den ene gangen var det ganske ille, hostet blod, feber, kaktus hals osv osv. Sengeliggende i flere dager. Men ja det meste blir du frisk i fra på egenhånd eller så dør du, du har rett i det.

Anonymkode: 9a437...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bruker fastlegen min sjeldent, de få gangene jeg har prøvd å bestille time de siste årene så har jeg fått time 4-5 uker frem i tid. Har blitt frisk før datoen begge gangene. Er fastlegen min ekstremt fullbokket, eller er det vanlig med ca 1 mnd ventetid på time hos fastlegen.

Anonymkode: 9a437...b9d

Vanligvis 4-5 uker😬 men den siste gangen faktisk time på dagen, men regner med han hadde en avlysning da. 

Anonymkode: e56f1...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vell den ene gangen var det ganske ille, hostet blod, feber, kaktus hals osv osv. Sengeliggende i flere dager. Men ja det meste blir du frisk i fra på egenhånd eller så dør du, du har rett i det.

Anonymkode: 9a437...b9d

Har ikke legen din akuttimer sier du? Eller legevakt i kommunen din?

Anonymkode: 95014...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om det er så lang ventetid, er det vanligvis ikke akutt. Trengte du å gå til fastlegen da om du klarte bli frisk på egenhånd?

Jeg har å hatt 1 mnd ventetid enkelte ganger.

 

Om det ikke er så akutt som det virker som det ikke er for deg ennå, vil jeg anbefale lege her: https://dinekspert.no/lege-helse/

Anonymkode: 8b575...d28

Er ikke den du siterte. Men jeg var hos legevakten en søndag å fikk ikke røntgen, men fikk beskjed om å ringe legen om noen dager om det forsatt var ille. Noen dager senere ringte jeg til legen fordi jeg hadde så vondt, fikk time etter 4 uker. Fikk time til røntgen å påvist 2 brudd som jeg hadde gått å dratt opp igjen. 

Anonymkode: e56f1...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bytt fastlege da vel. Jeg venter aldri mer enn en uke pluss her i Oslo. 

Anonymkode: 0905e...956

Ikke alle bor i Oslo med 25 legekontor å velge mellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke legen din akuttimer sier du? Eller legevakt i kommunen din?

Anonymkode: 95014...2cb

Jo og vi har også legevakt, men ordla meg ikke på en slik måte at jeg fikk hastetime. Men lurer egentlig bare på hvor lang tid folk rundt om i norge må vente på en vanlig legetime. Hva som er vanlig.

Anonymkode: 9a437...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får alltid på dagen ved sykdom hvis jeg ringer på morgenen. Hvis jeg bestiller time for noe som ikke er nyoppstått/syk her og nå så er det ofte et par uker, men får alltid spørsmål om jeg vil ha tidligere eller om det går bra å vente et par uker. 

Anonymkode: c48bc...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vell den ene gangen var det ganske ille, hostet blod, feber, kaktus hals osv osv. Sengeliggende i flere dager. Men ja det meste blir du frisk i fra på egenhånd eller så dør du, du har rett i det.

Anonymkode: 9a437...b9d

Slike ting får vi alltid time for samme dag! Sånn bør det være.

Anonymkode: c48bc...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo og vi har også legevakt, men ordla meg ikke på en slik måte at jeg fikk hastetime. Men lurer egentlig bare på hvor lang tid folk rundt om i norge må vente på en vanlig legetime. Hva som er vanlig.

Anonymkode: 9a437...b9d

Hos min fastlege er det ca en uke. Men jeg får hastetime på dagen nårjeg trenger. Da ringer jeg akkurat i det de åpner og ber om hastetime og oppgir årsak. 

Anonymkode: 95014...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det er vanlig her innefra. Det har aldri vært så langt frem for meg, men de siste årene vet jeg ikke om. Har fått ny time når jeg er der. De siste årene har jeg gått jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg får vanlig is tile raskt, 1-3 dager, men jeg har privat fastlege. Da jeg hadde offentlig fastlege var det vanlig å vente 2-4 uker, hvis det ikke var akutt.

Anonymkode: 874e9...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vell den ene gangen var det ganske ille, hostet blod, feber, kaktus hals osv osv. Sengeliggende i flere dager. Men ja det meste blir du frisk i fra på egenhånd eller så dør du, du har rett i det.

Anonymkode: 9a437...b9d

Hva gjør du når du trenger time da? 
Ringer du, eller bestiller du elektronisk, via Helse-Norge, eller sms? 
 

Bed akutt behov for fastlegehjelp, så ringer du når de åpner telefonen på morgenenes får en akutt time. Der skal alltid avsettes akuttimer i fastlegenes timebøker disse tildeles pr. Telefon fra telefonen åpnes om morgenen. 
 

Min fastlege har ikke alle timene ute på Helse-Norge.no, og har gitt beskjed om at det er bare å ringe dersom en ikke trenger hastetime, og heller ikke kan finne noe som passe elektronisk. 
 

Nå er det ferie, leger har gjerne 4-5 ukers ferie, da blir det naturlig venting på timeavtaler. 

Anonymkode: 8dfd6...7e6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...