Gå til innhold

Trist over å ha en autismediagnose


Kassettspiller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

IPS-opplegget er et helt nytt opplegg. Jeg tror det startet i 2021.  Det har blitt mye mer fokus på tilrettelegging for folk med autisme og folk som sliter psykisk de siste årene.  Unicus som er en IT-bedrift om kun ansetter folk med autisme er kun 10 år gammel. Men selv om Unicus kun ansetter folk med autisme så er det ikke så lett å få jobb der siden de har svært mange søkere per stilling. Kan kanskje være aktuell arbeidsplass for deg om du er interessert i IT: https://www.unicus.com/no/om-oss/

Her er lenke til Aspergerbedriftene som kun ansetter folk med autisme: https://www.aspergerbedriftene.no/omoss.html

Jeg tror at en del av de som tidligere falt ut av arbeidslivet gjorde det fordi det på den tiden ikke var like god tilrettelegging som det er i dag. 

Så er det selvsagt slik at enkelte dessverre er så alvorlig rammet at de ikke vil klare å stå i jobb uansett hvor mye tilrettelegging de får.  I tillegg så er det dessverre også slik at ikke alle bedrifter er villige til å tilrettelegge. Så det er kan være for lite kapasitet som du sier. 

 

Anonymkode: 86ebd...169

I det siste så har det har blitt en stor økning av dem som får ung uføre pga. autisme. Kan være fordi flere blir utredet, men er nok flere faktorer som spiller inn.

Ser at det er informasjon på hva tilrettelegging kan være. Synes derimot det er veldig lite informasjon om dette på universiteters nettside. Hva slags tilrettelegging jeg trenger må jeg finne ut av med min behandler, men håper at det ikke er så mye som skal til. Dette pga. at ikke alle er villige til å ta imot "krevende" arbeidere.

Takk for linkene, skal sjekke dette ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, Kassettspiller said:

I det siste så har det har blitt en stor økning av dem som får ung uføre pga. autisme. Kan være fordi flere blir utredet, men er nok flere faktorer som spiller inn.

 

Det er mulig. Jeg har ikke fulgt med på statistikken over uføre pga autisme. Så jeg har ikke så mye peiling der. 

12 hours ago, Kassettspiller said:

Ser at det er informasjon på hva tilrettelegging kan være. Synes derimot det er veldig lite informasjon om dette på universiteters nettside. Hva slags tilrettelegging jeg trenger må jeg finne ut av med min behandler, men håper at det ikke er så mye som skal til. Dette pga. at ikke alle er villige til å ta imot "krevende" arbeidere.

Jeg også håper du ikke trenger så mye tilrettelegging. Kan kanskje også være lurt å sende en mail til universitetet å spørre. Ikke alltid alt står godt forklart på hjemmesidene. 

Anonymkode: 86ebd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (14 timer siden):

Takk for et nyttig innlegg! Det som får meg til å undre er hvorfor mange med autisme ikke klarer å stå i jobb selv med tilrettelegging? Da tenker jeg hovedsakelig på at det ikke er nok kapasitet for god nok tilrettelegging?

Autister har også ulike kunnskaps og interesseområder. Jeg tror det lettere kan tilrettelegges i typiske yrker som IT, regnskap og slikt. Innen mitt yrke er det ikke mulig å tilrettelegge men jeg håper at jeg kan klare å holde en redusert stilling og heller ha mer tid til å hente meg inn. Det som er mest krevende for meg er det sosiale og sansestimuli. 

Anonymkode: 4f178...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan kanskje også være lurt å sende en mail til universitetet å spørre. Ikke alltid alt står godt forklart på hjemmesidene. 

Det tenker jeg at jeg burde gjøre. Det jeg frykter er at de sier at man må ta et møte angående dette når man får studieplass hos dem. Det kan være frustrerende fordi man ønsker å vite slike ting på forhånd før man søker. Men det skader ikke å prøve.

Det var ei kronisk syk jente som hadde fått en slik beskjed av et av de største universitetene. Det er derfor jeg frykter for et "dårlig" svar fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Autister har også ulike kunnskaps og interesseområder. Jeg tror det lettere kan tilrettelegges i typiske yrker som IT, regnskap og slikt. Innen mitt yrke er det ikke mulig å tilrettelegge men jeg håper at jeg kan klare å holde en redusert stilling og heller ha mer tid til å hente meg inn. Det som er mest krevende for meg er det sosiale og sansestimuli. 

Anonymkode: 4f178...1db

Tror det som blir mest krevende for meg er om noe er uforutsigbart, lyd og det sosiale. Har OCD som tilleggsdiagnose, noe som gjøre flere ting vanskelig for meg. Men satser på å bli "frisk" og prøver ikke å tilpasse etter den sykdommen.

Håper at jeg klarer å bli frisk, selv om autisme kan gjøre det litt vanskligere for meg.😊

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes arbeidsplasser som kun ansetter folk med autisme. Der dere får god oppfølging. 
Sjekk ut hva de har i din kommune. Du er ikke mindre verdt selv om du har autisme. Det er bare at du tolker og forstår verden litt annerledes, og det er ikke noe du kan for. 
hvis du er åpen om at du har autisme og trenger oppfølging på din arbeidsplass blir det lettere. Kanskje det å jobbe med mennesker er vanskeligere enn å jobbe med andre type ting? Det er mange muligheter og ulike jobber som passer bedre for deg enn andre. 

Anonymkode: 9cac4...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det finnes arbeidsplasser som kun ansetter folk med autisme. Der dere får god oppfølging. 
Sjekk ut hva de har i din kommune. Du er ikke mindre verdt selv om du har autisme. Det er bare at du tolker og forstår verden litt annerledes, og det er ikke noe du kan for. 
hvis du er åpen om at du har autisme og trenger oppfølging på din arbeidsplass blir det lettere. Kanskje det å jobbe med mennesker er vanskeligere enn å jobbe med andre type ting? Det er mange muligheter og ulike jobber som passer bedre for deg enn andre. 

Anonymkode: 9cac4...3b4

Takk for gode ord! I kommunen jeg bodde før så hadde dem ikke noe tilbud for meg, så er i en flytteprosess til et annet sted. 
 

Det er heldigvis mye støtte jeg kan få. Er heldig som bor i Norge!😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/1/2024 at 1:21 PM, Kassettspiller said:

Fordi jeg hadde (og fremdeles har) symptomer som gjerne kunne knyttes til autisme. For eksempel manglende blikkontakt, observerer mye lek, tydelig stimming og særinteresser som dem(lærere) la merke til. Dette står blant annet i skoledokumentene som ble hentet ut under utredning. Ble ikke anbefalt eller hintet til at det kunne være autisme.

Bare tenker at fagpersoner oftest har mer kunnskap når det kommer til slikt. Ikke alltid foreldre har den samme kunnskapen lærere ofte har når det kommer til dette.

 

Lærere har ikke lov til å "hinte til autisme" eller andre diagnoser.

Anonymkode: 20db6...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lærere har ikke lov til å "hinte til autisme" eller andre diagnoser.

Anonymkode: 20db6...4ec

Men kan dem ikke henvise til PPT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Men kan dem ikke henvise til PPT?

I tillegg så kan vel PPT hjelpe angående henvisning til spesialisthelsetjenesten for barn og unge (BUP)?

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...