Gå til innhold

Trist over å ha en autismediagnose


Kassettspiller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er noen arbeidsplasser som er spesielt dedikert til de med autisme og asberger. Jeg har selv adhd og vet hvor utfordrende det kan være å være i en jobb, og forresten, det er massevis av mennesker på jobben som jeg vil tro har autisme og er høytfungerende. Dette er typ økonomer. Folk som liker systemer, og er tall-mennesker.  De som er arbeidsjernene og viktigste for bedriften her synes jeg har ganske tydelige autistiske trekk. 

Er du glad i systemer? Kansje programmerer er noe for deg? Eller jobbe i fabrikk der du sorterer eller jobber med et lagersystem? hva med kostholdsveiledning? Har du en puggehjerne? 

Vi trenger folk som har sånne struktur og systemhjerner. Men du må finne en jobb der din autistme blir din styrke. Ikke velg en jobb der du må forholde deg til kaos og følelser hver dag. lærer, pedagog og assistent i barnehage, feks.  Selv om jeg vedder på det finnes lærere som har autisme og er dritgod fordi de er spesialister på sitt felt. Men når man har med spesielt barn å gjøre, så må man være emosjonelle tilgjengelig hele tiden. Det kan nok være slitsomt.

Anonymkode: 28392...c8a

Er veldig systematisk av meg og har puggehjerne. Egentlig ikke glad i tall.😊

Jeg skal få mer informasjon av Nav om mulighetene mine.

Men kommentaren din gir meg mer håp for mulighetene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker det kommer an på hva som er ens interesser og hva man sliter med.  Da jeg fikk jobb fikk jeg hjelp av NAV for å finne en jobb som er tilrettelagt meg. Jeg fikk blant annet et rolig kontor og jeg slapp å møte kunder. Jeg jobber kun på datamaskin fordi det er best for meg. I tillegg så har jeg kun korte frister siden jeg ikke klarer å starte på oppgavene om jeg får for lange frister og må styre tiden min selv. Jeg sliter også med å tørre å spørre om hjelp så de jeg jobber med er flinke til å spørre om jeg trenger hjelp. 

 

Anonymkode: 86ebd...169

Ja, får nok mer informasjon av Nav. Godt å høre på eksempler på hva tilrettelegging kan være! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig. Men som voksen så får man typisk ikke diagnosen før man feiler totalt i livet. F.eks om man har fått sparken drøssevis av ganger. Om man som min far klarte å holde på en jobb fordi han hadde en snill arbeidsgiver som så gjennom fingrene på særhetene hans så bli man ikke oppdaget. 

Anonymkode: 86ebd...169

Ja, det må som oftest skje noe spesielt som voksen før dem mistenker autisme. Veldig synd, men med mer oppmerksomhet rettet mot dette så kan man hindre i at det skjer med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/1/2024 at 2:27 PM, Kassettspiller said:

Ja, får nok mer informasjon av Nav. Godt å høre på eksempler på hva tilrettelegging kan være! 

Meg du siterte. Vil legge til at NAV har høyt fokus på å hjelpe unge som har behov for tilrettelegging inn i arbeidslivet. Her er lenke til NAVs program om du  ikke allerede er i IPS Ung:  https://www.nav.no/ips-ung  IPS Ung handler både om tilrettelegging til å fullføre utdanning og til å finne en jobb man mestrer. 

Anonymkode: 86ebd...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meg du siterte. Vil legge til at NAV har høyt fokus på å hjelpe unge som har behov for tilrettelegging inn i arbeidslivet. Her er lenke til NAVs program om du  ikke allerede er i IPS Ung:  https://www.nav.no/ips-ung  IPS Ung handler både om tilrettelegging til å fullføre utdanning og til å finne en jobb man mestrer. 

Anonymkode: 86ebd...169

Takk for informasjonen. Har tidligere lest på dette og skal spørre mer om dette til saksbehandleren min. 
 

Har en god saksbehandler som tar meg seriøst, men skal bytte pga. jeg flyttet til en annen kommune. Håper jeg får en like bra en! Men hører så mye rart om saksbehandlere i Nav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kassettspiller said:

Takk for informasjonen. Har tidligere lest på dette og skal spørre mer om dette til saksbehandleren min. 
 

Har en god saksbehandler som tar meg seriøst, men skal bytte pga. jeg flyttet til en annen kommune. Håper jeg får en like bra en! Men hører så mye rart om saksbehandlere i Nav..

Så bra du har fått informasjon om IPS og at du har hatt en god saksbehandler hos NAV

Vil legge til at kommer du i IPS så  er litt av poenget at du får en jobbspesialist som har langt færre klienter enn saksbehandleren i NAV. Det er deler av fordelen med IPS at du får en jobbspesialist som har langt mer tid til deg og dine utfordringer  enn det saksbehandlerne i NAV har. Det er et veldig bra opplegg. 

Håper selvsagt du får en like god saksbehandler i den nye kommunen din Men om du ikke får det så vil du fortsatt kunne få et svært godt opplegg gjennom IPS-programmet. 

Anonymkode: 86ebd...169

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra du har fått informasjon om IPS og at du har hatt en god saksbehandler hos NAV

Vil legge til at kommer du i IPS så  er litt av poenget at du får en jobbspesialist som har langt færre klienter enn saksbehandleren i NAV. Det er deler av fordelen med IPS at du får en jobbspesialist som har langt mer tid til deg og dine utfordringer  enn det saksbehandlerne i NAV har. Det er et veldig bra opplegg. 

Håper selvsagt du får en like god saksbehandler i den nye kommunen din Men om du ikke får det så vil du fortsatt kunne få et svært godt opplegg gjennom IPS-programmet. 

Anonymkode: 86ebd...169

Ja, må bare satse på dette. Å kunne ha en jobb er svært viktig, spesielt når man ikke mestrer mye annet.

Jeg visste ikke at man kunne få en jobbspesialist, så det var nyttig å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Kassettspiller said:

Ja, må bare satse på dette. Å kunne ha en jobb er svært viktig, spesielt når man ikke mestrer mye annet.

Jeg visste ikke at man kunne få en jobbspesialist, så det var nyttig å lese!

Det står om jobbspesialister i lenken jeg postet tidligere. https://www.nav.no/ips-ung

Min erfaring er at dette er et fantastisk tilbud. Jeg hadde noe lignende bare jeg hadde jobbspesialist som jobbet med eldre jobbsøkere enn de er i IPS Ung.  Det er som nevnt langt bedre tilbud enn vanlig saksbehandler siden man her får noen som virkelig har tid til å hjelpe deg og som derfor kan legge inn mye innsats. Min jobbspesialist ringte blant annet bedrifter som hadde jobber som passet meg.  Hos meg brukte de også lønnstilskudd i starten og jeg fikk en mentor som skulle hjelpe meg med å lære arbeidsoppgavene. 

Så min erfaring er at NAV er villige til å legge ned store ressurser for å hjelpe oss med autisme å få jobb og en jobb vi faktisk liker. Det siste er også viktig. En jobb man hater er jo ikke bra for psyken og det er heller ikke en jobb man vil klare å stå i på lang sikt. Jeg fikk en jobb jeg ser for meg at jeg kan ha til jeg blir pensjonist. Men om jeg om 10 år ombestemmer meg og ønsker en ny jobb så har jeg fortsatt jobbspesialist som vil hjelpe meg. Slik jeg forstod det så har man jobbspesialist til man blir pensjonist. Nå har ikke jeg snakket med jobbspesialisten min på lenge siden jeg er fornøyd med jobben min og derfor ikke trenger noe mer hjelp. Men om bedriften jeg jobber i f.eks blir nedlagt og jeg ikke klarer å få jobb på egenhånd så er det en ekstra sikkerhet å vite at jeg da vil kunne få hjelp på ny med å finne jobb. 

Det er jo også god samfunnsøkonomi siden det er langt bedre for samfunnet at du og jeg jobber og betaler skatt enn at vi blir uføretrygdede.  

Anonymkode: 86ebd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du åpen om diagnosen i jobbsammenheng? Jeg begynte å holde kjeft om min diagnose, og plutselig så var det ikke noe problem å få jobb samt holde på den.

Anonymkode: 427ab...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det står om jobbspesialister i lenken jeg postet tidligere. https://www.nav.no/ips-ung

Min erfaring er at dette er et fantastisk tilbud. Jeg hadde noe lignende bare jeg hadde jobbspesialist som jobbet med eldre jobbsøkere enn de er i IPS Ung.  Det er som nevnt langt bedre tilbud enn vanlig saksbehandler siden man her får noen som virkelig har tid til å hjelpe deg og som derfor kan legge inn mye innsats. Min jobbspesialist ringte blant annet bedrifter som hadde jobber som passet meg.  Hos meg brukte de også lønnstilskudd i starten og jeg fikk en mentor som skulle hjelpe meg med å lære arbeidsoppgavene. 

Så min erfaring er at NAV er villige til å legge ned store ressurser for å hjelpe oss med autisme å få jobb og en jobb vi faktisk liker. Det siste er også viktig. En jobb man hater er jo ikke bra for psyken og det er heller ikke en jobb man vil klare å stå i på lang sikt. Jeg fikk en jobb jeg ser for meg at jeg kan ha til jeg blir pensjonist. Men om jeg om 10 år ombestemmer meg og ønsker en ny jobb så har jeg fortsatt jobbspesialist som vil hjelpe meg. Slik jeg forstod det så har man jobbspesialist til man blir pensjonist. Nå har ikke jeg snakket med jobbspesialisten min på lenge siden jeg er fornøyd med jobben min og derfor ikke trenger noe mer hjelp. Men om bedriften jeg jobber i f.eks blir nedlagt og jeg ikke klarer å få jobb på egenhånd så er det en ekstra sikkerhet å vite at jeg da vil kunne få hjelp på ny med å finne jobb. 

Det er jo også god samfunnsøkonomi siden det er langt bedre for samfunnet at du og jeg jobber og betaler skatt enn at vi blir uføretrygdede.  

Anonymkode: 86ebd...169

Ja, tenkte litt at jeg trodde at saksbehandlere oftest var jobbspesialister.

Helt enig med at jobb lønner seg for både oss og samfunnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er du åpen om diagnosen i jobbsammenheng? Jeg begynte å holde kjeft om min diagnose, og plutselig så var det ikke noe problem å få jobb samt holde på den.

Anonymkode: 427ab...c9c

Har ikke vært åpen om min diagnose i jobbsammenheng. Men tror at det synes veldig på meg at jeg er på autismespekteret  da😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kassettspiller said:

Ja, tenkte litt at jeg trodde at saksbehandlere oftest var jobbspesialister.

Helt enig med at jobb lønner seg for både oss og samfunnet!

Skjønner. Mulig jeg var uklar. Men det er to ulike ting .  Du får både en saksbehandler og en jobbspesialist om du er i IPS-programmet. Jobbspesialisten er personen som skal hjelpe deg å finne en jobb du trives i, mens saksbehandleren er den som godkjenner ting som AAP.  Jobbspesialisten gir som sagt mye tettere oppfølging siden vedkommende har langt færre klienter.

I tillegg får man mer tilrettelagt hjelp.  Mange vanlige jobbsøkere blir f.eks sendt på jobbsøknadskurs hvor elevene er alt fra nyankomne innvandrere som ikke kan norsk til folk som er professorer i norsk. Så de får et veldig lite tilrettelagt opplegg.  Det slipper man om man  har jobbspesialist. Om man har jobbspesialist og ønsker hjelp til å skrive jobbsøknader så får man privatundervisning og jobbspesialisten kan også lese gjennom søknadene dine om du ønsker det.  Så man får et mye mer tilrettelagt opplegg. I tillegg så er det helt frivillig i motsetning til mange av kursene vanlige jobbsøkere har. Så man slipper å gå på kurs man føler man ikke trenger.  Det er noe jeg likte godt med jobbspesialistopplegget. Det at alt var frivillig og ingen presset deg til å gjøre noe man ikke ville. 

 

Anonymkode: 86ebd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Skjønner. Mulig jeg var uklar. Men det er to ulike ting .  Du får både en saksbehandler og en jobbspesialist om du er i IPS-programmet. Jobbspesialisten er personen som skal hjelpe deg å finne en jobb du trives i, mens saksbehandleren er den som godkjenner ting som AAP.  Jobbspesialisten gir som sagt mye tettere oppfølging siden vedkommende har langt færre klienter.

I tillegg får man mer tilrettelagt hjelp.  Mange vanlige jobbsøkere blir f.eks sendt på jobbsøknadskurs hvor elevene er alt fra nyankomne innvandrere som ikke kan norsk til folk som er professorer i norsk. Så de får et veldig lite tilrettelagt opplegg.  Det slipper man om man  har jobbspesialist. Om man har jobbspesialist og ønsker hjelp til å skrive jobbsøknader så får man privatundervisning og jobbspesialisten kan også lese gjennom søknadene dine om du ønsker det.  Så man får et mye mer tilrettelagt opplegg. I tillegg så er det helt frivillig i motsetning til mange av kursene vanlige jobbsøkere har. Så man slipper å gå på kurs man føler man ikke trenger.  Det er noe jeg likte godt med jobbspesialistopplegget. Det at alt var frivillig og ingen presset deg til å gjøre noe man ikke ville. 

 

Anonymkode: 86ebd...169

Man slapp også å søke på jobber man ikke ville ha. Vanlige jobbsøkere kan få beskjed om at de må søke på minst X antall jobber i uka og det fører til at de søker på jobber de ikke vil ha eller ikke kan få kun for å søke nok jobber. På jobbspesialist-opplegget så søker man kun på jobbene man vil ha. Mye bedre etter min mening.  Da jeg fikk min jobb så visste også arbeidsgiveren at jeg hadde velig lyst på akkurat denne jobben og ikke kun søkte fordi NAV sa jeg måtte søke.

Anonymkode: 86ebd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 13.51):

Meg du siterte. Jeg klarte å få en bachelor-grad, men kun i fagene hvor man fikk sensorveiledninger og pensumsammendrag. Jeg klarte ikke å studere fagene hvor man måtte lese tunge bøker eller hvor man måtte finne svarene på egenhånd. Kanskje det finnes noen studier som passer deg selv om du ikke får tilrettelegging? Jeg hadde A i snitt på bachelorgraden som passet meg og jeg hadde kun stryk og E-er i bachelorgraden som ikke passet meg. 

Skulle ønske jeg også ble oppdaget tidligere med autisme. Mitt største ønske var lenge å kunne dra tilbake i tid og være min egen lærer. At jeg kunne fortalt meg som barn hva jeg vet om autisme og sosial angst som voksen. Jeg fikk diagnosen først da jeg var 40. 

Anonymkode: 86ebd...169

Men dette er jo helt nødvendig å klare i de aller fleste universitetsfag. Klarer man ikke det, er man ikke egnet for å studere, rett og slett. 

 

Jeg (kvinne 38) har samme diagnose som TS, men lever et "normalt" liv med utdannelse og jobb. Jeg stortrivdes med å studere og trengte ingen spesiell tilrettelegging, men dette var et "puggefag". Jeg hadde nok slitt mer med et fag som krevde mye samarbeid og mer kreative framføringer og sånt.

For min del er nok hovedsymptomet det at jeg ikke klarer å lese kroppsspråk hos andre (utover veldig uttalt kroppsspråk som latter og gråt), og dermed ofte misforstår hva folk tenker og føler. Det tok meg imidlertid mange år før jeg skjønte at det var som det var - jeg har alltid bare vært usikker på folk rundt meg, men siden jeg ikke vet om noe annet, er det vanskelig å forestille seg hvordan det "skal" være. Folk jeg kjenner har (etter at jeg har bedt dem være ærlige om det) sagt at det fremstår litt som om jeg "mangler noen sperrer", og det tror jeg stemmer godt. Spesielt da jeg var yngre (nå har jeg jo lært litt mer fintfølelse etter hvert som jeg har blitt eldre) kunne jeg si og gjøre ting andre oppfatta som upassende. Jeg opplever ofte at min reaksjon på ting er helt annerledes enn folk rundt meg sin - både at jeg reagerer for mye og at jeg reagerer for lite. Det er derfor vanskelig for meg å stole på mine egne følelser fordi jeg av erfaring vet at de kan være "feil". 

Jeg kan nok også være ganske rigid og "henge meg opp" i ting. Er lite fleksibel og ikke alltid så god på å takle forandringer.

En annen ting jeg sliter med, og som jeg har hørt at mange med samme diagnose også gjør, er at jeg har absolutt null retningssans og romfølelse. Kan gå meg vill nærmest hvor som helst, forstår ikke forskjellen på høyre og venstre, øst og vest, har ingen koordinasjon, klarer ikke forstå hvor et sted ligger i forhold til et annet. Jeg er også dårlig på å kjenne igjen både steder og mennesker på utseende (kjenner dem igjen på stemmen). Er god til å huske både ord og tall, både skriftlig og muntlig, men er altså nærmest helt blank på det visuelle og romlige. En nevrolog kalte hele denne "pakka" for "non-verbale lærevansker".

I arbeidslivet har alt dette imidlertid ikke hatt så stor betydning, fordi jeg har en jobb som passer meg. På jobben regnes jeg som et arbeidsjern - har veldig høy arbeidskapasitet og er god til å konsentrere meg. Jobber stort sett alene og med de samme tingene hver dag, og det liker jeg. 

Anonymkode: 46eee...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (På 1.7.2024 den 10.21):

Jeg har riktignok jobb,  men synes autisme preger livet mitt negativt.  Tankekjør,  overanslysering,  aldri helt få fred fra inntrykk og følelser. Har ikke et grusomt liv og jeg klarer meg praktisk helt fint i hverdagen som nevnt med fullført utdanning,  jobb og huslån,  venner og familie,  men tror autisme gir meg tillegsproblemer og bekymringer som genereres av seg selv uten noen logisk eller god grunn, annet enn autismen i seg selv.  

Er dette virkelig typisk for autisme? Det høres mer ut som om du er såkalt høysensitiv? Når man har autisme, er man jo "lavsensitiv" på et vis... 

Å oppleve tankekjør og sånt kan vel like gjerne være et symptom på at man har det dårlig - depresjon, angst eller lignende. Og det kan man jo få også når man har autisme. Men har aldri hørt at dette er hovedsymptomet på autisme. Har det som sagt selv.

Anonymkode: 46eee...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er dette virkelig typisk for autisme? Det høres mer ut som om du er såkalt høysensitiv? Når man har autisme, er man jo "lavsensitiv" på et vis... 

Å oppleve tankekjør og sånt kan vel like gjerne være et symptom på at man har det dårlig - depresjon, angst eller lignende. Og det kan man jo få også når man har autisme. Men har aldri hørt at dette er hovedsymptomet på autisme. Har det som sagt selv.

Anonymkode: 46eee...f2c

Jeg har garantert autisme ja. 🙂 Fikk diagnosen offisielt da jeg var 18. Men jeg skal snart utredes for adhd, som er en ganske så vanlig tilleggsdiagnose og da passer vel de symptomene best inn. Mange med begge diagnosene sier at symptomene kjemper om hverandre i hodet og kroppen og det kan jeg kjenne meg igjen i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man slapp også å søke på jobber man ikke ville ha. Vanlige jobbsøkere kan få beskjed om at de må søke på minst X antall jobber i uka og det fører til at de søker på jobber de ikke vil ha eller ikke kan få kun for å søke nok jobber. På jobbspesialist-opplegget så søker man kun på jobbene man vil ha. Mye bedre etter min mening.  Da jeg fikk min jobb så visste også arbeidsgiveren at jeg hadde velig lyst på akkurat denne jobben og ikke kun søkte fordi NAV sa jeg måtte søke.

Anonymkode: 86ebd...169

Takk for et nyttig innlegg! Det som får meg til å undre er hvorfor mange med autisme ikke klarer å stå i jobb selv med tilrettelegging? Da tenker jeg hovedsakelig på at det ikke er nok kapasitet for god nok tilrettelegging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dette er jo helt nødvendig å klare i de aller fleste universitetsfag. Klarer man ikke det, er man ikke egnet for å studere, rett og slett. 

Universitet/høgskole er ikke for alle, men dem gir flere ettertraktede grader. Flere av gradene fører til yrker som kunne passet en del, selv om dem sleit med skole..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette virkelig typisk for autisme? Det høres mer ut som om du er såkalt høysensitiv? Når man har autisme, er man jo "lavsensitiv" på et vis... 

Å oppleve tankekjør og sånt kan vel like gjerne være et symptom på at man har det dårlig - depresjon, angst eller lignende. Og det kan man jo få også når man har autisme. Men har aldri hørt at dette er hovedsymptomet på autisme. Har det som sagt selv.

Anonymkode: 46eee...f2c

En del med autisme sliter med dette pga. samfunnet ikke er helt tilpasset dem.  Mange med autister er veldig sensitive for  lyd, lys osv. Stemmer at flere av symptomene kan komme av en annen årsak og det er derfor viktig med en utredning.

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tankekjør,  overanslysering,  aldri helt få fred fra inntrykk og følelser

Dette er noe man ser spesielt hos høytfungerende autister fordi man blant annet maskerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kassettspiller said:

Takk for et nyttig innlegg! Det som får meg til å undre er hvorfor mange med autisme ikke klarer å stå i jobb selv med tilrettelegging? Da tenker jeg hovedsakelig på at det ikke er nok kapasitet for god nok tilrettelegging?

IPS-opplegget er et helt nytt opplegg. Jeg tror det startet i 2021.  Det har blitt mye mer fokus på tilrettelegging for folk med autisme og folk som sliter psykisk de siste årene.  Unicus som er en IT-bedrift om kun ansetter folk med autisme er kun 10 år gammel. Men selv om Unicus kun ansetter folk med autisme så er det ikke så lett å få jobb der siden de har svært mange søkere per stilling. Kan kanskje være aktuell arbeidsplass for deg om du er interessert i IT: https://www.unicus.com/no/om-oss/

Her er lenke til Aspergerbedriftene som kun ansetter folk med autisme: https://www.aspergerbedriftene.no/omoss.html

Jeg tror at en del av de som tidligere falt ut av arbeidslivet gjorde det fordi det på den tiden ikke var like god tilrettelegging som det er i dag. 

Så er det selvsagt slik at enkelte dessverre er så alvorlig rammet at de ikke vil klare å stå i jobb uansett hvor mye tilrettelegging de får.  I tillegg så er det dessverre også slik at ikke alle bedrifter er villige til å tilrettelegge. Så det er kan være for lite kapasitet som du sier. 

 

Anonymkode: 86ebd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...