Gå til innhold

Sosial intelligens

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer stadig over artikler og kommentarer/innlegg her på kg som nevner eller tar opp sosial intelligens på en eller annen måte, men i all hovedsak som en forklaring på hvorfor menn og kvinner sliter med dating. Typisk er det en som har hatt en kjedelig eller dårlig date som forklarer dette med at den andre manglet sosial intelligens. Dette forundrer jeg meg stadig over da den som påpeker dette tar høyde for at han eller hun har høyere sosial intelligens. Noe som ikke henger helt på greip i mitt hode da denne personen tydeligvis befant seg på en date han eller hun ikke behersket.

Hva tenker dere om dette? Hva får deg til å tenke og vurdere den andres sosiale intelligens som lavere enn din? Jeg tenker jo at med høy sosial intelligens så behersker man et mangfold av mennesker og sosiale situasjoner. Og at man på en date har et like stort ansvar som den andre i å få daten til å bli bra for begge, og at man samtidig har et ansvar for å gjøre det gøy for seg selv. At dårlig date har mer med ulike verdier og personligheter å gjøre. At disse som har et behov for å legge skylden for en dårlig date på den andre parten gjør dette for å beskytte seg selv, i stedet for å se at han/hun ikke behersket «situasjonen».

Anonymkode: f108d...71b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi er på restaurant og personen behandler de som jobber der dårlig, så tenker jeg at personen har lav sosial intelligens feks.

Anonymkode: 80a8a...c3e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis vi er på restaurant og personen behandler de som jobber der dårlig, så tenker jeg at personen har lav sosial intelligens feks.

Anonymkode: 80a8a...c3e

Men hva om vi heller flytter fokuset til det som skjer mellom dere i stedet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva om vi heller flytter fokuset til det som skjer mellom dere i stedet.

Hæ? Nei. Hvis personen behandler andre dårlig så er det ett av de tydeligste tegnene på at hen er et rasshøl man bør holde seg unna. 

Anonymkode: 274e3...416

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Nei. Hvis personen behandler andre dårlig så er det ett av de tydeligste tegnene på at hen er et rasshøl man bør holde seg unna. 

Anonymkode: 274e3...416

Ok, så vi skal ikke flytte fokuset til det jeg spør om?

jeg forstår hva du sier, men det er ikke dette jeg lurer på. Det er hva som skjer mellom disse to personene som er på date. Hva som da får den ene til å konkludere med at den andre er mindre sosialt intelligent. Ikke hva som skjer utenfor denne boblen. Men takk for innspill

AnonymBruker
Skrevet

Å takle noe greit betyr ikke at du faller for den du blir kjennt med. 

Det er ikke sånn at noen med god sosial forståelse kommer til å trives med hvem som helst selv om de kan kommunisere greit og forstå mange typer folk, det skal gå to veier. De har jo behov for å bli forstått de også. 

Men det er ikke sikkert noen er sosialt uintelligent bare fordi noen tenker at de er det. Men de passer ikke sammen da, så greit at det ble avsluttet uansett.

Anonymkode: f21e4...700

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg kommer stadig over artikler og kommentarer/innlegg her på kg som nevner eller tar opp sosial intelligens på en eller annen måte, men i all hovedsak som en forklaring på hvorfor menn og kvinner sliter med dating. Typisk er det en som har hatt en kjedelig eller dårlig date som forklarer dette med at den andre manglet sosial intelligens. Dette forundrer jeg meg stadig over da den som påpeker dette tar høyde for at han eller hun har høyere sosial intelligens. Noe som ikke henger helt på greip i mitt hode da denne personen tydeligvis befant seg på en date han eller hun ikke behersket.

Hva tenker dere om dette? Hva får deg til å tenke og vurdere den andres sosiale intelligens som lavere enn din? Jeg tenker jo at med høy sosial intelligens så behersker man et mangfold av mennesker og sosiale situasjoner. Og at man på en date har et like stort ansvar som den andre i å få daten til å bli bra for begge, og at man samtidig har et ansvar for å gjøre det gøy for seg selv. At dårlig date har mer med ulike verdier og personligheter å gjøre. At disse som har et behov for å legge skylden for en dårlig date på den andre parten gjør dette for å beskytte seg selv, i stedet for å se at han/hun ikke behersket «situasjonen».

Sosial intelligens sammenfaller nok med vanlig intelligens i de aller fleste tilfeller. Og som noen med høy sosial intelligens kanskje har fått med seg faller intelligensen i den norske befolkningen som en stein..

Anonymkode: 2d7f7...8e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å takle noe greit betyr ikke at du faller for den du blir kjennt med. 

Det er ikke sånn at noen med god sosial forståelse kommer til å trives med hvem som helst selv om de kan kommunisere greit og forstå mange typer folk, det skal gå to veier. De har jo behov for å bli forstått de også. 

Men det er ikke sikkert noen er sosialt uintelligent bare fordi noen tenker at de er det. Men de passer ikke sammen da, så greit at det ble avsluttet uansett.

Du har helt rett, men heller ikke relevant for det jeg spør om.

Jeg har et inntrykk av at man kritiserer med lav sosial intelligens fordi man mangler ord for å forklare hvorfor det gikk som det gikk, eller fordi man ikke ønsker å rette søkelyset på seg selv og ta sitt ansvar i en dating situasjon.

Men i artiklene jeg har snublet over, så gis det gjerne oversikter over feil mange gjør når de dater, gjerne ting som gjøres i stressende situasjoner anses som feil (gitt at utfallet er negativt), og alt tyder visst på lav sosial intelligens.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er forskjell på mangel på sosiale intelligens, manglende kjemi og en egen dårlig dag.

Manglende intelligens, da tenker jeg for eks: en som slår grove vitser uten å ha sjekket vannet, en som bare snakker om seg selv, en som hele tiden skal si sine negative meninger, en som ikke stiller spørsmål, gjerrig etc.

Anonymkode: cfda8...2bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har et inntrykk av at man kritiserer med lav sosial intelligens fordi man mangler ord for å forklare hvorfor det gikk som det gikk, eller fordi man ikke ønsker å rette søkelyset på seg selv og ta sitt ansvar i en dating situasjon.

Men i artiklene jeg har snublet over, så gis det gjerne oversikter over feil mange gjør når de dater, gjerne ting som gjøres i stressende situasjoner anses som feil (gitt at utfallet er negativt), og alt tyder visst på lav sosial intelligens.

Kan bare være en kommentar. Jeg har tenkt noen hadde det før, å jeg likte dem uansett ikke, så det er ingen ting i hele kroppen min som hadde vill prøvd noe videre med dem.

Så ansvar for at daten ble dårlig, ja det kan jo folk ha. Vi bør jo vurdere oss selv også. Men ansvar for å få noe til å fungere med noen du ikke liker, da er jeg uenig. Vi klarer å kjenne om vi liker noen eller ikke, uten at skyld er spørsmålet, sannheten er at det er mange vi naturligvis ikke passer med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å gi noen eksempler:

- Kjedelig - sier lite - stiller masse spørsmål - for lite/mye øyekontakt - forsøk på første kyss - for åpen - klesstil og mye mer.

Det fremstilles som det finnes èn riktig måte å date på, selv om alle vet at enhver date er ulik.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å gi noen eksempler:

- Kjedelig - sier lite - stiller masse spørsmål - for lite/mye øyekontakt - forsøk på første kyss - for åpen - klesstil og mye mer.

Det fremstilles som det finnes èn riktig måte å date på, selv om alle vet at enhver date er ulik.

Ja det er sannt. Det er ikke bare en riktig måte å date på nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Det er forskjell på mangel på sosiale intelligens, manglende kjemi og en egen dårlig dag.

Manglende intelligens, da tenker jeg for eks: en som slår grove vitser uten å ha sjekket vannet, en som bare snakker om seg selv, en som hele tiden skal si sine negative meninger, en som ikke stiller spørsmål, gjerrig etc.

For en sjenert person er det ofte befriende at den andre prater, og ikke stiller for mange spørsmål

For en impulsiv vil en grovis kanskje kunne slås uten at man har rukket å sjekke vannet

Selv en negativ person kan anse seg selv som en positiv person. Man har ofte et ulikt verdenssyn.

En gjerrig har det kanskje som en verdi å være sparsommelig.

Ingenting av dette klarer jeg å anse som mindre intelligent. Men du ser det slik fordi det ikke er veien til hjertet ditt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med «small-talk», men mange har. Jeg kunne kommet meg gjennom en date med de fleste, selv om det var kleint også evt. Men det er rimelig spesielt å være på date med noen, og ikke vite hvordan man fører en samtale f.eks.? Da må man kanskje avklare hva slags person man er, hva man liker, om man skal gjøre noe aktivt, se en film eller annet som ikke krever så mye snakk. Men er man på date for å bli kjent, bør man vel prate litt? Så hvis man lar daten styre hele showet uten å bidra, ville jeg nok tenkt at den personen har litt dårlig sosial intelligens 🤣 Men, for alt jeg vet er personen klein fordi den ønsker jeg skal avbryte og dermed smart? Jeg kommer ikke til å be om ny date 😜 

Sosial intelligens handler om å lese omgivelsene for min del. Det gjelder i mange sammenhenger! 

Anonymkode: ae80e...2c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker har et grunnleggende behov for å forklare hendelser/ting slik at verden henger sammen. Jeg antar det er derfor noen forklarer en dårlig date med at daten hadde lavere sosial intelligens. Det stemmer nok (som regel) ikke. Det som når man kjøper fra temu, men lager en unnskylding («temu er ikke så ille, temu skaper arbeidsplasser» feks). 

Anonymkode: cc47b...18d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig i dette, samt smårasistiske meninger… Det er uintelligent å ikke prøve å lese andre personer, og skjønne hva som passer seg og ikke. Normal høflighet er heller ikke å forakte. At folk er kjedelig er subjektivt, så det er noe annet. 
Det beste er vel hvis man greier å slappe av og være seg sjøl. Det finns sikkert en og annen dame som liker grove, selvopptatte rasister og. 

Anonymkode: bc6fa...8a7

AnonymBruker
Skrevet

Ganske standard da jeg fremdeles datet var at mennene hadde hatt en veldig kjekk date, og ville møtes igjen, men det ønsket ikke jeg. Årsaken var at jeg hadde ivaretatt dem godt i daten, ved å vise interesse, vennlighet og å lytte til dem, men de hadde ikke vist meg samme interesse. Jeg var pen nok, og jeg var vennlig og lyttende til dem, og det var absolutt hele interessen de virket å ha for meg. Hvem jeg var som person var visst ikke vesentlig. De viste ingen interesse for det. Om jeg fikk sagt noe om meg og mine interesser styrte de straks over til å fortelle om seg selv igjen  

Det er å ha dårlig sosial intelligens. De skjønte heller ikke hvorfor jeg ikke ville ha en ny date, så koselig som "vi" hadde hatt det. 

Anonymkode: 64838...7c8

• Liker 2
Skrevet

Sosial intelligens handler i stor grad om å "smelte" sammen med andre i sosiale lag. Det handler om å lese rommet, personene og omstendighetene, og så tilpasse seg. Der upassende atferd er tegn på manglende sosial intelligens. 

Man kan ikke kontrollere andres sosiale vesen, man må tilpasse seg av seg selv. Er man på restaurant så handler det om å omfavne kutymene som det er forventet at restaurantgjestene skal ha, samt tilpasse seg den/de man sitter rundt bordet med. Viser noen lav sosial intelligens hvor de ikke  følger normene, så kan ikke andre ta ansvaret for det. 

Hånd i hånd med sosial intelligens har vi emosjonell intelligens. Rakker man ned på betjeningen på restauranten så viser man tegn til å mangle begge deler. Eventuelt at daten raper deg i trynet når du prater om din døde hund. F.eks. ;) 

En ko-faktor oppi dette er stress og nervøsitet. Er fort gjort å trå feil når man ikke har kontroll på blodpumpa og hodet når man sitter ovenfor partneren i sitt liv. Men igjen, ansvaret for å te seg ligger fortsatt på vedkommende. 

Men klart, det er alltids en fordel at man spiller hverandre gode. Det blir for lett å stemple noen med lav sosial intelligens pga noen såkalte feiltrinn når en selv ikke byr på sammensmeltning. Hvem som er verst her er det ikke godt å si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høy sosial intelligens. Er lett å prate med og kan prate med stort sett alle. Jeg er gift, men hvis jeg datet kunne jeg fort avvist noen pga. manglende sosial intelligens. Eksempler er at jeg må «drive» samtalen ved å stille alle spørsmål, eller motsatt at mannen kun snakker om seg selv og viser liten interesse. Dette opplever jeg innimellom når jeg prater med nye folk. Ikke attraktivt.

Anonymkode: 6dcc1...276

AnonymBruker
Skrevet

Tja jeg forbinder manglende sosial intelligens med folk på autismespekteret (ja jeg er på spekteret selv så jeg vet hva jeg snakker om og har den manglende sosiale intelligensen selv). Nevrotypikere har som oftest ikke manglende sosial intelligens, de glir som oftest naturlig inn med folk. 

Anonymkode: e5583...eff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...