Gå til innhold

Hvor ille er det å ta NSAIDS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ulcerøs kolitt og vet at man da skal unngå NSAIDS som f.eks. ibux. og egentlig helst bruke kun paracetamol. I dag er jeg på jobb og har fortsatt flere timer igjen av vakten min og har begynt å få skikkelig hodepine. Dessverre har jeg ikke tatt med meg noe paracet og vi har heller ikke på jobben. Det eneste som jeg har tilgjengelig er ibux. Begynner å lure på hvor ille det er å ta det? Enn så lenge så er ikke hodepinen så kraftig at jeg vurderer å ta, men hvis den blir verre så vet jeg ikke om jeg bare sjanser på at det går greit denne ene gangen? Har ikke tatt ibux eller lignende NSAIDS preparater på snart 10 år.

Anonymkode: 301ae...b03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ibux fungerer ikke på hodepine.

Anonymkode: eee08...114

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei vel? "Ibux virker smertestillende, febernedsettende og betennelsesdempende. Milde til moderate smerter, som for eksempel hodepine" Dette er tatt rett fra siden til felleskatalogen om ibux, så jo det virker jo som at ibux kan brukes for hodepine... Felleskatalogen driver vel ikke å lyver?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei vel? "Ibux virker smertestillende, febernedsettende og betennelsesdempende. Milde til moderate smerter, som for eksempel hodepine" Dette er tatt rett fra siden til felleskatalogen om ibux, så jo det virker jo som at ibux kan brukes for hodepine... Felleskatalogen driver vel ikke å lyver?

Hvis du orker å slå opp i felleskatalogen, da klarer du deg nok uten ibux til du kommer hjem. Jeg tar aldri smertestillende for hodepine. Det er ikke farlig å ha vondt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du orker å slå opp i felleskatalogen, da klarer du deg nok uten ibux til du kommer hjem. Jeg tar aldri smertestillende for hodepine. Det er ikke farlig å ha vondt.

Slik som jeg skrev så er ikke hodepinen min så kraftig nå at jeg vurderer å ta noe. Jeg tenkte på hvis den i verste fall skulle bli verre så jeg slipper å gå flere timer på jobb med det. Fint for deg at du ikke trenger smertestillende, og jeg er fint klar over at smerte fra hodepine ikke er farlig. Men personlig så liker jeg ikke å gå som en zombie med sterke smerter og gjøre feil på jobb hvis jeg skulle få en enda verre hodepine enn jeg har nå.

Det jeg spurte om var hvor ille det er å ta NSAIDS i mitt tilfelle. Jeg spurte ikke om ditt personlige forhold til å ta smertestillende. Kanskje du kan øve deg på å være mindre nedlatende og faktisk enten svare på det som blir spurt om eller la være.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Risikoen er å forverre tilstanden (ulcerøs kolitt). Hvor stor den risikoen er for akkurat deg kan jo ingen vite, dessverre. Jeg ville kanskje ikke gjort det... Har du en venn eller noen du kan ringe som kunne kommet innom med Paracet til deg?

Anonymkode: 46771...4f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ibuprofen er det eneste som virker på min hodepine. Paracet har ingen effekt.

Jeg har magesår, så unngår det så godt jeg kan, men noen ganger MÅ jeg bare. Da passer jeg på å ta den laveste dosen mulig. Det går sikkert fint om du gjør det i dag, så lenge du er forsiktig fremover.

God bedring <3

Anonymkode: 592d3...6c6

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Risikoen er å forverre tilstanden (ulcerøs kolitt). Hvor stor den risikoen er for akkurat deg kan jo ingen vite, dessverre. Jeg ville kanskje ikke gjort det... Har du en venn eller noen du kan ringe som kunne kommet innom med Paracet til deg?

Anonymkode: 46771...4f1

Nei, jeg har dessverre ingen i nærheten som kan komme med det til meg. Per nå så er sykdommen min nesten helt i remisjon. Jeg vet jeg kan da risikere å forverre sykdommen ja, men jeg er usikker på hvor mye "skade" 1 ibux gjør. 🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ibuprofen er det eneste som virker på min hodepine. Paracet har ingen effekt.

Jeg har magesår, så unngår det så godt jeg kan, men noen ganger MÅ jeg bare. Da passer jeg på å ta den laveste dosen mulig. Det går sikkert fint om du gjør det i dag, så lenge du er forsiktig fremover.

God bedring ❤️

Anonymkode: 592d3...6c6

Takk for det 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har ulcerøs kolitt og vet at man da skal unngå NSAIDS som f.eks. ibux. og egentlig helst bruke kun paracetamol. I dag er jeg på jobb og har fortsatt flere timer igjen av vakten min og har begynt å få skikkelig hodepine. Dessverre har jeg ikke tatt med meg noe paracet og vi har heller ikke på jobben. Det eneste som jeg har tilgjengelig er ibux. Begynner å lure på hvor ille det er å ta det? Enn så lenge så er ikke hodepinen så kraftig at jeg vurderer å ta, men hvis den blir verre så vet jeg ikke om jeg bare sjanser på at det går greit denne ene gangen? Har ikke tatt ibux eller lignende NSAIDS preparater på snart 10 år.

Bed ulcerøs colitt ville jeg valgt hodepine fremfor en eneste en Ibox el. Det kan gå bra, men risikoen du utsetter deg for ved å ta den ene er såstore at jeg hadde stått over. Og jeg har prøvd noen av de bivirkningene du risikerer med en Ibux. 

Anonymkode: 905b4...67f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ibux virker for de fleste av oss bedre enn paracetamol, mot det meste. Men det kommer med bivirkninger. Jeg vet ikke hvor ille det er mtp ulcerøs kolitt. Jeg har hatt magesår et par ganger og vet at nsaids er fy,fy. Men jeg har ikke noe valg når det kommer til menssmerter og skikkelig hodepine. Og det går helt fint for meg å ta det i noen dager. 

Anonymkode: 9985e...947

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik som jeg skrev så er ikke hodepinen min så kraftig nå at jeg vurderer å ta noe. Jeg tenkte på hvis den i verste fall skulle bli verre så jeg slipper å gå flere timer på jobb med det. Fint for deg at du ikke trenger smertestillende, og jeg er fint klar over at smerte fra hodepine ikke er farlig. Men personlig så liker jeg ikke å gå som en zombie med sterke smerter og gjøre feil på jobb hvis jeg skulle få en enda verre hodepine enn jeg har nå.

Det jeg spurte om var hvor ille det er å ta NSAIDS i mitt tilfelle. Jeg spurte ikke om ditt personlige forhold til å ta smertestillende. Kanskje du kan øve deg på å være mindre nedlatende og faktisk enten svare på det som blir spurt om eller la være.

En Ibux går nok helt fint. 

Anonymkode: 76479...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har chrons så litt i samme baner. Går fint å ta en ibux i nødstilfeller, men magen min blir i ulage noen dager av typen klarer ikke holde på maten da alt bare renner rett gjennom. Og jeg har svært mildt diagnoseforløp foreløpig, klarer meg uten medisiner eller behandling for chrons.

Så ville vurdert det nøye, nytte vs risiko. 

Anonymkode: 1848f...392

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk for deg selv, på meg fungerer ikke Paracetamol,men ibux.

Anonymkode: 605ba...28f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I ditt tilfelle er det ikke verdt å ta en ibux. Meld deg syk eller ta litt lang pause for å kjøpe paracet, det får man jo kjøpt overalt.

Anonymkode: 8ad00...03b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke til sykdommen du har, men det er en grunn til at du ikke skal bruke det, og da ville jeg ikke tatt noe uten å snakke med legen.

Etter mange år med høyt bruk fikk jeg magesår. Behovet var stort, og legen bare skrev ut mer uten å vurdere noe annet eller å gi meg noe annet i tillegg for magen.

Uansett, jeg sluttet på det og fikk behandling for magesåret, men jeg prøvde å ta en dose etter måneder uten kvalme og blodig oppkast. Da var det rett tilbake til kvalme og oppkast igjen..

Er det ingen som kan komme innom med det, eller kan du ta en pause og kjøpe Paracet? 

Anonymkode: 67d41...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Ibux før mot hodepine? For meg hjelper ikke Ibux mot det, så det er ikke sikkert Ibux hjelper. Ekstra kjedelig å risikere forverring av Ibux om det ikke hjelper. Prøv å la vær.

Anonymkode: a06c3...f4d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ulcerøs kolitt selv og ville aldri tatt risikoen. Ikke rørt Ibux siden jeg fikk diagnosen i 2011.

At du er i remisjon burde jo være en enda bedre grunn for å la være å ta, for du vet aldri hvordan neste runde blir og tenker at Ibux fort kan være det som trigger deg inn i en aktiv fase.

Jeg har selv egentlig en mild variant, men høsten 2021 kom jeg inn i en aktiv fase jeg har slitt med å få under kontroll. De vanlige medisinene fungerte ikke lenger, måtte over på Prednisolon, først gang bare høydose en uke, trodde jeg kom i remisjon men så var visst avføringsprøven skyhøy og symptomene kom tilbake etter kort tid. Måtte på Prednisolon på nytt nå i vår, men i 8 uker. Ikke noe gøy. Da jeg begynte å trappe ned på kuren så begynte symptomene å komme tilbake, og overlegen sa at dersom sykdommen fortsatt er aktiv nå så skal jeg over på biologisk medisin. Begynte med forberedende blodprøver, heldigvis så ser det ut som sykdommen har roet seg og vi avventer behandling. Overlegen sa at de milde varianten var ofte de som det var vanskelig å få kontroll på.

Jeg sliter med masse rare tilleggsplager som vondt i ledd og muskler, utslett og utmattelse nå. Var ikke plaget med dette tidligere. Vil du risikere dette for en Ibux?

Det er ikke bra å gå med aktiv sykdom så lenge, det er slitsomt for kroppen at den angriper egne celler og derfor blir man også utmattet selv om sykdommen i seg selv ikke virker så alvorlig.

Tenkte i starten da jeg fikk diagnosen at jeg var en av de heldige som ikke var særlig plaget, men etter noen år har sykdommen innhentet meg.

Anonymkode: 87425...f5d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva mener du Somac skal gjøre her? Somac virker i magesekken. Ulcerøs colitt er i tarmen. Går det hull på tarmen så dør ts i verste fall uten rask behandling på sykehus. Så dette viser hvor farlige råd på nett kan være for mennesker med alvorlig kronisk sykdom.

Jeg rapporterer tråden nå. 

Anonymkode: 905b4...67f

Kan fortsatt ta det for å unngå magesår i tillegg. Har ikke sagt noe om colitten hennes jeg. 

Anonymkode: 76479...7c0

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for medisintips, latterliggjøring, brukerangrep og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Brukerangrep, ikke brukerdebatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...