Gå til innhold

Hvordan holder du motivasjonen til å trene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenker å begynne å trene styrke med egen kroppsvekt hjemme og jogge litt. Jeg har lyst til å stramme opp litt og håper at i alle fall styrketrening og styrking av kjernemuskulaturen kan gi meg litt flatere mage i kombinasjon med vektnedgangen (jeg har ca 30 kg å gå ned nå).

Jeg håper virkelig at jeg kan klare å finne glede i å trene og klarer å holde motivasjonen oppe, så jeg kan gjøre det til noe fast som jeg gjør flere dager i uken.

Hva motiverer deg til å trene? Og hva er dine beste tips til en helt nybegynner? Eller er det kansje bedre å bare forsøke å gjøre trening til en rutine? Noe man bare gjør fordi man må? 

Anonymkode: dcd1c...c95

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For min del er det helt essensielt å like det, finne trening du liker. Alternativ to tenker jeg er å trene sammen med noen. 
Jeg elsker høy puls, og gleder meg alltid til det, så da trenger jeg jo ikke motivasjon til det. 
Styrke, som jeg synes er litt kjedelig, men som er høyst nødvendig, der trener jeg sammen med folk. Og da blir det både hyggelig og gøy. 😁

Anonymkode: 08557...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke alltid jeg er så glad I å trene, men tvinger meg til styrketrening 3-4 dager i uken. Motivasjonen er å ikke bli helt pudding i kroppen :D pluss at jeg vet jeg blir deppa uten. 

Anonymkode: 3f155...190

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får ut angst og stress gjennom løping, kjenner på mestring, liker godt følelsen av å bruke kroppen og å tenke på at nå trener jeg opp muskler, lunger, hjertet osv. Kjenne på at jeg føler meg sterkere. Løpe raskere og lengre. Føler meg mye bedre etter å ha fått frisk luft, vil ikke miste fremgangen, liker å føle meg flott i «helårskroppen», tenker at jeg vil holde meg friskere som gammel. Treningen gjør meg mer motivert til å spise sunnere, jeg klarer å bære både to og fireåringen samtidig. Praktisk 😆

Anonymkode: af0ca...337

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, bra at du vil begynne å trene! For meg så er det å føle meg sterk og sexy som er motivasjon nok. Og når det kommer til å holde det gående, så trur jeg det beste er å finne noe du liker å gjøre så det ikke blir en sur plikt. Kansje prøv forskjellige ting og se hva som får deg til å føle deg bra!

For en nybegynner som deg, så vil jeg si at å starte rolig og bygge opp gradvis er viktig. Ta det med ro og ikke stress. Å lage det til en rutine kan også hjelpe. Når du setter av faste tidspunkter i uka for trening, blir det lettere å holde seg til det.

Og når du trener styrke, ikke glem kjernen! Det er bra for å få en flatere mage, men husk at kostholdet er også viktig for vektnedgangen. Så vær bevisst på hva du spiser også. Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å begynne å trene er det absolutt beste jeg har gjort for min fysiske og mentale helse. Kan ikke fremsnakke det nok. Det er alle potensielle piller kombinert i ett. 

Er mest glad i cardio, da. Etter en løpetur på 10k+ så føler jeg meg nesten rusa. Styrke er ikke like gøy, men fremgangen gir motivasjon.

Spør deg selv heller hvorfor du ikke skal trene. Hvorfor velge bort noe som gir så mange målbare helsefordeler? Da velger man jo sykdom. 

Anonymkode: f1dbd...919

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg planlegger det, akkurat som jeg planlegger en handletur, eller kaffe med venninne.

Hver søndag ser jeg på hvordan uka ser ut. Og så legger jeg trening inn i kalenderen. Om ukedagene er for travle (jeg er ingen kvelds-trener) så legger jeg inn økt både lørdag og søndag. 

Jeg har veldig variable uker med en del reisedøgn, så må gjøre det slik. Men har venninner som har faste tidspunkt på faste dager, det gjør det enda enklere å bare gjennomføre. 

Anonymkode: 7afb0...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje bli avhengig av motivasjon. Den vil variere. For min del er det rett og slett ein vane, noko som skjer på lik linje med å pusse tennene. Livet er tomt og merkeleg uten.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 16.57):

Jeg tenker å begynne å trene styrke med egen kroppsvekt hjemme og jogge litt. Jeg har lyst til å stramme opp litt og håper at i alle fall styrketrening og styrking av kjernemuskulaturen kan gi meg litt flatere mage i kombinasjon med vektnedgangen (jeg har ca 30 kg å gå ned nå).

Jeg håper virkelig at jeg kan klare å finne glede i å trene og klarer å holde motivasjonen oppe, så jeg kan gjøre det til noe fast som jeg gjør flere dager i uken.

Hva motiverer deg til å trene? Og hva er dine beste tips til en helt nybegynner? Eller er det kansje bedre å bare forsøke å gjøre trening til en rutine? Noe man bare gjør fordi man må? 

Jeg syns trening er kjedelig, begredelig kjedelig faktisk - men jeg vet og at det er veldig bra for meg å gjøre det. Så jeg bestemmer meg bare for at dette må jeg gjøre, litt som å vaske huset, dritt kjedelig - men må gjøres. Så setter jeg meg små mål etter som jeg går framover - skal klare så mye, løfte så så tungt, mestre en øvelse som jeg fant umulig (armhevinger f.eks) komme lengre og lengre på en gitt tid ute på tur. Halvtime oppover f.eks. Noe som er målbart. Det tar jo egentlig veldig lite tid pr uke å gjøre de tingene, men det gir stor effekt på kroppen og hvordan du føler deg. 

Anonymkode: e1d73...754

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg alltid på et løp for å ha noe og trene mot. I år er det Oslo Maraton der jeg skal løpe halv maraton🤪 men nå jeg startet melde jeg meg på lokale løp og 5 km distanse. Så konkrete jeg mot meg selv og klokka. 

Så er det jo bare pluss med å trene. Bedre psykisk helse. Mer Energi osv... Det er jo motivasjon nok🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 16.57):

RUTINE. Alltid et must.
Finne den rutinen som passer deg.

For min del går jeg på gruppetimer, å trene sammen med andre er det som drar meg ut av huset.
Trener også sammen med andre i nabolaget, så vi utøver en form for gruppepress på hverandre, det funker veldig bra :D Skal ha gode grunner for å ikke stille på trening liksom, ikke kult å være den som dropper det ;)  Så anbefaler sterkt å gjøre treningsavtaler med andre som trener, da er det så mye lettere å få det gjort, da kan man dra hverandre med også på tunge dager.  En eller to faste dager/tider i uka, så blir det også rutine. Evt tilsvarende på en gruppetime på et senter, det er ikke så dumt, mange har stor glede av å trene sammen med andre.

Anonymkode: 4ec88...3ae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disiplin over motivasjon, motivasjonen går opp og ned (og faller langt ned i kjelleren enkelte dager), og da er det bare disiplinen igjen. Den henter du óg frem under øvelser - å pushe deg litt hardere, litt lengre. Så du trener faktisk på å bli mer disiplinert også.

Så henger jeg meg på de her som anbefaler å finne en aktivitet du synes er gøy! 😊 Ser det er mange som liker kondisjon her, mens jeg elsker styrke (men trener begge). For meg er progresjon motiverende og det hjelper på disiplinen - å løfte tyngre og tyngre, og se tydelige resultater over tid. Jeg har faktisk ordentlige, definerte skuldre, for første gang i mitt liv. Jeg er så sinnsykt mye sterkere. Det er så gøy! 

Også er det viktig å trappe opp jevnlig. Jeg fikk helt dilla på trening da jeg begynte og gikk for hardt ut, overbelastet knær og skuldre. Ikke gøy, så hold litt tilbake i begynnelsen, lær riktig teknikk og ta det derfra 😊

Anonymkode: 3e2d8...c82

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Har aldri klart å få inn en god rutine i treningen før jeg begynte med noe jeg syns er gøy. Nå er det lett å prioritere treningen, men den må fortsatt planlegges. dørstokkmila er fortsatt tung om jeg ikke har bestemt og satt det i kalenderen at jeg skal trene. 

Har bestemt at jeg skal trene 3-4 ganger i uka og melder meg da på gruppetimer to uker frem i tid. Om noe kommer i veien og jeg ikke kan en dag bare melder jeg meg av, men når jeg først har meldt meg på prøver jeg så godt jeg kan å unngå at ting kommer i veien. Treningen er en avtale jeg har gjort med meg selv, og er dermed like høyt prioritert som en lunsj med en venninne. 

Blir også motivert av å nå nye treningsmål, mestre nye øvelser og bli sterkere. - men dette kom etter jeg hadde kort godt inn i rutinen og er en del av at jeg liker treningsformen. 

Anonymkode: 71da1...d63

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mindre smerter og bedre søvn.  Pluss at jeg ser markant forskjell på bilder fra jeg hadde en periode jeg ikke trente. 

Også er det gøy å løfte tyngre og løpe lenger

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er 2 som trener sammen,hjelper mye på motivasjonen.At vi faktisk ser resultater på kort tid gjør det enda mer moro.

Anonymkode: f4b1a...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 10.15):

. Jeg har faktisk ordentlige, definerte skuldre, for første gang i mitt liv. Jeg er så sinnsykt mye sterkere. Det er så gøy! 

Støtter denne.Er veldig gøy når det gir resultater😁

Anonymkode: f4b1a...b98

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min motivasjon er at når jeg blir eldre, så skal jeg ha en kropp som fungerer mest mulig. Jeg vil ha muligheten til å reise, dra på fjellturer. Det er en fordel at det hjelper på psyken og at jeg ser bedre ut, men jeg tror det er den langsiktige tankegangen min som har gjort at jeg fortsatt trener hver uke. Jeg startet i 2020 på grunn av smerter flere steder i kroppen. Nå har jeg mye mindre vondt! ☺️

Lykke til! Det er fint å variere treningen med å være ute i skogen og treningssenteret. Jeg pleier å trene på dager det regner, og jogge eller gå turer ute når det er sol. Litt fleksibilitet er bra etter min mening. ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i flere år strevd med å finne motivasjon til trening. Noen venner oppfordret meg til å være med på et fjelløp, noe som egentlig var utenkelig for ett år siden. 

Jeg meldte meg på løpet, og har trent jevnt og trutt nå i 9 måneder. Målet er å gjennomføre løpet og ikke komme på siste plass, noe som er helt realistisk nå. Jeg har også kjøpt meg en garmin klokke, kondisen min har gått fra dårlig til utmerket i følge klokka, noe som også motiverer meg veldig. Nå gleder jeg meg til løpet for jeg vet det kommer til å greit! 

Skal melde meg på neste år også, og da skal jeg slå tiden min fra i år 🙂

Anonymkode: 5556a...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rutine og disiplin. 

Anonymkode: df632...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker treningen jeg driver med. Jeg liker prosessen det er å komme i god form. Og ønsket om god form er større enn ønsket om å droppe en treningsøkt eller to. 

Det gikk noen måneder fra jeg startet opp treningen til det ble en del av hverdagen. Men nå har jeg trent regelmessig siden 2017, og det hadde ikke falt meg inn å bli et «ikke trenende» menneske igjen. 

Anonymkode: 10acf...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...