Gå til innhold

Ferie og store barn:Dilemma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med to store barn, dvs ungdommer. Den ene har flyttet ut, men er hjemme i ferier, og den andre er i siste fase hjemme. 

Jeg opplever at det er vanskelig å planlegge sommerferie, fordi de skal jobbe, men vet ikke når, og kan ikke få fri. I tillegg er det vanskelig å få det til å klaffe med begge samtidig. 

Egentlig kunne jeg gjerne tenkt meg å dra alene, men føler det er dårlig gjort overfor dem. Derfor har jeg nå ikke reist på ferie de siste tre årene… Hvordan gjør dere andre med store ungdommer dette? 

Jeg synes også det er vanskelig i forhold til høstferien, jeg føler ikke jeg kan dra uten å be med hun som har flyttet ut, men hun vet ikke om hun kan/har fri og så tar det så lang tid at alt blir for dyrt og det blir ingen reise da heller. 

Råd mottas gjerne. 

Anonymkode: 690a4...2d9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Planlegg og informer dem i GOD tid før ferien. Alle- også ungdommer klarer å legge planer og ta valg ut i fra hva de ønsker og trenger. 
Jeg sluttet å bli med mine foreldre på ferie da jeg var 16. 

Det hindret selvsagt ikke dem i å reise på ferie. 
Synes du overkompliserer noe som burde være veldig enkelt!

Anonymkode: 5a101...8a3

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er de interesserte i å dra på ferie med deg, da? Snakk med dem, dra alene hvis de ikke kan/vil være med og legg vekk mammamartyren.

Anonymkode: cd9bc...751

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er de interesserte i å dra på ferie med deg, da? Snakk med dem, dra alene hvis de ikke kan/vil være med og legg vekk mammamartyren.

De vil være med hvis de har fri, hvis jeg drar et sted det er gøy og hvis det ikke skjer noe annet gøyere akkurat da. 

Jeg tror ikke jeg er martyr, men ganske ubesluttsom. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

Du må jo prate med dem. Har her en på 19 og en på 17. Begge ska jobbe. Og her så blir det til vi foreldre drar på hytta og de jobber

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De vil være med hvis de har fri, hvis jeg drar et sted det er gøy og hvis det ikke skjer noe annet gøyere akkurat da. 

Med andre ord er det egentlig ikke så viktig for dem. Dra alene, dit du vil.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Planlegg og informer dem i GOD tid før ferien. Alle- også ungdommer klarer å legge planer og ta valg ut i fra hva de ønsker og trenger. 
Jeg sluttet å bli med mine foreldre på ferie da jeg var 16. 

Det hindret selvsagt ikke dem i å reise på ferie. 
Synes du overkompliserer noe som burde være veldig enkelt!

Anonymkode: 5a101...8a3

Mulig jeg overkompliserer. Men planlegging for meg starter med å spørre dem om de har lyst til noe spesielt i ferien og så prøve å finne ut noe ut i fra dem. Jeg burde kanskje isteden starte ut i fra meg selv og hva jeg har lyst til, og så planlegge ut i fra det? Er det sånn du mener?

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Opplys dem om at du skal bestille ferie senest da og da, og at de må gi beskjed innen da om de vil være med. Ombestemmer de seg og vil bli med senere, må de betale mellomlegget mellom hva en billett kostet da du bestilte og det den koster nå. Skulle de være så frekke at de avlyser senere, må de betale det du ikke får igjen for billetten. 

Anonymkode: 213a0...e4c

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Her må du bare starte å ta hensyn til deg selv. Finn ut hva du vil og informer dem om at de kan bli med om de vil men du må ha beskjed innen da og da. Om de ikke klarer å gi et svar så drar du alene. Du kan ikke sette hele livet på vent de neste fem årene vel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Planlegg sammen og så spør de om fri etter dere har planlagt. 
Her reiser vi kun om ungdommen får fri , ellers tar vi litt småturer om hab ikke får fri, sånn blir det så lenge han bor hjemme, når han flytter ut vil han få tilbud om å bli med men da reiser vi om han ikke kan

Anonymkode: 6a5f6...6a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Om de velger å arbeide i skoleferiene så har de jo ikke fri når du har fri. Dersom de alltid arbeider i alle ferier ville jeg først sett i speilet om dette er en livsstil jeg har oppmuntret eller modellert. I så fall ville jeg endret kurs. En er ikke med vilje en dårlig rollemodell. Dersom du ikke modellerer konstant jobbing men de velger den livsstilen? Ta ansvar for å formidle hvor galt det valget vil gå for dem.

Hva de definerer som «gøy» er jo individuelt, og det er på ingen måte verken naturlig eller sunt at foreldre uten innspill fra eller hensyn til ungene planlegger ferie. Mn drar sammen - man planlegger sammen. Og alle får likt viljen sin og tar hensyn.

Du er den voksne. Du ønsker å dra på ferie. Derfor foreslår du at dere sammen planlegger noe i god tid til ditt reisebudsjett. Og så tar du ansvar for å drive planleggingen fremover slik at du rekker å bestille det dere vil ha innen fristen. Dersom du ikke er interessert i å dra uten minst en av dem? Da kommuniserer du det tydelig. Dersom du er interessert i å dra alene eller å dra sammen med en venn/slektning? Da kommuniserer du det tydelig. 

Og dersom du har en «deadline» for bestilling? Da bestiller du innen fristen. Dersom de ikke før den har klart avtale jobb eller andre planer med venner? Da er valget deres å enten ikke bli med, eller betale mellomlegget mellom pris ved din bestilling og pris når de selv bestiller. Enkelt, likefrem.

Normalt har reisekompanjonger likt ansvar for plan og fremdrift. Men her er du i en utslitt posisjon: det er både du som er den voksne, og du som primært vil. Hoveddelen av ansvaret faller på deg. Og du modellerer ikke god adferd ved å velge å være ubesluttsom.

Anonymkode: 85c1e...0de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke så vanskelig. Bare gi de beskjed om at senest den 15. mai må jeg vite om dere blir med til Hellas for da bestiller jeg biletter. 

Anonymkode: e06f8...deb

• Liker 1
Skrevet

Bestem når DU vil ha ferie, så får de si nei til jobb akkurat da hvis de vil være med. Hvis de heller vil jobbe, drar du med god samvittighet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på min siste ferie som 16 åring (da dro vi før selve sommerferien), siden brukte jeg feriene til å jobbe. Jeg kunne vært med på ferie, men var ingen «kule» steder, så jeg hadde ikke lyst.

Med så store barn, så er det helt innafor å begynne å tenke på seg selv igjen, altså planlegge for hvor du vil dra. Å ta med voksne barn som studerer er jo snilt, men ikke noe de har krav på. Så se på det som at du tross alt er raus, som tilbyr barna å være med. Da må de faktisk klare å svare innen en frist, om ikke så drar du alene.

Mine barn er små, og jeg tror jo nå at jeg vil synes at deg er hyggelig om de blir med på ferie lenger enn det jeg ble med. Men det blir da vi som betaler for gildet, som bestemmer reisemålet. Det ser jeg er helt vanlig på jobb også. De med store barn kan feks si at de ønsker å være med på ferie om det er til «syden», men så bestemmer foreldrene da land og hotell, og de drar i uken de har blitt enige om. Det forventes da at barna kan svare på det, når de formidler at de vil være med på ferie.

Anonymkode: 005ba...c46

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min mellomste på 17 år er med på ferie nå for siste gang. Han starter i læretid til høsten og de neste årene vi han ha sine egne planer. Vi lar ikke være å reise på ferie av den grunn. Vår eldste har ikke vært med på ferie med familien siden han var 15 år. Det er naturlig at livet går i ulike retninger på et tidspunkt. 

Jeg hadde satt en frist innen da, skal jeg ha svar, ellers reiser jeg alene. 

Anonymkode: 03970...f55

AnonymBruker
Skrevet

Mange som har sommerjobb får ikke vakter/turnus før 4 uker før. Si når du har ferie og om de kan si i fra på jobb at de ønsker fri samme uke/uker. Det kan jo bli et problem da sommerjobb=jobbe i fellesferien. Men du kan jo også dra bort en langhelg med de? Eller en helg på hyttetur eller overnatting på hotell i Norge. 

Anonymkode: 07d98...3d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er alene med to store barn, dvs ungdommer. Den ene har flyttet ut, men er hjemme i ferier, og den andre er i siste fase hjemme. 

Jeg opplever at det er vanskelig å planlegge sommerferie, fordi de skal jobbe, men vet ikke når, og kan ikke få fri. I tillegg er det vanskelig å få det til å klaffe med begge samtidig. 

Egentlig kunne jeg gjerne tenkt meg å dra alene, men føler det er dårlig gjort overfor dem. Derfor har jeg nå ikke reist på ferie de siste tre årene… Hvordan gjør dere andre med store ungdommer dette? 

Jeg synes også det er vanskelig i forhold til høstferien, jeg føler ikke jeg kan dra uten å be med hun som har flyttet ut, men hun vet ikke om hun kan/har fri og så tar det så lang tid at alt blir for dyrt og det blir ingen reise da heller. 

Råd mottas gjerne. 

Planlegger ferie, tilbyr de å være med, setter en frist for når de må bestemme seg. Kan de ikke når datoen for min frist er satt, så blir det ikke bestilt reise til dem. Fin læring, livet sentrerer ikke rundt enkeltpersoner.

Anonymkode: 96ba5...e59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Planlegger ferie, tilbyr de å være med, setter en frist for når de må bestemme seg. Kan de ikke når datoen for min frist er satt, så blir det ikke bestilt reise til dem. Fin læring, livet sentrerer ikke rundt enkeltpersoner.

Anonymkode: 96ba5...e59

Jeg får bare dårlig samvittighet av dette, det føles veldig egoistisk å gjøre det sånn. Å prioritere meg selv over dem, på en måte. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange som har sommerjobb får ikke vakter/turnus før 4 uker før. Si når du har ferie og om de kan si i fra på jobb at de ønsker fri samme uke/uker. Det kan jo bli et problem da sommerjobb=jobbe i fellesferien. Men du kan jo også dra bort en langhelg med de? Eller en helg på hyttetur eller overnatting på hotell i Norge. 

Anonymkode: 07d98...3d3

Ja, det er jo sånn det blir. De får ikke vaktlistene før tidligst fire uker før, ja. Feks vet ingen av dem nå hvordan de skal jobbe i august. 

Dvs om jeg krever svar fra dem i april/mai, så vet de ikke om de kan bli med pga jobb, ikke av vond vilje, men pga at de ikke vet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mulig jeg overkompliserer. Men planlegging for meg starter med å spørre dem om de har lyst til noe spesielt i ferien og så prøve å finne ut noe ut i fra dem. Jeg burde kanskje isteden starte ut i fra meg selv og hva jeg har lyst til, og så planlegge ut i fra det? Er det sånn du mener?

Dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...