AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #1 Skrevet 29. juni 2024 Jeg vet man må være sykmeldt ett år først, og så videre på AAP. Kan noen beskrive litt detaljert hva som skjer videre derfra? Hva må man gjennom via NAV? Og hvor lenge før man kan søke ufør? Anonymkode: a13c0...153 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #2 Skrevet 29. juni 2024 Det er umulig å si, blir som å spørre om «hvor langt er et tau?». 🙃 Noen går mange år på AAP før de får klar signal om å søke uføretrygd (typ 6-10 år). Andre går bare et par mnd eller et år. Tiltakene kan være alt fra arbeidspraksis til behandling, eller begge deler. Jeg hadde kun vært på AAP i 2 år, før jeg fikk klar signal om å søke uføretrygd. Gikk fra å være student til å gå over på AAP. Under AAP hadde jeg kun vært i en arbeidspraksis på 10 dager, og 2 år med utredning og behandling på DPS. Jeg er på spekteret da. Anonymkode: a30ec...b53 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #3 Skrevet 29. juni 2024 Vanskeligere og lengre enn du tror ❤️ Anonymkode: 4a4be...0bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #4 Skrevet 29. juni 2024 Hvor langt er veien er lang er et rep? Og veien er lang. Anonymkode: 4d30f...92c 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #5 Skrevet 29. juni 2024 Alle veier er litt forskjellige. Jeg har søkt gradert uføretrygd. Min vei var som følger: sykemeldt i oktober 2020. Jeg søkte raskt inn på AAP og min AAP sats var høyere enn sykepenger så jeg begynte på det ganske raskt. Jeg fikk ganske god helsehjelp det første året. Hadde god oppfølging og kommunikasjon med Nav. Igjennom 2021 til jeg søkte om uføretrygd i år så har jeg vært med på litt forskjellig. Hatt behandling, tatt opp matte fra påbygg, hatt 3 forskjellige jobber men ingen på fulltid. Jeg fikk den jobben jeg har nå for 2 år siden, den er på 60%. Jeg har en super saksbehandler på Nav og i november i fjor hadde vi et møte da AAP'en min snart var omme ang veien videre. Hun foreslo ganske raskt at hun ønsket jeg skulle søke meg inn på gradert uføretrygd for realistisk nok kommer jeg aldri til å klare å stå i en 100% stilling over tid. Dette var vi enige om. Men hun manglet noe dokumentasjon på grensen på hvor ufør og hvor frisk jeg var. Det ble dermed bestemt at jeg skulle begynne på et avklaringstiltak i januar. Det var et ganske alright opplegg. Jeg som jobber hver dag, har lang reisevei til og fra jobb pluss behandling hver uke fikk telefonsamtaler av saksbehandler i arbeidsavklarings tiltaket en gang i uken over 12 uker istedenfor fysisk oppmøte. Jeg førte en logg hver dag over tider jeg jobbet, hvor sliten jeg var, om jeg hadde noe krefter igjen til å ha helg, hvordan jeg sov, spising etc. Det var også andre type spm som samarbeid på jobben, de fysiske og psykiske rammene på jobben osv. Arbeidsplassen min ble ikke kontaktet etter mitt eget ønske. Når 12 uker var gått skreiv hun en rapport til nav der konklusjonen var at jeg ytet max av hva jeg har å gå på nå med 60% og det hadde vært mer hensiktsmessig med en 50% stilling. Min saksbehandler i Nav ønsket å skrive søknaden min til uføretrygd selv slik at hun som kjenner meg og min situasjon kan få med alle nyanser. I tillegg til konklusjonen av arbeidsavklarings tiltaket er det også sent ved dokumentasjon fra mine behandlere selvsagt Den graderte uføresøknaden min ble sent inn for 14 dager siden men saksbehandler i Nav mener seg rimelig sikker på at den blir godkjent uten at hun selvfølgelig kan gå god for det. Anonymkode: 2c54e...7be 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #6 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet man må være sykmeldt ett år først, og så videre på AAP. Kan noen beskrive litt detaljert hva som skjer videre derfra? Hva må man gjennom via NAV? Og hvor lenge før man kan søke ufør? Anonymkode: a13c0...153 Jeg begynte faktisk på AAP før jeg ble sykemeldt. Dette fordi jeg hadde en lav fast stilling på 37 %, men tidligere hadde jobbet ca 100 % med å jobbe ekstra. Jeg fortsatte altså i den 37 % stillingen kombinert med AAP helt til det ikke gikk lenger og jeg ble sykemeldt. Gikk rett fra siste sykemeldingsdag og over på uføretrygd dagen etterpå. Så jeg gikk ikke på AAP i mer enn ca 2 år totalt før saksbehandler i NaV ba meg søke uføretrygd. Men... - jeg vet også om tilfeller hvor folk har gått på AAP i over 12 år og enda ikke er ferdig avklart. Sånn sett så er jeg glad for at jeg har en fysisk sykdom som kan påvises på tester... Anonymkode: e6ca8...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #7 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg begynte faktisk på AAP før jeg ble sykemeldt. Dette fordi jeg hadde en lav fast stilling på 37 %, men tidligere hadde jobbet ca 100 % med å jobbe ekstra. Jeg fortsatte altså i den 37 % stillingen kombinert med AAP helt til det ikke gikk lenger og jeg ble sykemeldt. Gikk rett fra siste sykemeldingsdag og over på uføretrygd dagen etterpå. Så jeg gikk ikke på AAP i mer enn ca 2 år totalt før saksbehandler i NaV ba meg søke uføretrygd. Men... - jeg vet også om tilfeller hvor folk har gått på AAP i over 12 år og enda ikke er ferdig avklart. Sånn sett så er jeg glad for at jeg har en fysisk sykdom som kan påvises på tester... Anonymkode: e6ca8...8ef Meg igjen, glemte å si at for min del så var det kun utprøving i den faste jobben jeg allerede hadde. Sykdommen er sånn at hvis jeg ikke kunne fungere i den, så ville jeg heller ikke fungere i noen annen. Jeg er miljøhemmet. Anonymkode: e6ca8...8ef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå