Gå til innhold

Ulcerøs kolitt, varierende symptomer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Holder på å utredes for ulcerøs kolitt, og har selvsagt lest meg opp litt. Leser at symptomene kommer i perioder, noe det egentlig har gjort men føler at det i det siste har varierer stort fra dag til dag. 
En dag kan by på magesmerter og hyppig avføring, dagen etterpå har jeg ingen av de to. Merker også forverring rundt menstruasjon? 

Noen med erfaring som har lyst å dele her? Utredningen har tatt tid, og nå som sommerferien begynner så går det nok ikke noe raskere..

Anonymkode: d358e...911

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg kan dele. Har selv hatt ulcerøs kolitt nå i snart 8 år. Jeg merker også selv at jeg blir verre rundt menstruasjon, og at i perioder med mye stress kan jeg få mer plager så jeg må hyppigere på toalettet. Heldigvis er min ulcerøs kolitt ganske godt under kontroll med medisiner, med i dårlige perioder kan jeg få "knipeaktige" smerter i magen. For meg er det smerter som kommer helt plutselig og er skikkelig intense og som varer bare en kort stund ca. 1-3 minutter før de forsvinner helt. 

Noen dager er jeg også veldig sliten, hvis det er mye problem med magen. Og dagene kan variere mye. En dag kan jeg føle meg "Helt frisk" og neste dag er jeg skikkelig dårlig. Selv har jeg også i dårlige perioder vært plaget med analfissur. Det er ikke farlig, men det er smertefullt fordi man får en liten rift som svir og er vond. Men disse har alltid gått vekk av seg selv hos meg. 

Mange opplever etterhvert at det er visse matvarer som kan trigge, men for min del har jeg ikke merket noe matvarer som gjør det. Det eneste som jeg har merket kan påvirke magen min er hvis jeg inntar veldig mye koffein på kort tid. 

Så hva man reagerer på eller hva som gir forverring og hvilke symptomer man har varierer så mye med ulcerøs kolitt. 

Lykke til videre med utredning. 

Anonymkode: b7bcf...a5e

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...