NiceOrNothing Skrevet 29. juni 2024 #21 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har prøvd denne taktikken mange ganger. Om hun er deprimert, gråter hun til foreldrene om at jeg ikke tar telefonen. Så får jeg beskjed om at jeg gjør henne sykere. Er hun manisk, dukker hun opp på jobben min, treningen til datteren min eller annet sted med folk rundt. Er superhyggelig og sjarmerende mot alle inkludert meg. Alle bemerker hvor hyggelig hun var, at hun må gjerne komme oftere etc. Er hun psykotisk, kan hva som helst skje. Men det går ikke an å fade ut min søster. Det blir et stygt brudd om jeg skal komme meg unna. Anonymkode: cb8af...a6c Det høres ut som det er mye mer en bipolar som feiler henne . Hun er jo manipulerende big time, og foreldrene dine er med på det. Du må bare stå opp for deg selv å si at DU blir syk av henne . Å evnt skaffe deg et kontaktforbud mot henne hvis hun oppsøker deg på jobb og datteren din på trening . Dette er jo trakkasering . 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #22 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har prøvd denne taktikken mange ganger. Om hun er deprimert, gråter hun til foreldrene om at jeg ikke tar telefonen. Så får jeg beskjed om at jeg gjør henne sykere. Er hun manisk, dukker hun opp på jobben min, treningen til datteren min eller annet sted med folk rundt. Er superhyggelig og sjarmerende mot alle inkludert meg. Alle bemerker hvor hyggelig hun var, at hun må gjerne komme oftere etc. Er hun psykotisk, kan hva som helst skje. Men det går ikke an å fade ut min søster. Det blir et stygt brudd om jeg skal komme meg unna. Anonymkode: cb8af...a6c Flytt langt avgårde... 🙁🙁 Anonymkode: 5df28...925 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #23 Skrevet 29. juni 2024 37 minutter siden, AnonymBruker said: Har prøvd denne taktikken mange ganger. Om hun er deprimert, gråter hun til foreldrene om at jeg ikke tar telefonen. Så får jeg beskjed om at jeg gjør henne sykere. Er hun manisk, dukker hun opp på jobben min, treningen til datteren min eller annet sted med folk rundt. Er superhyggelig og sjarmerende mot alle inkludert meg. Alle bemerker hvor hyggelig hun var, at hun må gjerne komme oftere etc. Er hun psykotisk, kan hva som helst skje. Men det går ikke an å fade ut min søster. Det blir et stygt brudd om jeg skal komme meg unna. Anonymkode: cb8af...a6c Det høres desverre ut som det enkleste her er og flytte. Anonymkode: 37c7d...033 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #24 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som at hun har noe mer eller værre enn bare bipolar. For å være ærlig høres ikke foreldrene dine så greie ut heller. Hva med å ta avstand da? Være litt i forkant av manipulering? Vokte jentungen og aldri la henne være alene med familien din. Ta avstand fra henne, men nekt for at du gjør det. Si at det er din søster som innbiller seg ting. Ta igjen med samme mynt. Anonymkode: e8335...7d8 Jeg støtter denne strategien, når hele familien din virker ganske dysfuksjonell. Ikke for å ta hevn, men fordi det kan være det smarteste. Når datteren din er moden nok kan du fortelle om sykdommen til søsteren din, slik at hun vet at hun bør holde avstand og ta ting med en klype salt. Føler med deg, TS, det må være grusomt at foreldrene dine ikke ser gjennom dette. Håper at du har andre gode folk rundt deg. Anonymkode: 3b814...65a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #25 Skrevet 29. juni 2024 Høres ut som hun er narssisistisk også. Ville fått meg en terapaut som rådgiver, virker som det er myye som har vært feil for din del fra barndommen av, både i forhold til henne og foreldrene hennes. På ett eller annet tidspunkt må du stå opp for deg selv, sannsynligvis er du helt nedbrutt og knekt av hele familien din. Så du må lage deg en god strategi for å komme deg videre❤️ Anonymkode: 067d1...c6f 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #26 Skrevet 30. juni 2024 Jeg er enig med forslagene om å få hjelp fra en psykolog, lære deg litt verktøy for å klare å stå i det. Ha en som du kan snakke med om alt, som virkelig ser din side og gir deg støtte. Også planlegge flytting langt bort. Det er trist at foreldrene dine har den holdningen og at dem er så blinde for hvordan det er for deg. Dessverre klarer du nok ikke å snu den adferden uten videre og det viktigste og beste for deg og ditt barn er å skjerme deg/dere mot både søster og foreldre som bare klarer å se søsters behov. Jeg føler ned deg, det høres vanskelig og vondt ut å måtte leve slik. Så finn styrken i deg til å gjøre store endringer og flytt. Jeg et helt overbevist om at du vil få det mye lettere, og at du endelig klarer å puste Anonymkode: d9378...45d 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #27 Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg støtter denne strategien, når hele familien din virker ganske dysfuksjonell. Ikke for å ta hevn, men fordi det kan være det smarteste. Når datteren din er moden nok kan du fortelle om sykdommen til søsteren din, slik at hun vet at hun bør holde avstand og ta ting med en klype salt. Føler med deg, TS, det må være grusomt at foreldrene dine ikke ser gjennom dette. Håper at du har andre gode folk rundt deg. Anonymkode: 3b814...65a Hun er 13 så tenker hun er gammel Nok til å forstå nå jeg. Bare si at søster er psykisk syk og sier de rareste ting fordi hun tenker at virkeligheten er helt annerledes enn det som den faktisk er. Og at det er viktig å si til deg, det som søster skulle si til henne. Anonymkode: e8335...7d8 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #28 Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har prøvd denne taktikken mange ganger. Om hun er deprimert, gråter hun til foreldrene om at jeg ikke tar telefonen. Så får jeg beskjed om at jeg gjør henne sykere. Er hun manisk, dukker hun opp på jobben min, treningen til datteren min eller annet sted med folk rundt. Er superhyggelig og sjarmerende mot alle inkludert meg. Alle bemerker hvor hyggelig hun var, at hun må gjerne komme oftere etc. Er hun psykotisk, kan hva som helst skje. Men det går ikke an å fade ut min søster. Det blir et stygt brudd om jeg skal komme meg unna. Anonymkode: cb8af...a6c Du kan si på jobben din at nei det er ikke så lurt fordi din søster har bipolar, er psykisk syk og trenger ro. Og at det er best å si ifra til deg om hun dukker opp på jobben. Om dine foreldre sier at hun har ringt og gråter fordi du ignorerer henne så, kan du si "jammen ærlig talt da mamma.. . Jeg tar jo telefonen når jeg har tid. Jeg kan jo ikke ta telefonen døgnet rundt. Når hun har ringt så har jeg vært opptatt. Har hun grått pga det da? Hmm du tror ikke hun bør legges inn da, dette er jo egentlig litt ekstremt. Jeg kan jo ikke være tilgjengelig for henne døgnet rundt for at hun skal ha det bra, je er jo på jobb og jeg har jo barn. Det er på tide at hun får skikkelig hjelp synes jeg. " Anonymkode: e8335...7d8 3 1
Surpomp Skrevet 30. juni 2024 #29 Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 20.36): Hæ? Bryter foreldrene dine med deg hvis du bryter med henne? Har de sagt det? Jeg skjønner at hun er veldig syk, men jeg skjønner også hvorfor du føler deg urettferdig behandlet og at du ikke vil være med henne. Hvis foreldrene dine avskriver deg fordi du ikke ønsker kontakt med søsteren dine, bør du vurdere å gi dem fingeren også. Da er det DE som velger å avskrive en datter, og da er de dårligere foreldre. Anonymkode: 01783...904 Helt enig. TS bør fortelle hva situasjonen medfører av ødelagt livskvalitet og problemer. Deretter må det stilles motkrav; enten må foreldrene ta tak i situasjonen eller så er kontakten over. Det er helt feil at TS må ofre seg selv og sin familie. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #30 Skrevet 30. juni 2024 Jeg har vokst opp med en mor som er bipolar og psykopat. En forferdelig knusende kombinasjon for alle i nær familie. For å overleve måtte jeg bryte kontakten. Selv om det har kostet meg relasjonen til andre familiemedlemmer har det vært eneste måten jeg har kunnet få et godt liv men min familie. Støtter dette andre har skrevet om at du bør gå til psykolog eller få andre støttespillere i denne prosessen. En slik familiesituasjon er kjempekrevende, og det å få hjelp til å sortere og bearbeide ting underveis er gull verdt! Ønsker deg alt godt! Anonymkode: 9e16e...78a 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #31 Skrevet 30. juni 2024 Ikke at det var temaet i denne tråden, men hvordan i alle dager har mannen hennes det oppi alt det her? Tar han hennes side også som foreldrene? Anonymkode: 99831...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #32 Skrevet 30. juni 2024 Høres ut som du lever i et kaos. Så jeg tenker at det du kan gjøre for deg selv er å sette opp noen regler og grenser for deg og din egen familie. Det som er litt feil her er at dette ikke er gjort mot din syke søster. En ting er at hun er syk, men enda viktigere er det å ha tydelige grenser. Du er en pårørende som er vokst opp med henne. Og da er det ikke uvanlig at du også har traumer og følser rundt hennes tilstand, som også gjør at hverken for din del eller hennes del er den som skal stille opp i alle situasjoner. Her har jeg litt følsen av at du også burde ha spurt om lavterskel tilbud i kommunen iht litt psykologisk hjelp. Det hjalp også meg iht å forholde meg til alkoholisert far. Fordi når du gjør ting du tenker er riktig og hele tiden får høre du gjør feil. Da er det vanskelig å stå i det. Det første er å beskytte barna dine mot henne. Snakk med dem og fortell om hennes sykdom. Også blokkerer du nr hennes på deres tlf. Nå vet jeg ikke hele situasjonen. Men ikke gå inn i situasjoner der du blir negativt psykisk påvirket. Er hun i fare for å skade seg selv. Ring etter helsehjelp. Ikke gi henne penger når hun spør. Gi henne heller noen kroner når hun ikke spør, og du vet hun trenger det. Eller som en gest for å få en bedre dag. Dette er for henne en uvanlig men hyggelig gest. Det var iallefall rådet jeg fikk, at når ustabile folk prøver å kontrollere og manipulere deg. Må du bryte kontaten eller ikke gi de det de krever. Men gi noe av det når de minst venter det. Det hjelper de å endre mønster. Du kan sette grenser iht at du legger på eller går om hun skriker. Si det til henne. Hvis du ikke slutter å skrike nå , så går jeg/legger jeg på. I begynnelsen max 3 brskjeder. Etterhvert kun en beskjed. Da har du satt en grense. Du kan si jeg kan snakke med deg, men jeg godtar ikke at du skriker til meg. Vil hun ha penger, så sier du nei det har jeg ikke å gi deg nå. Hun er sikkert ufør pga dette og henvis til økonomisk rådgiving i nav. Prøv å dytt mest mulig offentlig hjelp på henne. Det som kan hjelpe er feks da å vente et par dager. Også vipser du henne uten kontakt med henne på forhånd si et par hundre kroner. Og skriv noe sånt som her har du litt penger du kan kjøpe noe fint til deg selv eller kose deg med i dag. Bare aldri gi noe i kampens hete. Da trekker du deg vekk. Det beste er om du tar en tur til legen. Og sier fra at du treger virkelig å ha noen å snakke med nå. Fordi situasjonen med din søster og familie går innpå deg psykisk og trenger å snakke med noen som er utdannet på dette. Anonymkode: db068...fa9 3
BobbySocks Skrevet 30. juni 2024 #33 Skrevet 30. juni 2024 Man snakker ofte om medavhengighet når det gjelder rus, men samme mekanismene slår ofte inn ved psykisk sykdom. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #34 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ikke at det var temaet i denne tråden, men hvordan i alle dager har mannen hennes det oppi alt det her? Tar han hennes side også som foreldrene? Anonymkode: 99831...fc8 Mannen hennes gjemmer seg mye på hytta, der sitter han for seg selv og drikker øl i stillhet. Han er stort sett bare hjemme når hun er deprimert. Anonymkode: cb8af...a6c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #35 Skrevet 2. juli 2024 Men det finnes da veldig mye i mellom bryte helt med hele familien og "dra på ferie sammen og dele rom med søster(!) på hytte". Dere er 40 år! Slike hytteturer må du kunne si nei til, det er jo noe vi med hyggelige søsken unngår også. Anonymkode: 38d12...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #36 Skrevet 3. juli 2024 Siden søsteren din er psykisk voldelig, narsissistisk og manipulerer og terroriserer deg og dine barn så må du bare kutte kontakten med din søster for din egen og dine barns helses skyld. Det samme må man gjøre om man har en voldelig narsissistisk partner, så hvorfor ikke med voldelig familie ? Du kan ikke ta hensyn til dine foreldre på bekostning av egen helse. De kommer garantert ikke å kutte kontakt med deg uansett. Det vil de tape alt for mye på. Anonymkode: 4d6fd...48b 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #37 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden søsteren din er psykisk voldelig, narsissistisk og manipulerer og terroriserer deg og dine barn så må du bare kutte kontakten med din søster for din egen og dine barns helses skyld. Det samme må man gjøre om man har en voldelig narsissistisk partner, så hvorfor ikke med voldelig familie ? Du kan ikke ta hensyn til dine foreldre på bekostning av egen helse. De kommer garantert ikke å kutte kontakt med deg uansett. Det vil de tape alt for mye på. Anonymkode: 4d6fd...48b Må tillegge at man kan ikke slike bruke diagnoser for å unnskylde terrorisering og angrep av familien. Selv om man er syk så vet man godt at man gjør onde ting. Den stakkars mannen hennes trenger også hjelp før hun driver ham til selvmord. Hun må forstå at hun kan stilles til ansvar og at det får konsekvenser for ufin og stygg oppførsel av voksne og for skremming av barn. Anonymkode: 4d6fd...48b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå