Gå til innhold

Matfolk! Hva er greia med ansjos?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er generelt svært skeptisk til alt fra havet. 
Går jeg glipp av noe? Har som sagt parkert sjømat for lengst etter mange forsøk.

Flink å lage mat ellers, utenom sjømat.

Anonymkode: f8f24...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke fan, men det gir blant annet (visstnok for de som liker det 🤪) umamismak i ulike retter. Vet folk har det i alt fra pesto til ulike dressinger, men også i gryteretter. Er den salte umamismaken de vil ha som er mer unikt for ansjos. 

Endret av Daisy-love
Leif.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ansjos i lake ble oppfunnet fordi man trengte det i spaghetti alla puttanesca.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en "greie". Det er bare mat, noen liker det andre ikke. jeg synes ansjos er fullstendig uspiselig.

Anonymkode: 9c712...b34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke en "greie". Det er bare mat, noen liker det andre ikke. jeg synes ansjos er fullstendig uspiselig.

Anonymkode: 9c712...b34

Joda, det er en "greie" - det er (som flere over påpeker) en naturlig smaksforsterker som gir punch til særlig lette pastaretter. 

Ansjos er heller ikke ansjos. Dvs i Skandinavia ser vi først for oss juleansjos eller gaffelbiter til type smørbrød med egg og ansjos, sånne som oldemor serverte. Da snakker vi om sukkersaltet og krydret brisling som ligger i lake.

Ansjos fra middelhavslandene kalles også sardeller, og er saltet virkelig ansjos som ligger på olje eller i grovt salt. Filetene er små, faste og tynne, og spises enten som de er til ulike tapas eller i salatdressing, eller brukes i varme retter som pastasauser der de smeltes i olje (surres med feks hvitløk og chili). I sistnevnte tilfelle "forsvinner" ansjossmaken i det totale smaksbildet, og bidrar i stedet til å forsterke de andre smakene i sausen/gryten - slik industrielt framstilt smaksforsterker gjør.

Anonymkode: 0927c...7fa

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansjos er godt. På brødskiva med egg, og i sauser, gryter og gratenger. En nydelig Janssons fristelse, leverpostei eller smaksrike pastasauser osv. Ansjos inngår som en naturlig smaksforsterker i hverdagen.

Anonymkode: 8b643...45f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukes også på Pizza. + mye i fx italienske retter. Det er også sunt. Elsker alt fra havet🥰

Anonymkode: d92e2...52c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 19.24):

Jeg er generelt svært skeptisk til alt fra havet. 
Går jeg glipp av noe? Har som sagt parkert sjømat for lengst etter mange forsøk.

Flink å lage mat ellers, utenom sjømat.

Anonymkode: f8f24...1ac

Det skal visst gi utsøkt smak? Jeg brukte det en gang for 15 år siden, men da sa bare mannen jeg hang med da: æææææsj. Og da hadde jeg vært overalt i Oslo for å få tak i de riktige ingrediensene. Lol. 

Anonymkode: 10617...b9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skal visst gi utsøkt smak? Jeg brukte det en gang for 15 år siden, men da sa bare mannen jeg hang med da: æææææsj. Og da hadde jeg vært overalt i Oslo for å få tak i de riktige ingrediensene. Lol. 

Anonymkode: 10617...b9f

Altså. Han hadde aldri merket at det var ansjos i matretten om jeg ikke hadde informert om det. 🤪 silly me. 
 

Dette var altså en sånn kebabpizza-mann. 

Anonymkode: 10617...b9f

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 13.11):

Brukes også på Pizza. + mye i fx italienske retter. Det er også sunt. Elsker alt fra havet🥰

Anonymkode: d92e2...52c

Jeg anser meg ikke for å være spesielt kresen på mat, men altså ansjos på pizza????? 🤢 Virkelig? Fisk på pizza? Greit nok at man kan ha mye forskjellig på pizza, men fisk.... Der går grensen for min del altså.. 🤢

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 minutt siden):

Jeg anser meg ikke for å være spesielt kresen på mat, men altså ansjos på pizza????? 🤢 Virkelig? Fisk på pizza? Greit nok at man kan ha mye forskjellig på pizza, men fisk.... Der går grensen for min del altså.. 🤢

Det er veldig vanlig, og klassisk napolitansk: https://www.bonappetit.com/story/anchovies-on-pizza-joe-beddia-pizza-camp

Det er samme er sjømat på pizza mer generelt: https://en.wikipedia.org/wiki/Seafood_pizza

Når jeg lager pizza er en av mine favorittoppinger tomatsaus, mozzarella, tynne skiver squash, rød chili, store ferske reker eller dampede blåskjell, og finhakket persille og sitronskall på etter steking. Alltid en hit!

Anonymkode: 0927c...7fa

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansjos gir en umamismak og brukes feks i original cesardressing.

Anonymkode: c1f28...302

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig vanlig, og klassisk napolitansk: https://www.bonappetit.com/story/anchovies-on-pizza-joe-beddia-pizza-camp

Det er samme er sjømat på pizza mer generelt: https://en.wikipedia.org/wiki/Seafood_pizza

Når jeg lager pizza er en av mine favorittoppinger tomatsaus, mozzarella, tynne skiver squash, rød chili, store ferske reker eller dampede blåskjell, og finhakket persille og sitronskall på etter steking. Alltid en hit!

Anonymkode: 0927c...7fa

Jaja, hver sin smak sier jeg.... 😄 Noe fisk eller skalldyr kommer aldri på noe pizza jeg skal spise... 🤢 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist Cæsarsalat? Det er ansjos i dressingen. Det smaker ikke fisk. 
 

I Thailand bruker de mye fiskesaus. Samme greia? 
 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (3 minutter siden):

I Thailand bruker de mye fiskesaus. Samme greia? 
 

Langt på vei - nam pla/ fiskesaus består av ansjos og salt, men ansjosen fermenteres slik at den går fullstendig i oppløsning. Sardeller/ middelhavsansjos som brukes på pizza og i cæsarsalat er vel kun saltet og konservert enten i olje eller i grovt salt.

Anonymkode: 0927c...7fa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

A new man skrev (2 minutter siden):

Ellers trodde jeg trenden med fisk på hermetikk var over?

Trend I andre land kanskje, men hermetisk fisk er da ganske så tradisjonelt her i Norge.

Mim favoritt i så måte er torskelever.

Anonymkode: 140f0...b14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (På 30.6.2024 den 10.54):

Jaja, hver sin smak sier jeg.... 😄 Noe fisk eller skalldyr kommer aldri på noe pizza jeg skal spise... 🤢 😄

Pizza med reker, blåskjell og blekksprut er kjempegodt. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...