Gå til innhold

Ekstreme smerter etter rotfylling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos spesialist mandag for å rotfylle en tann på nytt, da det var betennelse i en rotfylt tann. Ble henvist av min primære tannlege. Etter ca 12 timer våknet jeg om natta med ekstreme smerter. Fikk vent og se-resept på antibiotika som jeg hentet i går morges. Smertene øker, og var i kontakt ned tannlegen i morges. Fikk beskjed om at AB tar 1-2 dager før den virker og at jeg bare må ta smertestillende. Har knasket 600mg ibux sammen med 1g paraset 4 ganger daglig og ingenting fungerer. Jeg har ikke sover siden kl 02 natt til i går, da hadde jeg sovet 3 timer. Smertene øker og øker og nå makter jeg straks ikke mer. Har forsøkt å ringe tannlegen igjen uten svar, for å be om noe smertestillende som fungerer. Tar aldri smertestillende, og 1 paracet er noe som normalt tar det meste hos meg. De svarte ikke, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Ringe på nytt? Ringe min primære tannlege? Tviler på at hun har lov å forskrive noe uten at hun har behandlet tanna sist. Kjenner at sånn som dette kan jeg rett og slett ikke ha det lengre, noe må de gi meg ellers så går jeg til min vanlige tannlege å ber henne trekke tanna! Noen som har noen gode råd? Hva faen gjør jeg? Legevakta? 

Anonymkode: 20a11...8fd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en slik episode, det ble trekking av tann. Lettelse når jævelen var ute. 

Anonymkode: 92636...517

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ringt både aktuell tannlege, vanlige tannlegen og fastlegen for min del. 

Anonymkode: 28137...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring din lokale tannlegevakt

Anonymkode: 065b1...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problemet etter rotfylling. Ble sendt til kirurg/spesialist hvor det ble foretatt rotspissamputasjon. Hjalp ikke. Endte med at de måtte operere ut tannen, det var en sann lettelse. Dette var en jeksel litt baki, så det syns ikke. Gadd ikke få tann på stift, det har fungert veldig bra. 

Anonymkode: 49db7...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: Ringte tannlegespesialisten og forklarte situasjonen og henviste til både forsvarlighetskrav for helsepersonell og hjelpeplikten. De ringte inn en resept på sterke smertestillende til et lokalt apotek. Og gjett hva? Det funker IKKE, har tatt max-dosen på etiketten for flere timer siden uten at det ble annet enn eskalering av smertene. I morgen tidlig blir jeg å ringe og begjære tanna trukket, for dette orker jeg ikke mer enn max en natt til… For når det bare eskalerer med smertene og heavy smertestillende ikke hjelper det døyt, så må det vel være så betent at å håpe på plutselig virkning av antibiotikaen er som å håpe på at kristus gjenoppstår i morgen 😫

AnonymBruker
Skrevet

Samme skjedde her og jeg måtte dra på tannlegevakta. De sa at den som hadde rotfylt tannen min hadde gjort feil og en dårlig jobb, fikk en kur på penicillin og smertestillende, ble betennelse i tannkjøtt og kjeven. De gjorde det på nytt etter infeksjon var vekke.

Anonymkode: f6bd8...a5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme skjedde her og jeg måtte dra på tannlegevakta. De sa at den som hadde rotfylt tannen min hadde gjort feil og en dårlig jobb, fikk en kur på penicillin og smertestillende, ble betennelse i tannkjøtt og kjeven. De gjorde det på nytt etter infeksjon var vekke.

Anonymkode: f6bd8...a5a

Så bra det fungerte for deg. Her måtte legevakt kontaktes i natt, for å spørre om dosen kunne økes over foreskrevet i håp om lindring. De sa det ikke var akutt farlig å øke, så gjorde det, men til ingen nytte. Kl 8.30 i morges fikk jeg time hos min vanlige tannlege som hadde henvist meg til spesialisten for å re-behandle tanna. Det var så betent at tannlegen min ikke kunne fatte hvordan spesialisten kunne gi råd om å vente og se. Det var så betent at det eneste forsvarlige var å trekke tanna. Var så vondt i natt at det kom noen mørke tanker, det har jeg aldri opplevd før. Aldri hatt så jævlige smerter noen plass noen gang, helt forferdelig. Har vært en lettelse siden den ble trekt, kjenner nå kun litt verking hvilket er normalt etter at en tann tross alt er trekt ut. I motsetning til de hinsides betennelses-smertene som holdt på å sprenge både tann og hode. Spesialisten ringte såklart i dag for å sjekke ståa, og syntes det var såå synd at jeg valgte å trekke tanna, kunne prøvd en dag til og kommet til henne for en rotspiss-amputasjon i morgen og se om det hjalp, og se an over helgaAltså, wtf? Valg? Se an? I narkose/koma da til mandag? Det var ikke noe valg i dag, tanna måtte ut, det var den eller meg. Og da skulle jeg lide meg gjennom et nytt døgn på randen av å gjøre noe drastisk, for å prøve noe som KANSKJE kunne virket over helga? 🤣 Jeg sa bare til henne at mennesker har en viss tålegrense som er ulik fra person til person. Min grense var nådd kl 04 i natt etter 6 paralgin forte og 12 ibux 400mg på de siste 10 timene uten at noe hjalp. Da er ikke å trekke tanna et «valg». Det var det eneste forsvarlige å gjøre slik situasjonen var. Jævla naut. Skal sørge for at det blir sendt inn en klage på henne til både statsforvalter og tannlegeforeninga. I tillegg til en ærlig anmeldelse på legelisten. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...