Gå til innhold

Dere som sutrer over lang skoleferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

fordi det er vanskelig å dekke opp med barnepass; er dere de samme personene som velger å ta ut ungene både en og to uker i skoleåret for å dra på ferie? For da gjør dere noen utrolig dumme valg!

Anonymkode: 5a860...3de

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg teller at barna har 12 uker ferie fra skolen hvert år (helligdager er ikke inkludert her).  Jeg og mannen min har 5 uker, vi ønsker å ha mest mulig ferie sammen. Så det er klart at det er utfordrende. Og nei, jeg har ikke tatt ut barna fra skolen. 

Anonymkode: 6b319...3c0

  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna trenger ferien sin fra skolen, jeg tenker våre problemer med å få til kabalen er underordnet.

Kunne ikke drømme om å ta fra barna lang skoleferie, det var jo det vi levde for som barn.

Anonymkode: 03749...43a

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er lov å sutre og ta ut barna..det er to forskjellige ting.

Ja det er ikke alltid lett for foreldre å fikse 5 uker fri...pluss høstferien..vinter ferie..påske ferie etc...etc...

Men derimot betyr også det ar de ukene barna har fri er det kjempe dyrt å reise og ikke alle har råd til det... Da er det mange som kan ta ut barna i eks september...de har jo snakket om å redusere ferien for barn da mange foreldre ikke får kabal til å gå opp

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at Norge ikke får til grunnleggende ting som Sverige får til:

1. klasse = førskoleklasse, bare lek. En bokstav i uka gjennom hele året.

Ingen stengte barnehager, kommunale barnehager slår seg sammen til én barnehage for å få feriekabalen til å gå opp hos de ansatte. SFO er oppe hele sommeren.

3 uker juleferie, 2,5 måned sommerferie, 2 uker påskeferie, 1 uke vinter- og høstferie

Anonymkode: bb473...a8d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ferien er for lang, mtp mine 5 uker med ferie. Vi ønsker jo å ha ferie som familie, men det går jo aldeles ikke opp med 12-13 uker fri for ungene. Vi tar ikke ferie ellers i året utenom skoleferiene. Løsningen i år er flere uker med sommerleir. Jeg synes de er for små til å være hjemme alene lange dager i flere uker i strekk. Eldste er ferdig med Sfo i år og yngste har ett år igjen. Gi de et par år så kan de være alene hjemme, og da blir det enklere

Anonymkode: 73789...87e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg teller at barna har 12 uker ferie fra skolen hvert år (helligdager er ikke inkludert her).  Jeg og mannen min har 5 uker, vi ønsker å ha mest mulig ferie sammen. Så det er klart at det er utfordrende. Og nei, jeg har ikke tatt ut barna fra skolen. 

Anonymkode: 6b319...3c0

Det er jo dette som er svaret! 

Man burde kunne få lov til å ønske seg noe ferie sammen som en familie, men det går jo ikke.

Selv ikke om man har ferie hver for seg så går ikke kabalen opp. 

Det er ikke alle som har nettverk eller god råd til barnepass og da blir det naturligvis litt vanskelig å få ting til å gå opp.

Mine barn trivdes aldri på sfo i skoleferien, jeg ville mye heller hatt kortere skoleferie, si 6 uker også at vi fikk en eller to av de sammen, enn slik det er lagt opp nå. 
 

Har aldri tatt barna ut av skole for å reise på ferie. De har heller ikke vert i syden. Vi er en nøktern familie med ett nøkternt budsjett. Det eneste jeg ønsker er å tilbringe tid sammen med hele familien i ferien.

Anonymkode: adf22...a6b

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes sommeren ble alt for lang som liten og kjedet meg mye. foreldre som var selvstendig næringsdrivende og ikke mulighet for 2 mnd ferie sammenhengende. 

jeg er alene med to barn. straks 4. og 1. klassing. besteforeldre som pusher 90 og ikke i stand til å passe hver dag. Vanlig ferie som alle andre. Kabalen er vanskelig. Ja, vi kan satse på fotballskole og det lille som finnes av camper neste år. Men eldste kommer til å hate det- forståelig nok. Med null ball-interesse og kun den type aktivitetstilbud, fordi det er kaos om plasser. Hu hadde garantert heller valgt skole eller en slags sfo. Konsekvensen blir jo mye spilling hjemme. DESSVERRE!

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

fordi det er vanskelig å dekke opp med barnepass; er dere de samme personene som velger å ta ut ungene både en og to uker i skoleåret for å dra på ferie? For da gjør dere noen utrolig dumme valg!

Anonymkode: 5a860...3de

?! Hva er det med disse postene som kritiserer folk og antar ting, i en veldig bedrevitende tone, jeg blir helt oppgitt.

Fint med debatter, for all del, men slike innlegg som dette er bare tull.

Anonymkode: dd5c2...c17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (25 minutter siden):

Der er lov å sutre og ta ut barna..det er to forskjellige ting.

Ja det er ikke alltid lett for foreldre å fikse 5 uker fri...pluss høstferien..vinter ferie..påske ferie etc...etc...

Men derimot betyr også det ar de ukene barna har fri er det kjempe dyrt å reise og ikke alle har råd til det... Da er det mange som kan ta ut barna i eks september...de har jo snakket om å redusere ferien for barn da mange foreldre ikke får kabal til å gå opp

Eh nei tar man ut utenom ferier kan man ikke sutre

Anonymkode: 5077c...ad6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sutrer ikke høyt, men ser på mine barn glemmer mattekunskaper og hvordan de gjør flere ting på 8 ukene. Mine barns hjerner nullstiller løpet av sommeren. Dette sliter mine og mange andre barn med. Så her burde sommerferien kuttes ned. 

Anonymkode: f954d...deb

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

fordi det er vanskelig å dekke opp med barnepass; er dere de samme personene som velger å ta ut ungene både en og to uker i skoleåret for å dra på ferie? For da gjør dere noen utrolig dumme valg!

Anonymkode: 5a860...3de

Har du kanskje tenkt tanken at det er da mange kan ta ut ferie fra jobben sin? Ikke alle får velge ferie når det passer best.... 

Anonymkode: 58bf3...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh nei tar man ut utenom ferier kan man ikke sutre

Anonymkode: 5077c...ad6

Ikke jeg som sutrer, og ikke har jeg for vane å ta barna fri utenom skoleferiene heller.

Men i min jobb kan jeg godt ta en uke eller to utenom skoleferien, det betyr allikevel ikke at jeg kan ta disse to ukene på sommeren i tillegg til de 4 ukene jeg uansett har. Tenker det nok er slik for andre også.

 

Anonymkode: 8a304...095

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (30 minutter siden):

Der er lov å sutre og ta ut barna..det er to forskjellige ting.

Ja det er ikke alltid lett for foreldre å fikse 5 uker fri...pluss høstferien..vinter ferie..påske ferie etc...etc...

Men derimot betyr også det ar de ukene barna har fri er det kjempe dyrt å reise og ikke alle har råd til det... Da er det mange som kan ta ut barna i eks september...de har jo snakket om å redusere ferien for barn da mange foreldre ikke får kabal til å gå opp

Enig! Men det tror dessverre de som jobber som lærere, har jobb som er fleksibel eller har mye folk rundt seg som kan passe... De er liksom bedre enn alle andre og MÅ bare få si det. 

Anonymkode: 58bf3...59e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh nei tar man ut utenom ferier kan man ikke sutre

Anonymkode: 5077c...ad6

Hvorfor ikke?? Er ikke alle som få ferie akkurat når skolen er stengt... Da er det lov å sutre, uansett om man tar ut barn utenom ferie 1 gang eller 2 i løpet av 10 skoleår.... Det er jo to forskjellige ting som ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre...

Anonymkode: 58bf3...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre land har faktisk lenger ferie en I Norge, noen har og mer løpet av året en I Norge. 

https://www.utdanningsnytt.no/kort-sommerferie-i-norge/124385

 

Det jeg syns er rart at enkelte nå vil at Norge ska ned i ferie kun 4 uker. Men har en del glemt alt barn faktisk lærer uten for skolen. Virker desvere ikke slik. Tror ved å fjerne ferie kan gi mer psykiske plagget for alt blir planlagt åre rundt, tror og flere vil bli tidligere lei skole osv.

Her har vi altid prøvd å nytte all fritid vi kan med ungene, og at de fikk være med på andre ting. Delta på andre ting en det å sitte ved en pult. Være med ut u naturen , hjelpe til hjemme, telt turer, være med å skru bil. Gjøre ting spontant uten alt er planlagt, bare kose seg og gjøre litt som en vil

Endret av jegerrinne
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

?! Hva er det med disse postene som kritiserer folk og antar ting, i en veldig bedrevitende tone, jeg blir helt oppgitt.

Fint med debatter, for all del, men slike innlegg som dette er bare tull.

Anonymkode: dd5c2...c17

Enig! Det er noen som har stort behov for å trykke ned andre som ikke har samme utfordringer som dem selv. 

Anonymkode: 58bf3...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del håper jeg ikke ungenes sommerferie blir kortere, for jeg mener de har stor glede av den.

Hvordan vår ferie går opp:

Barnehagen er bare stengt i 4 uker

SFO er bare stengt i juli (fint for ungene å leke på SFO, ikke bare vanlig skole)

Besteforeldre på begge sider som gjerne låner litt unger en uke hver

Sommerskole (som vi må betale noen tusen ekstra for)

Fleksible jobber

Uten alt dette ville det sikkert kunne blitt et problem for oss, så jeg kan tenke meg til at noen har mer problemer med å få kabalen til å gå opp her enn andre. Men har ikke de fleste barnehage eller SFO å støtte seg på for de små?
 

Anonymkode: 8dc89...ecc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å øke antall skoleuker, det er lærermangel fra før - hvor skal man hoste opp de ekstra lærerene fra? 🤔 Virker ikke som det er yrkesønske nr 1 for veldig mange...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg sutrer ikke høyt, men ser på mine barn glemmer mattekunskaper og hvordan de gjør flere ting på 8 ukene. Mine barns hjerner nullstiller løpet av sommeren. Dette sliter mine og mange andre barn med. Så her burde sommerferien kuttes ned. 

Anonymkode: f954d...deb

Og noen barn opplever mye stress i skolehverdagen. For dem er det nesten livsnødvendig med en ekstra lang pause for å bygge seg opp og se litt lysere på livet igjen.

Anonymkode: 8dc89...ecc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...