AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #1 Skrevet 25. juni 2024 Og har dere samboer/ektefelle/kjæreste som ikke er det? Går dere nakne om partneren din er hjemme/eventuelt om dere er på besøk hos kjæresten? Og hva syns h*n om at du er naturist? Har begynt å gå mer naken hjemme - har begynt å bry meg mindre om hva andre mener når jeg har blitt eldre...nå som det er så fint vær så soler jeg meg naken på verandaen hos kjæresten - syns det er litt stress å ta på klær når jeg går inn for en eller annen grunn så blir til at jeg går litt naken inne hos ham også.... Anonymkode: 8137c...164 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #2 Skrevet 25. juni 2024 For meg er dette litt ukjent terreng, men dersom han er villig så kunne jeg tenke meg å reise på naturiststrand. Aldri vært på en. Ser for meg at det er deilig å bare gå rundt helt naken på stranda. Så er det ingen som kikker rart på deg siden da er det jo lov. Hadde ikke reist uten han da...Det hadde blitt litt rart føler jeg...Så håper han kunne tenke seg det. Det hadde vært gøy. Anonymkode: 6b339...ead
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #3 Skrevet 25. juni 2024 Jeg er naturist, men sjelden hjemme. Kona og jeg liker imidlertid å dra på naturistferie. Gjerne sammen med andre på naturistresorts, men får ikke det til hvert år. Vi er ikke strandmennesker, så naturiststrender er ikke interessant for oss. Det vi gjør flere ganger i året er å leie ei hytte som ligger litt usjenert til, hvor vi kan være nakne både inne og ute hele tiden som vi er der. Kjempedeilig. Anonymkode: 459bc...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #4 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For meg er dette litt ukjent terreng, men dersom han er villig så kunne jeg tenke meg å reise på naturiststrand. Aldri vært på en. Ser for meg at det er deilig å bare gå rundt helt naken på stranda. Så er det ingen som kikker rart på deg siden da er det jo lov. Hadde ikke reist uten han da...Det hadde blitt litt rart føler jeg...Så håper han kunne tenke seg det. Det hadde vært gøy. Anonymkode: 6b339...ead Har vært på naturiststrand tidligere og håper jeg får med kjæresten dit. Liker meg mye bedre der enn på vanlig strand 🙂 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er naturist, men sjelden hjemme. Kona og jeg liker imidlertid å dra på naturistferie. Gjerne sammen med andre på naturistresorts, men får ikke det til hvert år. Vi er ikke strandmennesker, så naturiststrender er ikke interessant for oss. Det vi gjør flere ganger i året er å leie ei hytte som ligger litt usjenert til, hvor vi kan være nakne både inne og ute hele tiden som vi er der. Kjempedeilig. Anonymkode: 459bc...8aa Tror ikke jeg får med meg kjæresten på naturistresort siden han ikke er noe glad i varmen som jeg vil ha om jeg skal avgårde på det....men vurderer å ta en tur aleine til høsten/vinteren om det er steder som kan være aktuelle. Forslag? Anonymkode: 8137c...164
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #5 Skrevet 25. juni 2024 Naturisme virker å være en generasjonsgreie som holder på å dø ut. Neppe noe stort tap for sivilisasjonen. Anonymkode: bcf95...87e 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #6 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har vært på naturiststrand tidligere og håper jeg får med kjæresten dit. Liker meg mye bedre der enn på vanlig strand 🙂 Tror ikke jeg får med meg kjæresten på naturistresort siden han ikke er noe glad i varmen som jeg vil ha om jeg skal avgårde på det....men vurderer å ta en tur aleine til høsten/vinteren om det er steder som kan være aktuelle. Forslag? Anonymkode: 8137c...164 Hvis du vil reise på naturistferie om vinteren, må du reise langt. De fleste steder i Europa stenger dørene i september/oktober og fram til april på grunn av vinteren. På nakedwanderings.com kan du finne noen tips til steder og strender jorda rundt. Hvis du liker spa, er The Well i Oslo et fint sted hvor du ikke trenger badetøy. Finnes også en rekke slike, og større spa sørover i Europa som er badetøyfrie. Belgia, Nederland og Tyskland har flere slike. Disse er åpne hele året. Det står også litt om slike anlegg på nakedwanderings.com. Det arrangeres nakenbad i en rekke svømmehaller rundt i Norge i vinterhalvåret. Søk opp din lokale naturistforening for info om det. Anonymkode: 459bc...8aa
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #7 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Naturisme virker å være en generasjonsgreie som holder på å dø ut. Neppe noe stort tap for sivilisasjonen. Anonymkode: bcf95...87e Den tradisjonelle formen for naturisme, med lukkede klubber for medlemmer som har eksistert i Europa i over 100 år, er nok litt på vei ut, men det kan komme sterkere tilbake. Naturistforeningen i Storbritannia økte medlemsmassen sin noe voldsomt under coronapandemien. Minst en dobling, tror jeg. Den internasjonale naturistforeningen, INF/FNI har ny ledelse som vil jobbe for å modernisere naturismen. Det samme gjelder den amerikanske naturistforeningen AANR. I Australia har det dukket opp en organisasjon som kaller seg "Get Naked Australia" som har hatt stor suksess med å arrangere eventer, turer og treff med ikke-seksuell sosial nakenhet. Med sitt konsept har de fått med seg veldig mange unge mennesker. Konseptet er også kopiert og har dukket opp i andre land, bl.a. Tyskland. Jeg tror nok naturismen er seiglivet, og at den vil eksistere i all overskuelig framtid, men det er nødvendig med modernisering av konseptene for å tiltrekke seg nye generasjoner. Den moderniseringen tror jeg er på vei. Jeg tror faktisk at et bortfall av naturismen ville være uheldig for sivilisasjonen. Vi trenger naturismen for å minne folk om at det er greit å være naken i andre sammenhenger enn ved sex og legebesøk. Naturismen er en viktig motvekt til samfunnets ekstreme kroppsfokus og seksualisering av nakenhet. Anonymkode: 459bc...8aa 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #8 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den tradisjonelle formen for naturisme, med lukkede klubber for medlemmer som har eksistert i Europa i over 100 år, er nok litt på vei ut, men det kan komme sterkere tilbake. Naturistforeningen i Storbritannia økte medlemsmassen sin noe voldsomt under coronapandemien. Minst en dobling, tror jeg. Den internasjonale naturistforeningen, INF/FNI har ny ledelse som vil jobbe for å modernisere naturismen. Det samme gjelder den amerikanske naturistforeningen AANR. I Australia har det dukket opp en organisasjon som kaller seg "Get Naked Australia" som har hatt stor suksess med å arrangere eventer, turer og treff med ikke-seksuell sosial nakenhet. Med sitt konsept har de fått med seg veldig mange unge mennesker. Konseptet er også kopiert og har dukket opp i andre land, bl.a. Tyskland. Jeg tror nok naturismen er seiglivet, og at den vil eksistere i all overskuelig framtid, men det er nødvendig med modernisering av konseptene for å tiltrekke seg nye generasjoner. Den moderniseringen tror jeg er på vei. Jeg tror faktisk at et bortfall av naturismen ville være uheldig for sivilisasjonen. Vi trenger naturismen for å minne folk om at det er greit å være naken i andre sammenhenger enn ved sex og legebesøk. Naturismen er en viktig motvekt til samfunnets ekstreme kroppsfokus og seksualisering av nakenhet. Anonymkode: 459bc...8aa Jeg tror naturisme som en alminnelig aktivitet/omgangsform kommer til å være helt borte i løpet maks 20-30 år. I spenningsfeltet mellom ekstrem seksualisering og nypuritanisme - begge deler sentrale utviklingstrekk i vår samtidskultur - kommer det ikke til å være plass for naturistene. Anonymkode: bcf95...87e 1
911 Skrevet 25. juni 2024 #9 Skrevet 25. juni 2024 Jeg elsker å være naken om forholdene ligger til rette for det, men kona har alltid vært tilbakeholden og ville aldri være med. Etter at vi var på nudiststranden på GC var hun solgt og er den som ivrer mest for å dra tilbake 🙂 Befriende å slippe badetøy og være sammen med andre likesinnede. Ingen, så langt jeg har observert, bryr seg om hvordan man ser ut. Jeg var veldig sky og sjenert som ungdom/ung voksen, men etter at jeg ble voksen gir jeg mer blaffen og gjør som jeg vil. Deilig og behagelig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #10 Skrevet 25. juni 2024 911 skrev (4 minutter siden): Jeg elsker å være naken om forholdene ligger til rette for det, men kona har alltid vært tilbakeholden og ville aldri være med. Etter at vi var på nudiststranden på GC var hun solgt og er den som ivrer mest for å dra tilbake 🙂 Befriende å slippe badetøy og være sammen med andre likesinnede. Ingen, så langt jeg har observert, bryr seg om hvordan man ser ut. Jeg var veldig sky og sjenert som ungdom/ung voksen, men etter at jeg ble voksen gir jeg mer blaffen og gjør som jeg vil. Deilig og behagelig. Nettopp! En dag på naturiststrand eller et annet naturiststed burde prøves av alle. Det er en liten sjanse for at du ikke liker det, men det er MYE større sjanse for at det faktisk føles veldig fint. OG, hvis du får en dårlig opplevelse fordi du har valgt feil sted å "debutere", bør du gi det en sjanse til. Jeg har lest mange naturister fortelle at de ikke trodde naturisme var noe for dem, men som allikevel prøver bare for å angre på at de ikke prøvde det lenge før. Anonymkode: 459bc...8aa 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #11 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Naturisme virker å være en generasjonsgreie som holder på å dø ut. Neppe noe stort tap for sivilisasjonen. Anonymkode: bcf95...87e Hm. Virkelig? Rart at "Norges Naturistforbund opplever en enorm økning i antall ungdomsmedlemmer." for ikke så mange årene siden da 😄 Det er jo helt absurd hvor unaturlig folk oppfatter naturisme her til lands hvor det er nærmest en dagsreise mellom hver fristrand (unntatt Kalvøya og Huk), mens i Danmark er det nesten bare et steinkast mellom de og videre nedover kontinentet er det nesten like vanlig uten som med badetøy. Anonymkode: 86d18...9e4 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #12 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hm. Virkelig? Rart at "Norges Naturistforbund opplever en enorm økning i antall ungdomsmedlemmer." for ikke så mange årene siden da 😄 Det er jo helt absurd hvor unaturlig folk oppfatter naturisme her til lands hvor det er nærmest en dagsreise mellom hver fristrand (unntatt Kalvøya og Huk), mens i Danmark er det nesten bare et steinkast mellom de og videre nedover kontinentet er det nesten like vanlig uten som med badetøy. Anonymkode: 86d18...9e4 Ja, det var en midlertidig medlemsøkning i flere land under pandemien, men oppslutningen har visstnok falt markant blant de unge voksne (20 - 40). Det er blant disse de nye kulturtrendene gjør seg sterkest gjeldende. Anonymkode: bcf95...87e 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #13 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, det var en midlertidig medlemsøkning i flere land under pandemien, men oppslutningen har visstnok falt markant blant de unge voksne (20 - 40). Det er blant disse de nye kulturtrendene gjør seg sterkest gjeldende. Anonymkode: bcf95...87e Det skulle jeg likt å se kilder på Jeg unnlot med vilje årstall fra økningen jeg refererte til siden det var noen år siden. Og den enorme økningen var ikke under pandemien, den var før, så fullstendig urelatert til korona og folk som derfor fant på nye ting. Anonymkode: 86d18...9e4
Surpomp Skrevet 25. juni 2024 #14 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og har dere samboer/ektefelle/kjæreste som ikke er det? Går dere nakne om partneren din er hjemme/eventuelt om dere er på besøk hos kjæresten? Og hva syns h*n om at du er naturist? Har begynt å gå mer naken hjemme - har begynt å bry meg mindre om hva andre mener når jeg har blitt eldre...nå som det er så fint vær så soler jeg meg naken på verandaen hos kjæresten - syns det er litt stress å ta på klær når jeg går inn for en eller annen grunn så blir til at jeg går litt naken inne hos ham også.... Anonymkode: 8137c...164 Husk høy solfaktor for steder der solen aldri skinner…… 1
aksase Skrevet 26. juni 2024 #15 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det var en midlertidig medlemsøkning i flere land under pandemien, men oppslutningen har visstnok falt markant blant de unge voksne (20 - 40). Det er blant disse de nye kulturtrendene gjør seg sterkest gjeldende. Anonymkode: bcf95...87e Her er det gjengitt tall fra en undersøkelse som kan være interessant. Naturisme henger tett sammen med kultur, derfor vil det være store ulikheter fra land til land. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2022/oct/15/nearly-7m-people-uk-identify-naturists-nudists-survey-naturism
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #16 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Naturisme virker å være en generasjonsgreie som holder på å dø ut. Neppe noe stort tap for sivilisasjonen. Anonymkode: bcf95...87e Hehe, det er du som er i ferd med å bli gammel, dø ut altså. Din betydning for sivilisasjonen skal jeg unnlate å kommentere. Anonymkode: da7a3...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #17 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hm. Virkelig? Rart at "Norges Naturistforbund opplever en enorm økning i antall ungdomsmedlemmer." for ikke så mange årene siden da 😄 Det er jo helt absurd hvor unaturlig folk oppfatter naturisme her til lands hvor det er nærmest en dagsreise mellom hver fristrand (unntatt Kalvøya og Huk), mens i Danmark er det nesten bare et steinkast mellom de og videre nedover kontinentet er det nesten like vanlig uten som med badetøy. Anonymkode: 86d18...9e4 Jeg tror ikke alle er klar over at det faktisk ikke er ulovlig å være naken på ei hvilken som helst norsk badestrand. Om du oppholder deg litt i utkanten, og ikke poserer åpenlyst, kan du godt sole deg naken. Anonymkode: da7a3...f7e 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #18 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nettopp! En dag på naturiststrand eller et annet naturiststed burde prøves av alle. Det er en liten sjanse for at du ikke liker det, men det er MYE større sjanse for at det faktisk føles veldig fint. OG, hvis du får en dårlig opplevelse fordi du har valgt feil sted å "debutere", bør du gi det en sjanse til. Jeg har lest mange naturister fortelle at de ikke trodde naturisme var noe for dem, men som allikevel prøver bare for å angre på at de ikke prøvde det lenge før. Anonymkode: 459bc...8aa Hvorfor må alle leve på en måte? Hvorfor ikke bare akseptere at noen er mer bluferdig og privat av seg enn andre? Nei jeg har ingen skjult drøm om å være naken med andre. Jeg er voksen, trygg på egen kropp men det kan jeg være uten å flashe den rundt til andre. Jeg synes bare det er litt respektløst av folk som liker å være naken rundt andre å hevde at det er det ultimate bevis på at en er trygg i egen kropp. Jeg har ingen ønske om å være naken rundt folk og jeg har ingen behov eller ønske om at andre skal være naken rundt meg heller. Anonymkode: 6e115...d53 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #19 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror ikke alle er klar over at det faktisk ikke er ulovlig å være naken på ei hvilken som helst norsk badestrand. Om du oppholder deg litt i utkanten, og ikke poserer åpenlyst, kan du godt sole deg naken. Anonymkode: da7a3...f7e Og det er vel en grunn til at ikke alle gjør dette. Hadde folk flest ønsket å være naken ville en sett flere som hadde gjort dette. Anonymkode: 791ac...f3c
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #20 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg tror naturisme som en alminnelig aktivitet/omgangsform kommer til å være helt borte i løpet maks 20-30 år. I spenningsfeltet mellom ekstrem seksualisering og nypuritanisme - begge deler sentrale utviklingstrekk i vår samtidskultur - kommer det ikke til å være plass for naturistene. Anonymkode: bcf95...87e Er på Huk nå og det er en del her som er en god del yngre enn meg 🙂 Anonymkode: 8137c...164 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå