Rotemor Skrevet 25. juni 2024 #21 Skrevet 25. juni 2024 Jeg er ikke opptatt av status. Jeg er opptatt av at folk er ekte.
Baktus2024 Skrevet 25. juni 2024 #22 Skrevet 25. juni 2024 hvis en mann var sammens med en kvinne som tjente 4 gangern og var mye bedre utdannet og hadde sosiale relasjoner som var i sin klasse, hva ville det gjort med deg som mann, hva ville det gjort med en kvinne som kvinne... likevekt er vesentlig
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #23 Skrevet 25. juni 2024 At man har høy sosial, økonomisk og kulturell kapital. Jeg er riktignok ikke spesielt opptatt av status, og liker mennesker som er ekte og tilstede - ikke karrierestrebere. Anonymkode: 334e2...288
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #24 Skrevet 25. juni 2024 At han har gode relasjoner til familie, venner og andre rundt seg Anonymkode: 60189...510 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #25 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): - Familie: du kommer fra en familie med stødige verdier, du er gift med en partner som elsker og beundrer deg (og det er lett å se), du har 2-4 veloppdragne barn. Mer enn 4 barn gir meg litt negative vibber i retning religiøs fanatiker/nazi. Anonymkode: 50717...9a1 Muligens det sykeste jeg har lest på KG så langt. Anonymkode: 229e5...df3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #26 Skrevet 25. juni 2024 Baktus2024 skrev (5 minutter siden): nei , iforhold til relasjonen i et forhold.. og likevekten., den kan være sosialt betinget, økonomisk betinget ifølge med utdanning og jobb som er i feks betydelig lavere enn din relasjon , da vil , over tid , ubalansen slite, etter min mening.. For meg kommer jo dette helt an på den man er i et forhold med. Er man i et forhold hvor den ene parten ser ned på den andre, noe man gjør når man blander inn status begrepet, så vil det naturligvis skape ubalanse når den ene tror den er bedre enn den andre. Så det kommer jo an på hva som er viktig for de aktuelle partene i forholdet. Det må jo gjensidig respekt til for at et forhold skal fungere. Og ofte er det slik at man utfyller hverandre på mange måter, den enes styrker kan være den andres svakheter og den slags. Status er vel en måte å føle seg bedre (eller verre) om man sammenligner hva man har oppnådd her i livet med andre? Men om man ikke bryr seg om status, så har jo ingenting av det du sier noen betydning Anonymkode: 5a202...70a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #27 Skrevet 25. juni 2024 Baktus2024 skrev (9 minutter siden): hvis en mann var sammens med en kvinne som tjente 4 gangern og var mye bedre utdannet og hadde sosiale relasjoner som var i sin klasse, hva ville det gjort med deg som mann, hva ville det gjort med en kvinne som kvinne... likevekt er vesentlig For min del hadde det bare vært en problemstilling for mennesker rundt som bryr seg om slike ting. Hvorfor skulle det være et problem om kvinnen tjente mye mer enn en mann? Hvorfor er det ikke viktigere at folk gjør ting de liker? Og om det de liker å gjøre tilfeldigvis betyr at en kvinne tjener mer enn en mann, er ikke det bare greit? Det du snakker om her er jo at du ville følt deg liten som mann når du sammenligner deg med andre som du føler har høyere status enn deg. Og det er jo rimelig trist er det ikke? At tryggheten og selvsikkerheten kan rakne så enkelt? Anonymkode: 5a202...70a 1
Trolltunge Skrevet 25. juni 2024 #28 Skrevet 25. juni 2024 Eneste som gir mennesker og menn status (og medfølgende respekt) i mine øyne er å være et godt menneske som ivaretar sine nære og kjære. En dårlig mann (et dårlig menneske) blir ikke et menneske jeg gir respekt ut fra økonomi, eiendeler og yrke. Jeg har null respekt for en svært rik person som er en drittsekk.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #29 Skrevet 25. juni 2024 For meg er dette status: - Følger opp egne barn (at de har skikkelig kosthold, tar dem med på organiserte aktiviteter, hjelper med skolearbeid) - Tar vare på seg selv (trening, mat, ...) - Tar vare på egne ting (maler huset, holder hagen velstelt, vasker bilen osv.). Minuspoeng om man kjøper seg ut av forpliktelser (vaskehjelp, bilvaskautomat, enkle håndverkertjenester for noe man kunne fikset selv...) - Faglig dyktighet, samme om det er som sivilingeniør eller snekker. Minuspoeng for det jeg ser på som bullshit jobs (mange med høy utdanning har dustejobber som egentlig ikke produserer noe). - Allmennkunnskap og interesse for samfunnet rundt seg. Minuspoeng om man bare er interessert i egen navle og det som skjer rundt seg selv. - Kjempestort minus om man er opptatt av status, en real catch-22 der altså. Penger korrelerer dårlig med status, i vårt samfunn har de fleste nok penger til at man klarer seg godt nok uten at det påvirker mitt syn på status i nevneverdig grad. Igjen, et stort minus om man er opptatt av penger. Anonymkode: 02f5f...3d8
Rotemor Skrevet 25. juni 2024 #30 Skrevet 25. juni 2024 Baktus2024 skrev (27 minutter siden): hvis en mann var sammens med en kvinne som tjente 4 gangern og var mye bedre utdannet og hadde sosiale relasjoner som var i sin klasse, hva ville det gjort med deg som mann, hva ville det gjort med en kvinne som kvinne... likevekt er vesentlig Det fungerer fint for flere jeg kjenner. Blant annen min kjæreste. Det du legger i å «være mann» er tydeligvis et utdatert syn. Du bør raskt oppdatere deg ettersom flere kvinner enn menn er høytutdannede. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå