AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #1 Skrevet 25. juni 2024 Jeg synes dette er et vanskelig begrep å forstå. Jeg har aldri vært opphengt i kjendiser, aldri brydd meg om mennesker som tar mye plass, aldri følt meg underlegen ledere. Men det jeg har lagt merke til er om mennesker har det bra, er genuine og til å stole på. Hva er høy status for deg, og hva er det som gir deg status? Anonymkode: 5a202...70a 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #2 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg synes dette er et vanskelig begrep å forstå. Jeg har aldri vært opphengt i kjendiser, aldri brydd meg om mennesker som tar mye plass, aldri følt meg underlegen ledere. Men det jeg har lagt merke til er om mennesker har det bra, er genuine og til å stole på. Hva er høy status for deg, og hva er det som gir deg status? Anonymkode: 5a202...70a Veldig like tanker som deg. Jeg har selv aldri hatt oppfatning av at noen har «høy status» av disse du nevner. De jeg har tenkt på som mennesker med status, har vært feks en kollega som er eksepsjonelt dyktig i det vi driver med, samtidig som han har en del personlige karaktertrekk som gjør at personen skiller seg ut. I tillegg til sin faglige dyktighet, så har han veldig med omtanke for alle rundt, tålmodig, genuint opptatt av andre sitt velvære. Leder/ledergruppen er feks absolutt ikke noen jeg ser på og tenker at de har noen form for «status». Kanskje fordi jeg selv jobbet som leder på samme nivå i noen år. Kjendiseri, økonomi, type jobb/utdanning osv er for meg fullstendig uinteressant og er ikke noe jeg forbinder med status. Jeg kjenner feks ganske mange leger og flere jurister/advokater. Både privat og igjennom jobb. De er folk med de samme «feil og mangler» som alle andre. De har sine skjeletter i skapene. For meg har feks hardtarbeidende bønder, nordsjødykkere, trekkere av høyspendtmaster langt mer status. Dette er folk jeg kan se opp til og beundre. Anonymkode: 7dda2...c67 3
Granskudd Skrevet 25. juni 2024 #3 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Veldig like tanker som deg. Jeg har selv aldri hatt oppfatning av at noen har «høy status» av disse du nevner. De jeg har tenkt på som mennesker med status, har vært feks en kollega som er eksepsjonelt dyktig i det vi driver med, samtidig som han har en del personlige karaktertrekk som gjør at personen skiller seg ut. I tillegg til sin faglige dyktighet, så har han veldig med omtanke for alle rundt, tålmodig, genuint opptatt av andre sitt velvære. Leder/ledergruppen er feks absolutt ikke noen jeg ser på og tenker at de har noen form for «status». Kanskje fordi jeg selv jobbet som leder på samme nivå i noen år. Kjendiseri, økonomi, type jobb/utdanning osv er for meg fullstendig uinteressant og er ikke noe jeg forbinder med status. Jeg kjenner feks ganske mange leger og flere jurister/advokater. Både privat og igjennom jobb. De er folk med de samme «feil og mangler» som alle andre. De har sine skjeletter i skapene. For meg har feks hardtarbeidende bønder, nordsjødykkere, trekkere av høyspendtmaster langt mer status. Dette er folk jeg kan se opp til og beundre. Anonymkode: 7dda2...c67 En interessant observasjon at du åpenbart har god oversikt over hva normal-gjennomsnittet regner som "Høy-status", og nevner at du vaker i sjiktet her selv (du har selv jobbet som leder, du kjenner mange som....), men trekker frem for eksempel bønder, nordsjødykkere, trekkere av høyspentmaster som noen du ser opp til. Det kan hende det er noe med måten du forklarer på, men her synes jeg det lyser igjennom at det er forskjell mellom hva du vet og hva du selv har bestemt deg for å mene Jeg selv mener at alle mennesker som kan noe, har makt til noe noe, mener noe eller ønsker noe som er bedre enn det jeg selv kan, har makt til, mener eller ønsker har høyere status enn meg selv. Så for eksempel en leder som er dritt, vil ikke få respekt i fra meg, men er lederen bedre enn meg, vil jeg automatisk se opp til denne lederen og sette merkelapp "høyere opp" enn meg selv. Det var selvsagt bare et eksempel, men er gjennomgående omtrent det samme for alle ting 1 1
Odhrán Ó Máille Skrevet 25. juni 2024 #4 Skrevet 25. juni 2024 Ingenting Har viktigere ting å bry meg om enn hva slags status mennesker har. 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #5 Skrevet 25. juni 2024 Granskudd skrev (2 minutter siden): En interessant observasjon at du åpenbart har god oversikt over hva normal-gjennomsnittet regner som "Høy-status", og nevner at du vaker i sjiktet her selv (du har selv jobbet som leder, du kjenner mange som....), men trekker frem for eksempel bønder, nordsjødykkere, trekkere av høyspentmaster som noen du ser opp til. Det kan hende det er noe med måten du forklarer på, men her synes jeg det lyser igjennom at det er forskjell mellom hva du vet og hva du selv har bestemt deg for å mene Jeg selv mener at alle mennesker som kan noe, har makt til noe noe, mener noe eller ønsker noe som er bedre enn det jeg selv kan, har makt til, mener eller ønsker har høyere status enn meg selv. Så for eksempel en leder som er dritt, vil ikke få respekt i fra meg, men er lederen bedre enn meg, vil jeg automatisk se opp til denne lederen og sette merkelapp "høyere opp" enn meg selv. Det var selvsagt bare et eksempel, men er gjennomgående omtrent det samme for alle ting Men da er det fordi du mener at lederevner er viktige da? For en leder vil jo ha sine svakheter på andre områder. Jeg tenker at siden du vil sette den merkelappen «høyere opp» enn deg selv, så må jo dette være en egenskap du anser som veldig viktig. Så viktig at den går på bekostning av andre gode egenskaper? For du vil garantert finne noe du er bedre enn denne lederen på, bare at du ikke anser denne egenskapen like høyt? Anonymkode: 5a202...70a
Granskudd Skrevet 25. juni 2024 #6 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da er det fordi du mener at lederevner er viktige da? For en leder vil jo ha sine svakheter på andre områder. Jeg tenker at siden du vil sette den merkelappen «høyere opp» enn deg selv, så må jo dette være en egenskap du anser som veldig viktig. Så viktig at den går på bekostning av andre gode egenskaper? For du vil garantert finne noe du er bedre enn denne lederen på, bare at du ikke anser denne egenskapen like høyt? Anonymkode: 5a202...70a Ja, jeg synes det er lettere å se andre mennesker som en helhet, enn meg selv. Hos meg selv ser jeg mye mer detaljene i alle svakhetene og feilene jeg har ("man er sin egen størtste kritiker"). I tilfellet og eksemplet med lederen, så er det sjeldent jeg kjenner en leder så godt at jeg vet om alle svakheter og egenskaper denne lederen har, dermed ser jeg bare den personen som en hel person og bedømmer ut i fra det. Det kan like mye være for eksempel en person som kjører en stor og dyr bil, også kan jeg si "Æsj ass sånn bil ville jeg aldri hatt, tenk så mye penger den personen har brukt på den bilen! Det er jo helt idiotisk!", og med det annerkjenner jeg jo også at den personen har en høyere generell økonomisk status enn meg selv.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #7 Skrevet 25. juni 2024 Sosial status er ikke bare yrke og inntekt. Det er mange andre små faktorer som påvirker ranken din. Vennekrets, hobbyer, interesser, ferdigheter, kommunikasjonsstil osv. Mao: det er egentlig lett å øke statusen sin Anonymkode: d4cbe...35c 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #8 Skrevet 25. juni 2024 Granskudd skrev (17 minutter siden): En interessant observasjon at du åpenbart har god oversikt over hva normal-gjennomsnittet regner som "Høy-status", og nevner at du vaker i sjiktet her selv (du har selv jobbet som leder, du kjenner mange som....), men trekker frem for eksempel bønder, nordsjødykkere, trekkere av høyspentmaster som noen du ser opp til. Det kan hende det er noe med måten du forklarer på, men her synes jeg det lyser igjennom at det er forskjell mellom hva du vet og hva du selv har bestemt deg for å mene Jeg selv mener at alle mennesker som kan noe, har makt til noe noe, mener noe eller ønsker noe som er bedre enn det jeg selv kan, har makt til, mener eller ønsker har høyere status enn meg selv. Så for eksempel en leder som er dritt, vil ikke få respekt i fra meg, men er lederen bedre enn meg, vil jeg automatisk se opp til denne lederen og sette merkelapp "høyere opp" enn meg selv. Det var selvsagt bare et eksempel, men er gjennomgående omtrent det samme for alle ting Jeg vet godt hvem og hva vi som samfunn omtaler som «høy status». Men jeg tolket TS mer som nyskjerrig på hva vi som individ legger i status. For meg så er det som sagt andre ting en hva «vi» vanligvis omtaler som status. De klassiske «høystatus» yrkene og andre faktorer som ofte trekkes frem (økonomi etc) er ikke ting som for meg gir status. Det er ikke slik du insinuerer at det er et valg. Det ville vært absurd. Det handler om hva jeg beundrer, ser opp til, finner attraktivt som kvaliteter osv. Før jeg ga meg som leder og helt byttet beite, så hadde jeg rett i underkant av 100 ansatte, forvaltet store budsjett og tjente mye mer en jeg gjør i dag. Jeg så fra innsiden hvor den virkelige innsatsen lå. Jeg gjorde meg mange tanker om hvem det virkelig sto respekt av. Det var ikke meg og de i tilsvarende posisjon. Vi hadde alle tilgjengelige ressurser for å utføre en jobb som tross alt er ganske «lett». Det er mange «på gulvet» i feks krevende privatliv det står langt mer respekt av. Det er kanskje der jeg skiller vei fra det man som samfunn omtaler som «høystatus». Jeg kobler status mer opp mot respekt for en eksepsjonell innsats og beundring av noen menneskelige kvaliteter. Makt har for meg aldri vært koblet mot status. Sikkert fordi jeg har møtt for mange drittsekker på min vei som sitter i maktposisjoner. I tillegg til mange som sitter i posisjoner med reel makt uten at det har kostet dem noe særlig å komme dit. Anonymkode: 7dda2...c67 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #9 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sosial status er ikke bare yrke og inntekt. Det er mange andre små faktorer som påvirker ranken din. Vennekrets, hobbyer, interesser, ferdigheter, kommunikasjonsstil osv. Mao: det er egentlig lett å øke statusen sin Anonymkode: d4cbe...35c Og her ramler jeg av lasset når det kommer til status. Det snakkes om status som om det er en definert ting. Vennekrets: er det størrelsen? Er det hva disse vennene gir av tilgang til goder? Eller er det kvaliteten, altså nærheten i relasjonen? Hobbyer: er det populariteten i hobbyen? Er det felles hobbyer? Er det vanskelighetsgraden i hobbyer? interesser: er det spekteret av interessen? Er det felles interesser? ferdigheter: er det en evne over andre? Er det om noe du bryr deg om? kommunikasjon: er det tydeligheten? Er det energien? Er det mengden? Er det tryggheten? Refleksjonen? som du ser så er det mange nyanser her som er med på å gjøre et menneske unik. Og derfor synes jeg det er så vanskelig å bruke ordet status - for det man snakker om er vel mer i retning av preferanser, hva man tiltrekkes? For meg har jo ingenting av dette noe verdi i seg selv, om personen som innehar såkalt høy verdi ikke har det bra inni seg selv. Forstår du hva jeg mener? Anonymkode: 5a202...70a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #10 Skrevet 25. juni 2024 Jeg tror det helst går på sosial status, altså den statusen kvinner går etter. Det er et pluss om du er godt likt og har gode venner som gjerne vil tilbringe tid med deg, som inviterer deg med på ting osv. Et godt og nært forhold til familien er også et pluss. Selvfølgelig bør du også ha en jobb du trives i, men det trenger ikke være en lederjobb, og du trenger ikke være kjendis. Det handler mer om å lykkes på de viktige planene i livet. Men du vet hvordan du skal oppføre deg. Anonymkode: f5b32...e69
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #11 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes dette er et vanskelig begrep å forstå. Jeg har aldri vært opphengt i kjendiser, aldri brydd meg om mennesker som tar mye plass, aldri følt meg underlegen ledere. Men det jeg har lagt merke til er om mennesker har det bra, er genuine og til å stole på. Hva er høy status for deg, og hva er det som gir deg status? Anonymkode: 5a202...70a Du finner ikke ut av det ved å spørre enkeltpersoner. Google og sjekk treff i leksikon og ordbøker. Utdrag fra store norske: Status i moderne samfunn I moderne samfunn er status ofte knyttet til materielle symboler som klær, biler, bolig og andre forbruksvarer. Statuskamp blir dermed en del av hverdagslivet, hvor individer streber etter å forbedre eller bevare sin sosiale posisjon. Betegnelsen status har imidlertid også fått en noe annen betydning, idet status kan stå for tilgang på «abstrakte goder» som anseelse, ære og respekt. Derfor snakkes det om at status er noe man har mer eller mindre av. Funksjon Status påvirker hvordan individer interagerer med hverandre, og interaksjonen mellom individer påvirker også statusen deres. Status legger også føringer, for eksempel i form av tilgang til ressurser, ansvar og/eller myndighet. Det skilles typisk mellom tildelt status og oppnådd status. En tildelt status refererer gjerne til en posisjon er arvet, eller som man er født inn i. En status som er oppnådd, er derimot ervervet gjennom personlige anstrengelser. Anonymkode: 16d90...6a1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #12 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du finner ikke ut av det ved å spørre enkeltpersoner. Google og sjekk treff i leksikon og ordbøker. Utdrag fra store norske: Status i moderne samfunn I moderne samfunn er status ofte knyttet til materielle symboler som klær, biler, bolig og andre forbruksvarer. Statuskamp blir dermed en del av hverdagslivet, hvor individer streber etter å forbedre eller bevare sin sosiale posisjon. Betegnelsen status har imidlertid også fått en noe annen betydning, idet status kan stå for tilgang på «abstrakte goder» som anseelse, ære og respekt. Derfor snakkes det om at status er noe man har mer eller mindre av. Funksjon Status påvirker hvordan individer interagerer med hverandre, og interaksjonen mellom individer påvirker også statusen deres. Status legger også føringer, for eksempel i form av tilgang til ressurser, ansvar og/eller myndighet. Det skilles typisk mellom tildelt status og oppnådd status. En tildelt status refererer gjerne til en posisjon er arvet, eller som man er født inn i. En status som er oppnådd, er derimot ervervet gjennom personlige anstrengelser. Anonymkode: 16d90...6a1 Men alt dette er jo kunstig, og vil ikke ha noen påvirkning for en som ikke bryr seg om slikt. Det er altså vanlig å gi fra seg makten til en annen man anser å ha flere goder og evner enn man selv har? Er det fordi man ikke føler seg bra nok? Eller fordi man tror den med høyere status vil få dem til å føle seg bra nok? Anonymkode: 5a202...70a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #14 Skrevet 25. juni 2024 Freyja Valkyrie skrev (4 minutter siden): Jeg har aldri brydd meg om status. Skulle likt å høre fra noen som bryr seg også. For det må da være mange, så my som det snakkes om Anonymkode: 5a202...70a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #15 Skrevet 25. juni 2024 Det som vanligvis slår meg som "status" er å være vellykket på mange områder i livet. - Jobb: du har en jobb, du liker den jobben, du er god i den jobben - ekstra statuspoeng hvis du er SÅ god at du blir headhuntet, at folk du ikke jobber direkte med refererer til deg som "spesialist" eller "orakel" eller noe sånt innenfor ditt fagområde. - penger/eiendeler: du har alt på stell, eier et passende husrom, litt ekstra statuspoeng om det er en fin villa, men der stopper skalaen min, og så vipper den ned igjen dersom du er så stormannsgal eller sløsete at du har yatch, lamborghini eller noe sånt i tillegg. - Familie: du kommer fra en familie med stødige verdier, du er gift med en partner som elsker og beundrer deg (og det er lett å se), du har 2-4 veloppdragne barn. Mer enn 4 barn gir meg litt negative vibber i retning religiøs fanatiker/nazi. - Du har gode venner, folk er interessert i hva du har å si i forsamlinger, du stiller opp på dugnader og tar gjerne ledelsen i prosjekter, dersom du stiller til valg så får du masse slengere og personstemmer, igjen - folk refererer til deg som en kjernekar og en som ordner opp og kan stoles på. Anonymkode: 50717...9a1 2
Andro Skrevet 25. juni 2024 #16 Skrevet 25. juni 2024 Status er et begrep med flere meninger. Oftest sikter man til makt og penger når man omtaler "status" i media, og i samfunnsmessig sammenheng. Økonomisk status, stillinger og verv. Noen lar seg imponere av dette, andre ikke. Hva som gir status er ulikt i ulike miljøer. Vi kan snakke om sosial status. I min omgangskrets handler det gjerne om faglig dyktighet, innsats, god kommunikasjon, genuin vilje til å oppnå noe for andre osv. I min utvidede omgangskrets kan status også være knyttet til fysiske prestasjoner, antall fjelltopper, ski-resultater osv. I andre kretser kan det være knyttet til kunst, meninger, påfunn... Ulike sosiale sirkler ser opp til ulike personer av ulike årsaker. Status i et kriminelt miljø kan være antall forbrytelser, dumdristighet eller å ha kontroll over ressurser. Mange blir skuffet over å ikke bli anerkjent som en statusperson i et nytt miljø, når de er vant til å bli sett opp til der de vanligvis ferdes. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #17 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og her ramler jeg av lasset når det kommer til status. Det snakkes om status som om det er en definert ting. Vennekrets: er det størrelsen? Er det hva disse vennene gir av tilgang til goder? Eller er det kvaliteten, altså nærheten i relasjonen? Hobbyer: er det populariteten i hobbyen? Er det felles hobbyer? Er det vanskelighetsgraden i hobbyer? interesser: er det spekteret av interessen? Er det felles interesser? ferdigheter: er det en evne over andre? Er det om noe du bryr deg om? kommunikasjon: er det tydeligheten? Er det energien? Er det mengden? Er det tryggheten? Refleksjonen? som du ser så er det mange nyanser her som er med på å gjøre et menneske unik. Og derfor synes jeg det er så vanskelig å bruke ordet status - for det man snakker om er vel mer i retning av preferanser, hva man tiltrekkes? For meg har jo ingenting av dette noe verdi i seg selv, om personen som innehar såkalt høy verdi ikke har det bra inni seg selv. Forstår du hva jeg mener? Anonymkode: 5a202...70a Det er forståelig at det kan være litt forvirrende, og om du bare vil bruke den standard definisjonen på status; yrke og inntekt, så kan du godt det. Men jeg går videre og svarer på spørsmålene markert i bold i kronologisk følge 1: Det har ikke så veldig mye med hvor mange venner du har, men hvordan oppførselen til dem er, så vel som demmes egen sosiale status vs din. Da mener vi dine venners interesser, kommunikasjonsstil etc. Satt på spissen: om du er den eneste seriøse og dyptenkende i gruppen mens alle de andre lirer av seg fjortisprat og er late Netflix-junkies, gir det deg dårlig rep 2: For det første, så er det å bare ha en hobby, ett poeng i systemet. Det er mange, spesielt i dating, som synes det er kult om deres date har hobby. Det behøver ikke være en populær ei felles hobby, men jo mer kompleks den er så vil du selvsagt få litt respekt for det. Men hobbyer er ikke like viktige som ferdigheter, og det kommer vi til snart 3: Interesser er litt det samme som hobbyer. Men forskjellen her er at en hobby er en hobby, mens en generell interesse har potensiale til å bli et verktøy som får deg ut i arbeid. Og kanskje den jobben gagner samfunnet. Interesser kan også inkludere utdanning, kurs og sport (jeg sa jeg ville ignorere yrke). Det skal dog sies at noen interesser har mer status enn andre. En lidenskap for klassisk musikk eller skjønnkunst er mer "verdt" enn en interesse i popmusikk og tegneserie. Kompleksitet og historien til mediumet har mye å si også 4: Dine ferdigheter kan bli en karriere som også kan gagne samfunnet som sagt. Med det ut av veien....så er vi igjen tilbake til kompleksitet og historien. Vi kan bruke klassisk komponist og skjønnkunstneren igjen som eksempel. 5: Elokvensen din har mye å si, men også evnen til å justere og tilpasse talen din til det matchende publikumet og settingen. Social awareness (SA). Jo mer SA og elokvens du har, jo flere poeng får du i systemet. Dette gjelder også i tekstlig form, spesielt hvis du er forfatter i ulike stiler og sjangre er dette viktig. Jeg nevner igjen vennegruppen din. Hvis du er den eneste som ikke slenger ut med obskøniteter og slangutrykk, så er du bedre enn dem i systemet. Unødvendig, irrasjonell og frekvent bruk av banning vil også trekke ned på scoren din. Til sist: om man er interessert i dype, ukonvensjonelle, filosofiske og transgressive samtaler, øker dette scoren din kraftig Det var alt jeg hadde å si så langt Anonymkode: d4cbe...35c
Baktus2024 Skrevet 25. juni 2024 #18 Skrevet 25. juni 2024 status betyr ingenting, penger betyr ingenting..jo det gjør det..det har med balanse i forholdet å gjøre..vi er sammenskrudd av kjemiske balanser og det er ikke noe annerledes med det, ubalanse er ikke sunt i lengden..om man vil prøve å ja men ja men...slik er det.. man bør ihvertfall være på samme nivå intellektuelt , hvis ikke så er det eneste man har felles selve sexen, og det kjølner sakte men sikkert etter 6 mnd..da sitter man igjen med ingenting.. like barn leker best, er det vel det heter..
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #19 Skrevet 25. juni 2024 Baktus2024 skrev (19 minutter siden): status betyr ingenting, penger betyr ingenting..jo det gjør det..det har med balanse i forholdet å gjøre..vi er sammenskrudd av kjemiske balanser og det er ikke noe annerledes med det, ubalanse er ikke sunt i lengden..om man vil prøve å ja men ja men...slik er det.. man bør ihvertfall være på samme nivå intellektuelt , hvis ikke så er det eneste man har felles selve sexen, og det kjølner sakte men sikkert etter 6 mnd..da sitter man igjen med ingenting.. like barn leker best, er det vel det heter.. Med dette sa du jo veldig lite egentlig. Du sier at status er viktig, men hva ligger du i status? Og hva gir deg den statusen du føler du har? Anonymkode: 5a202...70a 1
Baktus2024 Skrevet 25. juni 2024 #20 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med dette sa du jo veldig lite egentlig. Du sier at status er viktig, men hva ligger du i status? Og hva gir deg den statusen du føler du har? Anonymkode: 5a202...70a nei , iforhold til relasjonen i et forhold.. og likevekten., den kan være sosialt betinget, økonomisk betinget ifølge med utdanning og jobb som er i feks betydelig lavere enn din relasjon , da vil , over tid , ubalansen slite, etter min mening..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå