Gå til innhold

Hvordan regulere følelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at jeg er skikkelig dårlig til å regulere følelser. Hvis noe vondt skjer i livet mitt må jeg bare snakke om det med noen, ellers går det ikke over. Ofte må jeg gjenta mange ganger før det har effekt. Problemet er at jeg har ingen å fortelle det til. 

Hvordan lære å regulere følelsene alene? 

Anonymkode: fb3b3...0eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg later som jeg snakker med noen andre som går gjennom det, jeg lukker øynene og later som at noen andre er meg, og så snakker jeg de gjennom det som skjer. Looney bin next ser jeg, men det fungerer. For det første fordi jeg er mye greiere med hvordan jeg snakker til andre enn meg, jobber med det, og for det andre får det ut høyt. 

Anonymkode: 25594...7f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet. 

Skrive det ned? Flere ganger? 

Trening hjelper. Får ut negativ energi på en måte. Det går litt hull på ballongen

Anonymkode: 97f30...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg later som jeg snakker med noen andre som går gjennom det, jeg lukker øynene og later som at noen andre er meg, og så snakker jeg de gjennom det som skjer. Looney bin next ser jeg, men det fungerer. For det første fordi jeg er mye greiere med hvordan jeg snakker til andre enn meg, jobber med det, og for det andre får det ut høyt. 

Anonymkode: 25594...7f7

Det skal jeg prøve! 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samme problemet. 

Skrive det ned? Flere ganger? 

Trening hjelper. Får ut negativ energi på en måte. Det går litt hull på ballongen

Anonymkode: 97f30...24d

Trener allerede ganske mye, men det har lett for å bli en flukt bare, og så popper problemet opp igjen etterpå. 

Feks jeg har problem med en skummel nabo, da kan jeg reise på trening, men er like pisseredd når jeg kommer hjem igjen og klarer ikke regulere det vekk. 

Anonymkode: fb3b3...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 7.01):

Det skal jeg prøve! 

Trener allerede ganske mye, men det har lett for å bli en flukt bare, og så popper problemet opp igjen etterpå. 

Feks jeg har problem med en skummel nabo, da kan jeg reise på trening, men er like pisseredd når jeg kommer hjem igjen og klarer ikke regulere det vekk. 

Anonymkode: fb3b3...0eb

Hvis naboen din er skummel kanskje det ikke er meningen at du skal regulere det vekk, men heller ta hensyn til deg selv? Hva kan du gjøre for å beskytte deg, kanskje du trenger å flytte? 

Jeg har gått en del i terapi for å lære meg å regulere følelsene mine, og det jeg tror er at vi alle har ulike måter for hva som fungerer for oss. For meg var første steg å faktisk tillate følelsene å komme. Ofte hadde jeg det som kalles sekundære følelser, i stedet for de primære adaptive følelsene. I stedet for å kjenne på sinne, ville jeg kjenne skam for at jeg lot meg irritere. Men egentlig har jo følelsene viktige beskjeder. Sinnet forsøkte å fortelle meg at jeg ikke beskyttet meg selv og mine behov, og at jeg trengte å sette noen grenser. Da jeg begynte å manøvrere livet mitt litt informert av de følelsene jeg så som primære så begynte de å vare mye kortere. Jeg trengte ikke å være bitter i 3 år fordi folk tråkket på meg hele tiden, det var nok med 2 sekunds irritasjon fordi da begynte jeg å si fra med en gang f.eks "nå snakker jeg", "jeg liker ikke når du tar tingene mine uten å spørre" osv. 

Brukte mye tid på å finne ut hva jeg trengte når jeg kjente på de ulike følelsene. 

Anonymkode: 5118a...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...