AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #1 Skrevet 24. juni 2024 Hei alle sammen, Jeg har en situasjon på jobb som jeg gjerne vil ha noen råd om. Jeg har vært ansatt i en bedrift i omtrent et halvt år. På fredag ble jeg invitert med på et brannvernmøte med VD (daglig leder) og representanter fra forsikringsselskapet. Det var VD som inviterte meg, og jeg takket ja fordi jeg var nysgjerrig. Jeg antok at det skulle være flere ansatte på møtet, men det viste seg å kun være oss fire. Under første del av møtet spurte representantene fra forsikringsselskapet hvem som har ansvaret for brannvern i bedriften. Da svarte VD at han har det ytterste ansvaret, men at han har delegert ansvaret til meg. Jeg ble helt paff, for jeg visste ingenting om dette ansvaret. Det sto ikke i jobbannonsen, ble ikke nevnt på intervjuet, og det står ikke i min arbeidsbeskrivelse. Gjennomgangen av dokumentasjonen avslørte store mangler, og de trodde jeg var ansvarlig for det arbeidet som var gjort (eller rettere sagt ikke gjort). Når forsikringsselskapet skulle hente noe i bilen, benyttet jeg anledningen til å fortelle VD at jeg ikke visste at dette var mitt ansvar, og at jeg ikke har jobbet med brannvern. Jeg understreket at jeg ikke har kompetanse på området. VD svarte at hun som hadde jobben før meg hadde dette ansvaret, og at det derfor naturlig falt på meg. Vi rakk ikke å snakke mer om det der og da. Jeg skal ta opp dette med VD snart, men jeg vil gjerne gjøre det på en profesjonell måte. Hvordan kan jeg best formidle at jeg synes dette virker veldig amatørmessig og lite gjennomtenkt? Vi har mange bygninger i bedriften med flere alvorlige brannkilder, og vi jobber ikke systematisk med brannforebygging i det hele tatt. Jeg er bekymret for sikkerheten og føler at dette ansvaret bør håndteres av noen med riktig kompetanse. Jeg kan godt være med å strukturere opp arbeidet og holde i rutiner rundt brann, men kompetansen om sveising, lover og regler har ikke jeg. Dessuten virker det som om det er en jobb som krever mye jobb, stemmer det? Noen tips til hvordan jeg kan gripe dette an på en konstruktiv måte? Takk på forhånd! Anonymkode: a47c2...ec8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #2 Skrevet 24. juni 2024 Jeg ville skrevet et brev om at du bie først gjort klar over at du er brannansvarlig på møtet, og at du ikke har visst om dette ansvarsområdet. Skriv også at du ikke har fått noe opplæring i brannvern og at du vurderer det er forsvarlig å være brannansvarlig før opplæring og grundig gjennomgang av hva dine oppgaver som brannansvarlig går ut på. Rimelig spesielt at leder ikke har sjekket ståa FØR møtet. Anonymkode: 18311...c84
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #3 Skrevet 24. juni 2024 Hadde en lignende historie der jeg jobbet tidligere, det var en som sluttet og en annen kollega rykket opp og tok over den stillingen. Den som sluttet var også verneombud og det kom litt i fanget på samme måte for den nye som tredde inn i stillingen. Det var ingen avtale, instruks, opplæring eller noe på dette punktet men det ble tydelig etter en stund at det var forventet at verneombudvervet fulgte stillingen. Etter en samtale og avklaring med sjefen om forventninger endte kollegaen min med å bruke masse tid på kurs og opplæring, på eget initiativ, for å bli verneombud. Det var et godt snev av malicious compliance der det ikke ble så mye tid igjen til å gjøre hva som egentlig skulle gjøres. Det endte opp med å bli mye bedre for oss for det nye verneombudet tok tak i alle saker mellom himmel og jord. Sier ikke at det er noe TS burde gjøre, men om lysta er der er dette en gylden mulighet for å gjøre en grundig og god jobb. Det er mye jobb å lage en branninstruks fra bunn med prosedyrer og alt, men er det jobben din så får andre mindre viktige oppgaver vente. Anonymkode: 726ee...b1d
Fighter83 Skrevet 24. juni 2024 #4 Skrevet 24. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hei alle sammen, Jeg har en situasjon på jobb som jeg gjerne vil ha noen råd om. Jeg har vært ansatt i en bedrift i omtrent et halvt år. På fredag ble jeg invitert med på et brannvernmøte med VD (daglig leder) og representanter fra forsikringsselskapet. Det var VD som inviterte meg, og jeg takket ja fordi jeg var nysgjerrig. Jeg antok at det skulle være flere ansatte på møtet, men det viste seg å kun være oss fire. Under første del av møtet spurte representantene fra forsikringsselskapet hvem som har ansvaret for brannvern i bedriften. Da svarte VD at han har det ytterste ansvaret, men at han har delegert ansvaret til meg. Jeg ble helt paff, for jeg visste ingenting om dette ansvaret. Det sto ikke i jobbannonsen, ble ikke nevnt på intervjuet, og det står ikke i min arbeidsbeskrivelse. Gjennomgangen av dokumentasjonen avslørte store mangler, og de trodde jeg var ansvarlig for det arbeidet som var gjort (eller rettere sagt ikke gjort). Når forsikringsselskapet skulle hente noe i bilen, benyttet jeg anledningen til å fortelle VD at jeg ikke visste at dette var mitt ansvar, og at jeg ikke har jobbet med brannvern. Jeg understreket at jeg ikke har kompetanse på området. VD svarte at hun som hadde jobben før meg hadde dette ansvaret, og at det derfor naturlig falt på meg. Vi rakk ikke å snakke mer om det der og da. Jeg skal ta opp dette med VD snart, men jeg vil gjerne gjøre det på en profesjonell måte. Hvordan kan jeg best formidle at jeg synes dette virker veldig amatørmessig og lite gjennomtenkt? Vi har mange bygninger i bedriften med flere alvorlige brannkilder, og vi jobber ikke systematisk med brannforebygging i det hele tatt. Jeg er bekymret for sikkerheten og føler at dette ansvaret bør håndteres av noen med riktig kompetanse. Jeg kan godt være med å strukturere opp arbeidet og holde i rutiner rundt brann, men kompetansen om sveising, lover og regler har ikke jeg. Dessuten virker det som om det er en jobb som krever mye jobb, stemmer det? Noen tips til hvordan jeg kan gripe dette an på en konstruktiv måte? Takk på forhånd! Anonymkode: a47c2...ec8 Vanligste er at verneombud har denne oppgaven. Verneombud er et verv i bedrifter som må velges frem av de ansatte. Med vervet følger det et 40 timers kurs som det anbefalles at leder og verneombud tar sammen. Endret 24. juni 2024 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #5 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg ville skrevet et brev om at du bie først gjort klar over at du er brannansvarlig på møtet, og at du ikke har visst om dette ansvarsområdet. Skriv også at du ikke har fått noe opplæring i brannvern og at du vurderer det er forsvarlig å være brannansvarlig før opplæring og grundig gjennomgang av hva dine oppgaver som brannansvarlig går ut på. Rimelig spesielt at leder ikke har sjekket ståa FØR møtet. Anonymkode: 18311...c84 Jeg syns det er rart, for det ligger ikke under mine arbeidsområder i det heletatt. Jeg jobber som ansvarlig for kvalitetsavdelingen i matproduksjon. Jeg tenker at det er naturlig at en sånn oppgave ligger i arbeidsmiljødelen. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hadde en lignende historie der jeg jobbet tidligere, det var en som sluttet og en annen kollega rykket opp og tok over den stillingen. Den som sluttet var også verneombud og det kom litt i fanget på samme måte for den nye som tredde inn i stillingen. Det var ingen avtale, instruks, opplæring eller noe på dette punktet men det ble tydelig etter en stund at det var forventet at verneombudvervet fulgte stillingen. Etter en samtale og avklaring med sjefen om forventninger endte kollegaen min med å bruke masse tid på kurs og opplæring, på eget initiativ, for å bli verneombud. Det var et godt snev av malicious compliance der det ikke ble så mye tid igjen til å gjøre hva som egentlig skulle gjøres. Det endte opp med å bli mye bedre for oss for det nye verneombudet tok tak i alle saker mellom himmel og jord. Sier ikke at det er noe TS burde gjøre, men om lysta er der er dette en gylden mulighet for å gjøre en grundig og god jobb. Det er mye jobb å lage en branninstruks fra bunn med prosedyrer og alt, men er det jobben din så får andre mindre viktige oppgaver vente. Anonymkode: 726ee...b1d Det hadde sikkert vært veldig spennende å jobbe med, og jeg kan være behjelpelig med å sette opp det systematiske arbeidet. Men det er helt utenfor mitt område da jeg jobber med kvalitetledelsesystem og produktutvikling. Helse&sikkerhet/ISO45001 var ikke det jeg spesialiserte meg innen. Og etter bare ett halvt år i bedriften føler jeg at en helt ny verden i i brann kanskje blir litt mye akkurat nå. Fighter83 skrev (4 minutter siden): Vanligste er at verneombud har denne oppgaven. Verneombud er en stilling i bedrifter som må velges frem. Med vervet følger det et 40 timers kurs som det anbefalles at leder og verneombud tar sammen. Vi har inget verneombud… vi har bare én person som jobber med HR+HS på 25%. Anonymkode: a47c2...ec8
Bålkaffe Skrevet 24. juni 2024 #6 Skrevet 24. juni 2024 Dette hørtes nesten ut som om at VD måtte finne en syndebukk å legge ansvaret på, for hen visste at dette kom til å bli ett tema og mangler bli funnet.. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #7 Skrevet 24. juni 2024 Jeg ble kastet ut i det selv, men med brannvesenet, ikke forsikringsselskapet. Jeg sa rett ut til dem "jeg er ny, så jeg har ikke fått satt meg inn i alt, men jeg regner med finner ut av dette." Ett halvt år senere hadde vi revisjon med forsikringsselskapet, der gjentok jeg at jeg ikke hadde hatt ansvaret veldig lenge. Det var ingen problemer. I ettertid så sjekker jeg sertifiseringer på de som skal håndtere gassanlegg, gjøre sveisearbeid og annet som kan påvirke brannsikkerhet. Så har jeg spesifisert i arbeidsinstrukser/prosedyrer at f.eks sveising kun skal gjlres av fagkyndige. Anonymkode: 0c733...cee
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #8 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble kastet ut i det selv, men med brannvesenet, ikke forsikringsselskapet. Jeg sa rett ut til dem "jeg er ny, så jeg har ikke fått satt meg inn i alt, men jeg regner med finner ut av dette." Ett halvt år senere hadde vi revisjon med forsikringsselskapet, der gjentok jeg at jeg ikke hadde hatt ansvaret veldig lenge. Det var ingen problemer. I ettertid så sjekker jeg sertifiseringer på de som skal håndtere gassanlegg, gjøre sveisearbeid og annet som kan påvirke brannsikkerhet. Så har jeg spesifisert i arbeidsinstrukser/prosedyrer at f.eks sveising kun skal gjlres av fagkyndige. Anonymkode: 0c733...cee I hvilken avdeling jobbet/jobber du i utenom brannansvaret? Har du gått kurs etter du fikk ansvaret, og hvor mye tid legger du på det? Sorry for avhøret, men du sitter på informasjonen jeg leter etter. 😅 Anonymkode: a47c2...ec8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #9 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I hvilken avdeling jobbet/jobber du i utenom brannansvaret? Har du gått kurs etter du fikk ansvaret, og hvor mye tid legger du på det? Sorry for avhøret, men du sitter på informasjonen jeg leter etter. 😅 Anonymkode: a47c2...ec8 Jobbet med kvalitet og kundeservice. Holder på med HMS-kurset nå, bruker nok ikke mer enn maks en time eller to i måneden på det som omhandler brannsikkerhet. Er halvannet år siden jeg fikk ansvaret. De grunnleggende rutinene var allerede etablert selv om de ikke var nedskrevet, slukkeutstyr og branntavle sjekkes av innleid firma, og selv om jeg har hovedansvaret så delegerer jeg mye videre til vedlikeholdsansvarlig. Anonymkode: 0c733...cee
Hill83 Skrevet 24. juni 2024 #10 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville skrevet et brev om at du bie først gjort klar over at du er brannansvarlig på møtet, og at du ikke har visst om dette ansvarsområdet. Skriv også at du ikke har fått noe opplæring i brannvern og at du vurderer det er forsvarlig å være brannansvarlig før opplæring og grundig gjennomgang av hva dine oppgaver som brannansvarlig går ut på. Rimelig spesielt at leder ikke har sjekket ståa FØR møtet. Anonymkode: 18311...c84 Ja da blir nok sjefen fornøyd. Hverdagen blir nok enklere og kanskje en forfremmelse ? Dårlig håndtert av sjefen men du må ta oppgaven og fikse det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå