AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #1 Skrevet 24. juni 2024 Hei! Jeg skal studere sykepleien til høsten. Jeg vil gjøre det bra, og vil ikke ende opp i en vane der jeg øver rett før eksamen…som jeg gjør allerede…Så har dere tips til hvordan man kan studere? Evt. Hva gjør dere for å få gode karakterer? Og for de som studerer ved USN. Er det en bra skole? Anonymkode: 5754e...359
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #2 Skrevet 27. juni 2024 Ikke sykepleier, men har studert og skal studere mer. Jeg har vært skippertaksstudent, men har også prøvd ut jevn jobbing hele semesteret. Har klart gode karakterer med begge metoder, men stoffet jeg har jobba jevnt med, har satt seg bedre. Det er også vesentlig mindre stress rundt eksamen hvis man faktisk tar seg tid til faget HELE semesteret. Man slipper følelse av panikk rett før eksamen. Skaff deg en oversikt over hva du skal kunne. Alle fag har en oversikt over hva slags kompetanse du skal sitte med etter endt fag. Les på temaer før forelesninger slik at du er mer forberedt. Finn studieteknikker som funker for deg, det er masse gode tips på youtube. Se på gamle eksamensoppgaver. Når det kommer til f.eks. medikamentregning ville jeg ha gjort vanvittig mange oppgaver slik at det sitter. Slutt med skippertak. Skap deg gode vaner fra dag 1, kanskje før studiet begynner også. Anonymkode: b0675...73d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #3 Skrevet 27. juni 2024 Jeg har vært skippertaksstudent bestandig, og det har i grunnen fungert bra. Trikset for min del har vært å gå på alle forelesninger, og å ha mest fokus på det som tas opp i forelesning, når jeg først leser til eksamen. Brukt mindre tid på å «nilese» alt pensum. Bare for å balansere litt at skippertak ikke trenger å være så galt 🙂 Anonymkode: f196e...a11
Strikkesokken Skrevet 27. juni 2024 #4 Skrevet 27. juni 2024 1) møt opp på alle forelesninger. Ikke ta krampaktig med notater, men følg med og skriv ned stikkord altså stikkord , ikke side opp og side ned, av hva du mener er viktig, for eksempel noter deg hva foreleser legger vekt på eller forteller er viktig å kunne til eksamen. 2) spør og grav om absolutt alt du lurer på når du er i praksis. Du tilegner deg utrolig mye kunnskap i praksis, hvis du er aktiv selv. Spørsmål som "hvorfor" ting er sånn og sånn gir ofte rom mye god refleksjon mellom deg og veileder. 3) få gode venner på studiet!! Jeg hadde aldri klart å gjennomføre studiet hadde det ikke vært for mange av mine fantastiske medstudenter. Da har du alltid noen å snakke med, spørre om, ventilere til når ting blir tøft. Det er utrolig viktig å ikke føle seg alene. 4) vær aktiv i forelesning. Still spørsmål, eller svar når foreleser spør. Delta i diskusjoner. Det er enormt lærerikt, og også en veldig fin måte å stikke seg litt ut så man får flere bekjentskaper, ref punkt 3. Masse lykke til! Vi trenger flere sykepleiere❤️
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #5 Skrevet 27. juni 2024 www.medeasy.no Dette gjør livet ditt enklere, tro meg. Anonymkode: d4ac1...169 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #6 Skrevet 27. juni 2024 Hei, kjære du. Jeg er halvveis på sykepleien nå. Anbefaler deg å kjøpe tilgang til medeasy med en gang og bruke de for å øve til AFB eksamen. Jeg brukte ingen fysiske bøker til å øve til den eksamenen, brukte kun video forelesningene fra medeasy og fikk A. Men det er absolutt lurt å begynne tidlig og bare kikke på videoer når du har litt ledig tid. Å prøve å stappe så mye info inn på kort tid gjør at det blir vanskeligere å huske det, gi hjernen litt tid til å tenke og undre seg for da husker du og lærer faktisk. Men jeg har syndet selv også. Jeg begynte jo å øve til sykdomslære tidlig, men det var rett og slett så mye stoff at mot slutten måtte jeg studere litt mer intensivt. Dette er faktisk den eksamenen som jeg har gjort det dårligst på så langt, fra før har jeg hatt kun A og B. Men da har jeg unngått skippertak. Anonymkode: e1fad...f7d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #7 Skrevet 28. juni 2024 - Bruk legejournalen aktivt når du er i praksis. Forstår du hva som skrives? Klarer du å trekke linjene mellom bakgrunnen, historien, undersøkelsene og planen som blir lagt? Hvilke observasjoner og detaljer er viktige for deg som sykepleier, og hva ser du som sykepleier som er viktig informasjon for andre faggrupper? Hvordan kan du skrive en god og nyttig rapport for andre sykepleiere og andre faggrupper? - Hele tiden sjekk det du leser og lærer opp mot læreplanen/læringsmålene. - Jobb jevnt med sammenhenger. Hvordan henger fagene sammen? Se for deg alle fagene som en helhet. Anatomien og fysiologien er grunnmuren for alt annet du lærer, så bruk god tid på den og fokuser på forståelse. Læring er livslangt, så du trenger en godt grunnlag, da er det enklere å lære det mer avanserte senere. - Hvis et læreverk ikke gir mening, prøv et annet. Vi tenker og lærer alle litt forskjellig. Vær bevisst på hvordan du lærer og forstår best. - Reflekter aktivt rundt fag under praksisene. På slutten av dagen tar du en rask mental gjennomgang av hva du har sett, og hvordan du kan knytte det opp mot læring og fremtidig yrkesutøvelse. Anonymkode: 5f706...5c9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #8 Skrevet 29. juni 2024 Forstå det du leser, ikke bare pugg dem. Se sammenhenger. Forstå det. Da kan man forklare og fortelle mye enklere. Anonymkode: 05f2c...d0f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #9 Skrevet 29. juni 2024 Jeg syns det er vanskelig å forstå bare tekst. Mye lettere med bilder og videoer. Du finner feks mye på NHI og youtube. Feks hvordan sirkulasjonssystemet fungerer med video. Jeg syns også det var vanskelig å bare forstå teorien. Lærte jo selvsagt en del i praksis, men det skjedde mye og hadde ikke helt ro alltid til å la alt synke inn. Begynte å jobbe ved siden av studiet i hjemmesykepleien. Følte jeg lærte mye via jobb og. Jeg hadde praksis på gastrokirurgisk og lungeavdeling. Men i hsy fikk jeg oppleve mye forskjellig. Det er jo ikke alt man kommer borti i praksis. Jeg jobbet også mye alene og fikk trent meg i å være selvstendig, være trygg på meg selv og min kunnskap (ringte andre når nødvendig for hjelp), selvstendig dokumentasjon, stress osv. Noe man må kunne håndtere som sykepleier. Også hadde jeg jo erfarne kolleger. De pratet jeg gjerne litt skole med og fikk stilt noen spørsmål hvis jeg lurte på noe. Noen ting er lurt å repetere jevnlig. Selv om du er ferdig med et kapittel/emne, så gå tilbake og se over ting du spesielt syns er tungt eller som er viktig (følg med på forelesninger). Medeasy var ikke like etablert da jeg studerte, men har i ettertid oppdatert meg litt der. Ville sjekket ut forelesninger og videoer der knyttet til det dere har på skolen. De har også podcast, men jeg syns det er vanskelig å få med alt. Men noen er annerledes enn meg. Anonymkode: f9a40...59b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #10 Skrevet 30. juni 2024 Ikke ta skippertak! Det funker utrolig dårlig på sykepleierstudiet (hilsen mangeårig skippertak student som nå går sykepleie). BRUK MEDEASY når det gjelder Anatomi fysologi og biokjemi, det funker 100 ganger bedre enn oppleget skolen har laget. De dekker alle læringsmålene og du vil få en god karakter om du jobber deg gjennom videoene og oppgavene deres. Lær deg gode studietekniker, jobb mye med tidligere eksamensoppgaver. Finn deg en kollokviegruppe tidlig som du kan samarbeide med. Aksepter at første praksis i sykehjem potensielt blir ekstremt kjip og tung, men kom deg gjennom den så har du bare morsome praksiser igjen for det meste. Anonymkode: 3c101...760
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå