Gå til innhold

Jeg må flytte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er mange som bruker Propr nå, ingen megleravgift og virker enkelt og greit egentlig ☺️ man kan søke NAV om hjelp til flytting og evt utvask hvis inntekten er lav nok, har bistått mange av brukerne i jobben min med dette ☺️ 

Anonymkode: fee17...fb4

Problemet med dette er jo prisen, en megler vil kunne øke prisen endel.

Anonymkode: 4afbe...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 14.22):

Hvor mye billigere hus eller leilighet lønner deg seg økonomisk? Er 500.000 mindre verdt det?

Anonymkode: 22627...68c

Husk det er dyrt å selge. Kjøper du selveier må du ut med dokumentavgift med 2,5 prosent av kjøpesummen. For en bolig på 3 mill utgjør bare dette 75 tusen. I tillegg koster der fort rundt 175 tusen til megler. Da er du opp i 200 tusen i rene kostnader. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.42):

Det er mange som bruker Propr nå, ingen megleravgift og virker enkelt og greit egentlig ☺️ man kan søke NAV om hjelp til flytting og evt utvask hvis inntekten er lav nok, har bistått mange av brukerne i jobben min med dette ☺️ 

Anonymkode: fee17...fb4

Jeg er ennå der at leiligheter og hus merket med Propr og privat salg,de scroller jeg fint forbi da de er uintressante. Ofte rett og slett på grunn av svært lav kvalitet på bilder og annonsen. Dere som skal spare noen kroner,bør invistere i et godt kamera eller hyre en fotograf til å ta bilder.

Anonymkode: e30c0...95c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Be om noen avdragsfrie måneder hos banken, så du får spart deg opp en buffer å ha i bakhånd

- Selg unna ting, så du slipper å leie mellomlagring. Kjipt kanskje, men ingen dør av å ikke ha sofa. Rimelige møbler kan du kanskje finne på Finn når du med tiden har flyttet til nytt sted

- Selg. Det kan ta tid. I mellomtida kan du se deg om etter passende boliger andre steder. Forhåpentligvis får du solgt, og siden du har kvittet deg med en del møbler og ting alt, blir ikke selve flyttinga så krevende. Kanskje kjøperne vil kjøpe noen av møblene du har igjen, så de kan bli stående når du drar. Få til så lang overtakelsestid som mulig, så du har noe tid til å se deg om etter ny bolig. Jeg vil regne med at du har bodd en liten stund i boligen, og har betalt ned noe av lånet. Er du heldig sitter du igjen med et lite overskudd. Uansett, så vet du nå hva du har til å bruke på ny bolig

- Lei bolig, om du ikke finner et nytt sted før overtakelse. Et så rimelig sted som mulig, mens du ser etter ny bolig å kjøpe

 

Det er virkelig ikke så vanskelig, om man er litt omstillingsvillig og løsningsorientert. 

Anonymkode: 85eaf...516

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg får ikke mellomfinansiering så hvordan finner jeg en bolig på kun kort tid? 

Anonymkode: 22627...68c

Men har du sjekket hvor mye du får låne, i tillegg til det du vil sitte igjen med av egenkapital etter salg?

Man finner boliger på kort tid ved å se i riktig prisklasse, og ikke ha for høye krav.

Mange av boligene jeg har sett på de siste månedene er klar for overtakelse omtrent umiddelbart.

Anonymkode: 76a49...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke i alle situasjoner det lønner seg å eie. Har du dårlig økonomi kan uforutsette utgifter tippe lasset, noe som ikke er uvanlig når man eier bolig (spesielt boliger som er noen år). Hva med å leie et billig sted noen år? Da vet du jo hva du betaler, og slipper det psykiske stresset med uforutsette utgifter. 

Anonymkode: dbf7d...810

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 16.33):

Hva med selveier da? Lønner det seg da?

Anonymkode: 22627...68c

Du får dokumentavgift på 2.5 % av kjøpesummen i tillegg. Penger du ikke får lånt.

Kjøper man en bolig som krever at man betaler dokumentavgift, som i dag er på 2,5% av kjøpesummen, kommer dette i tillegg og må derfor betales med egenkapital. Det vil si at man ikke kan låne penger av banken til å betale dokumentavgiften. For en bolig på 3 millioner kroner må man betale 75.000 kroner i dokumentavgift, og man må dermed ha 525.000 kroner i egenkapital for å imøtekomme kravet

https://www.boligsmart.no/info/egenkapital-bolig

Anonymkode: 673d8...9eb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (1 time siden):

Lei ut den du eier og lei deg noe billigere selv.

Og få 22% skatt på det du leier ut.

Anonymkode: 673d8...9eb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...