Gå til innhold

Enkel og god rett med laksefileter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med trykk på enkel. 

Noen som har en god oppskrift? ☺️

Anonymkode: 8dd82...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelt:

1 pakke lapskauspblanding fordeles i en smurt ildfast form (eller evt med bakepapir i bunnen hvis du vil spare fett). Legg 3-4 laksefileter på toppen. Krydre med dill hvis du vil. 
Stekes på rist midt i stekeovn på ca 200 grader til laksen er gjennomstekt. Hvis laksefiletene er gjennomfrosne tar det ca 35 minutter i min ovn. Server med sitron, dill, creme fraiche (eller drømmelett, rømme, kesam, avhengig av hva du liker best). 

Alternativt:
Legg laksefiletene i en ildfast form (enten smurt eller med bakepapir i bunnen). Smør hver filet med sweet chili-saus. 1 teskje til 1 spiseskje per filet, etter hvor mye du liker. Stek til gjennomstekt, se forrige beskrivelse. Server med couscous eller ris, grønn salat, og en dæsj med creme fraiche/rømme/kesam/drømmelett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (2 minutter siden):

Enkelt:

1 pakke lapskauspblanding fordeles i en smurt ildfast form (eller evt med bakepapir i bunnen hvis du vil spare fett). Legg 3-4 laksefileter på toppen. Krydre med dill hvis du vil. 
Stekes på rist midt i stekeovn på ca 200 grader til laksen er gjennomstekt. Hvis laksefiletene er gjennomfrosne tar det ca 35 minutter i min ovn. Server med sitron, dill, creme fraiche (eller drømmelett, rømme, kesam, avhengig av hva du liker best). 

Alternativt:
Legg laksefiletene i en ildfast form (enten smurt eller med bakepapir i bunnen). Smør hver filet med sweet chili-saus. 1 teskje til 1 spiseskje per filet, etter hvor mye du liker. Stek til gjennomstekt, se forrige beskrivelse. Server med couscous eller ris, grønn salat, og en dæsj med creme fraiche/rømme/kesam/drømmelett. 

Så lurt, tusen takk 🤩

Jeg visste ikke man kunne steke dem i frossen tilstand. Merker du noe forskjell på smak/konsistens? 

Ts

Anonymkode: 8dd82...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lurt, tusen takk 🤩

Jeg visste ikke man kunne steke dem i frossen tilstand. Merker du noe forskjell på smak/konsistens? 

Ts

Anonymkode: 8dd82...766

Litt forskjell er det nok, men på laks synes jeg ikke forskjellen er SÅ enorm. Muligens fordi det er en fet fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefilet stekes på 180 grader i 15 minutter. Dra den fra hverandre (som man gjør med pulled pork) og server i tortillalefser med mango, avocado, rømme, syltet rødløk (eller bare vanlig fersk om du ikke har eller gidder å lage selv) og salat. 

Småpoteter deles i to og vendes i litt olje, salt og pepper. Fordel på en stekeplate og stek ved 200 grader i ca 20 minutter. Vend asparges i litt olje, salt og pepper og salte og pepre laksefileter. Dytt potetene over på den ene halvdelen av platen og legg asparges og laks på den andre. Stek videre 10-12 minutter til. Server med rømme blandet med salt, pepper, presset sitron og masse hakket gressløk.

Stek laksefilet i panne. Samtidig koker du frosne erter et par minutter og heller av vannet. Mos ertene med stavmikser og ha i salt, pepper, litt sitron og seterrømme eller crème fraîche. Når laksen er ferdig lager du saus ved å brune smør i samme panne og tilsetter timian mot slutten

Denne tar litt tid i ovnen, men krever ikke så mye jobb. Poteter (bruk nypoteter som du ikke trenger skrelle), gulrøtter og sellerirot i tynne skiver legges i ildfast form med litt hakket hvitløk mellom lagene. Hell over fløte vispet med litt salt og pepper. Stek ved 200 grader i 1 time. Legg laksefileter på toppen, dryss på salt og pepper og stek ca 10 minutter til, til fisken er ferdig. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokte poteter. Steker fileter raskt i panna, litt salt og pepper. Revne gulrøtter, agurksalat, oppvarmet grønnsakblanding fra fryseren eller andre grønnsaker. Servert med litt rømme.

Anonymkode: cafeb...c45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fryst wokmix, laksefilet oppå. Hell over sweet chilli saus eller bruk ferdig woksaus. Kok evt ris på siden.

Stekt eller avkokt laks med poteter, rømme og agurksalat. 

Aspargessuppe med biter av laks 

Fiskesuppe med laks 

Stek med soyasaus og sesamfrø 

"Riv" den og bruk som fiskeburger 

Stek med pesto på toppen. Asparges og kokte poteter. 

Stek og legg på en seng av spinatstuing

 

Anonymkode: ca3f4...605

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for @Ullvott sitt alternativ 2 med ris og salat, bare at jeg rørte inn litt sweet chili saus i creme fraichen som en dressing. Veldig godt! 

Skal lete fram tråden for mer inspirasjon neste gang jeg lager laks. Det var en game changer at den kan stekes i frossen tilstand, bøygen har ofte vært at jeg må huske på å tine. 

Ts

Anonymkode: 8dd82...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stekt laks

ris

smelta smør over alt

Anonymkode: 90b2f...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg gikk for @Ullvott sitt alternativ 2 med ris og salat, bare at jeg rørte inn litt sweet chili saus i creme fraichen som en dressing. Veldig godt! 

Skal lete fram tråden for mer inspirasjon neste gang jeg lager laks. Det var en game changer at den kan stekes i frossen tilstand, bøygen har ofte vært at jeg må huske på å tine. 

Ts

Anonymkode: 8dd82...766

Jeg lager nesten likt som dette mange ganger- min «go to», og pleier også å blande inn sweet chilien med rømme/ yoghurt. Så pleier jeg å «salte» laksen med soyasaus og en skvis lime. Istf  grønn salat pleier jeg og ha mango og avokadosalat. Slik at det blir en slags blanding av @Ullvott sin og @Arkana sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 21.34):

Jeg gikk for @Ullvott sitt alternativ 2 med ris og salat, bare at jeg rørte inn litt sweet chili saus i creme fraichen som en dressing. Veldig godt! 

Skal lete fram tråden for mer inspirasjon neste gang jeg lager laks. Det var en game changer at den kan stekes i frossen tilstand, bøygen har ofte vært at jeg må huske på å tine. 

Ts

Anonymkode: 8dd82...766

Et annet tips er å tine laksefilet i en bolle med kaldt vann. Det går også veldig raskt. 
 

Jeg er veldig glad i laksefilet som jeg steker i ovn med litt salt og pepper. Også smører jeg på pesto når den er ferdig (eventuelt har pesto ved siden av).  Kombinasjonen laks og pesto er kjempegodt. Ved siden av kan jeg ha feks pasta, søtpotet/søtpotetpure, blomkålpure eller bare dampet grønnsaker. 

Anonymkode: aed69...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Vestlandet så da fisker jeg laksen selv. Griller den gjerne fersk på bålet i fjæra. Letter og bedre blir det ikke 

Anonymkode: 31de0...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...