Gå til innhold

Kan jeg montere lampe her selv? (Bilde)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er dette et tilfelle som krever elektriker...? Leier en eldre enebolig (60 tallet), og er nervøs for så mangt som ikke ser helt trygt ut her 🙈

20240624_084734.jpg

Anonymkode: b9a19...e4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leier, så ville jeg delegert denne oppgaven til huseier. 

Anonymkode: dd925...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ikke, men de fleste hadde gjort det salv, det er ikke så komplisert.

Anonymkode: 3d64a...4cd

• Liker 2
Skrevet

Hvis du skrur inn en krok i taket og henger lampe i kroken er det lov. Men de tuppene burde vært koblet på hver sin wago eller noe sånt, for det er jo garantert strøm i de to lederne... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis du leier, så ville jeg delegert denne oppgaven til huseier. 

Anonymkode: dd925...794

Har jeg noe grunnlag for e be om det da...? Har allerede et anstrengt forhold til vedkommende, som har vist null interesse i at leietakerne faktisk skal trives og være trygge i boligen deres 🙈

TS

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (15 timer siden):

Hvis du skrur inn en krok i taket og henger lampe i kroken er det lov. Men de tuppene burde vært koblet på hver sin wago eller noe sånt, for det er jo garantert strøm i de to lederne... 

Og dette er på et av barnas rom.... 🫤 Men jeg har koblet ut sikringen så lenge.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I utgangspunktet ikke, men de fleste hadde gjort det salv, det er ikke så komplisert.

Anonymkode: 3d64a...4cd

Jeg har ti tommeltotter og kronisk uflaks, så tror nok ikke jeg bør begynne å rote oppi der 🫣

TS

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ti tommeltotter og kronisk uflaks, så tror nok ikke jeg bør begynne å rote oppi der 🫣

TS

Har vel ikke så mye med flaks å gjøre... Det er to strømførende ledere som skal inn i to forskjellige hull, og så skal man skru en skrue inn slik at ledningen klemmes fast på hver av dem. Om du er så nærsynt at du putter begge ledningene inn i samme hull er det problematisk, men for de fleste bør det være overkommelig. Youtube har mange videoer, spesielt på svensk. Tror det muligens er lov å gjøre litt selv i det landet, for Elko har mange instruksjonsvideoer på svensk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov til å gjøre dette selv. Alt el-opplegg som er «fast» skal utføres av fagperson. Lamper med løs ledning derimot kan du ordne selv. 

Anonymkode: 3f7da...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å gjøre dette selv, min far lærte meg det og det er ikke vanskelig. Men skru av strømmen der først 😅

Anonymkode: 913d8...066

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke lov til å gjøre dette selv. Alt el-opplegg som er «fast» skal utføres av fagperson. Lamper med løs ledning derimot kan du ordne selv. 

Anonymkode: 3f7da...8f5

Men har man en krok i taket og løse ledninger i taket er det lov med sukkerbit. Bare nye hus med DCL man ikke skal bruke sukkerbit. Men da skrur man sukkerbiten som sitter i lampa. Så jo, det er lov. 

Så lenge lampe henger i krok. For krokstrøm er mindre farlig enn fastskrudd strøm... 

AnonymBruker
Skrevet

Verdt å merke seg i dette tilfellet er at den ene lederen kan være strømførende selv om lysbryteren er av. Sikring av er det eneste sikre når en fikler med disse ledningene.

Uten å anbefale deg å gjøre dette selv, eller mene noe om lovligheten av å gjøre slikt selv, så er det en svært enkel sak å skru opp f.eks. en plafond i taket der.

Fjern opphenget som er der fra før.

Stikk ledningene inn gjennom bunnplaten i plafonden.

Fest bunnplaten med to eller tre treskruer i taket.

Klem kobberlederne sammen slik at de går fint inn i hullene på sukkerbiten/koblingen. Koble inn ledningene i sukkerbiten i plafonden.

Hvilken kabel som går i hvilket hull er likegyldig. Som oftest har disse moderne plafondene en sukkerbit av "klem"-type, så en slipper også å skru fast ledningene.

Ferdig.

Anonymkode: 7f72f...517

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (24 minutter siden):

Men har man en krok i taket og løse ledninger i taket er det lov med sukkerbit. Bare nye hus med DCL man ikke skal bruke sukkerbit. Men da skrur man sukkerbiten som sitter i lampa. Så jo, det er lov. 

Så lenge lampe henger i krok. For krokstrøm er mindre farlig enn fastskrudd strøm... 

Dette er feil, de løse ledningene er en del av den faste installasjonen og man har ikke lov til å montere sukkerbiter eller koble på en lampe selv.

Alt som ikke er koblet til en stikkontakt regnes som fast installasjon, alt etter en stikkontakt regnes som løs installasjon.

Anonymkode: 99f55...481

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er feil, de løse ledningene er en del av den faste installasjonen og man har ikke lov til å montere sukkerbiter eller koble på en lampe selv.

Alt som ikke er koblet til en stikkontakt regnes som fast installasjon, alt etter en stikkontakt regnes som løs installasjon.

Joda, det er lov. Strømkabel er lagt opp av elektriker, og det er lov til å skru disse fast i en sukkerbit. Så lenge taklampe henges opp med krok. 

I NYE hus er det ikke lov, for det skal ikke legges opp kurser uten DCL iht. den nye NEK-standarden

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (28 minutter siden):

Joda, det er lov. Strømkabel er lagt opp av elektriker, og det er lov til å skru disse fast i en sukkerbit. Så lenge taklampe henges opp med krok. 

I NYE hus er det ikke lov, for det skal ikke legges opp kurser uten DCL iht. den nye NEK-standarden

Det hjelper ikke at kabelen er lagt opp av elektriker når den ikke er terminert i en stikkontakt, kabelen i dette tilfellet defineres som fast installasjon og det er ikke lov å koble på sukkerbit selv.

Det har eller ingenting å si at lampen henger i en krok så lenge den ikke er koblet til en stikkontakt, definisjonen av fast installasjon er ikke at ting er skrudd fast i vegger og tak men hvordan de er koblet til strømkursen.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hjelper ikke at kabelen er lagt opp av elektriker når den ikke er terminert i en stikkontakt, kabelen i dette tilfellet defineres som fast installasjon og det er ikke lov å koble på sukkerbit selv.

Det har eller ingenting å si at lampen henger i en krok så lenge den ikke er koblet til en stikkontakt, definisjonen av fast installasjon er ikke at ting er skrudd fast i vegger og tak men hvordan de er koblet til strømkursen.

Kan jeg henge opp mine egne lamper?

I følge lovverket har du lov til å henge opp egne lamper, der du kopler lampen til strømnettet med en kontakt, eller i egne skrutilkoplinger (sukkerbit), som regel for taklamper. Du kan også legge lampettledning med kontakt i enden, evt. med bryter på kabelen på vegg eller forbryter. Dersom du ønsker faste lampepunkter, koplet til bryter, dimmer, eller annen lysregulering, monterer vi gjerne slike. Det kan også være halogen spotlight eller downlight.

Røa Elektriske AS (roaelektriske.no)

Internett er full av henvisninger til sukkerbit og taklampe. Taklampe er ikke nødvendigvis en fast installasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...