Gå til innhold

Kjøper henter ikke bilen sin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Solgt en gammel delebil, kjørt den frem og satt klar. Fått pengene og ført navnet til ny eier. 

 

Men han henter den ikke og tar ikke tlf. Stått der siden april en gang. Er snakk om 30000 og ikke tale om jeg fører dem tilbake da han var pågående for å kjøpe. 

 

Hva gjør jeg? Ønsker ikke å ha et vrak stående her i evigheter.

Anonymkode: 25326...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke får tak i eier får du den tauet vekk for eiers regning. (at du er tidligere eier har ikke noe å si).
Varierer fra kommune til kommune, så sjekk forskrifter der du bor.

Anonymkode: 657a0...8a2

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sender en siste melding til kjøper og gir vedkommende en siste frist for å hente bilen ellers så vil den bli solgt om det lar seg gjøre, eller vraket.

Dette kan du i tråd med kjøpsloven paragraf 76.

Av salget kan du trekke fra en godtgjørelse for oppbevaring og salg, og utgifter du har hatt. Alt over det har opprinnelig kjøper krav på. Dersom det ikke er noe til overs får ikke kjøper pengene tilbake.

Jeg hadde tenkt to uker som en rimelig siste frist. Men siden det er en bil og kanskje ikke i kjørbar stand kan du kanskje strekke deg til tre uker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Du sender en siste melding til kjøper og gir vedkommende en siste frist for å hente bilen ellers så vil den bli solgt om det lar seg gjøre, eller vraket.

Dette kan du i tråd med kjøpsloven paragraf 76.

Av salget kan du trekke fra en godtgjørelse for oppbevaring og salg, og utgifter du har hatt. Alt over det har opprinnelig kjøper krav på. Dersom det ikke er noe til overs får ikke kjøper pengene tilbake.

Jeg hadde tenkt to uker som en rimelig siste frist. Men siden det er en bil og kanskje ikke i kjørbar stand kan du kanskje strekke deg til tre uker?

Men den er jo solgt og betalt for. Tau den bort på eiers regning.

Anonymkode: 97303...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men den er jo solgt og betalt for. Tau den bort på eiers regning.

Anonymkode: 97303...71a

Men selger har ikke hentet den. Det er jo hele problemstillingen her.

Hvem skal taue bilen og hvor skal den taues til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kanskje kjøper er død

Anonymkode: d0f6e...c1c

Var ungdom men tja noe kan ha hendt. Det har jeg også tenkt på, men oddsen for d er litt liten 

Anonymkode: 25326...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (37 minutter siden):

Du sender en siste melding til kjøper og gir vedkommende en siste frist for å hente bilen ellers så vil den bli solgt om det lar seg gjøre, eller vraket.

Dette kan du i tråd med kjøpsloven paragraf 76.

Av salget kan du trekke fra en godtgjørelse for oppbevaring og salg, og utgifter du har hatt. Alt over det har opprinnelig kjøper krav på. Dersom det ikke er noe til overs får ikke kjøper pengene tilbake.

Jeg hadde tenkt to uker som en rimelig siste frist. Men siden det er en bil og kanskje ikke i kjørbar stand kan du kanskje strekke deg til tre uker?

Har ikke plass å l den stå, da den står i hagen nå. Har tenkt å ha piano konsert der i sommer så den må bort til da. Men ja 2 uker kan han få, så får jeg få noen til å kjøre den på skroten. Langt dit, så d blir dyrt da

Anonymkode: 25326...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke plass å l den stå, da den står i hagen nå. Har tenkt å ha piano konsert der i sommer så den må bort til da. Men ja 2 uker kan han få, så får jeg få noen til å kjøre den på skroten. Langt dit, så d blir dyrt da

Anonymkode: 25326...3db

Da gir du han en frist på to uker. Vær påpasselig med å gi meldingen på samme måte/kontaktpunkt dere brukte når dere inngikk avtalen.

Deretter finner du nærmeste oppkjøper og avtaler at de henter. Stort sett gjør de det for halve vrakpanten.

Jeg ville og sørget for å lagre dokumentasjon på avtalen dere hadde og dine forsøk på å komme i kontakt med vedkommende.

Bare vær obs på at du ikke kan pådra eier utgifter. Du kan påta deg selv utgifter du kan motregne på vrakpanten eller kreve eier for, men du kan ikke på eget initiativ pådra eier utgifter. For eks ved å bestille frakt eller hensette den på et sted som gir eier gebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...