Gå til innhold

Vannkoppevaksine til barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva koster denne?

Er den smertefull, eller er den som alle andre vaksiner?

Vi vurderer å gi denne til våre barn. Gis det emla ved vaksine? 

Anonymkode: 54938...c7e

Skrevet

La de få kopper så blir de ferdig med det.Vannkopper er ikke farlig.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Google sier at den koster i underkant av 500 kroner per dose. Man trenger to doser med noe mellomrom. I tillegg kommer trolig kostnader for konsultasjon hos lege. Du kan kjøpe emlaplaster selv og sette på en time før vaksinen skal settes. De koster ca 200 kroner for to stykker. 

Anonymkode: b7586...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen poeng å bruke Emla krem for vaksiner. Kremen virker kun i huden og vaksinen settes i muskelen. Tipper den er lik som de fleste vaksiner men følelsen av smerte er jo veldig avhengig av personen og den som setter vaksinen. 
Dersom barna dine nå har blitt over 15 år og ikke hatt vannkopper så er de jo store nok til å tåle det stikket. Dersom de er yngre men har sykdommer som tilsier at vaksinen anbefales så går det jo ann å forklare fordelen med å tåle det lille stikket vs eventuelle komplikasjoner med vannkopper. Du kan jo forsåvidt bare bruke emla krem og, og si at da kjenner de ingenting (selv om det ikke er sant) for placebo effekten kan faktisk være såpass effektiv. Du får kjøpt emla krem reseptfritt på apoteket.

Anonymkode: 1a58f...c3c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga sprøytene i forbindelse med andre vaksiner. Det var bare en vanlig vaksinesprøyte. 

Man får forøvrig litt samme reaksjoner, bare i motsatt retning, som antivaxxere når man forteller om at barna er vaksinert mot vannkopper. Folk tror det er en fordel å få dette naturlig av en eller annen grunn. Bedre beskyttelse mot helvetesild er topp 

Anonymkode: c08d8...01a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke den vaksinen er nødvendig. Det er bra for kroppen hvertfall som barn å få vannkopper. Er verre få vannkopper når de blir eldre. Sykdom som vannkopper kan å gjøre imunnforsvaret sterkere.

Anonymkode: 876ef...9e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du lyst for dine barn at de skal måtte få vannkopper som voksen fordi de som barn uten å ha fått mulighet bestemme selv ble tvunget til vannkopp vaksine?

La kroppen deres gå gjennom vannkopp som barn. Det kan gjøre at imunnforsvaret blir sterkere og de blir ikke så ofte syk når de blir eldre

AnonymBruker
Skrevet

I omttent alle andre vestelige land får barna vannkopp vaksine som en del av barnevaksinasjonsprogrammet.

Jeg husker hvor stort helvete det var å ha som 10 åring. Så barna mine skal hvertfall bli vaksinerte. Det gir mindre sjanse for komplikasjoner enn selve sykdommen.

Anonymkode: a335c...308

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du lyst for dine barn at de skal måtte få vannkopper som voksen fordi de som barn uten å ha fått mulighet bestemme selv ble tvunget til vannkopp vaksine?

La kroppen deres gå gjennom vannkopp som barn. Det kan gjøre at imunnforsvaret blir sterkere og de blir ikke så ofte syk når de blir eldre

Joda, men mini her begynner å bli stor og har enda ikke hatt det.. kan være greit med muligheten om han når puberteten uten å ha hatt sykdommen. Bedre å gi den kontrollert enn naturlig da tenker jeg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok vaksinen selv som voksen da jeg ikke hadde hatt vannkopper som barn/ungdom selv og heller ikke var blitt smittet av egne barn før dette. 

Den må tas i 2 doser, med minst 3 mnd mellomrom. Koster mellom 350-500,- 

Det finnes en del uavklarte sider ved vannkoppvaksninen som er årsaken til at den ikke er med i vaksineprogrammet enda, så ville anbefalt å kun gi den til barn i samråd med lege. Ikke anbefalt til barn under 12mnd. 

Anonymkode: 381f9...a3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt denne til mine barn. 2 doser med noen ukers mellomrom. Husker den kostet litt, men det synes jeg den er verdt. Den er med i vaksinasjonprogrammet i USA og er en godt utprøvd vaksine. Den er nok trolig ikke innlemmet i norsk vaksinasjonsprogram grunnet pris og at vi her til lands har større mulighet til å bli hjemme fra jobb med syke barn.
Ene barnet her har ikke klart å bli smittet tross et par runder med dette i barnehagen. Å få dette i voksen alder har jeg vært vitne til og det vil jeg unngå. Ene fikk veldig kjemmende arr og andre døde nesten. En slektning av meg har også fått helvetesild. Det satte seg i nervebanene og sitter enda i, flere år etter. Med vaksinen er det mindre sjanse for å få helvetesild (det er samme virus som er årsaken til begge - kun de som har hatt vannkopper kan få helvetesild). 

Anonymkode: 6957d...295

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som har vaksinert barna; gjorde dere det hos fastlegen eller på helsestasjonen? Jeg kommer til å velge vaksine for mitt barn som er blitt ti år og ikke har hatt vannkopper. 

Anonymkode: b4475...7bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som har vaksinert barna; gjorde dere det hos fastlegen eller på helsestasjonen? Jeg kommer til å velge vaksine for mitt barn som er blitt ti år og ikke har hatt vannkopper. 

Anonymkode: b4475...7bc

Helsestasjonen. Kostet ingenting for å få den satt, kun kostnad for vaksinen. De hadde den ikke inne og måtte bestille den inn. De var heller ikke klar over at det var to doser. Altså, forbered deg på at dette kan de kanskje ikke helt. 

Anonymkode: 6957d...295

Skrevet (endret)

Husker faktisk ikke prisen, men 2/3 har fått vaksinen(e) her. Yngste er per nå for liten enda. De to eldste har fått det mer for å ikke smitte sine yngre søsken, som vi har syntes har vært for små for å få vannkopper. For det er ikke gøy å gjennom gå vannkopper! Husker enda hvor vondt og ubehagelig det var. Spesielt med koppene som lå i mellom rævaballene 😫

Det er tull at å gå igjennom infeksjonen er bedre enn å ta vaksine. Vaksine gjør at kroppen er forberedt på det som kommer, og man blir dermed mindre syke når infeksjonen kommer. Eldste fikk vell en prikk, etter vannkoppesmitte. Og var aldri syk.

Emla har dessverre ingenting for seg. Det bedøver kun huden, så selve stikket, som man knapt kjenner i utgangspunktet, ikke merkes. Men injeksjonen er jo intramuskulært, og man vil få sprenget/smerten når vaksinen injiseres.

Vi tok vaksinen på legekontoret, og betalte vell en sum for å få den satt der. Men husker ikke hva det kostet heller 🙈

Endret av strawberry88
Skrivefeil - bedøver sto som behøver 😂🤷‍♀️
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...