AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #1 Skrevet 22. juni 2024 Min mormor gjør så veldig tydelig forskjell på min sønn og min søster sin sønn. De er begge 4 år. Da vi hadde navnefest fikk vår sønn 300 kr, mens sønnen til min søster fikk både penger, smykke og et langt rørende kort. Vår sønn får ingen bursdagsgave, men det får min nevø. Min søster bor i nabolaget med min mormor og jeg bor lenger unna. Men jeg synes ikke det rettferdiggjør dette. Kjenner at dette har gått såpass inn på meg at jeg nå har begynt å trekke meg unna mormor, ser liksom ikke poenget med å besøke henne når hun uansett virker uinteressert i min sønn. Bare et lite hjertesukk en lørdagskveld. Er det noen som har opplevd det samme? Anonymkode: bbaf3...70e 6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #2 Skrevet 22. juni 2024 Hvordan har hun vært når det kommer til din søster og deg? Noen forskjell der? Anonymkode: fa5eb...32f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #3 Skrevet 22. juni 2024 Jeg ville spurt eventuelt spurt min mor (som hadde tatt det opp med sin mor). Jeg og mine søsken opplevde forskjellsbehandling både oss i mellom og med våre søskenbarn. Min søster kom alltid dårligst ut. Ingen av oss syntes det var greit, heller ikke min bror som fikk mest. Nå er de bare fire, men det vil bli mer og mer merkbart med årene. Det er ikke ok. Anonymkode: bfea2...73b 6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #4 Skrevet 22. juni 2024 Det er vel naturlig om hun ser søsteren og sønnen hennes mye oftere enn dere? Anonymkode: c80d7...8ea 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #5 Skrevet 22. juni 2024 Nå MÅ folk slutte å være så krenket for alt! Det er en oldemor, som attpåtil ikke ser ungen din særlig ofte, hun må faktisk få lov til å bruke pittelitt mer på den ungen hun kjenner. Alvorlig talt, la det gå. Anonymkode: 6a6be...8eb 14 2
Brunello Skrevet 22. juni 2024 #6 Skrevet 22. juni 2024 Så rart at hun gir mest til barnet hun har mest kontakt med. Eller kanskje ikke. 2 1
Nymerïa Skrevet 22. juni 2024 #7 Skrevet 22. juni 2024 Før du trekker deg unna er det mest ryddig å ta det opp på en sivilisert måte. "Så hyggelig kort Petter fikk til 4-årsdagen sin, det hadde Geir også likt." "Det var en fin bursdagsgave, Geir ønsker seg X når han har bursdag neste måned." Hvis hun ikke tar hintet, så får du kommentere det mer direkte. "Så rart at du bare gir Petter gave og ikke Geir. Jeg ville jo ha trodd at du ønsket å gi dem det samme." Det å trekke seg unna er vel siste utvei, når alt annet er forsøkt. 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #8 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er vel naturlig om hun ser søsteren og sønnen hennes mye oftere enn dere? Anonymkode: c80d7...8ea AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå MÅ folk slutte å være så krenket for alt! Det er en oldemor, som attpåtil ikke ser ungen din særlig ofte, hun må faktisk få lov til å bruke pittelitt mer på den ungen hun kjenner. Alvorlig talt, la det gå. Anonymkode: 6a6be...8eb Brunello skrev (13 minutter siden): Så rart at hun gir mest til barnet hun har mest kontakt med. Eller kanskje ikke. Disse svarene er symptomatisk for KG og bekrefter at sosiale avvikere er overrepresentert på slike fora. Normale folk, eller altså folk med et sosialt liv og gode relasjoner til familie og venner, vet at barn er opptatt av rettferdighet og at man ikke forskjellsbehandler barn mht gaver til jul og bursdag, det blir så tydelig og skaper potensielt også dårlig relasjon på flere måter. INGEN hadde reagert om det var likt, og bor man i nærheten har man utallige muligheter til å favorisere om det er viktig for oldemor. Anonymkode: bfea2...73b 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #9 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Disse svarene er symptomatisk for KG og bekrefter at sosiale avvikere er overrepresentert på slike fora. Normale folk, eller altså folk med et sosialt liv og gode relasjoner til familie og venner, vet at barn er opptatt av rettferdighet og at man ikke forskjellsbehandler barn mht gaver til jul og bursdag, det blir så tydelig og skaper potensielt også dårlig relasjon på flere måter. INGEN hadde reagert om det var likt, og bor man i nærheten har man utallige muligheter til å favorisere om det er viktig for oldemor. Anonymkode: bfea2...73b En baby merker ingen forskjell på om fetteren får smykke i tillegg til penger. Ei heller merker en 4åring forskjell med bursdagsgave. Kanskje oldemor faktisk feiret bursdagen til ts sin nevø og dermed var det naturlig å ta med gave, mens hos ts ble hun ikke invitert på besøk? Hadde det vært bestemor som forskjellsbehandlet, som er mye nærere i relasjon, hadde saken vært en annen. Men baby og fireåring (som er de eneste to eksemplene ts har) er ingenting å bli krenket over. Vil hun ha mer til sin unge får hun og sønnen besøke oldemor mer og skape en bedre relasjon. Og så en mer sosialantropologisk betraktning. Gaver er fra gammelt av en måte å opprettholde balansen i et forhold på. Du gir til meg, jeg gir til deg. Din søster gir av sin tid til besøk og gjerne praktisk hjelp og kjennskap til slekten, i retur får barnet en gave. Du gir lite og forventer gave bare fordi dere er i slekt. Der er forskjellen. Du vil ha uten å gi, sånn fungerer det ikke. Anonymkode: 6a6be...8eb 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #10 Skrevet 22. juni 2024 Ville tatt det opp med henne før du/dere slutter å besøke henne. Er det ingen endring så er jeg enig med deg, hadde begrenset besøket fordi a) mennesker jeg ønsker å omgås ikke er i kategorien som forskjellsbehandler og fordi b) hindre at sønn merker forskjellsbehandlingen som absolutt vil virke sårt og potensielt splittende. Det er vanlig kutyme å sende bursdagsgave på tvers av landet til slekt av nedstigende linje, selv om man ikke er i bursdagsselskapet. Vil hun bruke mer penger på fetteren så får hun gjøre det i hverdagen: kinobesøk, cafèbesøk, lørdagsplukk etc. Anonymkode: df000...11d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #11 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min mormor gjør så veldig tydelig forskjell på min sønn og min søster sin sønn. De er begge 4 år. Da vi hadde navnefest fikk vår sønn 300 kr, mens sønnen til min søster fikk både penger, smykke og et langt rørende kort. Vår sønn får ingen bursdagsgave, men det får min nevø. Min søster bor i nabolaget med min mormor og jeg bor lenger unna. Men jeg synes ikke det rettferdiggjør dette. Kjenner at dette har gått såpass inn på meg at jeg nå har begynt å trekke meg unna mormor, ser liksom ikke poenget med å besøke henne når hun uansett virker uinteressert i min sønn. Bare et lite hjertesukk en lørdagskveld. Er det noen som har opplevd det samme? Anonymkode: bbaf3...70e ser ikke problemet ,hun ser jo han mer enn den, så de har et nærere forhold Anonymkode: bec9f...e2c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #12 Skrevet 23. juni 2024 Ignorer henne og begynn å spare alt du/ dere kan. Lev nøysomt. Så har dere penger til "a rayny day" og alltids nok til å skape deres egne gode selvstendige liv. Slike folk prøver å så splid fordi de liker å se at man blir såret. De vil ha sjela ens slik at de får narsisistisk forsyning Gjør man det betyr testamentet deres ingenting. Anonymkode: e9b64...86a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå