AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #1 Skrevet 22. juni 2024 Yngste sønnen min er 13 og sluttet med barnesete for i overkant av ett år siden. Vi vet at han brukte det lenge, og det fikk han også høre av noen, men han ble ikke 135 cm før han var nærmere 12 år. I sommer har vi planlagt bilferie, men vi er litt usikker på hvordan det skal gå. Han er fremdeles ikke mer enn rett over 140 cm, og setebeltene i baksetet er så høyt at det gnager han på halsen om han ikke har på genser. I tillegg sovner han ofte i bil, og da ender hodet fort mot døren, og det er farlig med tanke på airbag. Vi har derfor vurdert om vi skal hente frem igjen beltestolen hans for denne turen. Da vil han sitte høyt nok til at beltet ikke gnager og han vil kunne hvile hodet mot beskyttelsen på siden av beltestolen. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 956a1...664
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #2 Skrevet 22. juni 2024 Jeg tenker at sittekomfort (i tillegg til sikkerhet) er ekstremt viktig for at lengre bilferier skal være en god opplevelse. Jeg ville hentet frem beltestolen, evt kompromisset med en bilpute dersom han motsetter seg beltestolen kraftig - han er tross alt 13. Anonymkode: d352c...1b7 10 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #3 Skrevet 22. juni 2024 Det er ikke helt sammenlignbart siden min sønn på 9,5 er omtrent like høy som din sønn, men jeg ville hentet frem beltestolen om vi hadde samme utfordringer. Anonymkode: 1b3ac...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #4 Skrevet 22. juni 2024 Han er gammel nok til å velge selv. Spør ham? Anonymkode: 96764...740 2 2
Daisy-love Skrevet 22. juni 2024 #7 Skrevet 22. juni 2024 (endret) Hadde heller valgt pute. Han bør også ha noe å si her, selv om sikkerhet klart er viktigst. Pute burde oppfylle siste. Endret 22. juni 2024 av Daisy-love 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #8 Skrevet 22. juni 2024 Beltestol til en 13 åring som er normal ellers? Aldri i livet, du baner jo vei for mobbing. Sett inn en stolpute, kjøpe en myk nakkepute for reising om han trenger støtte når han sovner. Anonymkode: 1dfb9...f58 15 1
aksase Skrevet 22. juni 2024 #9 Skrevet 22. juni 2024 (endret) Hvis beltet kommer så høyt at det ligger opp til halsen, og ikke over skulderen, da bør han sitte på ei pute. Trenger ikke en stol med rygg, men bare ei sittepute. Sikkert fint for han å komme litt opp, også, for da får han bedre sikt ut av bilen. På bildet under vises hvordan beltet skal være plassert. De stiplete linjene viser hvor det IKKE skal være, fordi det øker faren for skader ved kollisjon. Endret 22. juni 2024 av aksase 2
Hedda-78 Skrevet 22. juni 2024 #10 Skrevet 22. juni 2024 Jeg ville ha diskutert det med 13-åringen. Han er så stor at dere ikke bare kan bestemme over hodet på ham. Jeg synes du skal foreslå at han sitter i stolen på denne turen siden den er så lang og han sitter mest komfortabelt i den og at han da slipper at beltet gnager, og han ikke får sånn kink i nakken hvis han sovner. Og så bekrefte at dere tar ut stolen igjen når dere kommer hjem. 4
Meowmere Skrevet 22. juni 2024 #11 Skrevet 22. juni 2024 Kjøp skulderbeskyttelse for bilbelte. Ikke dyrt, og saken er løst. 2 2
Mumsmums Skrevet 22. juni 2024 #12 Skrevet 22. juni 2024 Ville gått for pute. Da kommer han høyere opp. Kjøp en beltebeskytter å ha på beltet så det ikke blir ekkelt i halsen. Og evt. en nakkepute. Voksne mennesker sover og i bil, sitter ikke i stol forde... Jeg bruker selv beltebeskytter for å slippe at beltet er ekkelt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #13 Skrevet 22. juni 2024 Mumsmums skrev (Akkurat nå): Ville gått for pute. Da kommer han høyere opp. Kjøp en beltebeskytter å ha på beltet så det ikke blir ekkelt i halsen. Og evt. en nakkepute. Voksne mennesker sover og i bil, sitter ikke i stol forde... Jeg bruker selv beltebeskytter for å slippe at beltet er ekkelt. Hvis beltet er så høyt at det er ubehagelig mot halsen slik at du trenger beltebeskyttelse, da bruker du det feil. Det skal ligge over skulderen, og ikke inntil halsen. Anonymkode: 517ca...382 2
Påfugl22 Skrevet 22. juni 2024 #14 Skrevet 22. juni 2024 Jeg hadde tatt med bilpute. Da legger selen seg over lårene og ikke over buken.
Mumsmums Skrevet 22. juni 2024 #15 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis beltet er så høyt at det er ubehagelig mot halsen slik at du trenger beltebeskyttelse, da bruker du det feil. Det skal ligge over skulderen, og ikke inntil halsen. Anonymkode: 517ca...382 Er ikke ekkelt på halsen, men på brystet. Og kun når jeg er passasjer. Er litt overfølsom akkurat der beltet ligger på den siden.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #16 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Yngste sønnen min er 13 og sluttet med barnesete for i overkant av ett år siden. Vi vet at han brukte det lenge, og det fikk han også høre av noen, men han ble ikke 135 cm før han var nærmere 12 år. I sommer har vi planlagt bilferie, men vi er litt usikker på hvordan det skal gå. Han er fremdeles ikke mer enn rett over 140 cm, og setebeltene i baksetet er så høyt at det gnager han på halsen om han ikke har på genser. I tillegg sovner han ofte i bil, og da ender hodet fort mot døren, og det er farlig med tanke på airbag. Vi har derfor vurdert om vi skal hente frem igjen beltestolen hans for denne turen. Da vil han sitte høyt nok til at beltet ikke gnager og han vil kunne hvile hodet mot beskyttelsen på siden av beltestolen. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 956a1...664 Alle de bilene vi har hatt, og leid, de siste 15-20 årene så har setebeltet vært mulig å regulere i høyden. Og det er lett over 30 ulike biler og bilmerker. Der er en sak der setebeltet kommer ut av bilens vegg som kan skyves opp og ned avhengig av høyden til personen som skal bruke setebeltet. Har du ikke det, så ville jeg rådført meg med NAF eller lignende. Nå har vi to nye Volvoer og disse kan reguleres begge to på alle fire setebeltene. Den i midten bak kan ikke reguleres. Anonymkode: 6378b...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #17 Skrevet 22. juni 2024 Går ut fra at du har sjekket om beltet er regulerbart i høyde.. Anonymkode: f913c...28d 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #18 Skrevet 22. juni 2024 Meowmere skrev (43 minutter siden): Kjøp skulderbeskyttelse for bilbelte. Ikke dyrt, og saken er løst. Saken er ikke løst, det er et sikkerhetsproblem at beltet ligger mot halsen. Det er farlig hvis man kræsjer. Anonymkode: e4483...03a
Meowmere Skrevet 22. juni 2024 #19 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Saken er ikke løst, det er et sikkerhetsproblem at beltet ligger mot halsen. Det er farlig hvis man kræsjer. Anonymkode: e4483...03a Da setter man noe under barnet slik at det heves nok til at beltet hviler mot skulderen. Teppe, pute. Jeg kjenner voksne som bare er litt over 140, og de sitter ikke i barnestol eller på barnepute i bilen. 3
Pappi Skrevet 22. juni 2024 #20 Skrevet 22. juni 2024 Sett også noe på gulvet så han slipper å ha føttene hengende i mange timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå