Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører mye om at de har fått mer enn nok av turister i flere spanske byer samt på Mallorca og andre steder. 

Jeg har aldri vært på Mallorca, men vært i Barcelona for omtrent 15 år siden. De virket litt grinete på turister den gang, men hører at det har blitt enda verre nå fordi turistene kommer i enda større grupper og legger stort press på boligpriser. 

Er det noen som har opplevd noe til dette hatet? 

turisme bidrar jo til å  ødelegge boligmarkedet andre steder også.
Tipper Londons innbyggere får en ekstra byrde også og forsåvidt har hatt dette i alle år. Men hører ikke så mye om sinne mot turistene der, mer mot politikere egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra, fører til mindre turisme og reising.

Anonymkode: d5508...57c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er hat for turister på alle plasser der det er mye turister. Selvfølgelig. Er selv fra en turistplass men bor i norge nå. Nordmenn og briter er definitivt det folk mener når de snakker om dårlige turister

Anonymkode: 1c782...15e

Skrevet

Det spanske turisthatet er hovedsaklig mot briter og party-turister. Oppfører man seg bra så er de hyggelige og gir deg lokale priser. Merker ikke.noe til det turisthatet om man oppfører seg. Det hjelper også om man ikke ler av og mener hetebølgene er skremselspropaganda samtidig som lokalbefolkningen havner på sykehus og mange dør

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette "hatet" skjønner jeg ikke. Økonomien deres er jo 80% basert på turisme. Hva gjør de hvis turistene forsvinner? 

Anonymkode: 7111d...6a3

• Liker 2
Skrevet

De hater vel ikke turister, men når det blir slik at man selv ikke finner bolig osv., så er det klart man føler på en slags urettferdighet.

Så tidligere i dag at Barcelona skal avvikle all privatutleie av boliger til turister innen 2028. Da vil leieprisene gå ned, og noe av "hatet" forsvinne.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i Spania 5-6 ganger i året. Ulik steder. Har også vært på Mallorca.

Har aldri opplevd noe "hat". Mye vennlighet. Litt motstand mot engelsk, men hjelper stort å bruke noen gloser, det viser velvilje. Turistnærmingen er en av de største inntektskildene i Spania, og noe de er helt avhengig av. 

Føler bare Norske medier blåser opp dette enormt. Og de som hiver seg på er de som sitter hjemme og lever livet sitt basert på overskrifter på Dagbladet. 

Anonymkode: 99483...e8b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Husker under covid. Da var det katastrofestemning på Mallorca. Ingen turister og masse konkurser i turistnæringen. Men nå vil de ikke ha turistene? Bestem dere!

Anonymkode: 19c58...ebe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husker under covid. Da var det katastrofestemning på Mallorca. Ingen turister og masse konkurser i turistnæringen. Men nå vil de ikke ha turistene? Bestem dere!

Anonymkode: 19c58...ebe

De har bestemt seg. Covid var ikke noe en styrte selv.

Anonymkode: d5508...57c

Skrevet

Jeg håper alle turistene uteblir, så får de se hvordan det går med økonomien.

• Liker 2
Skrevet

Jeg merket faktisk stor forskjell på Barcelona og Valencia da. Synes de var mye mindre grinete i sistnevnte by. Må nevne at jeg gjør lite av meg som turist ( men det tenker sikkert alle om seg selv).
 I Barcelona var vi to og kun i 4 dager. I Valencia var jeg alene i 3 dager. 

AnonymBruker
Skrevet

På Mallorca har lokalbefolkningen ikke råd til å kjøpe bolig lengre fordi utlendinger/rikinger kjøper opp boliger til feriebolig.

Det gjelder sikkert flere steder. I tillegg kjøpes sikkert mye bolig opp av utleie-haier for å leie ut på AirBnb o.l. Det er også med på å presse opp boligprisene for lokalbefolkningen.

Anonymkode: f8a28...9dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå det, spesielt på steder som Magaluf, Ibiza, Benidorm etc. Ravende fulle turister, som spyr og tisser i gatene, starter slåsskamper og går halvnaken på restaurant. Rart at de ikke har tatt grep om denne lavklasseturismen før. 

Anonymkode: 7f0bd...881

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Dupers skrev (1 time siden):

Det spanske turisthatet er hovedsaklig mot briter og party-turister. Oppfører man seg bra så er de hyggelige og gir deg lokale priser. Merker ikke.noe til det turisthatet om man oppfører seg. Det hjelper også om man ikke ler av og mener hetebølgene er skremselspropaganda samtidig som lokalbefolkningen havner på sykehus og mange dør

Tror ikke det du skriver har så mye med boligprisene og gjøre. Jeg er i Spania nå i en leilighet jeg har arvet, og de er hyggelige med meg og jeg med dem, men de er irriterte på « rike « turister som driver boligprisene. Det var spesielt nyrike russere i område her , som både drev prisene opp samt oppførte seg som « konger « akkurat det har roa seg. Eiendomsmeglere her opplever det samme. 10 mill er kanskje lite for enkelte nordmenn og andre nord europeere som vil ha ferieleighet, men en enorm sum for de som skal bo her og jobbe her. Det er jo egentlig boligpolitikk og noe myndighetene må gjøre noe med. Innføre boplikt? Vet ikke . 

Anonymkode: 7df0e...f5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (15 minutter siden):

Jeg håper alle turistene uteblir, så får de se hvordan det går med økonomien.

Det var kanskje sant på kyststeder på 80- tallet . Spania er et ganske ressurssterk land i dag og lønningene gode. Om turistene forsvant hadde de hatt råd til og bo. 

Anonymkode: 7df0e...f5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Potle skrev (3 timer siden):

Nå er det slik at spansk minstelønn er 1000 euro i måneden og ikke alle har fast arbeid, så unge har problemer med å komme seg inn på boligmarkedet og da er veien kort til å tenke at turister / utlendinger driver opp prisene. 

Det er da ikke en særstilling for spanjoler, i Hellas ligger de vel rundt samme minstelønn. Men du ser ikke grekerne gå berserk på turistene av den grunn, selv om Hellas også har overflod av turisme. 

Anonymkode: 95db8...f50

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan forstå det, spesielt på steder som Magaluf, Ibiza, Benidorm etc. Ravende fulle turister, som spyr og tisser i gatene, starter slåsskamper og går halvnaken på restaurant. Rart at de ikke har tatt grep om denne lavklasseturismen før. 

Anonymkode: 7f0bd...881

Høres ikke ut som du har vært på ibiza siden 90tallet. Har vært en ekstrem endring der nede siden den gang.

Anonymkode: 80ce1...426

• Liker 1
Skrevet

Kan godt forstå at de synes det er irriterende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Barcelona lever de jo av å rane turister. 😅 Neida, tuller. Jeg har aldri opplevd noe hat i Spania, men drar ikke til typiske sydensteder, og oppfører meg heller ikke som en turist. De lokale jeg snakker med er stort sett ansatte på hoteller, i restauranter og forretninger, og går jo ut fra at de gjerne vil ha meg der.

Anonymkode: 2f207...ed4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer enn gjerne turist, men har aldri opplevd noe turisthat, verken i Spania eller adresserer.

Oppfører meg ydmykt, vennlig og høflig, lærer meg et par fraser på det aktuelle språket, er nysgjerrig og opptatt av å tilpasse meg normer der jeg er. Drar uansett ikke til de mest turistifiserte stedene. 

Anonymkode: a8da1...563

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...